Gå til innhold

Ungdom og energidrikk. Ansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på foreldremøte i 10 trinn i forrige uke. En far var oppgitt over at nærbutikken til skolen solgte bokser med energidrikk til 10 kr. Han mente at ungdommen drikker for mye av det og at butikken må ta litt ansvar. 

Hva mener dere? Er det butikkene sitt ansvar? Eller kanskje det er foreldrene sitt ansvar.? Min gutt får ikke drikke sånnt så mye han vil. Vi må sette grenser 

Anonymkode: 0400c...993

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det ikke før aldergrense på dette?

Ellers så burde det bli det. Der er jo Koffein i det,masse sukker etc. Barn tror dette er kult og de drikker dette som det er cola... Om det ikke er aldersgrense tror jeg dessverre ikke butikken kan gjøre noe.

Men jeg regner med at siden de kjøper der har de penger....så da må foreldre ta vekk kortet eller ikke gi de penger. Der er foreldre ansvar til de er 18

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke butikkens ansvar. Det er en lovlig vare uten aldersbegrensning, så butikken har ingen mydighet til å begrense salg til spesifikke aldersgrupper.

Et tilbud på energidrikk er i prinsippet det samme som et tilbud på sjokolade eller ostepop eller hockeypulver.

Anonymkode: b6920...2cc

• Liker 6
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Men jeg regner med at siden de kjøper der har de penger....så da må foreldre ta vekk kortet eller ikke gi de penger. Der er foreldre ansvar til de er 18

Mange foreldre lukker øynene når barna begynner på ungdomsskolen, dessverre. Lettere å klage på lokalbutikken, enn å ta ansvar selv.

Det er nok ikke praktisk mulig å nekte en ungdomsskoleelev å drikke det hvis det er lovlig, men ungdom hører faktisk mye på foreldrene sine hvis de går i dialog istedenfor å fordømme.

Anonymkode: 2c2c8...652

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene har ansvaret. Men butikkene kan også velge å sette aldersgrense, noe flere også har gjort. 

Anonymkode: 6316d...60b

Skrevet

Det er 14 års aldersgrense på energidrikk, men svært mange ungdomsskoleelever er jo over 14.

Dette er selvsagt foreldrenes ansvar. Man for oppdra ungen til å ikke bli en sneaky drittunge som går bak ryggen på foreldrene da. Gi dem beskjed om at de ikke får lov å kjøpe energidrikk, og oppdra dem til å være mennesker med integritet og ryggrad. 

Blir stadig sjokkert over foreldre som ikke kan ha godteri i huset for da stjeler barna deres det, enda de har fått beskjed om at de ikke har lov. Det må værer grusomt å vite at du har oppdratt et så totalt upålitelig, løgnaktig og usselt menneske at du må få butikken til å nekte å selge dem noe fordi de gir jamt faen i hva du som forelder sier...

Anonymkode: 0c42f...7f4

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er 14 års aldersgrense på energidrikk, men svært mange ungdomsskoleelever er jo over 14.

Dette er selvsagt foreldrenes ansvar. Man for oppdra ungen til å ikke bli en sneaky drittunge som går bak ryggen på foreldrene da. Gi dem beskjed om at de ikke får lov å kjøpe energidrikk, og oppdra dem til å være mennesker med integritet og ryggrad. 

Blir stadig sjokkert over foreldre som ikke kan ha godteri i huset for da stjeler barna deres det, enda de har fått beskjed om at de ikke har lov. Det må værer grusomt å vite at du har oppdratt et så totalt upålitelig, løgnaktig og usselt menneske at du må få butikken til å nekte å selge dem noe fordi de gir jamt faen i hva du som forelder sier...

Det er ingen aldersgrense.

Anonymkode: 32a0a...d88

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen aldersgrense.

Er 14 års grense. Møtt ungdom på 13 som ikke fikk kjøpe. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var på foreldremøte i 10 trinn i forrige uke. En far var oppgitt over at nærbutikken til skolen solgte bokser med energidrikk til 10 kr. Han mente at ungdommen drikker for mye av det og at butikken må ta litt ansvar. 

Hva mener dere? Er det butikkene sitt ansvar? Eller kanskje det er foreldrene sitt ansvar.? Min gutt får ikke drikke sånnt så mye han vil. Vi må sette grenser 

Ungdom i 10. klasse drikker ofte alkohol.  Grenser hjelper lite for lovlige produkter når de drikker noe de ikke har lov til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke butikkens ansvar. Det er en lovlig vare uten aldersbegrensning, så butikken har ingen mydighet til å begrense salg til spesifikke aldersgrupper.

Et tilbud på energidrikk er i prinsippet det samme som et tilbud på sjokolade eller ostepop eller hockeypulver.

Anonymkode: b6920...2cc

Butikken kan sette aldersgrense om den ønsker. 

Skrevet

Trodde det var 16-års grense jeg.. 

Anonymkode: d55a6...539

Skrevet
Maestro skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ingen nasjonal aldersgrense. Men noen butikker setter egne aldersgrenser.

• Liker 3
Skrevet
Maestro skrev (2 minutter siden):

Da er det butikk som har satt aldersgrense. Det er ingen lovbestemt aldersgrense  

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ingen nasjonal aldersgrense. Men noen butikker setter egne aldersgrenser.

PetterKanin skrev (3 minutter siden):

Da er det butikk som har satt aldersgrense. Det er ingen lovbestemt aldersgrense  

Ah akkurat. For dette skjedde og når en ungdom jeg har på jobb ville ha energi drikk på sånn typ bowlingsted. Da fikk h*n ikke lov og kjøpe. 

Skrevet

Aldersgrense eller ikke, foreldrene må faktisk oppdra barna sine. Ungen min får ikke spise sjokolade eller wienerbrød på butikken i uka heller, men jeg kan da ikke nekte butikken å selge sånt fordi jeg ikke evner å få ungen min til å høre på meg???

• Liker 3
Skrevet

Det er foreldrenes ansvar. Men jeg ser ofte små barn helt ned i barnehagealder drikker denne dritten. 

Anonymkode: 06869...1bf

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er nesten umulig å stoppe ungdommer fra å drikke dette når det koster 10kr. 

Selv om ansvaret ligger hos foreldrene, så får man ikke hindret dette uten å sørge for at de ikke har penger. Noe man heller ikke kan.

Så kan man gjerne snakke om holdninger, mengde etc. Men stoppet det får man ikke om «alle andre» drikker det.

Endret av Rotemor
Skrevet

Jeg mener det bør være et felles ansvar. En aldersgrense, helst 18 år, da dette ikke er bra for barn i vekst. Deretter foreldrenes ansvar og til slutt skolens ansvar. Hilsen lærer som ikke tillater energidrikk i klasserommet.

Anonymkode: 91301...d71

• Liker 3
Skrevet

mest foreldrene, men butikken kan godt hjelpe til litt

Anonymkode: d3498...75e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...