Gå til innhold

Chromebook og skolebruk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Stemmer det at den som har administratorrettigheter i chromebook på skoler (altså den som har mulighet til å sette opp hvordan den skal fungere, legge til apper osv) har mulighet til å sette innstillingene slik at han kan se hvem som sender mail til hverandre? Og få varsel om bestemte ord blir brukt i mail og chat? Mener jeg ble vist hvordan dette gjøres og at vedkommende viste meg mail han hadde fått med slike varsel. Jeg tenker nå på chromebook brukt på skoler altså. 

Anonymkode: 17e79...6ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Systemeier (administrator) av Google Workspace om dere bruker gmail på skolen eller i jobben kan søke opp en logg med hvem som har sendt e-post til hvem ja.

Alt står på google sine egne nettsider:

https://support.google.com/a/answer/2618874?hl=en

systemeier kan også lage regler om at e-poster som inneholder ord som ikke er ønskelig blir avvist, satt i "karantene" eller rutet videre til andre enn mottaker.

Alt står på google sine egne nettsider:

https://support.google.com/a/answer/1346936?hl=en&ref_topic=9974692

MERK at dette gjelder hvis dere har Google Workspace. Bruker dere andre e-postverktøy som Microsoft Outlook, er det andre system og derav andre regler systemeier må forholde seg til. 

Anonymkode: 20d4c...1ad

Skrevet

Så enkelt forklart: Det SPØRS HELT på hvordan Chromebookene er satt opp. Om skolen benytter seg av google workspace for å administrere alt av e-post og chromebooks - så ja.

Brukes andre systemer; For eksempel Microsoft Outlook/Microsoft365, Apple mail, eller andre, så er det andre regler systemeier må forholde seg til, og ikke nødvendig like enkelt å sette opp filter/regler om ord som ikke er godkjente osv.

Selv om det er muligheter for å lage regler og lignende, så er det ikke nødvendigvis slik at systemeier kan opprette alt som de ønsker. Da noe omhandler personvern og rett til ett privatliv. Om dette er for skole og barn, og skolen eier utsyret barna bruker, så er det også noe lettere å få unntak for lovverket om personvern. 

Anonymkode: 20d4c...1ad

Skrevet

Da var det akkurat slik jeg mener å huske ja. Litt betenkt i forhold til bruk av chromebook konta pc med office 365.

Leste om dette på datatilsynet og og hvor mye foreldrene må informeres om når chromebook tas i bruk i skolene. Tror nok de fleste bare deler ut inkl et skriv til foreldre om ansvar i forhold til bruk av kommunens eiendom😒

Anonymkode: 17e79...6ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...