AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #1 Skrevet 27. november 2022 Vi er en liten familie som flyttet til Hardanger for å få et bedre liv enn hektisk storby... Men nå merker jeg etter 2 år at jeg stadig savner butikker og ikke kunne bekymre seg for rasfare på veier ut.. men vi begynner å bli godt etablert her og har jobb osv... Har veldig lyst å flytte igjen men føler vi må da starte omigjen..og søke ny jobb, barnehage. Osv... Har noen opplevd noe lignende? Anonymkode: eca3c...92a 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #2 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi er en liten familie som flyttet til Hardanger for å få et bedre liv enn hektisk storby... Men nå merker jeg etter 2 år at jeg stadig savner butikker og ikke kunne bekymre seg for rasfare på veier ut.. men vi begynner å bli godt etablert her og har jobb osv... Har veldig lyst å flytte igjen men føler vi må da starte omigjen..og søke ny jobb, barnehage. Osv... Har noen opplevd noe lignende? Anonymkode: eca3c...92a Bodd i nør Sauda i over 20 år. Savner større byer. Så kjenner på hva du mener Anonymkode: f3957...b31
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #3 Skrevet 27. november 2022 Jeg sier bare "flytt". Det er lov å angre seg. Dere har bare ett liv, og det er for kort til å sitte og ruge på samme stedet, "bare fordi vi gjorde det, så må vi bli her". Det må dere ikke. Begynn å lete etter jobb først, med mindre dere har en del sparepenger å leve av mens dere leter etter jobb på nytt sted. Bolig ordner seg når dere har jobber å vise til når dere søker lån. Anonymkode: e89ff...aa5 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #4 Skrevet 27. november 2022 Bedre å flytte når barna er i barnehagealder enn når de har begynt på skolen. Anonymkode: 8149d...89f 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #5 Skrevet 27. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg sier bare "flytt". Det er lov å angre seg. Dere har bare ett liv, og det er for kort til å sitte og ruge på samme stedet, "bare fordi vi gjorde det, så må vi bli her". Det må dere ikke. Begynn å lete etter jobb først, med mindre dere har en del sparepenger å leve av mens dere leter etter jobb på nytt sted. Bolig ordner seg når dere har jobber å vise til når dere søker lån. Anonymkode: e89ff...aa5 Takk ❤️ dette var godt å lese Anonymkode: eca3c...92a
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #6 Skrevet 27. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Bedre å flytte når barna er i barnehagealder enn når de har begynt på skolen. Anonymkode: 8149d...89f Ja. Og ser mange opplever mobbing osv på skolen her... 😑 Anonymkode: eca3c...92a
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #7 Skrevet 27. november 2022 Dere lever bare en gang. Da er det kjipt å bli værende på et sted man eeeegentlig ikke trives på. Jeg bor selv «i gokk» og gjorde det motsatte. Flyttet til by for å få større utvalg av butikker osv, men flyttet ut igjen til bygda etter et år. Anonymkode: f69a6...d54
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #8 Skrevet 27. november 2022 Det er lov å tråkke feil, og angre seg. Anonymkode: bea71...58d 1 1
PetterKanin Skrevet 27. november 2022 #9 Skrevet 27. november 2022 Om mange butikker i umiddelbar nærhet og mindre rasfare er viktig for trivselen så er jo det en ærlig sak. Har man muligheten til å flytte, så hvorfor ikke? 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #10 Skrevet 27. november 2022 Går og drømmer om Hardanger selv, reiser dit så ofte jeg kan❤️ Men bodde tre år i ei bygd da barna var små, og dit MÅTTE jeg bort fra. Var holdninger og prat på bygda som jeg syntes ble veldig snevert😕 Flyttet til en større by før barna begynte på skolen, men bor i en bydel nærme skog og friluftsliv. På den måten slipper vi å bo midt i gryta, men er fortsatt bare 15 minutter unna sentrum. Det er jo ikke det at jeg er så ofte i sentrum, men det er fint å bo i et område hvor 17.mai-toget bruker mer enn 3 1/2 minutt på å gå forbi (jeg var i Odda på 17.mai i år, ble overrasket over hvor lite toget var🙊). I tillegg er det både lett å være introvert og lett å være ekstrovert i en større by; man KAN henge med mange folk, men man kan også bare drukne i mengden. Jeg liker å drukne i mengden🙂 Eneste tipset jeg egentlig kan gi, er vel å flytte før barna begynner på skolen. Etter det er det mye tyngre å dra dem ut av det kjente og kjære. Anonymkode: ddfda...304 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #11 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi er en liten familie som flyttet til Hardanger for å få et bedre liv enn hektisk storby... Men nå merker jeg etter 2 år at jeg stadig savner butikker og ikke kunne bekymre seg for rasfare på veier ut.. men vi begynner å bli godt etablert her og har jobb osv... Har veldig lyst å flytte igjen men føler vi må da starte omigjen..og søke ny jobb, barnehage. Osv... Har noen opplevd noe lignende? Anonymkode: eca3c...92a Ullensvang kommune, dette? 😳 Viss de trivst med det sosiale, så synst eg kanskje det er litt drastisk å flytte heile familien fordi de ynskjer fleire butikkar? Eg meiner: er de først og fremst forbrukarar eller menneske? Anonymkode: 76286...c90
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #12 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja. Og ser mange opplever mobbing osv på skolen her... 😑 Anonymkode: eca3c...92a Mobbing i skolen burde absolutt være en faktor til å ikke sette barna sine inn i den skolen det gjelder. Vi har hatt tre (!) familier i nabolaget som absolutt skulle flytte til ei liten bygd tre timer unna, men i løpet av ett år var alle tre familiene tilbake i det sentrumsnære området vårt igjen? Hvorfor? Jo, mobbing i bygdeskolen. Media har i ettertid skrevet om problematikken i den skolen, men skolen klarer ikke å få has på det. Skulle man oppleve mobbing på en skole i en by, hadde det vært mye lettere å skifte skole. I mindre grender er det jo bare én skole man kan gå på. Anonymkode: ddfda...304 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #13 Skrevet 27. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ullensvang kommune, dette? 😳 Viss de trivst med det sosiale, så synst eg kanskje det er litt drastisk å flytte heile familien fordi de ynskjer fleire butikkar? Eg meiner: er de først og fremst forbrukarar eller menneske? Anonymkode: 76286...c90 Er ikke bare butikker men blant annet.... Opplevde små rasisme og andre ting. Men stort sett veldig hyggelige og flotte folk her men er selv oppvokst i storby og vant å ha muligheter og ikke føle seg så "sett", men godt mulig er bare en fase man går gjennom... Mange fordeler med å bo på bygda og for barna men også ulemper, sånn er det vel overalt Anonymkode: eca3c...92a 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #14 Skrevet 27. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Mobbing i skolen burde absolutt være en faktor til å ikke sette barna sine inn i den skolen det gjelder. Vi har hatt tre (!) familier i nabolaget som absolutt skulle flytte til ei liten bygd tre timer unna, men i løpet av ett år var alle tre familiene tilbake i det sentrumsnære området vårt igjen? Hvorfor? Jo, mobbing i bygdeskolen. Media har i ettertid skrevet om problematikken i den skolen, men skolen klarer ikke å få has på det. Skulle man oppleve mobbing på en skole i en by, hadde det vært mye lettere å skifte skole. I mindre grender er det jo bare én skole man kan gå på. Anonymkode: ddfda...304 Det er jo det jeg frykter og. Vi er en internasjonal familie og ... Anonymkode: eca3c...92a 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #15 Skrevet 27. november 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ullensvang kommune, dette? 😳 Viss de trivst med det sosiale, så synst eg kanskje det er litt drastisk å flytte heile familien fordi de ynskjer fleire butikkar? Eg meiner: er de først og fremst forbrukarar eller menneske? Anonymkode: 76286...c90 Det er jo også mer av det sosiale vi savner 💗 Anonymkode: eca3c...92a
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #16 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke bare butikker men blant annet.... Opplevde små rasisme og andre ting. Men stort sett veldig hyggelige og flotte folk her men er selv oppvokst i storby og vant å ha muligheter og ikke føle seg så "sett", men godt mulig er bare en fase man går gjennom... Mange fordeler med å bo på bygda og for barna men også ulemper, sånn er det vel overalt Anonymkode: eca3c...92a Ja, det er pluss og minus over alt. Eg har flytta til ein annan vestlandskommune. Her er det mange ungdommar med ikkje-vestlig bakgrunn. Desse må då ut av kommunen for å gå på høgskule eller universitet. Fleire seier at dei ynskjer å komma attende hit etter endt skulegong. Grunnen er at dei i byane føler at dei får eit "Innvandrar-stempel" på seg, særleg dersom det er unge menn som går saman. Medan dei i bygda her føler at dei kan vera seg sjølve. "Her veit jo alle kven eg og foreldra mine er, og kva vi står for". Så det er nok ikkje heilt svart-kvitt dette. Anonymkode: 76286...c90 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #17 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er pluss og minus over alt. Eg har flytta til ein annan vestlandskommune. Her er det mange ungdommar med ikkje-vestlig bakgrunn. Desse må då ut av kommunen for å gå på høgskule eller universitet. Fleire seier at dei ynskjer å komma attende hit etter endt skulegong. Grunnen er at dei i byane føler at dei får eit "Innvandrar-stempel" på seg, særleg dersom det er unge menn som går saman. Medan dei i bygda her føler at dei kan vera seg sjølve. "Her veit jo alle kven eg og foreldra mine er, og kva vi står for". Så det er nok ikkje heilt svart-kvitt dette. Anonymkode: 76286...c90 De små samfunnene, mikrosamfunnene, kan variere veldig innenfor samme by/område. Jeg bor i en middels stor by i en bydel hvor det ikke er mobbing på skolene, folk flest er rause og hyggelige, man kan sette en ulåst sykkel fra seg uten at den blir stjålet osv. I samme by finnes bydeler hvor det bare er trøbbel og problemer. TS opplever kanskje området som litt vanskelig å bo i, men det betyr ikke at ALLE bygder og grender er på samme måte. Likevel, her er jo TS sin opplevelse den som er viktig, det er tross alt hun og mannen som skal bestemme om barna skal vokse opp der eller ei. Anonymkode: ddfda...304
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #18 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Bedre å flytte når barna er i barnehagealder enn når de har begynt på skolen. Anonymkode: 8149d...89f Ja, enten flytte før skolealder eller så vente til de er ferdige på U-skolen. Anonymkode: 0b827...f05
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #19 Skrevet 27. november 2022 Du er ikke alene! I Norge er det en etablert oppfatning om at det "riktige" er å bo på landet når man har barn. Selv er jeg fra bygda men bor i Oslo, i en av bydelene noen få kilometer fra sentrum. Jeg har sett mange naboer flytte fra området her, til enebolig-drømmen på landet. Og jeg har sett overraskende mange av dem komme tilbake! En etter en har familiene kommet tilbake hit til bydelen, fordi livet på landet ikke var så stressfritt når man må kjøre uansett hva man skal, barna syntes ikke små skoler og små miljø var så stas, foreldre har blitt slitne av at alle vet alt om alle. Bygda er fin den, for de som føler seg hjemme der. Men for noen er byen best, og det er helt greit. Og husk - barn har det bra i byen! Anonymkode: 05d48...e0f 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #20 Skrevet 28. november 2022 Du får sette opp for og mot. du vet hva du har i bygda og du vet hva du hadde i byen. Så det hele koker vell ned til hvor du og barna har det best og hvor du har mulighet for jobb og sikker inntekt. Anonymkode: 74fc2...11d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå