Gå til innhold

Hjelp til jul - Finn.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har gitt til flere slike annonser i år. Jeg synes de fleste har veldig moderate krav. Brukte klær, telys, mat osv. Noen av dem skriver at man kan levere direkte, så man kan se hvem man gir til. Det tyder ikke på at de har så mye å skjule, tenker jeg. Jeg har ikke noe behov for å møte disse menneskene og kvalitetssikre fattigdommen deres, så jeg har bare vippset.  Jeg har ikke gitt store beløp til hver, så om noen har "lurt" meg, er det ingen krise. Jeg har uansett mer enn de som legger ut slike annonser... 

At de også trengte hjelp i fjor ser jeg ikke på som et problem. Det har uansett blitt verre for alle i år.

Forøvrig har jeg sett at noen av disse legger til annonsen at mange har lagret som favoritt, uten at de har hjulpet. Og at det er litt dumt, for da tror folk de har fått masse.

Anonymkode: 556bd...af3

For et snillt og godt menneske du er!♥️

Anonymkode: ecef5...a1b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sukk sukk sier jeg bare. Er blitt skikkelig ille i år har jeg lest både på nettaviser og flere hjelpeorganisasjoner. Folk i jobb med vanlige lønninger går nå og får hjelp for å klare seg. Det er forferdelig hvor galt det har blitt spesielt dette året. Så mye har jo økt i pris. Jeg syns det er fint om noen som har råd til det kan gi hjelp til andre. Jeg er ufør og har dessverre ikke mulighet å hjelpe andre, men klarer meg heldigvis uten å spørre om hjelp.

Anonymkode: d26c9...665

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ser mange søker hjelp på finn.no og ønsker selvfølgelig å hjelpe! Men det virker som at mange av de allerede har fått nok ettersom jeg ser hvor mange som har lagt til annonsen i favoritter, men likevel ligger annonsen deres enda ute?

Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: a9c1f...20c

Da gir du til leger uten grenser. Eller andre organisasjoner som må rapportere hva det de får går til. Du gir ikke til privatpersoner som kan bruke dine hver til hva som helst - fra narkokjøp til lokking av barn. Man må pg skal anta at private som samler inn uten å gå via en etablert, rapporterende organisasjon gjør dette valget fordi de ikke har godt i sinne. Hadde de rent mel kunne de jo valgt å gå via offisielle, rapporterende, kanaler.

Så enkelt.

Anonymkode: f76a7...456

Skrevet

Syns det er litt rart at de som legger ut og ønsker gaver å gi bort ikke bare ser på gi-bort-delen av Finn. Er jo mye rart der.

Anonymkode: 6edfd...30d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har gitt til flere slike annonser i år. Jeg synes de fleste har veldig moderate krav. Brukte klær, telys, mat osv. Noen av dem skriver at man kan levere direkte, så man kan se hvem man gir til. Det tyder ikke på at de har så mye å skjule, tenker jeg. Jeg har ikke noe behov for å møte disse menneskene og kvalitetssikre fattigdommen deres, så jeg har bare vippset.  Jeg har ikke gitt store beløp til hver, så om noen har "lurt" meg, er det ingen krise. Jeg har uansett mer enn de som legger ut slike annonser... 

At de også trengte hjelp i fjor ser jeg ikke på som et problem. Det har uansett blitt verre for alle i år.

Forøvrig har jeg sett at noen av disse legger til annonsen at mange har lagret som favoritt, uten at de har hjulpet. Og at det er litt dumt, for da tror folk de har fått masse.

Anonymkode: 556bd...af3

Jeg har også gitt til en av de som la ut en slik annonse i år. Første gangen. De ble oppriktig glade for å få brukte ting. Det var pent brukte praktiske ting de hadde ønsket seg. 

Det er fint med de som legger ut liste på det de ønsker seg. Type klær og hvilken størrelse, hvilke leker de ønsker til barna osv. Da er det lett å se om man har noe som passer "kravene" hjemme. Fattige barn har også spesifikke ønsker. Det var nettopp det som gjorde at jeg valgte å gi denne gangen. Det og at annonsen virket troverdig og oppriktig. 

Jeg gikk gjennom annonser med datteren min fordi jeg tenkte at det er en fin øvelse til ettertanke for henne. 

I tillegg til dette har vi vært på flere klesbyttearrangementer nå før jul. Der har vi gitt mer enn vi har tatt med oss, det går fint for det hadde ellers havnet i Fretex-containeren. Jeg håper de som legger ut annonser også benytter seg av slike tilbud. Man må ikke ha med seg noe i innbytte for å ta med seg noe. 

Anonymkode: ebfe6...d8c

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg leste gjennom annonsene for "ønsker hjelp til jul" på finn i mitt område i går, og der var faktisk mange jeg tenker burde spart seg for å legge ut tiggeannonse. Kan nevne;

- ønsker smykker i julegave. Da er du ikke så fattig når det er prioriteten

- ønsker god julemat til huden (!) og diverse hundeutstyr. Heller ikke det som burde være hovedpri om du sultet og barna manglet klær. Merkelig hvordan folk ikke har råd til mat, men husdyr er null problem.

- ønsket MC-klær og utstyr. Har du MC kan du selge den, og vips har du råd til både mat og gaver

- så er det de som ønsker playstation, ipad og mobiltelefon, litt i overkant av hva man ber fremmede om å gi en på finn

- flere studenter som ber om penger for å kjøpe gave til foreldre, søsken og venner. Det er ren tigging til unødvendige ting, foreldre til studenter vet at økonomien er skral og forventer nok ikke særlig gave heller.

Jeg gir mye heller til organisasjoner som fikser hjelp der det trengs, og ikke de som vil ha gavekort på Kiwi som kan gå rett til øl og rullings. Både Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen får fast donasjon fra meg, og det skal jeg fortsette med. Garantert mye svindel på finn, flere av historiene som serveres der henger ikke ihop.

Anonymkode: d196a...769

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og avsporinger.

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...