Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk mail fra skolen i dag om nye poengregler og lurer på å ta biologi i tillegg (fysikk, kjemi, avansert matte osv er helt uaktuelt).

Men hvordan er biologi? Hva lærer man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Fikk mail fra skolen i dag om nye poengregler og lurer på å ta biologi i tillegg (fysikk, kjemi, avansert matte osv er helt uaktuelt).

Biologi betyr "læren om liv" direkte oversatt. Hvis det er vidergående-bio du tenker på, vil du lære om anatomi (oppbygning) og fysiologi (livsprosesser som forplantning, fordøyelse, forbrenning osv. ) fra virusnivå opp til avanserte organismer som dyr og mennesker. Du vil også lære om taksonomi (inndeling og organisering av planter og dyr). Læringen skjer både ved hjelp av bøker, feltarbeid og labøvelser. Et nyttig og hyggelig fag med passelig kombinasjon av teoretiske og praktiske utfordringer.

Endret av hera
Skrevet

husker venninna mi måtte lage herbarium eller hva det heter i VK1, en bok med blomster og blader i, og tilsvarende bare med innsekter i VK2. Husker jeg var sjeleglad for at jeg slapp å fange innsekter og småkryp siden jeg ikke hadde biologi :ler: ta i en edderkopp er uaktuelt!

Skrevet

Og feltarbeid, O-fag for viderekommende omtrent, de måtte stå å grave i bekker med hov etter larver og biller og gud vet hva.

:grøsse:

Skrevet

Tviler på at det blir så mye feltarbeid, går på en privatskole hvor eksamen er det eneste som teller

Skrevet

Det var bra! Husker jo Eddie.... så jeg syntes ikke det lovet så godt for deg egentlig... :ler:

Skrevet
Tviler på at det blir så mye feltarbeid, går på en privatskole hvor eksamen er det eneste som teller

På eksamen kan man bli spurt om feltarbeidet du har vært med på (står i læreplanen), så hvis du ikke skal gjennom et feltarbeid, må du sikre deg grundig forståelse selv fra et økosystem.

Er det 2BI eller 3BI du skal ta? 2BI er mye lettere enn 3BI, synes nå jeg. Men veldig kjekt og lærerikt fag.

Skrevet

Aner ikke, vil bare ha fordypningspoengene jeg... :ler:

Skrevet (endret)

Skal vi se hva mitt pensum i 3bi er:

Økologi

Celler og energiomsetning

Genetikk

Genteknologi

Evolusjon

Det er det andre kapittelet (celler og energiomsetning) de fleste synes er tyngst. Det er fordi man går inn i de ulike prosessene/syklusene i celleåndingen og fotosyntesen. Men det andre er i grunnen greit nok.

Det er ikke sikkert du trenger din egen samling for å bestå kurset. Ikke alltid man trenger det.

Endret av Saeria
Skrevet

Det blir fortsatt gitt 0,5 realfagspoeng for hvert av fagene 2BI, 2KJ, 2FY og 2MZ/2MX/2MY.

For hvert av fordypningskursene 3BI, 3KJ, 3FY, 3MZ/3MX/3MY vil det imidlertid bli gitt 1 - ett - realfagspoeng. Det betyr at det totalt vil kunne oppnås 6 realfagspoeng, mot nå 4. Verdien av fordypningsfagene øker, med andre ord.

Dette stod det i mailen... Ett poeng for 3BI da... Huff... Må se gjennom en lærebok før jeg bestiller det kurset, vet ikke om jeg kan kjøpe meg inn på det kurset så sent heller, får ringe skolen i morgen og høre

Skrevet

Dersom du ikke har grep om kjemien kan i hvert fall 3BI være tungt. Celleåndingsdelen er mye lettere om du har f eks 2 KJ (og forstår kjemi på dette nivået). Jeg husker klassen ble delt veldig karaktermessig da vi kom til denne delen av pensum - vi som hadde de andre realfagene klarte oss bra, mens de som hadde valgt biologi fordi det var "det letteste" av realfagene sleit grundig. Dog bør det være mulig å stå om du bare ønsker tilleggspoeng, men går ikke vinninga opp i spinninga om du f eks får to - da trekker jo denne karakteren ned snittet?

Ellers synes jeg biologi er et kjempemorsomt fag. Feltarbeid og lab var gøy:-) hadde egentlig tenkt å studere faget videre, men endte opp med noe helt annet.

Skrevet
Dersom du ikke har grep om kjemien kan i hvert fall 3BI være tungt.

Jeg hadde både kjemi, matte og biologi på VGS. Kjemien sleit jeg skikkelig med, mens biologien tok jeg mye lettere på. Vil nå egentlig tro at kjemi er vanskeligere enn biologi, ettersom det innebærer en del utregninger. Biologi er jo egentlig ren pugging.

Skrevet
Jeg hadde både kjemi, matte og biologi på VGS. Kjemien sleit jeg skikkelig med, mens biologien tok jeg mye lettere på. Vil nå egentlig tro at kjemi er vanskeligere enn biologi, ettersom det innebærer en del utregninger. Biologi er jo egentlig ren pugging.

Poenget var selvsagt ikke at kjemi er lettere enn biologi, men at det er et viktig støttefag med tanke på den delen av biologien som tar for seg celleånding, sitronsyresyklus, fotosyntese osv. Da jeg gikk på skolen var i hvert fall dette en nokså stor og tung del av faget. OG de som ikke hadde kjemi sleit seriøst med å oppnå anstendige karakterer i 3BI.

Skrevet

Vet du ikke hva biologi er? Man begynner allerede i barneskolen med biologi.

Skrevet
Vet du ikke hva biologi er? Man begynner allerede i barneskolen med biologi.

Jo, jeg vet hovedtrekkene, men jeg var mer ute etter "hva gjør man i 3BI", noe jeg har fått svar på

Skrevet

Det er gjerne litt lettere å ta celleåndingsbiten når en er voksen, fremfor på videregående, men slik er det med de fleste fag en tar opp igjen. Det er en del pugging, men det er ikke umulig å få en god karakter i 3bi selv om det er lenge siden en har hatt 2bi.

Jeg tror du kommer til å klare deg fint, Frysepulver. :)

Skrevet

jeg har ikke hatt 2BI, gikk yrkesfag jeg, kommer jeg til å slite da? :klø:

Skrevet
På eksamen kan man bli spurt om feltarbeidet du har vært med på (står i læreplanen), så hvis du ikke skal gjennom et feltarbeid, må du sikre deg grundig forståelse selv fra et økosystem.

Er det 2BI eller 3BI du skal ta? 2BI er mye lettere enn 3BI, synes nå jeg. Men veldig kjekt og lærerikt fag.

det er ikke noe krav for privatister hverken å ha feltarbeid eller elevøvelser. det fikk i hvertfall jeg beskjed om ved skolen der jeg melde meg opp..

Skrevet

3BI bygger ikke på 2BI, så du kan godt ta 3BI alene. Da jeg gikk på videregående hadde vi mulighet til å ta 2BI på VK2, så det var faktisk et par stykker som tok 2BI og 3BI parallelt også. Det gikk fint, det.

Husker jeg syntes 2BI var ganske enkelt, vi fikk stort sett veldig konkrete spørsmål på prøvene: "Hva er ... Tegn og forklar." I 3BI måtte vi forstå i mye større grad. Fikk litt sjokk på den første prøven i 3BI, den var så annerledes enn hva vi var vant til fra 2BI. :ler: Fikk en artikkel om noen sinte fiskere som ville skyte all selen fordi den spiste opp torsken... og så ble vi spurt om konsekvensene av å innføre en ny art i en eksisterende næringskjede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...