Gå til innhold

Kan dårlig vannkvalitet gi urinveisinfeksjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rart spørsmål kanskje, men er det noen som kan svare meg?? :sjenert:

Vi har egen vannkilde (oppkomme) som vi har sendt inn prøve av og fått sjekket for div bakterier og sånt, og alt er ok der.. men det er en del humus /små partikler som en lett ser i vannet.. :forvirret:

Kan dette ha noen innvirkning på at vi jentene i huset lett blir plaget med urinveisinfeksjon?? (vi drikker store mengder vann, og det skal jo egentlig hjelpe mot sånt men...)

:tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er mange faktorer som kan gi UVI, men jeg har ikke hørt om vannkvalitet før. Men hvorfor ikke?

Hva med pH-verdien på vannet? For å forebygge UVI anbefales jo å drikke surt, f.eks appelsinjuice, for å gi dårligere vekstforhold for bakterier. Om pH-en i urinveiene kan bli sur kan den vel også bli basisk av drikke med pH over 7? Og om det blir for høy ( har endret "lav", (pH mindre enn 7), til "høy", (pH over 7)...går til tider surr i hva som er opp og ned på Ph-skalaen...)) pH i urinveiene kan dette gjøre en mere utsatt for UVI?

Litt tankespinn fra meg, er på ingen måte sikker på om dette kan stemme........

Endret av lenej
Skrevet

Jeg vil heller tro det kan påvirke mer den andre veien.

Tenk deg når du vasker deg, hva bruker du da? Jo, springvann. Og hva forårsaker UVI, bakterier på steder hvor de ikke skal være.

Når jeg tenker meg om så var det ei her på forumet som ble bra av UVI etter hun begynte å koke alt vannet hun drakk. Kanskje dere kan vurdere det? Billig løsning om det skulle hjelpe.

Teorien til lenej høres for øvrig ikke så dum ut, husker jeg rett så er det heller slik at humusvann ofte er surere enn renere vann.

Skrevet
Jeg vil heller tro det kan påvirke mer den andre veien.

Tenk deg når du vasker deg, hva bruker du da? Jo, springvann. Og hva forårsaker UVI, bakterier på steder hvor de ikke skal være.

Når jeg tenker meg om så var det ei her på forumet som ble bra av UVI etter hun begynte å koke alt vannet hun drakk. Kanskje dere kan vurdere det? Billig løsning om det skulle hjelpe.

Teorien til lenej høres for øvrig ikke så dum ut, husker jeg rett så er det heller slik at humusvann ofte er surere enn renere vann.

Har du noe til å backe opp den siste påstanden din? Jeg har hørt det motsatte.

Skrevet

Nei, eneste jeg har er min dårlige hukommelse, men skal se om jeg finner noe på google :)

Skrevet (endret)

http://www.ofa.no/page?id=77&key=10346

Var det jeg fant først.

“Myrvann er ofte naturlig sure, men humus (organisk oppløst materiale) i myrvannet binder til seg de utvaskede giftige aluminiumsionene, og redder fisken ned til en viss grad.”

Du har rett, jeg har blandet myrvann og humus her :)

Endret av Iceglow
Skrevet (endret)

Det meste vann som benyttes til drikkevann i Norge har for lav pH i forhold til krav/anbefalinger i drikkevannsforskriften, dvs "riktigere" pH for å motvirke UVI. Men pH er en logaritmisk skala, så det er stor forskjell på pH 4 og 6... Så teorien til lenej får jeg ikke til å rime helt, det blir jo motsatt... Heller ikke at andre ting i drikkevannet fører til UVI når man vasker seg i det, hadde det vært så mye mage/tarm-bakterier i vannet hadde dere garantert vært syke!

Endret av Fru Fomle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...