Gå til innhold

Gravid - lærling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

har funnet ut at jeg er gravid igjen. Er lærling og har ett barn fra før på 2 år. Det er samme barnefar. Vi har vært sammen i snart 5 år.

 

Dette var ikke planlagt, for jeg er i lærlingtiden. Ville ha barn etter endt lærlingtid, men ikke akkurat nå. Er fortsatt litt i sjokk. 
 

Hvis vi ikke klarer å finne ut at vi vil beholde, eller ta abort veldig kjapt, kan jeg gå på svangerskapspenger til vi finner ut av det, enn så lenge?

Er industrimekanikerlærling. kommer bortpå kjemikalier ganske ofte.

Anonymkode: 58e0e...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge kan man ha rett på støtte via NAV ja. Ville anbefale deg å lese mer om dette på Nav sine sider. 

Anonymkode: cccb3...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

er det noen som vet om jeg får ny lærekontrakt, hvis jeg må ut i permisjon? :) kontrakta går ut august 2024.

TS

Anonymkode: 58e0e...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei!

har funnet ut at jeg er gravid igjen. Er lærling og har ett barn fra før på 2 år. Det er samme barnefar. Vi har vært sammen i snart 5 år.

 

Dette var ikke planlagt, for jeg er i lærlingtiden. Ville ha barn etter endt lærlingtid, men ikke akkurat nå. Er fortsatt litt i sjokk. 
 

Hvis vi ikke klarer å finne ut at vi vil beholde, eller ta abort veldig kjapt, kan jeg gå på svangerskapspenger til vi finner ut av det, enn så lenge?

Er industrimekanikerlærling. kommer bortpå kjemikalier ganske ofte.

Anonymkode: 58e0e...a45

Hvis du er industrimekaniker og det er farlige kjemikalier på arbeidsplassen, eller i nærheten av deg på arb.plassen - så får du permisjon hele svangerskapet. Siden det Er farlig for fosteret. 
 

Jeg har to venninner som ble gravid i lærlingtiden, begge beholdt og alt gikk fint. 

Anonymkode: d9b7a...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du er industrimekaniker og det er farlige kjemikalier på arbeidsplassen, eller i nærheten av deg på arb.plassen - så får du permisjon hele svangerskapet. Siden det Er farlig for fosteret. 
 

Jeg har to venninner som ble gravid i lærlingtiden, begge beholdt og alt gikk fint. 

Anonymkode: d9b7a...fa6

Og ja, da får du støtte via NAV siden du er fritatt arbeid. 

Anonymkode: d9b7a...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke nødvendigvis slik at du får permisjon, bedriften kan tilrettelegge om de vil.

Anonymkode: e0650...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis slik at du får permisjon, bedriften kan tilrettelegge om de vil.

Anonymkode: e0650...5a5

Innebærer ganske mye tunge løft, kjemikalier og mye bevegelse. Ganske sikker på at det blir permisjon :) 

TS

Anonymkode: 58e0e...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Innebærer ganske mye tunge løft, kjemikalier og mye bevegelse. Ganske sikker på at det blir permisjon :) 

TS

Anonymkode: 58e0e...a45

Finnes det ingen andre arbeidsoppgaver du kan gjøre på arbeidsplassen? Har samme jobb som deg og jobbet i verktøybua hele svangerskapet. Når det gjelder læretiden din, så er det vel gjerne sånn at du kan få utvidet læretid, men vet ikke om det er noe du har krav på.

Anonymkode: 2d274...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærling har du samme rettigheter som en vanlig arbeidstaker. Og får ikke arbeidsgiver til å tilrettelegge så det er trygt for gravide å jobbe, gåe du over i svangerskapspenger. Også får du permisjon når babyen kommer. Og den tiden du skal være hjemme. Da pauser du læretiden, og starter på igjen seinere. Det var iallefall det ble gjort til meg når jeg ble gravid som lærling.

Anonymkode: bbb6d...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 16.01):

Takk for svar!

er det noen som vet om jeg får ny lærekontrakt, hvis jeg må ut i permisjon? :) kontrakta går ut august 2024.

TS

Anonymkode: 58e0e...a45

Dette er helt opptil arbeidsgiveren din. Du har rett til å komme tilbake etter perm og være til kontrakten er ferdig, så må du snakke med din arbeidsgiver om å forlenge kontrakten slik at du får gjort ferdig lærlingtiden. 

Anonymkode: a05d6...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...