Gå til innhold

ONS med opptatt person?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vilt tiltrekkende og gjensidig trekker opp ONS trekker ned. Samboer, gift osv. måtte jeg tatt en prat om. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel nettopp når man mangler verdier at man ofte ender opp med å oppføre seg som en slags robot. Man bare slavisk adlyder kroppens lyster slik vi er programmert til å gjøre fra naturens side. 

Anonymkode: a5e0f...d61

Verdiene bør komme fra en selv og ikke tredd ned fra samfunnet, religion, politisk korrekthet osv.

Hvilke verdier ville du lagt til grunn her?

Hvor ville det ført deg, hva hadde du oppnådd i livet, hva hadde du angret på på gamlehjemmet?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Stiller opp.
Ser det som min plikt å hjelpe dama, som åpenbart er i et dårlig fungerende forhold

M40

Anonymkode: a42d7...291

Hjelper henne til et krisesenter da eller? Siden hun er ute av stand til å avslutte dette dårlig fungerende forholdet?

• Nyttig 1
Skrevet
Flintis skrev (10 minutter siden):

Verdiene bør komme fra en selv og ikke tredd ned fra samfunnet, religion, politisk korrekthet osv.

Hvilke verdier ville du lagt til grunn her?

Hvor ville det ført deg, hva hadde du oppnådd i livet, hva hadde du angret på på gamlehjemmet?

Verdien «være grei mot folk». Det er ikke så himla vanskelig. Og den verdien er ikke tredd ned over hodet mitt fra noe høyere hold.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er vel nettopp når man mangler verdier at man ofte ender opp med å oppføre seg som en slags robot. Man bare slavisk adlyder kroppens lyster slik vi er programmert til å gjøre fra naturens side. 

Nei! Hvis utroskap ikke eksisterte hadde jeg faktisk ikke vært her, ikke du heller 😅

Jeg er ganske lei av alle prestene som henger her på KG og prøver å skremme folk med helvetesild ild. Alle situasjoner er ulike, kan ikke sammenlignes.

Anonymkode: ac81b...0c7

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke brydd meg. Det finnes ikke noe "opptatt", alle mennesker er frie individer som kan gjøre som de vil. At det er dårlig gjort mot partner er da virkelig ikke mitt problem.

Anonymkode: cb516...b87

• Liker 1
Skrevet

Hva er etter en stund? En time? En uke? 6 mnd? Hadde trekt meg for de to første, men vet ikke etter 6 mnd. Jeg vil gjerne si jeg hadde trukket meg, men har aldri vært i den situasjonen så det er vanskelig å si. 

Anonymkode: a7686...e4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Verdien «være grei mot folk». Det er ikke så himla vanskelig. Og den verdien er ikke tredd ned over hodet mitt fra noe høyere hold.

Så da går du for det.

Du er grei mot deg selv og den utroe dere får ha det greit sammen og den bedratte får det noe ugreit, men er ikke grei nok selv til at den utroe har det greit.

Den er grei😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei! Hvis utroskap ikke eksisterte hadde jeg faktisk ikke vært her, ikke du heller 😅

Jeg er ganske lei av alle prestene som henger her på KG og prøver å skremme folk med helvetesild ild. Alle situasjoner er ulike, kan ikke sammenlignes.

Helt greit, det. Sier ikke at utroskap er noe unaturlig, eller at det ikke burde forekomme. Og de som vil være utro, får bare være det. Det har ingenting med meg å gjøre.

Prøvde bare å nå frem med et poeng, nemlig at mennesker strengt tatt er biologiske roboter som for det meste opererer etter den naturen som er innprogrammert i oss. Så jeg kjøper ikke standpunktet at «bidra til utroskap = fri vilje» og «verdier mot utroskap = robot».

Jada, verdier kan være påtvungne utenfra, og å blindt adlyde dem er da veldig robotisk. Men verdier kan også ha sine utspring hos det enkelte individ. Og hvis et individ etablerer sine egne verdier og bestemmer seg for å holde ved disse, er det ikke noe robotisk ved det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Flintis skrev (13 minutter siden):

Så da går du for det.

Du er grei mot deg selv og den utroe dere får ha det greit sammen og den bedratte får det noe ugreit, men er ikke grei nok selv til at den utroe har det greit.

Den er grei😊

Haha, ja. Vi får nøye oss med en «agree to disagree» på denne. 🤝

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fullfører. Min erfaring er at de som er opptatt vil gjøre mest for å få en herlig deilig kveld og natt. Ikke mitt problem at deres sexliv er så dårlig at de velger å være utro. 

Som oftest er folk utro fordi samboeren ikke har sluttet å gi partneren seksuell oppmerksomhet og derfor helt naturlig at de velger å være utro. 

Anonymkode: 1e77e...251

Helt naturlig at en mann er utro mot sin gravide eller nyforløste partner, ikke sant? For det er veldig vanlig. Stakkars fyr som akkurat har blitt pappa men det er viktigere å få pult.

Anonymkode: b54e3...f06

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Verden fungerer ikke alltid etter "verdier". Med mindre du er en robot eller død innvendig. 

Jeg er ikke død innvendig, eller en robot, og jeg ville fortsatt blitt forbanna og blokka faenskapet. Jeg støtter ikke utroskap, jeg synes det er en lavmål utvei på egne problemer, jeg tenker folk som er utro har store problemer de burde tatt opp med psykolog og et ego de har ute av kontroll, og mangel på empati for sin partner. Det er så turn off at underlivet mitt omtrent faller av og løper sin vei.

Men du, jeg har ikke alltid vært sånn. Som ung var jeg både utro og lå med opptatte folk. Jeg oppsøkte hjelp og gikk i terapi for det som førte til sånn oppførsel. Så det. 

Anonymkode: ee534...996

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, ja. Vi får nøye oss med en «agree to disagree» på denne. 🤝

Jeg bare reflekterer litt over verdisyn og det kan sikkert være ubehagelig da det å være grei ikke er forenlig med ditt verdigrunnlag som tydeligvis er noe mer.

Slik jeg tolker deg går du for å være grei mot den formodentlig ugreie parten som bedras på bekostning av deg og den utroe som kan ha det bra sammen.

Da er du ugrei mot to og grei mot en så det må være noe mer som ligger til grunn, hva kan du sikkert reflektere over.

Det er ikke bra å utelukke seg selv heller.

Skrevet
Flintis skrev (53 minutter siden):

Jeg bare reflekterer litt over verdisyn og det kan sikkert være ubehagelig da det å være grei ikke er forenlig med ditt verdigrunnlag som tydeligvis er noe mer.

Slik jeg tolker deg går du for å være grei mot den formodentlig ugreie parten som bedras på bekostning av deg og den utroe som kan ha det bra sammen.

Da er du ugrei mot to og grei mot en så det må være noe mer som ligger til grunn, hva kan du sikkert reflektere over.

Det er ikke bra å utelukke seg selv heller.

Slik jeg ser det, er jeg grei mot alle tre ved å avstå fra opplegget.

1) Grei mot dama som ønsket å være utro, siden jeg ved å avstå fra opplegget ikke setter henne i fare for å bli oppdaget (og heller ikke risikerer å påføre henne den ubehagelige kognitive dissonansen mange opplever i forbindelse med utroskap).

2) Grei mot partneren hennes, siden dama hans da ikke er utro mot ham.

3) Grei mot meg selv, siden jeg kjenner en indre fornøydhet over å klare å forbli prinsippfast overfor en fysisk fristelse. Jeg kan jo heller bare finne noen andre å ligge med, hvor det ikke medfører noe utroskap som kompliserer ting.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Slik jeg ser det, er jeg grei mot alle tre ved å avstå fra opplegget.

1) Grei mot dama som ønsket å være utro, siden jeg ved å avstå fra opplegget ikke setter henne i fare for å bli oppdaget (og heller ikke risikerer å påføre henne den ubehagelige kognitive dissonansen mange opplever i forbindelse med utroskap).

2) Grei mot partneren hennes, siden dama hans da ikke er utro mot ham.

3) Grei mot meg selv, siden jeg kjenner en indre fornøydhet over å klare å forbli prinsippfast overfor en fysisk fristelse. Jeg kan jo heller bare finne noen andre å ligge med, hvor det ikke medfører noe utroskap som kompliserer ting.

Det er nok noe mer som ligger til grunn her enn bare å være grei. Det være seg samfunnets syn på utroskap, samfunnets syn på den stakkars bedratte eller ditt gode damedrag.

Så du er nok grei pluss noe mer i verdigrunnlaget ditt, og argumenterer bra utifra dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...