Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke

Pipaluk

Anbefalte innlegg

FruLine skrev (22 timer siden):

Hvorfor kan ingen glede seg over at han har vunnet? Dette er jo bare småpenger for staten.

Tenk heller på at staten sløser type 2-300 milliarder hvert år pga byråkratiet og udugelige politikere.

Glede seg over at vi går amerikanske tilstander? 

Det er ikke staten som evt må betale ham, men kommunen. Millioner som ellers kunne gått til vanskeligstilte innbyggere i Oslo som ikke er B-kjendiser og dermed uansett får enorme summer på spleis hver ga g de tigger, og massivt med reklamepenger på some.

Virker forøvrig ikke som om han har opplevd noe inntektstap, jeg lover at influensere tjener myyyye mer enn middelmådige mma-fightere.

FruLine skrev (19 timer siden):

Herlighet ja.

Jeg snakker om det enkelt tilfellet.

Tenker tonen din hadde vært en helt annen om det var et av dine barn som var i Geir Kåre sin situasjon.

Nei.

Svava skrev (13 timer siden):

Man skal aldri stupe uten å sjekke bunnforholdene først. Det er kun dersom det er satt opp stupebrett at det kan anses som trygt. En badeplass er ikke nødvendigvis et sted egnet for stuping. 

Jeg stuper uten å dykke først, men, det er da på eget ansvar og man saksøker ikke etterpå. Stuper forøvrig flatt og med armene først hvis jeg stuper et sted jeg ikke er kjent.

Pipaluk skrev (11 timer siden):

Nå tapte oslo kommune den andre saken på Sørenga. Det ble frikjennelse i tingretten men enstemmig dom i lagmannsretten. 

Så de må nok belage seg på å punge kraftig ut for disse sakene. 

Veldig synd for samfunnet.

Clearpath skrev (11 timer siden):

Jeg skle på fjellet i fjor. På vidda i Finnmark. Var merket tursti. Kanskje jeg kan få erstatning? 

Så ingen skilt om at det kunne være glatt på den 7 timer lange turen. 

Nettopp.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mammatilmine skrev (20 timer siden):

Hver 5 meter. Fantastisk. Oslo kommune må bare stenge ferdsel da. Boksing skulle vart forbudt det blir man bløt i nøtta av.

IMG_2730.jpeg

IMG_2731.jpeg

Så fine og tydelige skilt. Lurer på om de er like fine og tydelige når det setter seg 2000 ungdommer på bryggekanten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (8 timer siden):

Jeg stuper uten å dykke først, men, det er da på eget ansvar og man saksøker ikke etterpå. Stuper forøvrig flatt og med armene først hvis jeg stuper et sted jeg ikke er kjent.

Nå er det ikke bare saksøker som mener det var dårlig skiltet. Men retten. Supert at du gjør det sånn og det er åpenbart mer levedyktig i lengden , men i dette tilfellet kunne kommunen gjort en bedre jobb. Mener retten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (34 minutter siden):

Så fine og tydelige skilt. Lurer på om de er like fine og tydelige når det setter seg 2000 ungdommer på bryggekanten. 

Det er litt irrelevant i forhold til akkurat denne saken, for det satt ikke en eneste ungdom på bryggekanten. Ingen fra andre aldersgrupper heller. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (38 minutter siden):

Og hvis du ser på post #641 og #643 har jeg lagt ved stillbilde av ulykken og det er ikke en kjeft som sitter og blokkerer et skilt. Jeg kan tydelig se to skilt. Ikke vær så kunnskapsløs du får lese først og lese skikkelig.

Endret av Mammatilmine
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke lokalkjent, men vil gjette på at de er ved min gule markering her. Det sier jeg fordi de står ved en høy påle og fordi man kan skimte at kaia utvider seg til høyre for dem. 

Screenshot_20240627_092345_Samsung Internet.jpg

Jeg er veldig usikker på eksakt hvor. Har ikke helt skjønt det. Men hvis det er der, så ser man på ditt kart at 5m er 1cm i kart og han har altså da passert minst 10 skilt og stoppet ved 2-3 godt synlige skilt for å hoppe i(!) Og er det der inne i det gjørmehølet som er Oslo havnebasseng så kan man se med blotte øyet gjennom vannet at der er grunt. Jeg skjønner ikke hvordan han villet stupe i en slik plass.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
Mammatilmine skrev (15 timer siden):

Jeg er veldig usikker på eksakt hvor. Har ikke helt skjønt det. Men hvis det er der, så ser man på ditt kart at 5m er 1cm i kart og han har altså da passert minst 10 skilt og stoppet ved 2-3 godt synlige skilt for å hoppe i(!) Og er det der inne i det gjørmehølet som er Oslo havnebasseng så kan man se med blotte øyet gjennom vannet at der er grunt. Jeg skjønner ikke hvordan han villet stupe i en slik plass.

Det er en annen viktig ting her som jeg ikke tror ble vektlagt så nøye ( jeg har ikke lest dommen fra Lagmannsretten). Det er lagt en list langs Munch-brygga.  Den er ganske høy hvis du ser på bildene. Det er også et sikringstiltak og en indikasjon på at det ikke er et badested. På Sørenga, hvor du kan dykke og svømme, er det ingen slik list. Men det er godt mulig at folk flest ikke forstår poenget med det. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/qPWalw/oslo-kommune-tapte-ankesak-etter-stupeulykke

Screenshot_20240628_113553_Samsung Internet.jpg

Endret av Pipaluk
Lagt inn bilde
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendelsesforløpet: https://www.seher.no/sterke-historier/venninnen-om-ulykken---det-var-grusomt/73970397

"Etter å ha slengt fra seg tingene sine, gikk Nora, Geir Kåre og en kamerat bort til bryggekanten for å hoppe i sjøen sammen.

- Jeg fikk en dårlig magefølelse da jeg ikke liker å hoppe, så jeg gikk mot stigen. Han tredje sa «vent litt, la oss sjekke om det er for grunt». Da var det for sent. Geir Kåre hadde allerede tatt fart og gikk for militærstup, forteller Nora.

Geir Kåre Nyland bekrefter opplysningene og hendelsesforløpet som beskrives av venninnen overfor Dagbladet. Han kjenner imidlertid ikke igjen at kameraten skal ha sagt at de burde se om vannet var grunt, da han selv hadde tatt fart mot bryggekanten."

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roffelars skrev (11 timer siden):

Tenker det er et slags forsvarsmodus. 

Og kanskje en mulig erstatning kan hjelpe til med å gi livet mer lyspunkt i det mørke. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilmine skrev (12 timer siden):

Og hvis du ser på post #641 og #643 har jeg lagt ved stillbilde av ulykken og det er ikke en kjeft som sitter og blokkerer et skilt. Jeg kan tydelig se to skilt. Ikke vær så kunnskapsløs du får lese først og lese skikkelig.

Poenget var at det er dårlig skilting. 

To stygge ulykker, Oslo kommune selv og nå retten har vurdert det til det. At du mener at det er god skilting er supert og flott for deg, men folk som har et bedre utgangspunkt enn det til å mene det, er uenig med deg. 

Oslo kommune har laget et badeområde, men ikke gjort seg helt ferdig med enkelte elementer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (12 timer siden):

Det er litt irrelevant i forhold til akkurat denne saken, for det satt ikke en eneste ungdom på bryggekanten. Ingen fra andre aldersgrupper heller. 

Som jeg skrev i innlegget over. Det er åpenbart dårlig skilting med skummel dybde. Selv på dager med få badende er ikke skiltene spesielt godt synlig om man ikke følger helt med på vei ut til brygga. Jeg har gått der selv flere ganger og det skal ikke mye til i form av motlys eller folk som står på feil sted før de "forsvinner". Når skiltene er helt flate, trenger man bare en 10cm høy gjenstand som ligger ved siden av før de forsvinner fra synet for folk som er ved siden av. Er det skarp sol med refleksjoner fra vannet blir de også vanskelig å se. 

Oslo kommune har bygget dette og da har de et ansvar, som også retten har bemerket. Bare det at det har vært to stygge ulykker på så kort tid.. Det har ikke vært to tilsvarende ulykker på så kort tid på naturlige badeplasser, så det er ikke nødvendigvis folkene som bader det er noe feil med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (2 timer siden):

Som jeg skrev i innlegget over. Det er åpenbart dårlig skilting med skummel dybde. Selv på dager med få badende er ikke skiltene spesielt godt synlig om man ikke følger helt med på vei ut til brygga. Jeg har gått der selv flere ganger og det skal ikke mye til i form av motlys eller folk som står på feil sted før de "forsvinner". Når skiltene er helt flate, trenger man bare en 10cm høy gjenstand som ligger ved siden av før de forsvinner fra synet for folk som er ved siden av. Er det skarp sol med refleksjoner fra vannet blir de også vanskelig å se. 

Oslo kommune har bygget dette og da har de et ansvar, som også retten har bemerket. Bare det at det har vært to stygge ulykker på så kort tid.. Det har ikke vært to tilsvarende ulykker på så kort tid på naturlige badeplasser, så det er ikke nødvendigvis folkene som bader det er noe feil med. 

Men sammenlign disse to ulykkene med alle de personene som helt sikkert har gått forbi, vurdert å stupe/hoppe, men som faktisk har sett skiltingen, kjent på en dårlig magefølelse og tenkt: «Nei, dette er ikke en egnet badeplass.» Vil tro det er mange, mange flere som har klart å ta den vurderingen, enn de to som det dessverre ikke gikk noe bra med. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si en mengde skilt på brygga, ikke badeplassen (!) for det er det jo ikke, forsvinner blant publikum og 10 cm høye gjenstander.

De fleste er kanskje ikke synlig på en spesiell dag du kommer dit.

Hva så med ditt ansvar ved å hoppe ut i sjøen? Hva med å sjekke at det ikke er andre folk, gjenstander, grunner og rør i tilknytning til kaianlegget? Det er så basalt og grunnleggende at jeg personlig rett og slett ikke klarer å se bort fra det.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til skilt, er det også en 20 cm høy list på kaikanten. Det indikerer at området ikke er ment for bading. Men det er godt mulig at badende flest ikke forstår hensikten med den og at det bare er å hoppe. 

Det har vært noen stygge ulykker i 2018( en person døde, den andre ble kvestet  etter redningsaksjonen. Den ulykken skjedde om natta, etter at anlegget var stengt.  Han stupte fra et inngjerdet område. Den andre som har fått oppmerksomhet skjedde i 2021. Altså med tre års mellomrom. 

Ulykker skjer hele tiden alle steder på alle badeplasser og brygge. Men ikke alle får oppmerksomhet i media. Det er ikke så interessant så lenge det ikke gjelder Bjørvika/Sørenga. 

Jeg er dog enig i at kommunen har et ekstra ansvar for sikring på steder hvor det er alkoholservering. Er man  lett beruset der kan det være uklart hvor man kan stupe og hoppe 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var at det er dårlig skilting. 

To stygge ulykker, Oslo kommune selv og nå retten har vurdert det til det. At du mener at det er god skilting er supert og flott for deg, men folk som har et bedre utgangspunkt enn det til å mene det, er uenig med deg. 

Oslo kommune har laget et badeområde, men ikke gjort seg helt ferdig med enkelte elementer. 

Apropos den første ulykken fra 2018. Hvor mye skilting og stengsler skal til for at man ikke skal bli saksøkt?

https://www.aftenposten.no/norge/i/onJq6B/stupesakene-i-oslo-knusende-dom-mot-oslo-kommune-i-lagmannsretten
Som du ser i artikkelen ble det klatret 😳 opp på rekkverket (merket med svart sørgebånd) og hoppet derfra. Er det naturlig å klatre opp på et stengsel som et rekkverk for å stupe? Skal man sikre det enda mer, må det settes opp et to meter høyt gittergjerde?

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg

Nå er det mange som kan begynne å saksøke staten for diverse ting. 

Blir fint når amerikansklignende søksmål tar av i landet her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
catman skrev (7 timer siden):

La oss si en mengde skilt på brygga, ikke badeplassen (!) for det er det jo ikke, forsvinner blant publikum og 10 cm høye gjenstander.

De fleste er kanskje ikke synlig på en spesiell dag du kommer dit.

Hva så med ditt ansvar ved å hoppe ut i sjøen? Hva med å sjekke at det ikke er andre folk, gjenstander, grunner og rør i tilknytning til kaianlegget? Det er så basalt og grunnleggende at jeg personlig rett og slett ikke klarer å se bort fra det.

Og det gjør man jo om man bader i naturen, fra fjell osv. Åpenbart. Det er forsvinnende få lignende ulykker i naturen nettopp fordi folk gjør dette. Problemet med denne brygga er at den henger sammen med en brygge som er bygget for å hoppe fra, med hoppetårn og greier. Man bør være litt kjent for å vite hvilket område som er trygt og ikke siden anleggene ikke bare ser like ut, de er knyttet sammen. 

Magnifique skrev (7 timer siden):

Men sammenlign disse to ulykkene med alle de personene som helt sikkert har gått forbi, vurdert å stupe/hoppe, men som faktisk har sett skiltingen, kjent på en dårlig magefølelse og tenkt: «Nei, dette er ikke en egnet badeplass.» Vil tro det er mange, mange flere som har klart å ta den vurderingen, enn de to som det dessverre ikke gikk noe bra med. 

Ja; det er mange som har tenkt det og ikke hoppet av den grunnen. Men nå er det to på ganske kort tid som ikke har sett skiltene eller at det ikke er trygt. Både Oslo kommune og retten har vurdert at området (som henger sammen med en "hoppebrygge" må skiltes bedre. 

Pipaluk skrev (7 timer siden):

I tillegg til skilt, er det også en 20 cm høy list på kaikanten. Det indikerer at området ikke er ment for bading. Men det er godt mulig at badende flest ikke forstår hensikten med den og at det bare er å hoppe. 

At det er en list tror jeg få tenker på, er ikke noe man nødvendigvis lærer hjemmefra. Og svømmeopplæring i Oslo kommune er vel ikke - eksisterende dessverre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roffelars skrev (7 timer siden):

Apropos den første ulykken fra 2018. Hvor mye skilting og stengsler skal til for at man ikke skal bli saksøkt?

https://www.aftenposten.no/norge/i/onJq6B/stupesakene-i-oslo-knusende-dom-mot-oslo-kommune-i-lagmannsretten
Som du ser i artikkelen ble det klatret 😳 opp på rekkverket (merket med svart sørgebånd) og hoppet derfra. Er det naturlig å klatre opp på et stengsel som et rekkverk for å stupe? Skal man sikre det enda mer, må det settes opp et to meter høyt gittergjerde?

Holder nok med skilt som ikke ligger flatt og i praksis er usynlige når det er sol mot eller at det setter seg noen ved siden av skiltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roffelars skrev (7 timer siden):

Her var det en som ville redde et liv....da er man ikke alltid like kalkulerende med risikovurdering.

Noe du tydelig ikke forstår.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Tjuvholmen? Er jo en badestrand der også nå. Skal man da skilte alle de nærliggende bryggene der og. 
Jeg var på tur i en DNT-merket sti for noen år siden på vei til en av hyttene deres. Hvor det kom et lite steinras over stien jeg gikk. Hva om jeg ble truffet av steinene. Er den nye trenden at jeg kunne ha saksøkt de om jeg ble skadet?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...