Blått Skrevet tirsdag kl 07:27 #901 Del Skrevet tirsdag kl 07:27 Knocks skrev (På 30.3.2025 den 22.43): Jeg tenker så lenge det er i områder hvor det er åpenlyst at folk bader så burde det være tydeligere merket, folk satt på merkene. Jeg vil bare spytte inn at du, som menneske, har et selvstendig ansvar selv for din egen sikkerhet. Når du er på et ukjent sted, så hopper du ikke ut i vannet og håper på at det går bra. Det er noe med å bli kjent med omgivelsene sine, finne ut om det faktisk går bra - på samme måte som om du hopper ikke i fallskjerm uten å ha sjekket at fallskjermen er i orden først. 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet tirsdag kl 07:30 #902 Del Skrevet tirsdag kl 07:30 Odine skrev (23 timer siden): Han oppleves på meg som noe narsisstisk. Han er en mann uten konsekvenstenking. Det er alle andre sin feil at dette skjedde med meg. Hva skal naboen min i rullestol si til sin kommune da han krasja i bilen sin på kommunal vei? Burde stått skilt om fare for liv og død? Det blir for dumt. Jeg er enig med deg. Denne saken er for meg at man krasjer med bilen også saksøker Audi fordi at de ikke har store skilt i bilen om at man bør ha på bilbeltet. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet tirsdag kl 08:10 #903 Del Skrevet tirsdag kl 08:10 Ninaen skrev (9 timer siden): En mer banal variant av «ikke skilta, andre må a ansvar!» ser vi her hver sommer. Folk parkerer langs veibanen i 80-sone ved badeplass (i stedet for parkeringsplass+gå 200 meter), er i tillegg da til hinder for utrykningskjøretøy og bønder, når kommunen da kommer og bøtelegger klikker folk i vinkel fordi «er jo ikke skilta parkering forbudt!» (i tillegg til at kommunen ødelegger sommerdagen forsmåbarnsfamilier). Folk har tatt lappen, inkl teori,og burde vite at det er generelt forbud mot å parkere i veibanen når fartsgrensa er høyere enn 50. Men folk forventer at samfunnet forer dem med teskje. Det er en allmenn regel at man ikke stuper uten å kjenne grunnforholdene. Her har kommunen skilta i tillegg. Så jo den statuen som velta da noen gang hengekøye i den, samme rabalderet da. «Lov å bruke huet»…Folk skjønner jo ikke fysiske lover heller, at det er mye større belastning på den statuen med en hengekøye med drag enn om en unge klatrer tett på selve statuen. Dette! Det er allmennkunnskap å ikke stupe uten å kjenne grunnforholdene. Det gjelder også på badeplass. Langs kysten (og også i tjern, innsjøer og elver) er det flust av fine badeplasser, men det er jo ikke alle steder som er egnet til stuping. Man må sjekke først. I svømmehallen er det også markert med et lite skilt på gulvet i den enden av bassenget der det er grunt (120cm). Det eneste stedet man kan stupe uten å sjekke først, er ved stupetårn. Det må man kunne forvente at det er dypt nok. Vi skal ikke "belønne" dumskap med erstatning. 13 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bymus Skrevet tirsdag kl 09:38 #904 Del Skrevet tirsdag kl 09:38 Snøløs skrev (19 timer siden): Jeg personlig ville aldri stupt om det ikke var tilrettelagt for det. Spesielt ikke militærstup. Han har vist sin mangel på empati for andre enn seg selv med sitt tidligere utsagn om at han heller ville vært død enn lam. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøløs Skrevet tirsdag kl 12:22 #905 Del Skrevet tirsdag kl 12:22 Jeg synes faktisk synd på Nyland. ADHD og opplevd mye vold i familien (faren var konebanker). Skoletaper og baserte hele livet sitt og karrieren på sin ekstreme fysikk. Og når han mister dette (halve kroppen) så klart man føler med karen. Forøvrig utrolig han overlevde det stupet. Men er dessverre ikke enig i at det er det offentliges ansvar å merke hvor du ikke skal stupe eller ei. Jeg er tilhenger av at i det offentlige rom og naturen kan man ikke drive å skilte overalt om evt farer. Ellers går vi rundt som dumme sauer og tar ikke ansvar for egne handlinger. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger Jack Skrevet tirsdag kl 19:14 #906 Del Skrevet tirsdag kl 19:14 Purple Basil skrev (21 timer siden): Hva eksakt er det du mener at Oslo kommune skal ta ansvar for? At Geir Kåre selv valgte å stupe ut i vannet med hodet først uten å sjekke bunnforholdene? Har du sett videoene som lå på hans instagram før? Det var risikoadferd så det holdt på de videoene skal jeg si deg. Det er jævla provoserende at Oslo kommune skal punge ut millioner på grunn av GKs dumskap, og spesielt i disse dager hvor barneskoler skal legges ned og det skal kuttes i helsevesen mm. Oslo kommune tvang ham ikke ut i det vannet. Han valgte det selv. Grønt blad skrev (10 timer siden): Dette! Det er allmennkunnskap å ikke stupe uten å kjenne grunnforholdene. Det gjelder også på badeplass. Langs kysten (og også i tjern, innsjøer og elver) er det flust av fine badeplasser, men det er jo ikke alle steder som er egnet til stuping. Man må sjekke først. I svømmehallen er det også markert med et lite skilt på gulvet i den enden av bassenget der det er grunt (120cm). Det eneste stedet man kan stupe uten å sjekke først, er ved stupetårn. Det må man kunne forvente at det er dypt nok. Vi skal ikke "belønne" dumskap med erstatning. Så hva tenker dere om folk som røyker? De koster samfunnet millioner. Overvektige folk som driter i egen helse og pådrar seg diabetes, hjerte- og karsykdommer. Idioter som hopper ut fra fjellvegger som titt og ofte fører til enorme redningsaksjoner som koster enorme summer. Summer som langt overgår den erstatningen som Nyland evt. får fra Oslo Kommune. Det er faktisk ganske provoserende når skattebetalerne skal finanisere redningsaksjoner for å hente ut tullinger som sitter fast på en fjellhylle. I tillegg utsetter de redningsfolk for potensiell livsfare. De burde betalt hele redningsaksjonen selv. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet tirsdag kl 19:34 #907 Del Skrevet tirsdag kl 19:34 Tiger Jack skrev (17 minutter siden): Så hva tenker dere om folk som røyker? De koster samfunnet millioner. Overvektige folk som driter i egen helse og pådrar seg diabetes, hjerte- og karsykdommer. Idioter som hopper ut fra fjellvegger som titt og ofte fører til enorme redningsaksjoner som koster enorme summer. Summer som langt overgår den erstatningen som Nyland evt. får fra Oslo Kommune. Det er faktisk ganske provoserende når skattebetalerne skal finanisere redningsaksjoner for å hente ut tullinger som sitter fast på en fjellhylle. I tillegg utsetter de redningsfolk for potensiell livsfare. De burde betalt hele redningsaksjonen selv. Uten å uttale meg om Nyland konkret her, så er vel den sammenlikningen ikke helt lik. Han fikk redningsaksjon, sykehus, opptrening osv. Det samme får de andre kategoriene du nevner her. Og heldigvis for det. Men ingen får erstatning. 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knocks Skrevet tirsdag kl 20:24 #908 Del Skrevet tirsdag kl 20:24 Marihønepøne skrev (På 31.3.2025 den 16.19): Er argumentet ditt at overvåkningsvideoen som filmet hendelsen er manipulert eller hva snakker du om? For gitt at den er ekte er det faktisk ingenting å diskutere - ingen satt på skiltene, de var fullt synlige. Hei, jeg var upresis. Mente at saken hans har vunnet I to instanser, at det generelt er uenighet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knocks Skrevet tirsdag kl 20:28 #909 Del Skrevet tirsdag kl 20:28 Blått skrev (12 timer siden): Jeg vil bare spytte inn at du, som menneske, har et selvstendig ansvar selv for din egen sikkerhet. Når du er på et ukjent sted, så hopper du ikke ut i vannet og håper på at det går bra. Det er noe med å bli kjent med omgivelsene sine, finne ut om det faktisk går bra - på samme måte som om du hopper ikke i fallskjerm uten å ha sjekket at fallskjermen er i orden først. Hei. Han er vel ikke fratatt alt av ansvar i denne saken? Men det er forhold her som gjør at Oslo kommune har tapt saken to ganger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet tirsdag kl 20:55 #910 Del Skrevet tirsdag kl 20:55 Knocks skrev (24 minutter siden): Hei. Han er vel ikke fratatt alt av ansvar i denne saken? Men det er forhold her som gjør at Oslo kommune har tapt saken to ganger. Og det sier noe om hvilke samfunn Norge er på vei til å utvikle seg til. Det er en skremmende utvikling. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndaquil Skrevet onsdag kl 02:33 #911 Del Skrevet onsdag kl 02:33 Jeg har sett første episode av Fighter. Er kjæresten hans i den episoden, hun som heter Marte? Eller ble de kjærester etter det ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger Jack Skrevet onsdag kl 04:20 #912 Del Skrevet onsdag kl 04:20 Blått skrev (7 timer siden): Og det sier noe om hvilke samfunn Norge er på vei til å utvikle seg til. Det er en skremmende utvikling. Var du i retten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knocks Skrevet onsdag kl 04:27 #913 Del Skrevet onsdag kl 04:27 Blått skrev (7 timer siden): Og det sier noe om hvilke samfunn Norge er på vei til å utvikle seg til. Det er en skremmende utvikling. Jeg tenker ikke nødvendigvis det. Det går ann å gjøre noe dumt samtidig som man også burde kunne regnet med at det ikke var en så stor risiko. Hele området lyser bading og så ligger det jernrør like ved kanten. Det er lite gjennomtenkt synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet onsdag kl 06:23 #914 Del Skrevet onsdag kl 06:23 Knocks skrev (1 time siden): Jeg tenker ikke nødvendigvis det. Det går ann å gjøre noe dumt samtidig som man også burde kunne regnet med at det ikke var en så stor risiko. Hele området lyser bading og så ligger det jernrør like ved kanten. Det er lite gjennomtenkt synes jeg. Badevennlig er ikke ekvivalent med stupevennlig. Kun dersom det er tilrettelagt med stupebrett kan man anta det er trygt. Å stupe på steder der man ikke vet dybden eller kjenner bunnforholdene er alltid risikosport. Om det ikke var et rør som stakk opp, så kunne det vært en stein. Her var det jo attpåtil skiltet med stuping forbudt. Tenker heller stuping på ukjente steder kan sammenlignes med de som ikke bruker bilbelte. Et personlig valg som som regel går bra, men som kan ende fatalt. 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøløs Skrevet onsdag kl 13:54 #915 Del Skrevet onsdag kl 13:54 Knocks skrev (9 timer siden): Jeg tenker ikke nødvendigvis det. Det går ann å gjøre noe dumt samtidig som man også burde kunne regnet med at det ikke var en så stor risiko. Hele området lyser bading og så ligger det jernrør like ved kanten. Det er lite gjennomtenkt synes jeg. På Operastranda lukter det enda mer bading. Men stupe der? Langgrunt. Trenger skilt mot stuping der og? Hva med huk badestrand. Eller strendene på langøyene. Fordi om det er en kai eller brygge betyr ikke det automatisk at det er en stupeplass. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet onsdag kl 14:12 #916 Del Skrevet onsdag kl 14:12 Tiger Jack skrev (18 timer siden): Så hva tenker dere om folk som røyker? De koster samfunnet millioner. Overvektige folk som driter i egen helse og pådrar seg diabetes, hjerte- og karsykdommer. Idioter som hopper ut fra fjellvegger som titt og ofte fører til enorme redningsaksjoner som koster enorme summer. Summer som langt overgår den erstatningen som Nyland evt. får fra Oslo Kommune. Det er faktisk ganske provoserende når skattebetalerne skal finanisere redningsaksjoner for å hente ut tullinger som sitter fast på en fjellhylle. I tillegg utsetter de redningsfolk for potensiell livsfare. De burde betalt hele redningsaksjonen selv. Det er forskjell på helsehjelp/redningsaksjoner og erstatning. Jeg tipper Geir Kåre Nyland har mottatt helsehjelp, gjenopptrening, ev. (gradert?) uførepensjon o.l. til en langt høyere sum enn erstatningsbeløpet. Det er noe annet enn å skulle få erstatning for dumme handlinger. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knocks Skrevet onsdag kl 14:49 #917 Del Skrevet onsdag kl 14:49 Snøløs skrev (53 minutter siden): På Operastranda lukter det enda mer bading. Men stupe der? Langgrunt. Trenger skilt mot stuping der og? Hva med huk badestrand. Eller strendene på langøyene. Fordi om det er en kai eller brygge betyr ikke det automatisk at det er en stupeplass. Hmm, ja. Er det strand etc er det mer innlysende at man ikke kan stupe. Og koe med fri natur som er der fra før, man forventer ikke det er trygt, at naturen har tatt hensyn. Men fra en bryggekant til en annen når det er masse bading der, jeg tenker det er annerledes! Men skjønner at man kan se det forskjellig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet onsdag kl 15:00 #918 Del Skrevet onsdag kl 15:00 Knocks skrev (9 minutter siden): Hmm, ja. Er det strand etc er det mer innlysende at man ikke kan stupe. Og koe med fri natur som er der fra før, man forventer ikke det er trygt, at naturen har tatt hensyn. Men fra en bryggekant til en annen når det er masse bading der, jeg tenker det er annerledes! Men skjønner at man kan se det forskjellig. Men er det vanlig å bare stupe uti fra en brygge selv om folk bader der? Det vanlige er jo å ta en dybdesjekk først. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet onsdag kl 16:01 #919 Del Skrevet onsdag kl 16:01 Snøløs skrev (2 timer siden): På Operastranda lukter det enda mer bading. Men stupe der? Langgrunt. Trenger skilt mot stuping der og? Hva med huk badestrand. Eller strendene på langøyene. Fordi om det er en kai eller brygge betyr ikke det automatisk at det er en stupeplass. Hvis det ikke er stupetårn så skal man ikke stupe uten å ha sjekke bunnen først. Barnelærdom. Men Geir Kåre var alltid veldig åpen før om at han elsket å pushe grenser, elsket å ta risiko. Instagrammen hans var full av filmer fra når han hoppet fra en 20-30 meter høy klippe, når han svømte under isen (og nesten ikke klarte å komme seg opp igjen fordi isen var tykkere enn han trodde), osv. Alle disse bevisene på villmannslivet slettet han beleilig nok før den første rettssaken kom i gang. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knocks Skrevet onsdag kl 18:27 #920 Del Skrevet onsdag kl 18:27 Grønt blad skrev (3 timer siden): Men er det vanlig å bare stupe uti fra en brygge selv om folk bader der? Det vanlige er jo å ta en dybdesjekk først. Han er ikke fritatt fra ansvar her men det går allikevel ann å si at det bør ikke ligge rør så nær overflaten ved en åpenlys badeplass. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå