Gå til innhold

hormonprevensjon og migren

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg slet med migrene for noen år tilbake. Fikk aldri ofte anfall, kanskje tre ganger på et år, og det er ca to år siden siste anfall. Jeg har fått symptomer etter dette, men aldri selve migrenen. Fikk symptomer engang jeg jogget- hånda mi sovnet liksom bort, føltes som den ikke var der. Det er iallfall et av symptomene jeg har hatt når jeg har fått migrene før, det og at jeg får svarte og hvite prikker foran øynene, at jeg ikke greier å konsentrere meg og ikke greier å lese.

Uansett, det jeg lurer på er om det er store sjanser for å få migrene igjen?

Og, er det farlig å bruke p-plaster når man har/har hatt migrene?( Jeg gikk aldri på noen migrenemedisin og Min nåværende lege vet ikke at jeg har hatt migrene.)

Jeg spurte en helsesøster på skolen min for mange år siden om dette- men hun hadde vist ikke hørt noe om det.

Synes jeg har lest et sted at man ikke bør gå på hormonell prevensjon om man har migrene. Men det kan kanskje være pga man tar medisiner som ikke bør kombineres, eller? :forvirra:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør med legen din! Jeg har migrene og brukte p-piller inntil nylig, legen min sa det gikk fint.

Men noen kan kanskje reagere på det, så hør med legen din.

Skrevet

P-piller kan forverre migrene, så hør med legen din. Selv har jeg brukt p-piller i flere år og har også migrene, men fant etterhvert ut at et av merkene (Trinordiol) forverret migrenen. Derimot brukte jeg Cerazette (som er østrogenfri) uten forverring.

Skrevet

Det er god vitenskapelig dokumentasjon for at pasienter med såkalt aura-migrene (migrene med "forvarsel": vanligvis i form av synsforstyrrelser, evt. nummenhet i fingre, armer, endret konsentrasjon osv), har økt risiko for å få slag: altså blodpropp/blødning/infarkt i hjernen. Unge kvinner som i tillegg til aura-migrene bruker p-piller (eller enda verre: p-sprøyten) eller andre former for hormonell prevensjon, øker risikoen for slag ytterligere. Derfor har man i dag retningslinjer for leger i Norge som sier at man i første omgang ikke bør anbefale/la unge kvinner med aura-migrene bruke denne form for prevensjon.

Men, som ved all medisinsk behandling, så må man veie fordeler mot ulemper. Noen kvinner anser fordelen med p-pillen som så bra at den "overstyrer" risikoen. Noen leger er mindre restriktive med utdeling av p-piller enn andre, og ikke alle leger er flinke nok til å spørre om migrene. Dessuten vil det være interessant å vite om kvinnen som ønsker p-piller har har mange i familien sin som har hatt blodpropp og/eller slag - dette vil isåfall tilsi at risikoen for slag hos kvinnen øker ytterligere.

Skrevet

De aller fleste som har migrene har ikke aura, så akkurat det trenger vel ikke de fleste å tenke på. Men for de få det gjelder må man selvsagt være forsiktig. Men det er kanskje verdt å merke seg at selv om faren for slag er større, så er den likevel ikke faretruende stor.

Skrevet
Det er god vitenskapelig dokumentasjon for at pasienter med såkalt aura-migrene (migrene med "forvarsel": vanligvis i form av synsforstyrrelser, evt. nummenhet i fingre, armer, endret konsentrasjon osv), har økt risiko for å få slag: altså blodpropp/blødning/infarkt i hjernen.  Unge  kvinner som i tillegg til aura-migrene bruker p-piller (eller enda verre: p-sprøyten) eller  andre former for hormonell prevensjon, øker risikoen for slag ytterligere. Derfor har man i dag retningslinjer for leger i Norge som sier at man i første omgang ikke bør anbefale/la unge kvinner med aura-migrene bruke denne form for prevensjon.

Men, som ved all medisinsk behandling, så må man veie fordeler mot ulemper.  Noen kvinner anser fordelen med p-pillen som så bra at den "overstyrer" risikoen. Noen leger er mindre restriktive med utdeling av p-piller enn andre, og ikke alle leger er flinke nok til å spørre om migrene.  Dessuten vil det være interessant å vite om kvinnen som ønsker p-piller har har mange i familien sin som har hatt blodpropp og/eller slag - dette vil isåfall tilsi at risikoen for slag hos kvinnen øker ytterligere.

Åh, herregudh! Nå ble jeg veldig skremt !

Jeg går i tillegg på p-plaster (som vistnok har 3x så mye hormoner som p-piller og lignende ). Om det er arvelig i min familie med blodpropp osv vet jeg ikke ... bestemoren min har hatt hjerneblødning, eller blodpropp .. men hun er jo gamme, så det blir noe annet- eller ? *redd*

Men har uansett ikke migrene lengre da ... hmm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...