Tiger Jack Skrevet 31. desember 2024 #841 Del Skrevet 31. desember 2024 catman skrev (På 28.12.2024 den 16.28): Men det var skiltet. Det var ikke en gang en badeplass. Det brister for meg allerede med utgangspunktet. Ja, har fått med meg det, men når han vinner i både tingretten og lagmannsretten, så tolker jeg det dithen at dette ikke er så krystallklart som mange vil ha det til. Jeg er personlig veldig stor tilhenger av at man må ta ansvar for egne handlinger, og basert på det jeg har av informasjon av denne saken, så lener jeg mot at han må ta det fulle ansvaret selv, og ikke Kommunen. På samme måte som jeg mener det er helt uhørt at vi skattebetalerne skal betaler millioner for redningsaksjoner for idioter som blir sittende fast på fjellhyller etter basehopping etc. Jeg mener f.eks. helt oppriktig at en fyllekjører som skader seg i en ulykke skal betale hele sykehusregningen selv, og om han påfører andre mennesker skader, så skal han også holdes økonomisk ansvarlig for deres utgifter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 31. desember 2024 #842 Del Skrevet 31. desember 2024 Tiger Jack skrev (8 minutter siden): På samme måte som jeg mener det er helt uhørt at vi skattebetalerne skal betaler millioner for redningsaksjoner for idioter som blir sittende fast på fjellhyller etter basehopping etc. Jeg mener f.eks. helt oppriktig at en fyllekjører som skader seg i en ulykke skal betale hele sykehusregningen selv, og om han påfører andre mennesker skader, så skal han også holdes økonomisk ansvarlig for deres utgifter. Og hvor langt vil du dra det? Skal røykere og alkoholikere også måtte betale for helseregningene sine selv. Eller folk med fedme? Eller folk som kjører elsparkesykkel uten hjelm? Eller folk som går på ski på vidda og blir sittende fast i en snøstorm de ikke var forberedt på? Eller folk som tar seg jobb i byggebransjen vel vitende om alt det helsefarlige støvet, ol. de utsetter seg for i det yrket? Kanskje vi skal gjøre all livsstils og yrkes relatert sykdom til betaling fra egen lomme? Ekstremsport relaterte skader, eller fyllekjøringsrelaterte skader er en helt mikroskopisk liten del av helseutgiftene her i landet. Og det drukner helt bort i mengden hvis man bare ser på en gruppe av livsstils relaterte sykdommer som overvekt, innaktivitet, osv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emblaxxx Skrevet 31. desember 2024 #843 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Litt annen sak, men fikk veldig assosiasjoner til amerikanske tilstander med denne saken fra 2019/2022 hvor Banenor ble dømt i HR for manglende sikring. Når man er 15 år så vet du mye om hva som er rett og galt, og ikke minst at man ikke burde klatre oppå et togsett .. https://www.banenor.no/nyheter-og-aktuelt/nyheter/2022/bane-nor-domt-i-hoyesterett/ Endret 31. desember 2024 av Emblaxxx 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger Jack Skrevet 31. desember 2024 #844 Del Skrevet 31. desember 2024 LeveMannen skrev (5 timer siden): Og hvor langt vil du dra det? Skal røykere og alkoholikere også måtte betale for helseregningene sine selv. Eller folk med fedme? Eller folk som kjører elsparkesykkel uten hjelm? Eller folk som går på ski på vidda og blir sittende fast i en snøstorm de ikke var forberedt på? Eller folk som tar seg jobb i byggebransjen vel vitende om alt det helsefarlige støvet, ol. de utsetter seg for i det yrket? Kanskje vi skal gjøre all livsstils og yrkes relatert sykdom til betaling fra egen lomme? Ekstremsport relaterte skader, eller fyllekjøringsrelaterte skader er en helt mikroskopisk liten del av helseutgiftene her i landet. Og det drukner helt bort i mengden hvis man bare ser på en gruppe av livsstils relaterte sykdommer som overvekt, innaktivitet, osv. I likhet med stupeulykker...... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet onsdag kl 01:59 #845 Del Skrevet onsdag kl 01:59 Tiger Jack skrev (13 timer siden): I likhet med stupeulykker...... Men ingen (som jeg har sett) har bestridt at GK har rett på både helsehjelp og sykepenger, trygd eller hva han nå får. Man kan se på dette som en forsikring med en viss andel risikoatferd inkludert, og når det kommer til stykket er vel risikoatferd i videste forstand noenlunde jevnt fordelt i befolkningen, den tar bare ulike former. Erstatning, derimot, antyder et skyld- eller ansvarsforhold. Noen andre er pålagt å hindre deg i å oppføre deg som en idiot. Se bort fra at den andre i dette tilfellet er det offentlige representert ved kommunen. Bare tenk grunneier. Om du eide grunn som var omfattet av allemannsretten, ville du satt pris på å bli erstatningspliktig om du ikke hadde sikret og skiltet herfra til månen mot alle tenkelige idiotiske påfunn folk kunne skade seg med mens de oppholdt seg på din grunn? 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet onsdag kl 20:23 Forfatter #846 Del Skrevet onsdag kl 20:23 Snøløs skrev (På 30.12.2024 den 11.13): Merkelig ja. Kanskje fordi i den andre saken var det snakk om en menneskeskapt voll den skadede traff når han hoppet ut for å redde noen? Men det igjen er jo rart siden Nyland også traff en menneskeskapt installasjon under vann. Men så er det vel at der Nyland hoppet var det satt opp advarselskilt mens der den avdøde legen hoppet var det ingen advarselskilt? Men det igjen er litt ulogisk siden der var det et gjerde man måtte klyve over for å hoppe. Sånn sett en advarsel nok, i form av fysisk barriere, at her hopper man ikke. Nei..ikke vet jeg. jeg tror det har sammenheng med at lagmannsretten ikke ga kommunen all skyld, men ville forkorte erstatningen på grunn av skadelidendes egen feil. De mente han var grov uaktsom som ikke undersøkte dybden før han stupte. spørsmålet er også om det holder å skilte mer, bygge høy bryggekant, men om de også burde signalisere at det er en kabel som ligger i bunn. La oss si at jeg kom til et sted hvor det var en unge som hadde falt uti og holdt på å drukne. Jeg ser at det ikke er et badested, at det ikke er spesielt dybt, men estimerer at det er ca 2 meter ned til bunn ( der hvor jeg ikke ser røret) så hopper jeg ned og knuser kneet i betongen. Hvordan hadde den saken stilt seg med et redningsaksjon som utgangspunkt? Burde jeg da være innforstått med at grunt vann også kunne inkludere betongen halvannen meter uten overflata? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet onsdag kl 22:59 #847 Del Skrevet onsdag kl 22:59 Pipaluk skrev (2 timer siden): Burde jeg da være innforstått med at grunt vann også kunne inkludere betongen halvannen meter uten overflata? Det tenker jeg man burde. Var jo en liknende sak et annet sted der en livredder skadet seg. Man kan bare ikke merke alt. Likevel er det en vesensforskjell når hele saken her bunner i skjødesløs uaktsomhet. Man kommer bare ikke utenom dét. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet onsdag kl 23:13 #848 Del Skrevet onsdag kl 23:13 Snøløs skrev (På 30.12.2024 den 11.13): Merkelig ja. Kanskje fordi i den andre saken var det snakk om en menneskeskapt voll den skadede traff når han hoppet ut for å redde noen? Men det igjen er jo rart siden Nyland også traff en menneskeskapt installasjon under vann. Men så er det vel at der Nyland hoppet var det satt opp advarselskilt mens der den avdøde legen hoppet var det ingen advarselskilt? Men det igjen er litt ulogisk siden der var det et gjerde man måtte klyve over for å hoppe. Sånn sett en advarsel nok, i form av fysisk barriere, at her hopper man ikke. Nei..ikke vet jeg. Om jeg ikke husker feil, så hoppet den legen uti med beina først, for å hjelpe noen? En helt annen situasjon enn at Nyland hoppet uti for å bade, på et sted som åpenbart ikke er et badested og som også er merket, med hodet først og armene langs sidene… 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøløs Skrevet i går, 08:40 #849 Del Skrevet i går, 08:40 Har oppfattet fra Nylands støttespillere at de mener dommene fra tingretten og lagmannsretten var et knusende tap for Oslo kommune. Men det kan jo ikke være knusende når lagmannsretten mener Nyland var klart uaktsom da han stupte og at erstatningen da må avkortes med en tredjedel? Har sett advokaten til fornærmede ymtet frempå et erstatningsbeløp på rundt 20 mill. Men da kan jo de bare utarbeide et større beløp, la oss si 30 mill, og håpe det går gjennom. Så betyr ikke den tredjedelen avkorting noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 22 timer siden #850 Del Skrevet 22 timer siden Snøløs skrev (11 timer siden): Har oppfattet fra Nylands støttespillere at de mener dommene fra tingretten og lagmannsretten var et knusende tap for Oslo kommune. Men det kan jo ikke være knusende når lagmannsretten mener Nyland var klart uaktsom da han stupte og at erstatningen da må avkortes med en tredjedel? Har sett advokaten til fornærmede ymtet frempå et erstatningsbeløp på rundt 20 mill. Men da kan jo de bare utarbeide et større beløp, la oss si 30 mill, og håpe det går gjennom. Så betyr ikke den tredjedelen avkorting noe. Det er ganske vanvittig. 20 millioner for å ha vært idiot? Med tragiske følger, men helt og holdent hans egen feil. 🤷🏻♀️ Kjipt for Oslos innbyggere, da. Det er jo dem dette går ut over. Og i ytterste konsekvens hele samfunnet, hvis dette blir den nye standarden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå