AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #21 Skrevet 28. november 2022 Det er foreldrenes ansvar at ungene ikke går amokk i butikken på f.eks. energidrikk, snop, brus og annet usunt. Det er en del av oppdragelsen. Det er ikke butikkansatte som skal kompensere for det vi ikke har lært ungene våre. Tenk hvis gutten min gikk på butikken og kjøpte en 1,5l cola og en stor pose chips og en godtepose hver dag. Skulle jeg klage på at det er butikken som burde lært ungen min måtehold og sunnhet ved kun å tillate kjøp av en halvliter cola og en liten godtepose eller chips på lørdag? Anonymkode: dc2c2...b71 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #22 Skrevet 28. november 2022 Foreldrenes ansvar, så klart! Men foreldre er blitt så flinke på å gi der ansvaret de selv burde hatt for egne barn over på andre. Enten det er skole, butikker, andre foreldre, fritidsaktiviteter osv. Anonymkode: 28e1b...e51
AnonymBruker 42 Skrevet 28. november 2022 #23 Skrevet 28. november 2022 Hva er definisjonen på "energidrikk" da? Drikke med masse "energi" (kalorier), eller drikke med 4x styrken på f.eks en trippel espresso i form av "stimmulanter"? Uansett... Det er foreldrenes ansvar
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #24 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker 42 skrev (7 timer siden): Hva er definisjonen på "energidrikk" da? Drikke med masse "energi" (kalorier), eller drikke med 4x styrken på f.eks en trippel espresso i form av "stimmulanter"? Uansett... Det er foreldrenes ansvar Vet ikke om du spør på tull, men det som i 2022 er kjent som energidrikk er kullsyredrikk med 3dobbel mengde med koffein i forhold til cola + diverse andre greier. Som regel er de sukkerholdig, men det finnes også lett-varianter. Kullsyren gjør også at koffeinen tas opp raskere. Og smaken i forhold til kaffe gjør også at det er lett å få i seg for mye av både koffein, de andre greiene, og evt sukker. Drikkene er også sure så der er fare for syreskader slik som med brus. Anonymkode: dc2c2...b71 1
17.11 Skrevet 29. november 2022 #25 Skrevet 29. november 2022 Det er selvsagt ikke butikkens ansvar på noen som helst måte. Hva blir det neste, at Meny ikke kan selge spandauer eller Litago til en tier fordi det ikke er adekvat lunsj for en ungdomsskoleelev?
Arkana Skrevet 29. november 2022 #26 Skrevet 29. november 2022 Dette er selvfølgelig ikke butikkens ansvar. Og man har naturlig nok mindre kontroll over en tenåring enn en treåring, men her er det bare foreldrene som kan snakke med barna, appellere til fornuften og finne en løsning som begge kan leve med (å bare si at ungdommen ikke får kjøpe energidrikk punktum tror jeg sjelden vil gi ønsket resultat).
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #27 Skrevet 29. november 2022 Hjelper nok ikke at dagens ungdom bruker mye tid på å se på streams som ofte er sponset av energidrikker. Nasjonal aldersgrense er vel tingen. Anonymkode: 941ba...5f2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå