AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #41 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis det bare en mnd siden diagnose , så hadde jeg helt klart lest meg opp på nyresykdom hos katt og prøvd annet kosthold enn det man får kjøpe hos klinikker og dyrebutikker . Det ligger mange gode videoer på you tube fra veterinærer og andre mennesker som har og har hatt katter med nyresvikt. For min katt var det dessverre for sent , det hadde gått så langt , men jeg satt mange timer på you tube og google for å finne løsninger. Det er ingen gode videoer om dette på norsk , ikke som jeg fant hvertfall. Men hvis du kan engelsk , så er det utrolig mye god informasjon å finne om behandling av nyresyke katter og hvordan man lager mat til dem hjemme . Katten din er bare 9 år og kan ha mange gode år igjen hvis den får god diett og behandling. Min erfaring er dessverre at mange norske dyrleger er veldig firkantet og ikke tenker utenfor boksen , derfor er det lurt å ta katten med til en annen dyrlege enn den du pleier å bruke , og se om de har en annen oppfattning av katten sin tilstand . Det er også slik at dyr kan lide av lave nivåer på vitaminer og mineraler, det vil også ha noe å si for funksjonen til organene. Lykke til ❤️ Anonymkode: 2fe01...557 Takk for tips! Nå har jeg bedt om å få oversendt journalen med alle prøvesvar og alt på mail, så har jeg snakket med ås veterinærhøgskole som en foreslo lengere opp her. Hun sa at hun skulle prøve å få en spesialist til å se på det hvis jeg sendte over journalen og gi et svar på hva de tenker. Anonymkode: c47e4...b95 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #42 Skrevet 25. november 2022 Så flink du er TS, som søker second opinion for pus. Du har fått mange gode råd i tråden. Hvis det forsetter slik fremover at pus tisser over alt, nyreprøvene fortsetter å bli verre, vekten og formen går nedover så synes jeg det er helt innafor å avlive. Ikke kun pga. tissingen, men som en totalvurdering av hva som er bra for pus, samtidig som vi også kan tenke littegrann på hva som er bra for deg. Jeg har hatt to katter med nyresvikt og det eneste jeg angrer på er at jeg prøvde litt for lenge med den ene. Jeg ble nok litt overtalt av veterinæren til å prøve mer behandling enn jeg egentlig ønsket og behandlingen lykkes ikke. Den katten ble dessverre veldig syk før vi avlivet og opplevde nok mye stress de siste ukene. Det jeg har lært av det er at jeg i fremtiden heller vil avlive litt for tidlig enn litt for sent. Mest for katten sin skyld, men også littegrann for min. Anonymkode: bfc17...998 2
Brimi Skrevet 25. november 2022 #43 Skrevet 25. november 2022 (endret) Vi avlivde katten vår 3-4 måneder etter hun fikk diagnosen nyresvikt og vi angret på at vi ikke gjorde det før. Når sorgen hadde kommet litt på avstand så vi hvor dårlig hun faktisk var den siste tiden. Endret 25. november 2022 av Brimi 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #44 Skrevet 25. november 2022 Jeg hadde gått til en annen dyrlege. Katter er renslige dyr, og det er klart den lider når den gjør fra seg overalt, dette er veldig unatulig adferd for han. Og du sier også at han går ned i vekt, så dette påvirker han også fysisk. Begynn heller prosessen med å ta farvel. Da min katt fikk nyresvikt, 10 år gammel gjorde vi et forsøk med dialyse og dro hjem med nyrefor, dette var hjertepusen min og hun tisset heller ikke inne, men gikk ned i vekt og ble dehydrert. Hun var piggere i 3-4 dager, så måtte vi tilbake til dyrlegen, og prøvene viste at hun var tilbake der hun var uka før. Dyrlegen sa at vi kunne fortsette med dialyse, men at dette bare ville være livsforlengende og ikke gi noe permanent bedring, så de anbefalte avlivning, dersom jeg var klar for det. Så da lot jeg henne gå til den andre siden, mens hun fortsatt hadde verdigheten og livskvaliteten i behold. Anonymkode: b13d3...83a 1
n_97 Skrevet 25. november 2022 #45 Skrevet 25. november 2022 Om tørrfôr, min nyresyke pus fikk litt lavere verdier da jeg gikk over til Hills. Kornfritt fôr er også bra for nyrene om pus ikke vil spise 100% våtfor (min nekter), men pass på at fosfornivået er lavt, helst under 0.70% og gjerne enda lavere. Har ikke erfaring med kornfritt, begynte med det etter at den nyresyke gikk bort.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #46 Skrevet 25. november 2022 12 minutter siden, Brimi said: Vi avlivde katten vår 3-4 måneder etter hun fikk diagnosen nyresvikt og vi angret på at vi ikke gjorde det før. Når sorgen hadde kommet litt på avstand så vi hvor dårlig hun faktisk var den siste tiden. Jeg er i akkurat samme båt. Vår katt fikk påvist nyresvikt tidlig i sommer. Så ble hun verre og verre, men jeg tviholdte på at hun hadde det ok siden hun spiste, koste, lekte litt, osv. Hun hadde dager der hun ble dårligere, før hun ble seg selv igjen etter noen dager. Men over tid gikk det helt klart nedover. Så i September ble hun veldig dårlig. Etter noen dager så vi at det ikke gikk seg til igjen, og at vi måtte avlive. De sjekket nyrene hennes en siste gang, og hun hadde ingen nyrefunksjon igjen. Hun kunne likesågodt satt der helt uten nyrene sine. Der og da følte jeg at vi hadde prøvd alt og gjort det rette hele veien, men nå i ettertid skulle jeg ønske jeg avlivet litt tidligere. Selvsagt er det lett å være etterpåklok, men ideelt sett skulle jeg ha gjort det når hun begynte å tisse der hun likte å ligge å sove, som var litt over en mnd før. Dette til tross for at hun aldri viste noen av de typiske tegnene på at katter har det vondt, sånn at vi ble veldig usikker på grunnen til at hun tisset der hun gjorde. Det jeg har lært er at katter bryr seg ikke om hvor mange dager de får eksistere. De bryr seg om at de har det bra. De vet ingenting om hvor kort livet er, og hvor permanent døden er, og er lykkelig med det. Hvis en katt har det fælt, og vi vet at det ikke blir bedre (som ved nyresvikt),.. Da er det beste for katten å la den sovne inn. En annen ting som er verdt å huske på er at din psykiske helse er også verdt noe her. Man skal ikke ødelegge seg selv helt, ved å løpe frem og tilbake og passe på, tørke og vaske opp overalt, bare fordi katten kanskje vil leve 1 dag til. Det hadde ikke katten din ønsket for deg heller, når den er så syk som den er, hvis den kunne ha snakket med deg om det. Anonymkode: 7cf9a...72e 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #47 Skrevet 25. november 2022 Jeg brukte bleie på hunden min med samme problem. Kan kjøpes hos både dyrleger, dyrebutikk og nettet. Tror det het belly band hvis jeg husker riktig. Evt kjøp truser str 1 år og legg inn et lite truseinnlegg. Funket også på en annen liten hund da hun hadde løpetid. Klippet bare et hull til halen. Husk at kattetiss faktisk kan ødelegge huset. Kjipt å ikke få solgt fordi det stinker kattetiss alle vegne 😬 Jeg ville forsøkt bleie først hvis du er sikker på den ikke har smerter. Men hvis det ikke fungerer tror jeg dessverre du må vurdere å la ham gå 😢💔 Anonymkode: 12841...cab
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #48 Skrevet 25. november 2022 Les disse: https://feline-nutrition.org/health/phosphorus-can-be-key-for-kidneys https://catinfo.org/#Kidney_Failure https://catinfo.org/#Prescription/Therapeutic_Diets Det er gjort studie på det at tørrfôr + nyre/urinveis sykdom henger sammen med tørrfôr (pga manglende væske) så jeg ville kuttet ut tørrfôr, startet på kun våtfôr eller råfôr, proteiner er ikke farlig, men lavt fosfor er viktig. Pass på at katten drikker mye vann, bland inn litt ekstra i våtfôr/råfôr. Mange veterinærer vil nok ha deg over på veterinærfôr, men nå har jo du prøvd det og det funker ikke, så ville prøvd dette. Det er uansett fint som et siste forsøk så lenge katten ikke lider. Anonymkode: cf70f...eac 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #49 Skrevet 7. desember 2022 Tusen takk for alle svar ❤ Jeg har nå bestilt time til søndag kl 14💔. Det blir helt forferdelig. Jeg valgte den dagen fordi da får jeg hele fredag kveld etter jobb og hele lørdagen på å være med han før det skjer. Jeg kan også sove lenge på mandag hvis ikke jeg får sove med en gang, siden jeg jobber kveld på mandag. Det er en stund til neste gang jeg får den muligheten pga jobbhelger og sånt, så tenkte at jeg gjør det nå da det blir roligst for både han og meg. Anonymkode: c47e4...b95 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #50 Skrevet 7. desember 2022 https://vet.osu.edu/vmc/cto/clinical-trials/rapamycin-cats-chronic-kidney-disease Anonymkode: dfa25...22b
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #51 Skrevet 7. desember 2022 Jeg synes du har lagt en god plan TS. Så flink du er. ❤ Katten din er heldig som har deg. Anonymkode: bfc17...998 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #52 Skrevet 8. desember 2022 Klem❤️ vet hvordan det er, har akkurat gått igjennom det samme Anonymkode: 03037...643 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå