AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #1 Skrevet 27. november 2022 Det sies at det er viktig med flest mulig ulike plantematvarer for å opprettholde mangfoldet i tarmfloraen. Hvor mange ulike plantematvarer får dere i dere i løpet av 1-2 uker? Anonymkode: eba56...054 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #2 Skrevet 27. november 2022 Sikkert nærmere hundre. Spiser variert og plantebasert. Anonymkode: e7f73...fe6 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #3 Skrevet 27. november 2022 Ca tre. Spiser en frukt kanskje en gang i uka, ellers blir det av og til litt potet eller korn (pasta), men prøver å unngå det. Det er et veldig moderne fenomen å spise alle slags forskjellige planter hele året uavhengig av hva som vokser der man bor, og vi har klart oss ganske bra uten i mesteparten av vår eksistens, så jeg er ikke redd for å gå glipp av noe. Anonymkode: a4d07...0b9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #4 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Sikkert nærmere hundre. Spiser variert og plantebasert. Anonymkode: e7f73...fe6 Oi hjelpe meg. Det er vel ikke så lett å ramse opp?😄 Anonymkode: eba56...054
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #5 Skrevet 27. november 2022 Aner ikke akkurat hvor mange ulike typer jeg spiser. Spiser havregryn stort sett hver dag, og en banan hver dag. Så spiser jeg ulike salater, agurk, paprika, bønner, poteter og løk flere ganger i uka. Så er det alt det andre jeg spiser innimellom, men ikke hver uke, mais, grønnkål, kiwi, kål og søtpotet er noen favoritter. Men jeg spiser jo mye mer enn jeg gidder å ramse opp her. Nå mot jul blir det jo en del klementiner også. Anonymkode: 0a302...15f 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #6 Skrevet 27. november 2022 I løpet av en uke spiser jeg sikkert banan, eple, appelsin, tomat, paprika, agurk, salat, potet, gulrot, løk, flere typer bær (frosne), avokado, mango og kål av noe slag. Samt havregryn, fullkorns knekkebrød og diverse nøtter og frø. Lager min egen vannkefir som skal være bra for tarmhelsa. Anonymkode: 0f3a8...5a3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 Spiser dyrebasert og har aldri hatt så bra fordøyelse som nå. Jeg spiser veldig få matvarer. Av og til bare én matvare (hvis man regner biff stekt i talg som én matvare siden begge kommer fra kua). Det er bare tull at man må ha planter for å ha god tarmflora. Studie: Diet rapidly and reproducibly alters the gut microbiome De reproduserte resultatet altså. Gruppene ble først sjekket når de spiste sitt vanlige kosthold, og så ble de delt opp i to grupper. En gruppe spiste plantebasert en gruppe spiste dyrebasert noen dager. Så gikk de tilbake til sitt vanlige kosthold en periode. Og så ble disse gruppene byttet på. Altså de som spiste plantebasert først spiste så dyrebasert. De som først spiste dyrebasert spiste så plantebasert. Dyrebasert var bedre for tarmfloraen og det tok bare noen dager før tarmfloraen var endret etter at de endret kosthold. Dyrebasert hadde lik alfadiversitet som plantebasert og deres vanlige kosthold, men økt betadiversitet sammenlignet med begge de andre. De la også merke til at på et dyrebasert kosthold så spiste de litt mer kcal, men gikk ned i vekt. For de som tror vi trenger fiber, så er det altså bare tull. Du kan lese litt om fiber her. Sitat Vannløselige kostfibre blir konvertert til tre typer kortkjedede fettsyrer: eddiksyre, smørsyre og propionsyre. Det er særlig de to siste som blir tatt opp i tarmens slimhinne. Fiber blir brutt ned til eddiksyre, smørsyre og propionsyre. Mest smørsyre. Det får vi masse av fra smør og ost. Det er egentlig disse syrene som er gunstige, ikke fiberet. Fiberet er bare én måte å få tak i disse syrene. Man kan gå direkte til kildene. Anonymkode: 7d76f...9de 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 Jeg spiser frukt, grønnsaker og kornprodukter hver eneste dag. Samt egg, fisk og kjøtt, altså variert og sammensatt kosthold