Rastebenk Skrevet 25. mai #581 Del Skrevet 25. mai Pipaluk skrev (12 timer siden): Kanskje de ikke var så rause med skiltingen fordi de aldri trodde at noen faktisk skulle forveksle dette med et badested, og saksøke kommunen for det? Det forklarer likevel ikke hvorfor Oslo kommune ikke skiltet bedre etter stupeulykken der hvor en døde og en ble skadet for livet. Dette skjedde jo flere år før GK stupte der og ble lam. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 25. mai #582 Del Skrevet 25. mai Rastebenk skrev (41 minutter siden): Det forklarer likevel ikke hvorfor Oslo kommune ikke skiltet bedre etter stupeulykken der hvor en døde og en ble skadet for livet. Dette skjedde jo flere år før GK stupte der og ble lam. Det er vill spekulasjon, men vi har ikke skilt på alle fjell med stup "basehopping er farlig", ei heller gjør vi annen risikoatferd vanskeligere. Det vil alltid være noen. Det er mitt helt klare inntrykk av denne diskusjonen, bildene, kartene og videoen - du får ikke stoppet alle. Samfunnsøkonomene har jo blant annet forventa ett dødsfall hvert femte år med Bybanen. Kjipt å legge inn, men å redde den siste kardemommebytullingen som virkelig ikke setter pris på livet sitt er vanvittig kostbart. 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 25. mai #583 Del Skrevet 25. mai 38 minutter siden, Rastebenk said: Det forklarer likevel ikke hvorfor Oslo kommune ikke skiltet bedre etter stupeulykken der hvor en døde og en ble skadet for livet. Dette skjedde jo flere år før GK stupte der og ble lam. Kanskje Oslo kommune også burde ansette noen hundretusen mennesker som kan holde oss alle i hånda og leie oss gjennom gatene og til enhver tid passe på at vi ikke gjør komplett idiotiske og tankeløse ting som vi ikke har godt av? 10 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 25. mai Forfatter #584 Del Skrevet 25. mai Rastebenk skrev (53 minutter siden): Det forklarer likevel ikke hvorfor Oslo kommune ikke skiltet bedre etter stupeulykken der hvor en døde og en ble skadet for livet. Dette skjedde jo flere år før GK stupte der og ble lam. Det var et inngjerdet område. Personen som døde klatret over og hoppet. I ettertid har de satt opp skilt med grunnt vann ved siden av. Det blir vanskelig å idiotsikre området for alt folk kan komme til å gjøre. En skulle tro at et gjerde ville være tilstrekkelig. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 25. mai Forfatter #585 Del Skrevet 25. mai Rastebenk skrev (17 timer siden): Jeg tenker at Geir Kåre hadde kostet den norske stat 30-40 millioner kroner mindre i alt fra utrykning, nevrokirurgi, sykehus- samt rehabiliteringsopphold samt tilrettelagte hjelpemidler/bolig livet ut, dersom det hadde vært noen tydelige skilt. Han er tross alt tredjemann som har skadet seg stygt der (inkludert han som dessverre døde). Tenk også tapte skattepenger da GK neppe er arbeidsdyktig lenger. Ja, det kan føles dumt å måtte sette opp skilt, men her er det altså et menneskeskapt område svært likt et badeområde i nærheten, som har små varselplaketter skrudd fast liggende på gulvet, helt åpenbart fordi stedet ser penere ut uten tydelige varselskilt. Det er ikke bare GK som stuper uten å kjenne bunnforholdene. Det skjer hele tiden, men media gidder ikke å skrive så mye om det med mindre det gjelder Bjørvika/Sørenga. Så kanskje bedre skilting hadde forhindret GK, men en annen fyr hadde stupt et annet sted, fordi han ikke så noe skilt. Så da har vi skapt et nytt problem: folk tror det er trygt å stupe fordi de ikke ser noe skilt. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 25. mai Forfatter #586 Del Skrevet 25. mai Caniggia skrev (På 22.5.2024 den 20.02): Det blir interessant. Det finnes knapt en sakstype, der rettsoppfatningen (også blant jurister) varierer mer enn i denne typen erstatningssaker, samtidig som autoritative rettskilder (som lover, lovforarbeider, juridisk litteratur, høyesterettspraksis mv) gir veldig liten konkret veiledning. Utfallet av saken vil dermed i stor grad avhenge av dommernes personlige verdisyn. Utfallet avhenger også av bevismateriale. Den ankende part må komme med nye og bedre bevismateriale til lagmannsretten. Det er ikke som en eksamensoppgave som får ny vurdering og karakter av en annen sensor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
h/k Skrevet 25. mai #587 Del Skrevet 25. mai tvertimot skrev (17 timer siden): Veldig enig med deg! Klart at personlig toskeskap ikke skal være et kommunalt ansvar, ulykker de skjer og de vil skje selv om kommunene skulle måtte sette opp skilter på enhvert hushjørne om farer man utsettes for over alt. Spesielt når man utsetter seg for risiko sier det seg selv at man bør sjekke forholdene selv, militærstup er farlig om man ikke har viten om hva man stuper ut i. Skal kommunene merke hvert tre (sette opp skilting) om at å klatre for høyt er farlig, eller skilte foran samtlige trapper og fortauskanter etc., de kan jo ikke det... Men man kan forvente at folk ikke bare stuper uti fordi det er en brygge, er sunn fornuft å forstå at man ikke kan stupe fra enhver brygge og over alt. Så håper han taper så det synger, går i seg selv og konkluderer med at det var en toskete måte å skulle tøffe seg på... Husker jeg rett har han tidligere gått ut og sagt at han regnet med å bli lam eller dø av livsstilen sin på et tidspunkt. Men han trodde vel ikke at det skulle skje når han bada og at det var SÅ kjipt... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 25. mai #588 Del Skrevet 25. mai Uansett utfall, så synes jeg fryktelig synd på han. Tenk å være så uheldig i dette ene livet og samtidig være en så fysisk person. Stuping og grunnforhold er barnelærdom. Jeg fatter ikke hvordan noen gidder å stupe omtrent noe sted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 25. mai #589 Del Skrevet 25. mai cerruti skrev (1 time siden): Uansett utfall, så synes jeg fryktelig synd på han. Tenk å være så uheldig i dette ene livet og samtidig være en så fysisk person. Stuping og grunnforhold er barnelærdom. Jeg fatter ikke hvordan noen gidder å stupe omtrent noe sted. Ja det er ekstra tragisk at en SÅ fysisk person, som lever og ånder for bevegelse og idrett, blir lam fra brystet og ned. Samtidig så har han jo, i følge sine egne SoMe-kanaler, oppført seg som en vettløs villmann på heltid, så det er jo dessverre ikke så rart at dette ble utfallet 😔 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 25. mai #590 Del Skrevet 25. mai Uansett utfall eller at dette har skjedd ville jeg merket bedre om vanndybden med skilt ute i vannet, store skilt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 25. mai #591 Del Skrevet 25. mai FruLine skrev (22 minutter siden): Uansett utfall eller at dette har skjedd ville jeg merket bedre om vanndybden med skilt ute i vannet, store skilt. Skal vi merke alle vann i Norge? 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirenena Skrevet 25. mai #592 Del Skrevet 25. mai Jeg syns det er spesielt at han fortsetter å kalle det en badeplass. Det er en brygge, med null tilrettelegging for bading/svømming/stuping. Enda mer spesielt er at man ser andre bader og automatisk tenker at det er helt greit å stupe der også, det finnes mange plasser der det er greit å bade men ikke å stupe. Når man velger å bruke en plass til noe som er ikke tiltenkt det, man må nesten ta konsekvensene selv. Samtidig så skjønner at det er en tragisk opplevelse for han, og traumatiserende å tenke på at man har satt seg selv i denne situasjon, jeg tror han ønsker veldig at noen andre skal ha skyld for at han er der han er idag så han slipper å leve med skylden selv. Og dette kan jeg ha sympati for. Ønsker veldig at han skal ha det fint i livet, til tross for skadene, og håper veldig at han får hjelpen han tranger fra NAV, kommunen og helsevesenet, men syns kommunen burde ikke ha erstatningsanvar her. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 26. mai #593 Del Skrevet 26. mai kaarebjarne skrev (14 timer siden): Skal vi merke alle vann i Norge? Hvorfor skal vi det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 26. mai #594 Del Skrevet 26. mai FruLine skrev (3 timer siden): Hvorfor skal vi det? Fordi det kan være farlig å stupe uti der? 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lew Skrevet 26. mai #595 Del Skrevet 26. mai Tenke sjæl og alene,er helt borte hos folk i dag,må ha advarsler for alt.Folk blir bare dummere og dummere🙈Man skal alltid ha respekt for vann.Blir som USA snart,må ha advarsler for snøre skoa sine selv snart🙈 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 26. mai #596 Del Skrevet 26. mai Tråden er slått sammen med et tilsvarende emne: ''Skjønner ikke saken med han som stupte akkurat slik det var tegnet på forbudsskilt ved siden av han, skadet seg, så klager på dårlig skiltin''. Rhodiola, adm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 26. mai #597 Del Skrevet 26. mai kaarebjarne skrev (53 minutter siden): Fordi det kan være farlig å stupe uti der? Ikke alle steder har fare for stuping. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 26. mai Forfatter #598 Del Skrevet 26. mai https://www.erstatning.no/stupeulykke/ Interessant å lese Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 26. mai #599 Del Skrevet 26. mai 19 hours ago, mirenena said: Jeg syns det er spesielt at han fortsetter å kalle det en badeplass. Det er en brygge, med null tilrettelegging for bading/svømming/stuping. Enda mer spesielt er at man ser andre bader og automatisk tenker at det er helt greit å stupe der også, det finnes mange plasser der det er greit å bade men ikke å stupe. Når man velger å bruke en plass til noe som er ikke tiltenkt det, man må nesten ta konsekvensene selv. Samtidig så skjønner at det er en tragisk opplevelse for han, og traumatiserende å tenke på at man har satt seg selv i denne situasjon, jeg tror han ønsker veldig at noen andre skal ha skyld for at han er der han er idag så han slipper å leve med skylden selv. Og dette kan jeg ha sympati for. Ønsker veldig at han skal ha det fint i livet, til tross for skadene, og håper veldig at han får hjelpen han tranger fra NAV, kommunen og helsevesenet, men syns kommunen burde ikke ha erstatningsanvar her. Jeg tror du er inne på noe der ja. Må være fryktelig å tillegg leve med at det han gjorde var ekstremt dumdristig og at han burde visst bedre. For det er jo etter min mening helt hinsides å stupe uti sjøen uten å ha noen som helst anelse om hva som skjuler seg under vannskorpen. Som andre har sagt, det er jo elementær kunnskap man lærer, eller ihvertfall pleide å lære, som barn. Aldri, aldri, aldri stup uti vann uten å sjekke først. Hele verdens kystlinjer, for ikke å snakke om Norge, ser ikke ut som en myk sandbunn i Karibien. Og selv der må man passe på. Myndighetene må gå ut å oppfordre til sunn fornuft fremfor å masseprodusere fareskilt slik at folk skal slippe å tenke og utføre risikovurderinger selv. Folk er nok generelt blitt litt mer uvitende om ikke dumme i forhold til naturen. Det så vi jo når folk svømte opp til hvalrossen "Frøya". Skal vi avlive alle dyr med potensiale for å skade fordi noen er så dumme at de vil ta selfie og få likes? 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gulvplanke Skrevet 26. mai #600 Del Skrevet 26. mai Jeg tenker kommunen ikke har et ansvar når dette faktisk ikke er en badeplass. Ja, det er en brygge, men det er ingen badestige og det er et smalt område med forurenset utløpsvann fra Akerselva. Oslo er en fjordby, skal vi markere hver eneste bryggekant fra Sørenga til Bygdøy? Nei, folk må utvise sunn fornuft og ikke bade på områder hvor man ikke er godt kjent. I tillegg syns jeg det er viktig å huske at det ble utført et militærstup. Det er enda enda høyere risiko som jeg mener kommunen ikke kan klandres for. 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå