Gå til innhold

Hva er den "provoserende" Obs-reklamen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis du blir så lei deg av en reklame, trenger du psykiatrisk hjelp og en innleggelse på sykehus. Går ikke an å leve i den virkelige verdenen hvis du blir deprimert over en 40 sekunders reklame.

Anonymkode: 61ece...1a4

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste ved reklamen jeg reagerer på er at en mann med så mange idéer skulle jeg gjerne hatt. Var ikke mye "vet ikke" mumling bak mobilen der slik jeg får fra min egen mann for å si det sånn. 

Utover det, kunne ikke brydd meg mindre.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Den er slitsom, men ellers ikke provoserende. Den er jo ment humoristisk, og poenget de vil få frem (og lykkes med) er at man får alt man trenger (og ikke trenger) hos Obs. Det betyr ikke at man trenger å renske hyllene selv. Ille hvis man ikke kan reklamere for ting ikke alle har råd til. Da kunne jo ingen flyselskaper eller hoteller hatt reklame, eksempelvis. Jeg har selv hatt dårlig råd, men aldri blitt provosert av at andre har bedre råd og kan kjøpe mer. 

Anonymkode: 9d24f...e45

• Liker 4
Skrevet

Aldri tenkt på den som provoserende. På samme vis som reklamer for biler jeg ikke har råd til, elektronikk jeg ikke ønsker meg, mat jeg synes er for dyr heller ikke provoserer meg. Folk lager vel ikke handlelister de ikke har penger på konto til å betale for?

Poenget er vel at på Obs kan man finne "alt" til jul? Jeg har handlet et par julegaver på Obs (bestikk noen samler på) og fine skinnhansker satt ned fra 599 til 99 til min mor, for det er tilpasset mitt budsjett.

Å bli provosert av denne reklamen føler jeg er å stakkarsliggjøre folk. Jeg er alene med et barn, gjett om det kommer til å være ting jeg ikke kan innfri (overpriset elektronikk, merkeklær etc), men jeg har da tenkt å gjøre barnet mitt mer solid enn at hun tar det personlig at andre har råd og anledning.

Allerede nå ser jeg jo at andre leverer ungen i nye Volvo SUV, mens vi bare *snufs* har Skoda.

Ærlig talt.

Anonymkode: ebff2...b19

• Liker 3
Skrevet

Noen som har sett denne reklamen som ble trukket?

https://kampanje.com/markedsforing/2022/11/slakter-grandiosas-flystunt---100-prosent-feilslatt/

Liksom ikke grenser for hva man skal krenkes av, i likhet med obs-kampanjen skjønner vel folk det er humor å fly til Norge for å hente en Grandis. Spesielt siden de har Grandis i Sverige, i bedre utvalg enn i Norge.

Anonymkode: 9d24f...e45

• Liker 1
Skrevet

Bør vi ikke bare forby all reklame da, ifølge denne mannen i Nettavisen?:klo:

All reklame handler jo om å få folk til å kjøpe ting, og det tas ikke hensyn til om man er fattig eller rik. Fattige folk må jo nødvendigvis kjøpe ting innimellom de også.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo alltids mulig å ta reklame helt nøytralt, uten mennesker som går lallende over i handlekoma på skjermen. 
Vis utvalg, tilbud og si at på OBS får du kjøpt julemat og tilbehør... Det er egentlig alt en trenger å vite. 

Jeg liker reklameforbudet på helligdager. Da er det sakligheter som rår og vi får opplysninger om skikkelige ting.

Skrevet (endret)
  • Jeg er enig med  @Portia Catonis Det handler nettopp om å få folk til å kjøpe ting, og mange reklamer spiller også på den såkalt lykkelige familien , festlige fellesskap og kjærestepar, pene ansikter, kropper o.l. Vi må lære oss til ikke ta sånt innover oss, ta det fir det det er, falske fremstillinger for å tjene penger. Veldig, veldig få har det som i reklamene. 
Endret av Muskath
Skrevet

Hvorfor er denne reklamen verre enn alle andre reklamer? All reklame er jo for å få folk til å kjøpe ting, de stort sett ikke har behov for. Jeg klarer ikke å forstå at denne er verre. 

Anonymkode: 87fbb...b5e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man ikke klarer å se fiksjonelle karakterer gjøre noe man selv ikke kan i 40 sekunder så har man et problem på innsiden.

Ærlig talt.. jeg blir ikke lei meg av å se på Sex og singelliv fordi jeg ikke har råd til dyre klær og sko. På samme måte som jeg ikke blir lei meg når jeg ser på superman og jeg ikke kan fly. Det blir for dumt å få VONDT av å se en reklame av noen som handler. Når poenget med reklamen kun er at de har «alt du ser etter», ikke «å, har ikke du nok penger til å tømme butikken? Yikes». 

Kan ikke ha en reklame med en fyr som løper da.. siden noen sitter i rullestol. Ingen med barn, for noen kan ikke få barn. Eller, bare et forslag… burde de som blir fornærmet over det her, kanskje se dypt inn i seg selv og jobbe med usikkerheten deres. Det er tross alt ikke veldig viktig å kjøpe vaffeljern og giga-teddy.. viktigste er å ha det fint sammen, og med seg selv. 

Anonymkode: aaf91...450

Helt enig med deg. Du skal være rimelig skjør om du får vondt,eller lar seg provosere av denne reklamen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke reklamen er provoserende, men den er definitivt litt i utakt med virkeligheten akkurat i år. Jeg ville valgt å skrote den i år om jeg jobbet i markedsavdelingen til Obs.

Anonymkode: a3519...860

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (2 timer siden):

Ærlig talt? Har du vært skikkelig lutfattig noen gang? Vet du hva det vil si å være utenfor i det økonomiske samfunnet 24/7? Måtte snu og vri på hver krone og velge om mat, nødvendigheter eller regninger skal brukes penger på?
Kan du klare å leve deg inn i andre menneskers liv og kjenne på medfølelse? Det handler ikke om at man ikke kan klare 40 sekunders reklame på tv, det handler om at det gjør skikkelig vondt å bli bombardert med kjøpereklamer hvor det gnis inn at en ikke holder mål. 

Det handler ikke om 40 sekunder. Det handler om folks liv og for dem det gjelder; jeg forstår at det gjør veldig vondt.

Ja.. jeg vokste opp fattig.. med min eldre søster og min mor som var alenemor og etterhvert ble alkoholiker..(og helt fraværende far) Så hva vil du frem til? Poenget mitt står. Man må tåle å se fiksjonelle folk på tv’en gjøre noe så enkelt som å handle..

Jeg vokste opp på 90-tallet, og fikk ikke alle de fine lekene som andre venner.. jeg overlevde. Jeg så også alle reklamene med andre barn som fikk flyvende fairy dukker, havfrue dukker som endret farge i badekaret og fjernstyrte biler.. gjorde ikke noe vondt det heller. Selv om jeg fikk færre og/eller «dårligere» leker enn andre, så er det bare ting. Min vennine med lege-foreldre fikk playstation og game boy advanced, jeg fikk narnia på bok og sengetøy. Jeg har fortsatt masse fine jule minner med god mat, leking og julestemning. 

Har aldri satt min verdi som mennske opp mot hva slags ting jeg kan eie.. jeg har heller aldri sammenlignet livet mitt mot fiksjonelle ting på tv. Det hadde blitt et veldig vanskelig liv om jeg skal ta alt jeg ser på tv personlig. 

Nå har jeg veldig god råd, men handler heller ikke slik som de i reklamen. Forbruket til folk trenger å gå ned uansett. Bruk og kast samfunnet er dårlig for alle. 

• Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep. 

- Matas, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det fremkommer jo i artikkelen.

Mange må snu på kronene for å ha det mest grunnleggende som mat og varme. Da kan det, i følge artikkelforfatteren, være provoserende at obs ikke tenke på at alle ikke kan plukke med seg det de vil uten å se på prisen.

Anonymkode: fdfd4...fc1

Poenget er jo at man kan handle alt man trenger til jul der. Hvordan skal man illustrere det på film uten å faktisk handle "alt"? 

De som blir provosert av noe sånt er veldig hårsåre. 

Anonymkode: b91d3...1b6

• Liker 3
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (3 timer siden):

Ærlig talt? Har du vært skikkelig lutfattig noen gang? Vet du hva det vil si å være utenfor i det økonomiske samfunnet 24/7? Måtte snu og vri på hver krone og velge om mat, nødvendigheter eller regninger skal brukes penger på?
Kan du klare å leve deg inn i andre menneskers liv og kjenne på medfølelse? Det handler ikke om at man ikke kan klare 40 sekunders reklame på tv, det handler om at det gjør skikkelig vondt å bli bombardert med kjøpereklamer hvor det gnis inn at en ikke holder mål. 

Det handler ikke om 40 sekunder. Det handler om folks liv og for dem det gjelder; jeg forstår at det gjør veldig vondt.

Krenk krenk krenk. Jeg er fattig selv, men jeg er da 100% inneforstått med at andre har mer penger enn meg.

Anonymkode: 9418f...d1a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke spesielt provoserende, men de fremstår jo slitsomme og intense det minuttet reklamen varer. Men så får de jo tydeligvis ting gjort. Reklamen fronter jo også veldig tydelig spontankjøp og forbruk. Det gjør jo alle reklamer, men det fremstår unektelig litt mer kvalmende når handlevogna er stappa full og de kommer der og lesser en overdimensjonert bamse på toppen.

Anonymkode: 427e5...fb8

Sorry meg, men sånn har julegavehandelen vært for oss i år 😂 "en liten bamse til Ella" på impuls rett og slett fordi vi ikke har hatt en spesifikk plan på hva 4-åringen skulle få til jul i år og et ønske om å kjøpe noe hun kunne bli glad for å ha på det nye rommet sitt. Så fant vi et eller annet i forbifarten som bare DEN JA HELT SUPERT og gikk i kassa med den 🤪

Synes reklamen er fin jeg, synes folka er veldig fine og den får godt fram poenget som er at du kan kjøpe det meste av det du trenger på Obs hvis du ønsker det 🤷🏼‍♀️ Den har også gått i flere år på tv så det er ikke akkurat sånn at de har smurt på i år hvor folk plutselig har fått dårligere råd. Så innmari unormalt er det jo tross alt ikke å kjøpe ski og julegaver når det er vinter i Norge, og poenget er jo bare å få fram at her har vi et bredt utvalg. God markedsføring, de får jo fram poenget og det er jo heller ikke feil.

Og de som har god råd trenger jo tross alt ikke å moderere seg bare fordi andre har dårligere råd. Man yter etter evne, og det er jo ikke noe nytt.

Hadde reklamen vært at de sitter på julaften og gir hverandre gaver til titusenvis av kroner hver så hadde det vært noe annet. Om barna satt der og fikk gaming-pc og slalomski og apropos liksom. Da kan jeg skjønne at det hadde satt en slags forventningsstandard. Å kjøpe klementiner og bamser på Obs, not so much.

Anonymkode: 899f6...695

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sorry meg, men sånn har julegavehandelen vært for oss i år 😂 "en liten bamse til Ella" på impuls rett og slett fordi vi ikke har hatt en spesifikk plan på hva 4-åringen skulle få til jul i år og et ønske om å kjøpe noe hun kunne bli glad for å ha på det nye rommet sitt. Så fant vi et eller annet i forbifarten som bare DEN JA HELT SUPERT og gikk i kassa med den 🤪

Synes reklamen er fin jeg, synes folka er veldig fine og den får godt fram poenget som er at du kan kjøpe det meste av det du trenger på Obs hvis du ønsker det 🤷🏼‍♀️ Den har også gått i flere år på tv så det er ikke akkurat sånn at de har smurt på i år hvor folk plutselig har fått dårligere råd. Så innmari unormalt er det jo tross alt ikke å kjøpe ski og julegaver når det er vinter i Norge, og poenget er jo bare å få fram at her har vi et bredt utvalg. God markedsføring, de får jo fram poenget og det er jo heller ikke feil.

Og de som har god råd trenger jo tross alt ikke å moderere seg bare fordi andre har dårligere råd. Man yter etter evne, og det er jo ikke noe nytt.

Hadde reklamen vært at de sitter på julaften og gir hverandre gaver til titusenvis av kroner hver så hadde det vært noe annet. Om barna satt der og fikk gaming-pc og slalomski og apropos liksom. Da kan jeg skjønne at det hadde satt en slags forventningsstandard. Å kjøpe klementiner og bamser på Obs, not so much.

Apropos = airpods

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Siden jeg spesifikt nevnte napping av utstillingsvarer mens man også kunne observere napping av varer i egen emballasje, bør man vel kunne tenke seg frem til at det var varens tilstand i nappingsøyeblikket som var kilde til irritasjon.

Anonymkode: c6403...b77

Irritasjonen ligger i bruken av ordet "napping".

Anonymkode: 18559...ce1

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis man ikke klarer å se fiksjonelle karakterer gjøre noe man selv ikke kan i 40 sekunder så har man et problem på innsiden.

Ærlig talt.. jeg blir ikke lei meg av å se på Sex og singelliv fordi jeg ikke har råd til dyre klær og sko. På samme måte som jeg ikke blir lei meg når jeg ser på superman og jeg ikke kan fly. Det blir for dumt å få VONDT av å se en reklame av noen som handler. Når poenget med reklamen kun er at de har «alt du ser etter», ikke «å, har ikke du nok penger til å tømme butikken? Yikes». 

Kan ikke ha en reklame med en fyr som løper da.. siden noen sitter i rullestol. Ingen med barn, for noen kan ikke få barn. Eller, bare et forslag… burde de som blir fornærmet over det her, kanskje se dypt inn i seg selv og jobbe med usikkerheten deres. Det er tross alt ikke veldig viktig å kjøpe vaffeljern og giga-teddy.. viktigste er å ha det fint sammen, og med seg selv. 

Nå skal jo karakterene i reklamen forestille vanlig mann i gata og er langt fra urealistisk som å kunne fly eller kjøpe dyre klær og sko. Det er en stor forskjell på. 

Det handler ikke om å bli fornærmet, men det stikker nok litt ekstra dypt for flere nå. 

Anonymkode: 4b85d...242

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå skal jo karakterene i reklamen forestille vanlig mann i gata og er langt fra urealistisk som å kunne fly eller kjøpe dyre klær og sko. Det er en stor forskjell på. 

Det handler ikke om å bli fornærmet, men det stikker nok litt ekstra dypt for flere nå. 

Anonymkode: 4b85d...242

Ja det er flere som føler seg utenfor velferdssamfunnet nå. Men det har alltid vært fattige i Norge!

Anonymkode: b453a...644

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...