Gå til innhold

Avlive katten min ? 😭

Fremhevede innlegg

Skrevet

Klem til deg ts, dette må være grusomt❤️

Jeg ville rådført meg med dyrelege angående hva som er best for katten. 

Anonymkode: fa09b...fcb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt katten til en annen veterinær og hørt hva de sa .  Second opinion som  det heter. 
Min elskede pus levde i litt over 2 år med nyresvikt, men han var mye dårlig det siste året.  Var kvalm og kastet opp en del, vannaktig med hvitt skum. Han begynte å tisse andre steder enn i dokassen , han hadde urinveisinfeksjon.
Når en katt begynner å gjøre fra seg andre plasser i hjemmet , så er det fordi noe er galt . Jeg tror nok din katt har ubehag eller smerter , de er veldig flink til å ikke vise det .
Det er alvorlig for kroppen når nyrer ikke virker .

Jeg føler veldig med deg , det var fryktelig å se katten min bli verre og verre . Jeg også elsket han så høyt , han var så spesiel for meg , hadde en fantastisk personlighet og jeg savner han veldig . Han ble avlivet i mars , han ble 15 år .

Jeg vill som sagt hørt med en annen dyrlege og tatt en avgjørelse etter det . De lever uansett ikke så lenge etter at nyrene er begynt å svikte.

Anonymkode: 2fe01...557

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
n_97 skrev (10 minutter siden):

Min hadde ganske høye nyreverdier men oppført seg ikke slik. Enten er det veldig alvorlig nyresykdom eller "noe" mer. Når katter er synlig syke er de som regel veldig syke. Har du en veterinærspesialitet i indremedisin der du bor? Og evt råd? Kanskje det kan behandles, kanskje er det best for pus å slippe.

Føler med deg ❤️

Jeg bor i Oslo, har du noen å anbefale? Jeg søkte opp vetriærspesialist Oslo, men det kom bare opp vanlige veterinærer. Hvis jeg bare skal ta en tlf samtale så må de jo ikke bo i Oslo forsåvidt. 

Anonymkode: c47e4...b95

Skrevet

Den har det ikke noe bra, la den slippe nå!

Anonymkode: 72b2f...183

Skrevet

Vil også anbefale at du gir katten våtfor for nyrer , ikke tørrfor  for da må nyrene jobbe mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vil også anbefale at du gir katten våtfor for nyrer , ikke tørrfor  for da må nyrene jobbe mer.

Gir våtfor hver dag. Han spiser tørrfor på egenhånd, men mest våtfor som jeg gir flere ganger om dagen. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bor i Oslo, har du noen å anbefale? Jeg søkte opp vetriærspesialist Oslo, men det kom bare opp vanlige veterinærer. Hvis jeg bare skal ta en tlf samtale så må de jo ikke bo i Oslo forsåvidt. 

I Oslo området så er nok klinikken ved veterinærhøgskolen i Ås de aller dyktigste. Ellers er det Oslo Dyrehospital på Hoff, der er de også veldig flinke. 

• Liker 1
Skrevet

^ og ja, selvfølgelig bare nyrefor både våt og tørr. Royal Canin - ts. 

Skrevet
n_97 skrev (1 minutt siden):

I Oslo området så er nok klinikken ved veterinærhøgskolen i Ås de aller dyktigste. Ellers er det Oslo Dyrehospital på Hoff, der er de også veldig flinke. 

Takk!

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg måtte avlive hunden min for akutt nyresvikt. Han hadde blødninger og hadde det ikke spesielt godt. Fikk ikke engang tatt gode blodprøver. Den siste dagen spiste han ikke og lå helt for seg selv, ville ikke ha Kos eller noe annet. Det verste jeg har gjort. Men han hadde en langt liv sammen med oss, selv om det er utrolig trist og hjerteskjærende å ta farvel. Av og til må man bare gi slipp 💔😭

Noen dyr kan få behandling mot dyresvikt og til og med dialyse, men dette må vurderes av veterinær. Slike behandlinger koster gjerne mye penger og er ingen garanti for at dyret holder seg frisk.

Anonymkode: 3793f...d0e

Skrevet

La katten få slippe å lide. La han sovne inn. Han kan ikke være i live bare fordi du ikke klarer å gi slipp.

Anonymkode: d4fa5...ad0

• Liker 2
Skrevet

Så mange som kommenterer som ikke vet hva de snakker om…. Veterinæren har sakt at katten har det bra og ikke har smerter. Mange katter lever mange mange mange år med nyresvikt og GOD livskvalitet. Akkurat hva som gjelder for TS sik katt vet jeg ikke, ser det nevnes et par mnd, men jeg vet at mange med nyresyke katter har fått senket verdiene med kosthold ganske kraftig. Nå er det forskjell på akutt nyresvikt og kronisk da. 

Meld deg inn her:

https://www.facebook.com/groups/felinecrf/?ref=share

Få en second opinion hos ny vet. 
Meld deg inn i kattens atferd og helse på facebook og bruk søkefeltet til å søke på nyresvikt, eller lag eget innlegg. 

Mye man kan lære, prøve og gjøre bedre når det kommer til nyresvikt. Men hvis katten bare blir dårligere og dårligere så er det bare en ting å gjøre.

Anonymkode: cf70f...eac

• Liker 1
Skrevet

Som flere andre sier, få en ny vurdering hos en annen veterinær! 
Da hunden min ble syk var vi innom flere veterinærer og de hadde ganske ulike meninger. Han fikk noen ekstra måneder, men da ble han plutselig dårligere og det ble klart for alle at nå var tiden inne. Det var en forferdelig dag, men i ettertid tenker jeg at det var riktig. Veterinæren kom hjem til oss og hunden min fikk sovne inn i sengen mens vi klappet og koste, og pratet rolig til ham. 

Anonymkode: c08f1...93e

Skrevet (endret)

så fordi DU er glad i katten din skal katten gå rundt å være syk for at du skal slippe ha det vondt TS? Det gir ingen mening, om du er glad i katten din velger du det som er best for pusen - avliving heller enn lidelser.. 

Endret av Carrot
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrot skrev (11 minutter siden):

så fordi DU er glad i katten din skal katten gå rundt å være syk for at du skal slippe ha det vondt TS? Det gir ingen mening, om du er glad i katten din velger du det som er best for pusen - avliving heller enn lidelser.. 

Har jeg sagt at jeg vil at han skal gå rundt å ha det vondt for min skyld? Ærlig talt ? Skjerp deg, det er bare helt forferdelig å si.

Jeg ville prøve å se om han kunne bli bedre med nyrediett og uvi kur, jeg ser nå at det har blitt værre, men du har antagelig ikke eid dyr før hvis du bare NU! NU DREPER VI'N, så fort katten blir dårligere! Jeg vil selvfølgelig forsikre meg om at alt er gjort før jeg avliver katten min jeg har hatt hele mitt unge voksne liv. Han spiser, han drikker, han koser, maler, tråkker og strekker seg, vasker pelsen sin og vasker meg som før. Det er ikke noe jævla brå hast å ta liv av katten her! Slapp av og tenk gjennom hva du sier! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har jeg sagt at jeg vil at han skal gå rundt å ha det vondt for min skyld? Ærlig talt ? Skjerp deg, det er bare helt forferdelig å si.

Jeg ville prøve å se om han kunne bli bedre med nyrediett og uvi kur, jeg ser nå at det har blitt værre, men du har antagelig ikke eid dyr før hvis du bare NU! NU DREPER VI'N, så fort katten blir dårligere! Jeg vil selvfølgelig forsikre meg om at alt er gjort før jeg avliver katten min jeg har hatt hele mitt unge voksne liv. Han spiser, han drikker, han koser, maler, tråkker og strekker seg, vasker pelsen sin og vasker meg som før. Det er ikke noe jævla brå hast å ta liv av katten her! Slapp av og tenk gjennom hva du sier! 

virkelig? Jeg har vokst opp med og har dyr, og som en del av det å være en ansvarlig eier ligger også det å ta en vanskelig avgjørelse når tiden er inne, når veterinær sier det ikke er mer å gjøre for eksempel. Skjerp deg. Ingen som sier du skal "drepe katta" tvert imot! Men det jeg nok sier at det ikke er riktig at katten skal lide fordi du er for feig som eier til å gjøre det riktige valget.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

virkelig? Jeg har vokst opp med og har dyr, og som en del av det å være en ansvarlig eier ligger også det å ta en vanskelig avgjørelse når tiden er inne, når veterinær sier det ikke er mer å gjøre for eksempel. Skjerp deg. Ingen som sier du skal "drepe katta" tvert imot! Men det jeg nok sier at det ikke er riktig at katten skal lide fordi du er for feig som eier til å gjøre det riktige valget.

Ja så du mener jeg er uansvarlig fordi jeg ikke avlivet katten min på dagen den fikk en nyresvikt sykdom??? Tuller du? Han har ikke gått rundt som dette lenge heller! Han fikk diagnosen for 1 mnd siden. Jeg har jo selvfølgelig prøvd med diett før jeg tar en beslutning om å avlive katten min! Nå hat jeg fått beskjed om at dietten ikke fungerer pg jeg spør her om tips, erfaringer osv! 

Gratulerer til deg da som tenker så forferdelig klart og lynraskt i en situasjon der dyrene dine blir syke. Men du bør lære deg å ikke dømme folk så hardt som du gjør.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja så du mener jeg er uansvarlig fordi jeg ikke avlivet katten min på dagen den fikk en nyresvikt sykdom??? Tuller du? Han har ikke gått rundt som dette lenge heller! Han fikk diagnosen for 1 mnd siden. Jeg har jo selvfølgelig prøvd med diett før jeg tar en beslutning om å avlive katten min! Nå hat jeg fått beskjed om at dietten ikke fungerer pg jeg spør her om tips, erfaringer osv! 

Gratulerer til deg da som tenker så forferdelig klart og lynraskt i en situasjon der dyrene dine blir syke. Men du bør lære deg å ikke dømme folk så hardt som du gjør.

Nei det har jeg aldri skrevet, du skriver at pusen er verre på tross av behandling og at du vil ha råd hos brukere på kg fordi du ikke vil avlive pusen fordi du ikke kan se for deg et liv uten katten, derfor sier jeg du er egoistisk og ikke har pusens beste i tankene.. 

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (21 minutter siden):

Nei det har jeg aldri skrevet, du skriver at pusen er verre på tross av behandling og at du vil ha råd hos brukere på kg fordi du ikke vil avlive pusen fordi du ikke kan se for deg et liv uten katten, derfor sier jeg du er egoistisk og ikke har pusens beste i tankene.. 

Ja, jeg vil høre erfaringer fra andre, kanskje noen andre har opplevd det samme også har de funnet en "kur". Det at jeg ikke kan se for meg et liv uten han, betyr ikke at jeg ikke kommer til å avlive han. Jeg vil bare vite at jeg har gjort alt før jeg gjør noe så endelig. Det skjønner du vel håper jeg. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis det bare en mnd siden diagnose , så hadde jeg helt klart lest meg opp på nyresykdom hos katt og prøvd annet kosthold enn det man får kjøpe hos klinikker og dyrebutikker .
Det ligger mange gode videoer på you tube fra veterinærer og andre mennesker som har og har hatt katter med nyresvikt.
For min katt var det dessverre for sent , det hadde gått så langt , men jeg satt mange timer på you tube og google for å finne løsninger.
Det er ingen gode videoer om dette på norsk , ikke som jeg fant hvertfall.  Men hvis du kan engelsk , så er det utrolig mye god informasjon å finne om behandling av nyresyke katter og hvordan man lager mat til dem hjemme .

Katten din er bare 9 år og kan ha mange gode år igjen hvis den får god diett og behandling. 
Min erfaring er dessverre at mange norske dyrleger er veldig firkantet og ikke tenker utenfor boksen , derfor er det lurt å ta katten med til en annen dyrlege enn den du pleier å bruke , og se om de har en annen oppfattning av katten sin tilstand .
Det er også slik at dyr kan lide av lave nivåer på  vitaminer og mineraler, det vil også ha noe å si for funksjonen til organene. 

Lykke til ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...