Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Bringebærsyltetøy skrev (1 time siden):

Det blir spennende. I og med at de vant frem i lagmannsretten i den andre saken så er det større sjanse for at det går i G.K sitt favør igjen. Å sette opp grunt vann  skilt, samt legge list på kaikanten er tydeligvis ikke nok til å advare gjennomsnittsmannen. 

Det blir uansett interessant. Jeg kan ikke fatte at folk tenker at det er et hoppe/stupe område jeg da.

Endret av Pipaluk
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KoopaTroopa skrev (25 minutter siden):

Kommunen er dømt for en grunn. Det var ikke ute i naturen. Det var på en brygge som ser ut som en del av et badeanlegg. Man hadde aldri fått tillatelse til å tegne et badeanlegg hvor det er farlig å stupe fra bryggekanten. Her gjemmer dexseg bak "er ikke regulert til bading", men utseendet er helt likt som området ved sørenga som faktisk er regulert til bading. 

Det ser ut som en kanal, ikke et badested. Det ligger båter langs kanten og midtre del var markert med blåser. Noen få meter bortenfor går det en gangbro. Ser ikke helt hvordan dette ligner på et badeanlegg.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KoopaTroopa skrev (29 minutter siden):

Kommunen er dømt for en grunn. Det var ikke ute i naturen. Det var på en brygge som ser ut som en del av et badeanlegg. Man hadde aldri fått tillatelse til å tegne et badeanlegg hvor det er farlig å stupe fra bryggekanten. Her gjemmer dexseg bak "er ikke regulert til bading", men utseendet er helt likt som området ved sørenga som faktisk er regulert til bading. 

Og selv om man skulle tro det var en badebrygge, så undersøker man hvor dypt det er før man hopper ut. Noe det stod langs kanten.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KoopaTroopa skrev (1 time siden):

Jeg tenkte også "så teit" før jeg satt meg inn i saken.

1. Det er ofte fullt av folk som sitter på bryggene på fine dager, og da synes ikke skiltene som står på bakken.

2. Det er ikke bunnen man treffer, men et rør eller noe sånt, helt malplassert.

3. Bryggene har ikke en veldig annerledes karakter enn badestedet ved Sørenga. Det er ikke så rart folk tror man kan stupe der.

4. Flere ulykker har skjedd samme sted. Bør jo gi et signal om at her er det rom for misforståelse og noe bør gjøres fra kommunens side.

Heier på GK her!

Takk for et grundig og godt svar!

Det mildner til inntrykket noe. Likevel klarer jeg ikke helt å se bort fra at det er skiltet og at man ikke bare skal hoppe uten å se seg for. :S Kjempevanskelig sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (2 timer siden):

Det ser ut som en kanal, ikke et badested. Det ligger båter langs kanten og midtre del var markert med blåser. Noen få meter bortenfor går det en gangbro. Ser ikke helt hvordan dette ligner på et badeanlegg.

Ja at dette skulle betraktes som et badested synes jeg også er rart. Ellers enig at bedre skilting må til hvis folk flest tror at dette tilhører Sørenga badeanlegg. Formspråket er nokså likt, men hvor forskjellig burde det vært for at det ikke skal forveksles?

Edit: den lille plaskedammen utenfor deichman Bjørvika har også likt formspråk som munch  men ingen bader der når det er vann der. Det er mest hunder

Det er også montert en list på kaikanten på munch men godt mulig at folk ikke forstår hensikten med det. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KoopaTroopa skrev (3 timer siden):

1. Det er ofte fullt av folk som sitter på bryggene på fine dager, og da synes ikke skiltene som står på bakken.

3. Bryggene har ikke en veldig annerledes karakter enn badestedet ved Sørenga. Det er ikke så rart folk tror man kan stupe der.

4. Flere ulykker har skjedd samme sted. Bør jo gi et signal om at her er det rom for misforståelse og noe bør gjøres fra kommunens side.

Heier på GK her!

Jeg er enig i argument en og to. To veier sterkt. Spørsmålet er hvilket skadeomfang det ville fått om han bare traff bunn og ikke røret?

3. Formspråket er ganske likt, men hvor store variasjonsmuligheter har de å spille på? Det er montert en list på kanten. For mange ville det indikere det et forbud.  Det er en kanal og båter ligger fortøyd. For meg ville det vært  et signal om å undersøke dybden. 

Ang 4 så skjer det ulykker mange steder hele tiden.  ikke bare Sørenga. Det er for det meste Sørenga  som har fått oppmerksomhet de siste årene, på grunn av denne saken. 

Jeg håper uansett GK får et bra liv  uavhengig av hvordan det går med saken:)

Endret av Pipaluk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet hvordan det har gått med hun som plasserte en hengekøye på en statue, og ble lam?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig sak dette, jeg var i utgangspunktet sterkt kritisk som flere her ut fra generelle prinsipper om at man stuper på eget ansvar, må sjekke forholdene først osv. Men, bryggen er skiltet og ganske grundig skiltet også, men alle skiltene er plassert flatt på bryggedekket. Når Sørenga er fullpakket som et fugleberg på sommeren er det veldig vanskelig å få øye på disse.
Videre er dette et superpopulært badested med stupemuligheter på en del av bryggen. Ut fra antall mennesker som ferdes her og den betydelige risikoen som ligger i det, mener jeg skiltingen burde vært tydeligere. 

IMG_4846.webp

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilique skrev (11 minutter siden):

Vanskelig sak dette, jeg var i utgangspunktet sterkt kritisk som flere her ut fra generelle prinsipper om at man stuper på eget ansvar, må sjekke forholdene først osv. Men, bryggen er skiltet og ganske grundig skiltet også, men alle skiltene er plassert flatt på bryggedekket. Når Sørenga er fullpakket som et fugleberg på sommeren er det veldig vanskelig å få øye på disse.
Videre er dette et superpopulært badested med stupemuligheter på en del av bryggen. Ut fra antall mennesker som ferdes her og den betydelige risikoen som ligger i det, mener jeg skiltingen burde vært tydeligere. 

IMG_4846.webp

Jeg ser bare mange idioter som aldri har mottatt oppdragelse. Det økonomiske kravet skulle vært rettet mot foreldrene.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (20 minutter siden):

Jeg ser bare mange idioter som aldri har mottatt oppdragelse. Det økonomiske kravet skulle vært rettet mot foreldrene.

Det kan man jo sikkert ønske seg😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilique skrev (38 minutter siden):

IMG_4846.webp

Dette bildet er jo fra selve sjøbadet på Sørenga, så det kan være litt misvisende i forhold til der han faktisk stupte fra

• Liker 28
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KoopaTroopa skrev (2 timer siden):

Heier på GK her!

Jeg skjønner ingenting av dette. Nei, bryggene ser ikke mye annerledes ut enn badestedet på Sørenga, forskjellen er manglende stupebrett , manglende badetrapp , at ingen andre bader der, men ganske tett med folk som spiser lunsj osv.. pluss  at det er satt opp skilt for dummies. Altså du står og ser at « der borte er det mange som bader, akkurat her er det ingen som bader, så da stuper jeg ut her uten og se meg om» 

hva skal kommunen gjøre egentlig , sette opp gitter eller rive bryggen ? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilique skrev (54 minutter siden):

IMG_4846.webp

Ja, her skulle han stupt. Det er ikke vanskelig og se at dette er sted det er lurt og stupe og bade fra selvom det er fullt med folk som stuper og bader? Nei, han så ikke skiltet på den andre bryggen fordi det satt så mange folk der og spiste eller solte seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KoopaTroopa skrev (3 timer siden):

Men.. her er det ikke stupebrett plassert.   Dette er også utenfor et museum, og ved en kanal hvor småbåter ligger fortøyd. Selv om folk ligger og soler seg, så betyr ikke det at stedet er regulert for bading. Munchbrygga henger heller ikke sammen med resten av Sørenga. Det er ingen bro som forener dem, du må gå helt rundt. 

Jeg er forøvrig enig i at det ikke er så lett å vite hvor badeområdet faktisk begynner.  Er det helt ytterst eller kan man faktisk hoppe og stupe der hvor det er list på kanten men ikke forbud pga grunt vann? Det står bare at grilling ikke er lov. 

Det andre ulykken som de fikk medhold i lagmannsretten skjedde om natta. Hadde han som hoppet uti tatt andre vurderinger om det var dagslys?

Hvor var det han hoppet fra?

Endret av Pipaluk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trinvill skrev (58 minutter siden):

Dette bildet er jo fra selve sjøbadet på Sørenga, så det kan være litt misvisende i forhold til der han faktisk stupte fra

Herregud, hvorfor valgte du bildet fra en annen plass @Lilique? Det undergraver jo hele argumentet ditt. :S

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (3 timer siden):

At det skjer flere ulykker, viser bare at befolkningen blir dummere. Og naturen forsøker å fikse dette ved å luke dem ut, men nisselandet tillater det ikke.

Beste jeg hørt, rørende enig.
En bekjent av meg stupte uti kveldstid ved en brygge, aldri vart der før. Skulle kjekke seg for dama. Han brakk nakken, han kan gå men har nå for alltid en type krage om nakken. Hun forlot han, ikke lenge etter ulykken. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mammatilmine skrev (3 minutter siden):

Beste jeg hørt, rørende enig.
En bekjent av meg stupte uti kveldstid ved en brygge, aldri vart der før. Skulle kjekke seg for dama. Han brakk nakken, han kan gå men har nå for alltid en type krage om nakken. Hun forlot han, ikke lenge etter ulykken. 

Kjære vene. Så utrolig tragisk. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser bilde/klippet av stupet, ser man at han omtrent stuper fra ett av skiltene.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (16 minutter siden):

Men.. her er det ikke stupebrett plassert.   Dette er også utenfor et museum, og ved en kanal hvor småbåter ligger fortøyd. Selv om folk ligger og soler seg, så betyr ikke det at stedet er regulert for bading. Munchbrygga henger heller ikke sammen med resten av Sørenga. Det er ingen bro som forener dem, du må gå helt rundt. 

Jeg er forøvrig enig i at det ikke er så lett å vite hvor badeområdet faktisk begynner.  Er det helt ytterst eller kan man faktisk hoppe og stupe der hvor det er list på kanten men ikke forbud pga grunt vann? Det står bare at grilling ikke er lov. 

Det andre ulykken som de fikk medhold i lagmannsretten skjedde om natta. Hadde han som hoppet uti tatt andre vurderinger om det var dagslys?

Hvor var det han hoppet fra?

Ja, jeg er overhode ikke enig i at dette kan se ut som et badested. Det eneste kommunen kunne gjort annerledes her tenker jeg hadde vært å bygge gjerde. Da hadde noen klaget på det også! Skiltene er tydelige, og man har selv ansvar for egne handlinger. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit han skulle tøffe seg, det var en dum ulykke. Skader ikke å sette opp skilt så flere unngår samme skjebne, holder med GK. Håper han får et fint liv tross alt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...