i passe mengder. Tenker lite over det nå, men er bevist på å få i meg mer proteinrik mat som metter godt, så jeg spiser mer kjøtt, fisk, egg og cottage cheese/fet yoghurt og mindre brødmat, poteter og ris nå enn tidligere. Funker godt. Anonymkode: d1ae3...894 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 Det er mye... Spiser større mengder grønnsaker både til lunsj og middag. Og har ofte bær til frokost. I dag alene; blåbær, klementiner, paprika, cherrytomater, spirer, purreløk, pastinakk, champiniong, gulløk, hvitløk, gulrot, mandelpotet, grønne erter, selleristang, persille. I tillegg til annet plantebasert; havregryn, linfrø, chiafrø, hvite bønner. (kjøleskapsgrøt med bær til frokost, fritatta med grønnsaker til lunsj, shepherds pie til middag) Anonymkode: 1dee5...218
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 Jeg har en mage som absolutt ikke har godt av mye frukt og grønt, men blir spist en del likevel. Potet, paprika, kålrot, sellerirot, alle løktyper, gulrot, paprika, squash, tomater, agurk, appelsin, eple, brokkoli, blomkål, rosenkål, kål og sikkert mer. Må begrense da for å ikke bli dårlig og underernært. Spiser også fine brød, evt jeg kan tøye det til halvgrovt. Grovbrød tåler jeg ikke. Anonymkode: d6936...53e 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (På 27.11.2022 den 22.13): Sikkert nærmere hundre. Spiser variert og plantebasert. Anonymkode: e7f73...fe6 Samme her Anonymkode: d16f1...6ec
Purple Basil Skrevet 29. november 2022 #12 Skrevet 29. november 2022 Spiser sjeldent frukt, men av grønnsaker spiser jeg løk, hvitløk, poteter, brokkolini, blomkål, avocado, tomater (som vel egentlig er en frukt 😅), gulrøtter, isbergsalat, ruccola. Dette er grønnsaker som går igjen hos oss hver uke nesten. I desember blir det nok en god del rotgrønnsaker, spesielt kålrot.
kløverpiken Skrevet 29. november 2022 #13 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (På 27.11.2022 den 22.13): Sikkert nærmere hundre. Spiser variert og plantebasert. Anonymkode: e7f73...fe6 Samme her. Det er for mange til å kunne nevne alle 🥙🌯🥗🥕🌽🥦🥬🥒🌶🫑🥑🍆🍅🥝🥥🥭🥑🍋🍎🍌 ☺️
Pølsevann Skrevet 29. november 2022 #14 Skrevet 29. november 2022 (endret) Jeg logget hva jeg spiste i lifesum appen. Da fikk jeg 96 en uke og 75 en annen. Så spiser ganske variert normalt sett. Endret 29. november 2022 av Pølsevann
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #15 Skrevet 30. november 2022 I løpet av 1-2 uker spiser jeg som regel: Banan, eple, appelsin, blåbær, jordbær, dadler, ananas Hjertesalat, asparges, aspargesbønner, gulrøtter, hvitløk, ingefær, gul løk, rødløk, purre, vårløk, dill, koriander, basilikum, gressløk, ruccola, spinat, agurk, tomater, mais, kål, pastinakk, fennikel, erter, avocado, persille, paprika, lime, sitron, kiwi, chili, reddiker, sjalottløk, blomkål, spirer, brokkolini, poteter, erter Bønner og linser av ulike slag Havregryn, chiafrø, linfrø, sesamfrø, gresskarkjerner, havreris Olivenolje, rapsolje, smør Har sikkert glemt noen 🙂 Anonymkode: ff30d...1f4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #16 Skrevet 30. november 2022 Just now, AnonymBruker said: smør Anonymkode: ff30d...1f4 Den skulle ikke med i innlegget over nei 😄 Anonymkode: ff30d...1f4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #17 Skrevet 30. november 2022 Kornprodukter (som havregryn, korn i brød, o.l.) Spiser mye grønnsaker, men går en del i samme typene. Hver uke er jeg innom ihvertfall løk, paprika, sopp, squash, tomat, agurk, mais, søtpotet, gulrot, blomkål, brokkoli, og erter. Så er det innimellom pastinakk, kålrabi, e.l. Spiser eple, banan og pære hver uke, og avhengig av sesongen, druer, klementiner, og persimon. Anonymkode: ac063...2d8
Lafamiglia Skrevet 30. november 2022 #18 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (På 29.11.2022 den 2.06): Spiser dyrebasert og har aldri hatt så bra fordøyelse som nå. Jeg spiser veldig få matvarer. Av og til bare én matvare (hvis man regner biff stekt i talg som én matvare siden begge kommer fra kua). Det er bare tull at man må ha planter for å ha god tarmflora. Studie: Diet rapidly and reproducibly alters the gut microbiome De reproduserte resultatet altså. Gruppene ble først sjekket når de spiste sitt vanlige kosthold, og så ble de delt opp i to grupper. En gruppe spiste plantebasert en gruppe spiste dyrebasert noen dager. Så gikk de tilbake til sitt vanlige kosthold en periode. Og så ble disse gruppene byttet på. Altså de som spiste plantebasert først spiste så dyrebasert. De som først spiste dyrebasert spiste så plantebasert. Dyrebasert var bedre for tarmfloraen og det tok bare noen dager før tarmfloraen var endret etter at de endret kosthold. Dyrebasert hadde lik alfadiversitet som plantebasert og deres vanlige kosthold, men økt betadiversitet sammenlignet med begge de andre. De la også merke til at på et dyrebasert kosthold så spiste de litt mer kcal, men gikk ned i vekt. For de som tror vi trenger fiber, så er det altså bare tull. Du kan lese litt om fiber her. Fiber blir brutt ned til eddiksyre, smørsyre og propionsyre. Mest smørsyre. Det får vi masse av fra smør og ost. Det er egentlig disse syrene som er gunstige, ikke fiberet. Fiberet er bare én måte å få tak i disse syrene. Man kan gå direkte til kildene. Anonymkode: 7d76f...9de Jeg tror at dyrebasert og plantebasert er omtrent like ille, såfremt det menes her at man nesten utelukkende bare spiser dyr eller planter. Variasjon er nøkkelen. Flest mulige ulike typer (hel) plantemat inkludert nøtter, frø, bær, grønnsaker, belgvekster, osv. (men ikke så altfor mye korn), og flest mulige typer animalske produkter, som meieriprodukter, fisk, kjøtt, innmat, egg, skalldyr, osv. Og minst mulig produkter fra industrien, med mindre de er laget på omtrent måte som man kan få til hjemme. Så posesupper, frokostprodukter som choco pops, lettprodukter, ferdige "mellommåltider" som energibar, rislunsj, diverse snacksprodukter som potetgull, cheez doodles og lignende pluss selvfølgelig sukkerprodukter som godteri og sjokolade, er noe man bør spise minst mulig av. Det er faktisk ikke vanskeligere enn som så.
Wilmus Skrevet 30. november 2022 #19 Skrevet 30. november 2022 Hver dag: protein via: enten Kyllingfilet, ren fisk, scampi/reker, rent svinekjøtt eller storfe, egg grønnsaker som brokkoli, brekkbønner, søtpotet, bakt potet, tomat, spinat, paprika, gulrøtter etc Dessert som gresk youghurt, skogsbæryoughurt m musli, cottage cheese, propudding, proteinbar, klementin, nøtter, cream of rice, proteinshake, smoothie,proteinpannekake etc Fredag og lørdag kveld: 30 g potetgull, mørk sjokolade/lavkalorigodis, pepsi max spiser mye av det samme, men koser meg veldig med maten min og varierer hvordan jeg tilbereder ( helstekt kjøtt m grønnsaker/ wok/suppe/gryte/ovnsstekt etc.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #20 Skrevet 30. november 2022 Lafamiglia skrev (2 timer siden): Jeg tror at dyrebasert og plantebasert er omtrent like ille, såfremt det menes her at man nesten utelukkende bare spiser dyr eller planter. Variasjon er nøkkelen. Flest mulige ulike typer (hel) plantemat inkludert nøtter, frø, bær, grønnsaker, belgvekster, osv. (men ikke så altfor mye korn), og flest mulige typer animalske produkter, som meieriprodukter, fisk, kjøtt, innmat, egg, skalldyr, osv. Og minst mulig produkter fra industrien, med mindre de er laget på omtrent måte som man kan få til hjemme. Så posesupper, frokostprodukter som choco pops, lettprodukter, ferdige "mellommåltider" som energibar, rislunsj, diverse snacksprodukter som potetgull, cheez doodles og lignende pluss selvfølgelig sukkerprodukter som godteri og sjokolade, er noe man bør spise minst mulig av. Det er faktisk ikke vanskeligere enn som så. "Omtrent like ille" på hvilket område? Her var det snakk om mangfold i tarmfloraen, og den er bevist at blir bedre når man spiser bare animalsk og kutter ut planter. Anonymkode: 7d76f...9de 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå