Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke

Pipaluk

Anbefalte innlegg

bonsaijenta skrev (54 minutter siden):

Jeg har selv vært mye i området før ulykken da jeg har venner som bor der. Men jeg husker den aller første gangen jeg gikk dit og passerte ulykkesstedet og det første jeg la merke til var skiltingen langs den lave rekkverket. Ikke til å unngå. 

GK er en adrenalijunkie som oppsøker farer. Det var bare snakk om tid før det ville gå gærnt. En ting er de som driver med noe konkret som basehopping, fallskjerm, surfing. De har egne sikkerhetsrutiner de gjør før hver hopp eller bølge. De sjekker vind, værforhold, kunnskap eller info fra de lokale og ikke minst, sikkerhets utstyr. 

GK virker å være typen som hopper rett i det og satse på at det går bra, selv om noen rundt han sier at det kanskje kan være greit å undersøke bunnforholdene før man stuper. Jeg nekter å tru at ingen av de som badet sammen med GK den dagen, ikke har sett skiltingen. 

Signerer denne, dette var kun et tidsspørsmål. GK har selv postet video av seg selv som svømmer under isen og som må stange gjennom isen med hodet for å komme opp igjen ("haha, isen var tjukkere enn jeg trodde")....

Det er jo også lov å reflektere over hvorfor én badeplass er stappfull, mens et annet sted like i nærheten er rimelig øde og fullstendig uten badende. På den skjebnesvangre videoen så ser man godt at det er glissent mellom folk og at skiltene er synlige.

Endret av Rastebenk
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pipaluk skrev (23 timer siden):

Når begynner ankesaken? Er anken godkjent av høyesterett?

I følge en toppadvokat jeg kjenner så kommer Høyesteretts ankeutvalg garantert til å avvise anken. Sannsynligvis i oktober. Og Oslo kommune må forberede seg på en rekordutbetaling til saksøker. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OsloSS skrev (2 timer siden):

I følge en toppadvokat jeg kjenner så kommer Høyesteretts ankeutvalg garantert til å avvise anken. Sannsynligvis i oktober. Og Oslo kommune må forberede seg på en rekordutbetaling til saksøker. 

Ja, det er nok mest sannsynlig utfall. Likevel benytter han sjansen til å samle inn 500k til. På toppen av den andre spleisen på nærmere 2 mill. 

Lagmannsretten mente forøvrig at erstatningen burde avkortes med 1/3 pga at han handlet klart uaktsomt. Burde vært 2/3 avkortning. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (7 timer siden):

Ja, det er nok mest sannsynlig utfall. Likevel benytter han sjansen til å samle inn 500k til. På toppen av den andre spleisen på nærmere 2 mill. 

Lagmannsretten mente forøvrig at erstatningen burde avkortes med 1/3 pga at han handlet klart uaktsomt. Burde vært 2/3 avkortning. 

Regner med han uansett må kjøre saken til retten igjen for å få fastsatt erstatningsbeløp. Og advokater koster penger. 
Det trenger kanskje ikke koste så mye mer for den norske stat om han feks får et erstatningsbeløp på 20 mill. Da han uansett ville kostet den norske stat mange millioner I helsetjenester. Tilrettelegging, hjelpemidler, bpa etc om han er raka fant. Sitter han med en formue over et visst nivå må han uansett bruke disse pengene før han får noe støtte. Det virker også som han er en driftig fyr som vil drive med egen business (treningssenter). Noe som er bra. Det betyr skattepenger og lite naving. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (På 20.9.2024 den 16.57):

Haha, den typen har jo ettertrykkelig vist at han hverken eier skam eller rettferdighetssans. Og i prosessen gjør han skam av rettsvesenet. For en fallitterklæring om anken blir avvist!

Enig i dette. Han drev også og oppfordret sine fans til å trakassere mennesker på internett som hadde skrevet kommentarer av typen: Han skulle sjekket bunnforholdet, dette er allmennkunnskap osv. Hvor han også la ut adresse og telefonnumre. 

Ufyselig type, og det er skammelig at folk faktisk gir ham penger.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (På 20.9.2024 den 17.15):

Synes denne saken har to forståelige sider - men jeg lurer jo på:

Har mange som diskuterer i denne saken lokalkunnskap om området? Frekventerer dere mye der sjøl? Det har jeg gjort over tid, og budskapet der er: kom og bad her langs hele linjen. 

Jeg tenker problemet her er at kommunen i perioden før og etter ulykken brukte betydelige midler på å bygge ut hele sjølinjen her til bading. 

Det kunne ikke falt meg inn at det ligger en gigantisk dings man kan dø av å hoppe på ved bryggekanten. 

Så har man selv ansvar for å sjekke, men altså: når kommunen bygger ut dette området for formålet bading langs hele linja her, så bør man ha mer enn en miniplakett om det ligger et gigarør i sonen folk åpenbart vil hoppe/stupe. 

Her har man tenåringer, småbrisne folk osv i skumring/mørket. 

Hvor vanskelig er det å merke ordentlig og gjøre det uegnet å hoppe der svære gjenstander ligger? Man kan simpelthen ha netting/markører svært mange strender bruker for å markere «fom her er det utrygt å svømme videre pga strøm osv». 

Området var merket han bare gadd ikke gjøre det en uansett skal gjøre, undersøke.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (8 timer siden):

Området var merket han bare gadd ikke gjøre det en uansett skal gjøre, undersøke.

Du tenker på de bittesmå plakettene? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OsloSS skrev (På 21.9.2024 den 19.21):

Regner med han uansett må kjøre saken til retten igjen for å få fastsatt erstatningsbeløp. Og advokater koster penger. 
Det trenger kanskje ikke koste så mye mer for den norske stat om han feks får et erstatningsbeløp på 20 mill. Da han uansett ville kostet den norske stat mange millioner I helsetjenester. Tilrettelegging, hjelpemidler, bpa etc om han er raka fant. Sitter han med en formue over et visst nivå må han uansett bruke disse pengene før han får noe støtte. Det virker også som han er en driftig fyr som vil drive med egen business (treningssenter). Noe som er bra. Det betyr skattepenger og lite naving. 

Fikk han ikke fastsatt erstatningen i lagmannsretten?

Regnes disse millionene som formue som han må skatte av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Og rekkverket som fungerer som en sperre mot å hoppe/stupe 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (6 timer siden):

Synes ikke de er så små og det er massevis av de, og uavhengig av de så vet alle med iq over skostørrelse at en alltid skal kontrollere byn forholdene før en hopper eller stuper uti

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Synes ikke de er så små og det er massevis av de, og uavhengig av de så vet alle med iq over skostørrelse at en alltid skal kontrollere byn forholdene før en hopper eller stuper uti

Dette! Det er jo barnelærdom at man ikke stuper uten å sjekke bunnforholdene og om det er klart. Uansett!

Kan ikke fatte at han har vunnet frem med dette.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

revue3 skrev (1 minutt siden):

Dette! Det er jo barnelærdom at man ikke stuper uten å sjekke bunnforholdene og om det er klart. Uansett!

Ikke jeg heller, det betyr jo at en kan være totalt lobotomerte i oppførselen og skylde på alle andre og slippe unna med det

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

revue3 skrev (58 minutter siden):

Det har nok noe med at alt skal idiotsikres og tilpasses alle som beveger seg dit. Det kan være et barn, en oppmerksom voksen uten sperrer , personer med PU og forøvrig alle intelligensnivåer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da kommer vi til det "amerikanske dilemmaet": Skal vi merke alle varme kaffekopper med 'forsiktig, varmt!', alle stup med 'fall er aua' og alle glassdører med 'åpne dør for å gå igjennom'? Skal vi anta at alle mennesker rundt oss er hjernedøde idioter som vil be om penger hver gang de gjør noe hinsides dumt?

Tenk deg kostnadene med det, i form av merking og estetisk forsøpling, hvordan det tærer på den særnorske tilliten til menneskene rundt deg, og hvordan det offentlige skal ende opp med å finansiere skamløse individer sin atferd fremfor skoler, helse, vei. Denne saken gir meg dype, ekle grøsninger.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (2 minutter siden):

Men da kommer vi til det "amerikanske dilemmaet": Skal vi merke alle varme kaffekopper med 'forsiktig, varmt!', alle stup med 'fall er aua' og alle glassdører med 'åpne dør for å gå igjennom'? Skal vi anta at alle mennesker rundt oss er hjernedøde idioter som vil be om penger hver gang de gjør noe hinsides dumt?

Tenk deg kostnadene med det, i form av merking og estetisk forsøpling, hvordan det tærer på den særnorske tilliten til menneskene rundt deg, og hvordan det offentlige skal ende opp med å finansiere skamløse individer sin atferd fremfor skoler, helse, vei. Denne saken gir meg dype, ekle grøsninger.

Dette er ingen problemstilling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
FruLine skrev (På 24.9.2024 den 7.54):

Dette er ingen problemstilling.

Jo det er den ytterste konsekvensen, husk veien til helvete er brolagt med gode intensjoner 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg synes saken er nitrist. Jeg har kommentert her før om mitt eget møte med kommunen, og synes det er merkelig at han har fått så mye i donasjoner og vunnet i retten i hvert fall en gang (selv om det ble anket). Argumentet hans er dårlig, og hans historie med ekstreme sporter gjør det lite troverdig. Jeg synes dette er et slag i magen for alle som kjemper mot kommunen for ting de er helt uskyldige i, der de ikke har gjort noe for å få et dårlig utfall eller urettferdig behandling. Jeg vet ikke om jeg skal gråte eller skrike. Det er så urettferdig!

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fryktelig kjip ulykke. 
De fleste lærer som barn at man ikke skal dykke uten å vite at det er dypt nok vann. Noe ansvar har man selv, særlig som voksen. 

Samme som at man bør holde god avstand til kanten av et stup uansett om det står advarsel der eller ei. Bruke sunn fornuft med ild, uavhengig om det står advarsel ved bålplassen/ campingplassen, eller på lighteren. Ta på seg heldekkende tøy i minusgrader, selv om det ikke står advarsel om frost på shortsen. 

Men kan godt forstå ulykken førte til store omveltninger og utfordringer, han gjerne skulle vært foruten. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...