Gå til innhold

Hva forventes av en stemor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer har barn fra før og vi har også felles barn. Det er snakk om 3 barn fra før for h*n og 1 felles, så kun særkullsbarn på ene siden.

Lurer litt på hvordan andre gjør det i den situasjonen. Barna bor hos oss 50%. Dere som er i samme situasjon, dersom h*n er vekkreist, forventer deres partner at du har barna som ikke er felles likevel? En ting er om h*n er vekke en kveld eller sånn, men dersom h*n er på reise vekke mens barna er hos dere. Evt bytter dere dager/uke med den andre forelderen? 

Anonymkode: e0f65...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel forelderen som er bortreist som har ansvar for «pass og stell» av barna. Enten spørre partner, besteforeldre, venner eller biologisk forelder.

Anonymkode: 13f62...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men kan den forvente at "stemor" tar seg av barna? Er det en selvfølge hos andre? 

Anonymkode: e0f65...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forelderen bortreist, så skal da ikke barna være hjemme alene med stemor. Barna skal jo til dere for å ha samvær med forelderen, så da tenker jeg barna får være hos den andre forelderen imens. Blir litt vel for mye å kreve av en ste-forelder og barna har lovfestet rett til samvær med begge foreldrene. Kan ikke den ene, så får de være hos den andre. 

Anonymkode: a2d2c...eb4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er forelderen bortreist, så skal da ikke barna være hjemme alene med stemor. Barna skal jo til dere for å ha samvær med forelderen, så da tenker jeg barna får være hos den andre forelderen imens. Blir litt vel for mye å kreve av en ste-forelder og barna har lovfestet rett til samvær med begge foreldrene. Kan ikke den ene, så får de være hos den andre. 

Anonymkode: a2d2c...eb4

Og hvis det er slik at dette skjer ofte, så betyr det at 50/50 ordning er feil ordning. Da burde heller ungene være der annenhver helg + 1-2 ganger i uka eller noe.

Anonymkode: a2d2c...eb4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er forelderen bortreist, så skal da ikke barna være hjemme alene med stemor. Barna skal jo til dere for å ha samvær med forelderen, så da tenker jeg barna får være hos den andre forelderen imens. Blir litt vel for mye å kreve av en ste-forelder og barna har lovfestet rett til samvær med begge foreldrene. Kan ikke den ene, så får de være hos den andre. 

Anonymkode: a2d2c...eb4

Jeg er uenig her. Ved 50/50- deling er ikke barna på samvær hos mor og på samvær med far, kontinuerlig på besøk. De har to hjem. Som de BOR i. Fast, på heltid til sammen. De er ikke tilstede i hjemmet bare fordi de skal ha samvær med far (eller mor), men fordi de bor der og er en del av familien som bor der. Del av hele familien, ikke bare far.

Anonymkode: d6aaf...b51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er forelderen bortreist, så skal da ikke barna være hjemme alene med stemor. Barna skal jo til dere for å ha samvær med forelderen, så da tenker jeg barna får være hos den andre forelderen imens. Blir litt vel for mye å kreve av en ste-forelder og barna har lovfestet rett til samvær med begge foreldrene. Kan ikke den ene, så får de være hos den andre. 

Anonymkode: a2d2c...eb4

Joda, det er mye å kreve av steforelder. 

Men foreldre som har foreldre som bor sammen, har også innimellom barnevakt. Det er ikke slik at foreldre som har barn 50% må tilbring hvert sekund av sine dager med barna. 

Anonymkode: 58a72...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er forelderen bortreist, så skal da ikke barna være hjemme alene med stemor. Barna skal jo til dere for å ha samvær med forelderen, så da tenker jeg barna får være hos den andre forelderen imens. Blir litt vel for mye å kreve av en ste-forelder og barna har lovfestet rett til samvær med begge foreldrene. Kan ikke den ene, så får de være hos den andre. 

Anonymkode: a2d2c...eb4

Har ofte hatt bonusbarna mine hvis far har vært bortreist. Moren krevde det også, var ikke hennes problem at far måtte reise bort i hans uker. Skjedde ikke ofte, kanskje en gang eller to i året, dukket opp en viktig jobb han måtte ta. 

Men når mor skulle reise bort, da var det viktig at far stilte opp. Kunne ikke han, "måtte" jeg stille opp. 

Og klart jeg stilte opp, de er jo en del av familien min nå. Jeg behandler de som mine egne og de ser på meg som en foresatt på lik linje som mamma og pappa. 

Anonymkode: 37d91...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...