Gå til innhold

Hjelp til jul - Finn.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser mange søker hjelp på finn.no og ønsker selvfølgelig å hjelpe! Men det virker som at mange av de allerede har fått nok ettersom jeg ser hvor mange som har lagt til annonsen i favoritter, men likevel ligger annonsen deres enda ute?

Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: a9c1f...20c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes ingenting om tigging på finn.no. Jeg er selv fattig, men kunne aldri nedverdiget meg selv til å tigge. Det er en uting å tigge. Hvorfor ikke heller ta kontakt med en organisasjon hvis man ikke har råd til julemat? 

Likevel synes jeg det er forskjell på de som ber om litt julemat og noen brukte ullklær til barna, og på de med helt hinsides ønsker.

Av de jeg har sett er det noen som tar kaka:

- Person legger ut hele livshistorien, for å så be om bursdagsgave og julegave til hunden

- Person ber om oppvaskmaskin, med begrunnelse at kjøkkenet er for lite til å vaske opp for hånd på. (Hallo?)

- Person som tigger etter pakkekalender til ungen for 24 dager i desember.

- Person som tigger etter stjernekikkert, iPhone og speilreflekskamera.

- Folk som legger ut samme annonse igjen og igjen. Personen er fattig, men har likevel råd til å betale for annonseplassering.

Dette er bare noen av de jeg har sett som jeg har reagert på, og som gjør at jeg ikke klarer å stole på de som legger ut slike annonser. Det er altfor mye svindel der ute.

Trenger du hjelp, kontakt en organisasjon.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ingenting om tigging på finn.no. Jeg er selv fattig, men kunne aldri nedverdiget meg selv til å tigge. Det er en uting å tigge. Hvorfor ikke heller ta kontakt med en organisasjon hvis man ikke har råd til julemat?. I tillegg er det en del useriøse svindlere også der. Folk som krever pakkekalender 24 dager i desember, oppvaskmaskin fordi kjøkkenet er for lite til å vaske opp for hånd (hallo?), folk som ikke har råd til å feire jul, men samtidig har råd til å betale for annonseplassering, folk som tigger men ikke engang feirer jul, folk som legger ut samme annonse flere ganger eller tigger om iPhone til den ene ungen og PlayStation 5 til den andre. De ødelegger så vanvittig mye for de reellt trengende.

Jeg forstår frustrasjonen din når det kommer til de som er kravstore. Men i mine øyne blir det feil å kalle det for tigging! Mange av dem ser ingen anne utvei enn å spørre om hjelp selvom det er flaut og de fleste ønsker bare å gi barna deres er god jul! Du nedverdiger ikke deg selv ved å spørre om hjelp, husk det<3

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at du kan bruke de eksisterende trådene på Kvinneguiden neste gang du skal rakke ned på fattige. Du trenger ikke starte en egen tråd for det. 

Anonymkode: c32db...587

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår frustrasjonen din når det kommer til de som er kravstore. Men i mine øyne blir det feil å kalle det for tigging! Mange av dem ser ingen anne utvei enn å spørre om hjelp selvom det er flaut og de fleste ønsker bare å gi barna deres er god jul! Du nedverdiger ikke deg selv ved å spørre om hjelp, husk det<3

Men det er jo tigging!

Det er selvsagt forskjell på de som reellt sliter og trenger et par brukte votter til ungen og litt julemiddag, og på mennesker som er helt hemningsløse i kravene. Førstnevnte får jeg vondt av, sistnevnte avsmak.

Men tigging er det, okke som. Men noen har bedre grunner enn andre. Og veldig mange misbruker ordningen til å få gratis ting. Det var jo nylig en som skrev her på forumet at hun kjente en som hadde laget en annonse, men som hun visste at ikke engang feiret jul. For å ikke snakke om de som har hjulpet noen, for å så finne ut at mottakeren er bedre stilt enn dem selv.

Man ser gjerne at de samme også tigger år etter år. En del har sikkert sett sitt innpass til å få gratis ting. Dessuten er det ingen kontroll på hvor mange givere maks en person kan få. Sikkert enkelt for noen å legge ut annonse år etter år og motta masse gratis ting av mange forskjellige, mens ingen aner hvor mye de allerede har fått, da det er ingen kontroll overhodet på hvor mye de faktisk får og reellt trenger.

Nei. Gi heller til en organisasjon. Der er det nok mer styr på hvem som faktisk trenger hjelp. Igjen, all medfølelse til de som faktisk er fattige, men det er for mange svindlere til at man kan stole på slike annonser, noe som er synd, for det er noen som virkelig hadde trengt hjelp. Dessverre er det noen som ødelegger for alle.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at du kan bruke de eksisterende trådene på Kvinneguiden neste gang du skal rakke ned på fattige. Du trenger ikke starte en egen tråd for det. 

Jeg startet ikke denne tråden for å rakke ned på fattige? Det er jeg som har svart *tvillingsjel* og jeg nevnte også i innlegget at jeg ønsker å hjelpe, men at jeg vil finne noen som faktisk trenger det og som ikke allerede har fått det.Ser når at jeg kunne ha skrevet innlegget litt annerledes da det er lett å mistolke

• Liker 1
Skrevet

Jeg startet ikke denne tråden for å rakke ned på fattige? Det er jeg som har svart *tvillingsjel* og jeg nevnte også i innlegget at jeg ønsker å hjelpe, men at jeg vil finne noen som faktisk trenger det og som ikke allerede har fått det.Ser når at jeg kunne ha skrevet innlegget litt annerledes da det er lett å mistolke

Det finnes en million tråder om dette nå, hvorfor bruker du ikke en av dem? Der står det tips til hvordan man kan hjelpe og, dersom du faktisk er interessert i å hjelpe noen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, mange misbruker muligheten og det ødelegger for de som faktisk trenger hjelp! Får bare håpe karma biter dem i rumpa en dag:)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (5 minutter siden):

Men det er jo tigging!

Det er selvsagt forskjell på de som reellt sliter og trenger et par brukte votter til ungen og litt julemiddag, og på mennesker som er helt hemningsløse i kravene. Førstnevnte får jeg vondt av, sistnevnte avsmak.

Men tigging er det, okke som. Men noen har bedre grunner enn andre. Og veldig mange misbruker ordningen til å få gratis ting. Det var jo nylig en som skrev her på forumet at hun kjente en som hadde laget en annonse, men som hun visste at ikke engang feiret jul. For å ikke snakke om de som har hjulpet noen, for å så finne ut at mottakeren er bedre stilt enn dem selv.

Man ser gjerne at de samme også tigger år etter år. En del har sikkert sett sitt innpass til å få gratis ting. Dessuten er det ingen kontroll på hvor mange givere maks en person kan få. Sikkert enkelt for noen å legge ut annonse år etter år og motta masse gratis ting av mange forskjellige, mens ingen aner hvor mye de allerede har fått, da det er ingen kontroll overhodet på hvor mye de faktisk får og reellt trenger.

Nei. Gi heller til en organisasjon. Der er det nok mer styr på hvem som faktisk trenger hjelp. Igjen, all medfølelse til de som faktisk er fattige, men det er for mange svindlere til at man kan stole på slike annonser, noe som er synd, for det er noen som virkelig hadde trengt hjelp. Dessverre er det noen som ødelegger for alle.

Mange lettlurte folk som gir og gir. Jeg gir ikke ei krone til noen. 
Her i huset går pengene på julegave til familien og til hverandre. 
Jeg gir ikke bort penger okke som. Hjelper heller ikke venner som spør om å låne penger. Om folk trenger hjelp får de søke nav, ikke mitt problem. 
Å kjøpe gaver til folk er ikke noe staten skal dekke. Det er luksus 

Anonymkode: ea3dc...231

• Liker 3
Skrevet

Her jeg bor kjøper vi gaver, pakker de inn om merker de "til mann strL " eller "til jente 4-5 år" og legger de under ett juletre hos blomster forhandleren så kommer Frelsesarmeen og henter de og deler ut.

Anonymkode: 0cfbc...835

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Her jeg bor kjøper vi gaver, pakker de inn om merker de "til mann strL " eller "til jente 4-5 år" og legger de under ett juletre hos blomster forhandleren så kommer Frelsesarmeen og henter de og deler ut.

Anonymkode: 0cfbc...835

Sånn synes jeg er så fint ❤️❤️

Skrevet
Tvillingsjel skrev (4 timer siden):

Jeg synes ingenting om tigging på finn.no. Jeg er selv fattig, men kunne aldri nedverdiget meg selv til å tigge. Det er en uting å tigge. Hvorfor ikke heller ta kontakt med en organisasjon hvis man ikke har råd til julemat? 

Likevel synes jeg det er forskjell på de som ber om litt julemat og noen brukte ullklær til barna, og på de med helt hinsides ønsker.

Av de jeg har sett er det noen som tar kaka:

- Person legger ut hele livshistorien, for å så be om bursdagsgave og julegave til hunden

- Person ber om oppvaskmaskin, med begrunnelse at kjøkkenet er for lite til å vaske opp for hånd på. (Hallo?)

- Person som tigger etter pakkekalender til ungen for 24 dager i desember.

- Person som tigger etter stjernekikkert, iPhone og speilreflekskamera.

- Folk som legger ut samme annonse igjen og igjen. Personen er fattig, men har likevel råd til å betale for annonseplassering.

Dette er bare noen av de jeg har sett som jeg har reagert på, og som gjør at jeg ikke klarer å stole på de som legger ut slike annonser. Det er altfor mye svindel der ute.

Trenger du hjelp, kontakt en organisasjon.

Fordi organisasjoner heller ikke har nok i år , det har stått i flere aviser

Anonymkode: c2f85...e2b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke sant, men noen føler seg visst hevet over andre og dr så mye bedre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser mange søker hjelp på finn.no og ønsker selvfølgelig å hjelpe! Men det virker som at mange av de allerede har fått nok ettersom jeg ser hvor mange som har lagt til annonsen i favoritter, men likevel ligger annonsen deres enda ute?

Hva tenker dere om dette?

At man har lagt til som favoritter, betyr ikke at de får hjelp

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kontaktet en som hadde en Finn-annonse, som en venninne av meg allerede hadde sendt/gitt litt penger til. Det var mange som hadde lagret annonsen som favoritt..

Jeg sendte en hyggelig mail og spurte om hva hun trengte og om hun hadde fått noe annen hjelp. Jeg tenker det er helt innafor å få hjelp fra flere, bare så det er sagt. Men, hun valgte å ikke være ærlig om det, skrev tilbake at hun ikke hadde fått noenting fra noen - selv om jeg altså visste at venninnen min hadde sendt/gitt henne penger el.l.

Så jeg valgte heller å sende noen kroner, øremerket julehjelp/vanskeligstilte, til et lokallag innenfor Røde Kors. De kan sile ut/vite hvem som faktisk trenger hjelpen. Her har vi «et annerledes juletre» også, der de som trenger det mest kan be om julegaver til sine. Ønskene henges opp på juletreet på torvet og da kan en hente en lapp, kjøpe inn gaven og levere når innkjøpt og pakket inn med lappen igjen. Noen ønsker er rimelige, noen ganske kostbare.  Et år gikk flere av oss på jobben sammen om å kjøpe inn/gi flere av disse gavene, da det var flere ganske spesifikke og relativt kostbare gaveønsker.. 

Kanskje dette er et alternativ? Evt om du gir gavekort på matbutikken el.l. og gir til din lokale Frelsesarmeen eller Kirkens Bymisjon, som deler ut gaver/mat til de som trenger det mest?❤️

Anonymkode: 744ad...a47

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At man har lagt til som favoritter, betyr ikke at de får hjelp

Hvorfor legger noen de som favoritter om det ikke er for å hjelpe? Og når en annonse har 40+ som har lagt den som favoritt er det nesten helt sikker at noen av de 40+ har hjulpet.

Anonymkode: 7ccf0...ca9

Skrevet

Jeg har lagret en haug av annonser fra finn på ting som jeg aldri har kjøpt. Lagrer de hvis jeg kanskje skulle trenge de senere, vil holde øye med de ellet bare må tenke litt men glemmer de.

Anonymkode: b6c4a...556

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor legger noen de som favoritter om det ikke er for å hjelpe? Og når en annonse har 40+ som har lagt den som favoritt er det nesten helt sikker at noen av de 40+ har hjulpet.

Anonymkode: 7ccf0...ca9

Fordi man kanskje kam hjelpe. Jeg legger også til masse som favoritter på finn, det betyr ikkr at jeg kjøper noe sv det eller hjelper noen 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri gitt gaver til noen på den måten.

Du vet aldri hva som skjuler seg bak en slik profil, i dag er det ingen du kan stole på. Det kan være folk med penger som utnytter andre.

Anonymkode: 5baf5...024

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gitt til flere slike annonser i år. Jeg synes de fleste har veldig moderate krav. Brukte klær, telys, mat osv. Noen av dem skriver at man kan levere direkte, så man kan se hvem man gir til. Det tyder ikke på at de har så mye å skjule, tenker jeg. Jeg har ikke noe behov for å møte disse menneskene og kvalitetssikre fattigdommen deres, så jeg har bare vippset.  Jeg har ikke gitt store beløp til hver, så om noen har "lurt" meg, er det ingen krise. Jeg har uansett mer enn de som legger ut slike annonser... 

At de også trengte hjelp i fjor ser jeg ikke på som et problem. Det har uansett blitt verre for alle i år.

Forøvrig har jeg sett at noen av disse legger til annonsen at mange har lagret som favoritt, uten at de har hjulpet. Og at det er litt dumt, for da tror folk de har fått masse.

Anonymkode: 556bd...af3

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...