Gå til innhold

Hva betyr dette for bilen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Bilen ble kjøpt i mai i år. Flatt dekk for et par uker siden og ble fraktet til dekkmann og fikk byttet ventil og kjørte vanlig helt til nå. Bilen starter å riste litt. Var på verksted og de sa at felgen er hull på og felgen og dekker ikke er tett og må skaffe nytt dekk og felg. Siden bilen er ikke ny, så er det vanskelig å skaffe, kanskje 20k for er dekk med felg 😅 bilen kostet kun 90k.

Så jeg sa nei takk, jeg skal prøve å skaffe selv.

Når jeg nå så på kvitteringen som dekkmann ga meg da jeg var der og fikset dekket. Så står det:

Husk at hjulmutterne skal ettertrekkes etter ca 50 km. Jeg lurer på hva det betyr? Skal jeg kontrollere eller stramme mutterne hver gang jeg har kjørt 50 km? Det er jo ikke mye, nesten  bare noen dagers kjøring. 

Anonymkode: 3e4cc...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når hjulene har vært tatt av bilen/skiftet må du sjekke mutterne når du har kjørt ca 50 km. Det er altså bare når hjulene har vært av, ikke hver gang du har kjørt 50 km.

Anonymkode: 74379...0f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trøndermann38 skrev (3 minutter siden):

Du skal ettertrekke en gang etter 50 km

Ikke TS, men må man tilbake da eller? Jeg har i hvert fall ikke utstyr til å ettertrekke noe som helst, er derfor jeg ikke skifter dekk selv.

Anonymkode: eaf42...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke TS, men må man tilbake da eller? Jeg har i hvert fall ikke utstyr til å ettertrekke noe som helst, er derfor jeg ikke skifter dekk selv.

De aller fleste biler kommer med en sånn dings man kan gjøre det med selv. Er bare å sette den på mutterene å sjekke at de er strammet skikkelig til. 

Anonymkode: f3c00...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal være med i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo dekk og felg, ring den lokale bilvraken og hør om de har noe brukt og bra til deg. Jeg kjøpte gode dekk og felg der for rundt 2000kr, dekk som bare hadde vært kjørt en sesong. 

Anonymkode: 72c64...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Lærte du ikke dette da du tok lappen?

Anonymkode: 313a1...a96

Tror ikke det

Anonymkode: 3e4cc...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke jeg lærte det der, tror ikke det er vanlig. Jeg lærte av egen familie.

Anonymkode: ecf07...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har nok ikke vært praktisert i særlig grad hos trafikkskolene på noen tiår ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...