Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har idag fått sykemelding 10 dager fra fastlege. Ifølge NAV har jeg bare 50 dager igjen med sykemelding siden jeg har vært endel sykemeldt siste året. Jeg har vært i jobb fem måneder nå, så trenger bare en måned til før jeg har tjent opp til et år igjen. Jeg vil ha mer nytte av sykemelding etter nyttår grunnet behandling. Kan jeg velge og avbryte sykemeldingen? Og fortsette på de fem månedene jeg har vært i jobb? Jeg har ikke sendt den inn enda. Og får arbeidsgiver vite om det? 

Anonymkode: 6d5e9...1a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du. Du kan avbryte sykemelding når som helst.

Anonymkode: 98988...095

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har idag fått sykemelding 10 dager fra fastlege. Ifølge NAV har jeg bare 50 dager igjen med sykemelding siden jeg har vært endel sykemeldt siste året. Jeg har vært i jobb fem måneder nå, så trenger bare en måned til før jeg har tjent opp til et år igjen. Jeg vil ha mer nytte av sykemelding etter nyttår grunnet behandling. Kan jeg velge og avbryte sykemeldingen? Og fortsette på de fem månedene jeg har vært i jobb? Jeg har ikke sendt den inn enda. Og får arbeidsgiver vite om det? 

Wow! Drømmearbeidstaker... Så du er ikke for syk til å jobbe, men har skaffet deg en sykemelding likevel? Sjarmerende.

Anonymkode: e9574...be0

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Legen sa jeg kunne få sykemelding slik at det kunne bli enklere for arbeidsgiver og tilrettelegge for meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legen sa jeg kunne få sykemelding slik at det kunne bli enklere for arbeidsgiver og tilrettelegge for meg. 

Men du er ikke for syk til å jobbe? Spesielt...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du virker å ha lite innsikt i temaet.

Anonymkode: a8893...c30

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Wow! Drømmearbeidstaker... Så du er ikke for syk til å jobbe, men har skaffet deg en sykemelding likevel? Sjarmerende.

Venter bare til hn har opparbeidet seg ny runde med tilsammen 1 år sykmelding. Skal nok misbruke systemet bare det er i orden.

Anonymkode: 5767d...2f3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du virker å ha lite innsikt i temaet.

Ja, det var jo ikke akkurat mange detaljer å ta for seg her. Men et menneske med sykmelding mener hun ikke er for syk til å jobbe, men vil gjerne slippe å jobbe så mye som mulig likevel, og "overføre" sykedagene da det passer bedre, og lønner seg mer. Sykemelding er ikke det samme som feriedager.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min tidligere arbeidsgiver foretrakk at jeg var sykemeldt når ryggen gikk til helvette... Jeg kom meg på jobb, og jeg kunne gjøre noen tilrettelagte oppgaver, men det krevde mye mer av både arbeidsgiver og kollega. Så de ba meg ta ut sykemelding i stedet, for det var lettest for de. 

Men ja, TS, du kan avbryte en sykemelding. 

Anonymkode: 4374e...0b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det var jo ikke akkurat mange detaljer å ta for seg her. Men et menneske med sykmelding mener hun ikke er for syk til å jobbe, men vil gjerne slippe å jobbe så mye som mulig likevel, og "overføre" sykedagene da det passer bedre, og lønner seg mer. Sykemelding er ikke det samme som feriedager.

Nei, sykemelding er ikke det samme som feriedager, kan ikke se at ts har påstår det heller. Men ville jo være lite lurt å bruke opp sykepengerrettighetene hvis behandling (med behov for sykemelding) starter over nyttår.

Anonymkode: 98988...095

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er informasjon nok i HI som tilsier at i det lange løp, for samfunnet, for arbeidsgiver og for TS, kan være bedre å gjøre det slik. Mtp. behandling.

Du vet at ikke all sykdom er akutt og gjør en helt ute av stand til å jobbe, som to brukne armer? Noen typer sykdom handler om stress og overbelastning og noen ganger kan man presse seg en periode om man vet at man det roer seg snart. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er informasjon nok i HI som tilsier at i det lange løp, for samfunnet, for arbeidsgiver og for TS, kan være bedre å gjøre det slik. Mtp. behandling.

Du vet at ikke all sykdom er akutt og gjør en helt ute av stand til å jobbe, som to brukne armer? Noen typer sykdom handler om stress og overbelastning og noen ganger kan man presse seg en periode om man vet at man det roer seg snart. 

Åh, herregud!! Her er en som  føler seg frisk nok til å jobbe, men likevel har sykemelding. Det skal jo ikke være et fritt valg når man føler for det.

Og lurer på hvordan du føler dette er bedre for samfunnet 

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Unnskyld uttrykket, men, TOSK!
Det finnes fastleger som sykemelder selv om du som pasient egentlig ikke vil dette, fordi LEGEN MENER DET ER DITT BESTE!

DU vet absolutt NULL om hva TS går igjennom, absolutt null. 
Så slutt å sitt der å spark nedover uten at du har noen som helst aning om situasjonen, og svar heller på det TS spør om!!
Igjen, TOSK!

Anonymkode: f84bc...d41

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette kan du mye om skjønner jeg?????

Dette er noe de fleste fastleger vil gjøre.
Etter å ha hatt 19 år med kronisk sykdom det sykemeldinger har kommet og gått, så måtte jeg gå til det steget å bli 100% ufør.  Men du er kanskje av typen som mener at det og er feil, tenker jeg.

Du har helt tydelig null greie på hva du snakker om, og burde dermed kanskje heller legge fra deg tastaturet?

Skrevet

Unnskyld uttrykket, men, TOSK!
Det finnes fastleger som sykemelder selv om du som pasient egentlig ikke vil dette, fordi LEGEN MENER DET ER DITT BESTE!

DU vet absolutt NULL om hva TS går igjennom, absolutt null. 
Så slutt å sitt der å spark nedover uten at du har noen som helst aning om situasjonen, og svar heller på det TS spør om!!
Igjen, TOSK!

Du vet også null om det. Og du aner ikke om jeg sparker nedover eller oppover. Men det vi vet er at TS vil jobbe når hun er sykmeldt for å få mer penger enn hun har rett til i etterkant. Altså; ikke for syk til å jobbe tydeligvis. Det er den eneste sannheten vi vet, om ikke du kjenner TS og vet mer detaljer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kan du mye om skjønner jeg?????

Dette er noe de fleste fastleger vil gjøre.
Etter å ha hatt 19 år med kronisk sykdom det sykemeldinger har kommet og gått, så måtte jeg gå til det steget å bli 100% ufør.  Men du er kanskje av typen som mener at det og er feil, tenker jeg.

Du har helt tydelig null greie på hva du snakker om, og burde dermed kanskje heller legge fra deg tastaturet?

Hva er det å kunne noe om? Eneste vi vet er at TS er sykemeldt men mener hun er i stand til å jobbe. For oss som betaler skatt må det være lov å reagere på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan bare avbryte. Du sender melding til NAV. Men du skal være obs på at du ikke opparbeider deg nye uker dersom du blir sykemeldt utover arbeidsgiverperioden, men dette vet du muligens.

Skrevet
Rotemor skrev (9 minutter siden):

Du kan bare avbryte. Du sender melding til NAV. Men du skal være obs på at du ikke opparbeider deg nye uker dersom du blir sykemeldt utover arbeidsgiverperioden, men dette vet du muligens.

TusenTakk for relevant svar. Så de fem månedene blir ikke «ødelagt» nå?  Jeg var ikke klar over dette. Jeg har ikke benyttet meg av sykemeldinger før det året som nå har vært, så jeg kan svært lite om NAV generelt. 

• Liker 1
Skrevet

TusenTakk for relevant svar. Så de fem månedene blir ikke «ødelagt» nå?  Jeg var ikke klar over dette. Jeg har ikke benyttet meg av sykemeldinger før det året som nå har vært, så jeg kan svært lite om NAV generelt. 

Det er slik at egenmeldinger og sykemeldinger blir «slått sammen» innenfor samme arb.giverperiode. Detaljene kan du gjerne få på Pm om du ønsker. Det blir hos meg.

Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Det er slik at egenmeldinger og sykemeldinger blir «slått sammen» innenfor samme arb.giverperiode. Detaljene kan du gjerne få på Pm om du ønsker. Det blir hos meg.  

Jeg har brukt noen egenmeldingsdager, har det også noe å si for opptjening av sykemelding? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...