Gjest jente19aar_ Skrevet 8. desember 2005 #1 Skrevet 8. desember 2005 Jeg beynte med yasmin p-piller for et år siden. da gikk jeg opp 5 kg, hadde masse vann i kroppen og fikk vanndrivende av legen og sånn. etter det slutta jg og turte ik å bruke en dritt av dette drittet mer. men så har jeg hørt at p-pillen triordinola er veldig bra? Er det sant? orker ikke få vondt i puppa og sånn.
Iceglow Skrevet 8. desember 2005 #2 Skrevet 8. desember 2005 *klipper og limer inn min Trinordiol historie fra denne tråden * Brukte Trinordiol som er omtrent det samme som Trionetta, men jeg har hørt om noen som reagerer forskjellig på merkene. Jeg aner ikke hvorfor. Kort sagt: For meg var den direkte farlig, og holdt på å ta livet av meg. La på meg et ukjent antall kilo (tipper 20-30 som var relatert til de, + litt til som kom pga at jeg mer eller mindre ga opp). Migrene, blødningsforstyrrelser, uren hud/eksem, generelt utslitt osv. Fikk ingen oppfølging av legen, han skrev bare ut resepter han, eneste sjekken jeg fikk var en blodprøve, og en blodtrykksmåling før jeg begynte på de. Dessverre var jeg for ung til å selv kunne legge to og to sammen og tenke meg fram til at det var p-pillene som gjorde meg syk eller sykere (jeg er usikker på om p-pillene var eneste faktor, det kan og ha være andre ting inne i bildet, jeg kommer tilbake til det). Fortsatte derfor på de i flere år. Trolig har dette gjort at ting fikk utvikle seg så langt så det gjorde hos meg. Brukte om jeg ikke husker helt feil ca 2 år på å få en tilnærmet normal syklus igjen. Jeg har ikke hatt noen form for skolemedisinsk hjelp til dette, og jeg antar det har vært kroppen selv som har ordnet opp med litt støttebehandling fra alternativ medisn (healer). Vekten er mer eller mindre normal nå, etter en radikal kostholdsomlegging (gikk fra lacto-ovo vegetar, til vegan, tror og melken hadde sitt å si når det gjaldt eksemen og overvekten. Men jeg var lacto-ovo LENGE FØR jeg startet på pillene, så jeg tror ikke melken hadde det hele ansvaret for det. Antakeligvis har de to belastningene forsterket hverandre) Kommer forhåpentligvis aldri til å ta hormonelle preventiver igjen pga at hovedårsaken til at jeg sluttet på de var at jeg brått fant ut at de endrer livmorslimhinnen slik at et befruktet egg ikke fester seg. Pga etiske årsaker er ikke det en preventivmetode jeg personlig ønsker å bruke. Men hadde jeg av en eller annen grunne vært NØDT til å brukt noe, så hadde jeg trolig valgt Cerazette. De skal i utgangspunktet ikke endre livmorslimhinnen om en eggløsning inntreffer, så det etiske problemet blir noe mindre. Men jeg føler meg ikke helt trygg på at det stemmer. De virker og for meg på å være det mildeste på markedet pr dags dato. Men jeg klarer ikke helt å se for meg hva som kan få meg over på piller igjen. Blir det noen gang så katastrofalt med en graviditet på permanent basis, så kommer jeg trolig heller til å sterilisere meg.
Gjest Vindelspev Skrevet 8. desember 2005 #3 Skrevet 8. desember 2005 Hormonpreparater fungerer forskjellig for forskjellige mennesker. Jeg hadde ikke spesielt vanskelige bivirkninger da jeg gikk på pillen, men jeg merker likevel en positiv endring nå når jeg har sluttet. Jeg skal ikke benytte hormonpreparater igjen, for å si det slik.
Gjest jente19aar_ Skrevet 8. desember 2005 #4 Skrevet 8. desember 2005 Cerazette er sunnest da kanskje?
Iceglow Skrevet 8. desember 2005 #5 Skrevet 8. desember 2005 Vær så snill å ikke bruk “sunnest”, det er utrolig få det er direkte sunt med p-piller for (Ja, det er enkelte med ekstreme blødninger osv, men de er tross alt i et mindretall) “Sunnest” høres ut som det er snakk om en vitaminpile el, og det blir utrolig feil. Men for å svare på det du spør om, Cerazette er kanskje den som er minst usunn for flest, men alle reagerer ulikt.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #6 Skrevet 9. desember 2005 Både 15 og 18 åringen min fikk Cerazette. 18 åringen har ingen problemer, heller ingen mens, ikke vondt eller noe annet. 15 åringen sluttet pga fortsatt menssmerter, småblødninger flere ganger i mnd. Men de må ikke slurves med, men det gjelder jo alle p-piller. Ta pillen til ca samme tid hver dag. Selv har jeg aldri dytta i meg en p-pille pga hormonene, og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Cerazette får mye skryt av leger fordi det er ikke så mye hormoner og slikt i dem. Så man kan lure på hva vi skal med de 100 andre merkene..
Gjest Betty Boop Skrevet 9. desember 2005 #7 Skrevet 9. desember 2005 Har selv brukt Migrogynon og Trionetta, utrolig at jeg husker navnene etter så mange år. Den første gjorde at jeg var kvalm hele døgnet. Den andre var virkelig effektiv. Ikke bare mistet jeg all interesse for sex, men jeg ble rett og slett aggresiv. Freste til alle. Brukte begge mindre enn et halvt år. Ikke alle det passer for med hormonpreparater.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 9. desember 2005 #8 Skrevet 9. desember 2005 Det beste er å gå til legen for å få hjelp til å finne det ut. Det er nemlig individuelt hvilke piller som passer for hvem. Hos noen virker feks Jasmin supert, men andre får store problemer, og andre personer liker Trinordiol, mens neste gruppe ikke tåler dem i det hele tatt. Personlig har jeg brukt Trinordiol i 10 år, og for meg fungerer de perfekt. Ingen menstruasjonssmerter, mindre blødninger, jevnere humør. Tror ikke de har påvirket vekten min nevneverdig heller.
Murf Skrevet 9. desember 2005 #9 Skrevet 9. desember 2005 Har vel hatt litt flaks. har i løpet av seks år brukt trinordiol, synfase og yasmin, (ikke alle på en gang, da ) og ikke opplevd noen bivirkinger jeg har lagt merke til. Muligens en vekitoppgang på noen kilo i starten, men det kan likegodt skyldes et mer passivt liv når man var nyforelsket og bare ville være sammen på sofaen heller ikke merket noe etterpå, sluttet på pillene i september, eggløsning i gang igjen til normal tid, og gravid i november... Så fort hadde jeg faktisk ikke regnet med det skulle gå etter 6 års kontinuerlig bruk. Murf
Gjest Tigerjente Skrevet 9. desember 2005 #10 Skrevet 9. desember 2005 Jeg brukte trionetta, og ble gravid på de. Men, jeg reagerte også kraftig på de. Da var loette mye bedre, fikk nesten ingen bivirkninger på de i det hele tatt. de er noe av de mildeste p pillene som er på markedet.
Krista83 Skrevet 9. desember 2005 #11 Skrevet 9. desember 2005 Jeg har brukt trinordiol siden jeg var 16. aldri hatt noen problemer med de jeg. sluttet å trene aktivt sånn ca når jeg begynte på p piller, kanskje derfor jeg la på meg litt, tørr ikke skylde på p pillene. har flere venninner som er blitt gravide av andre merker. P sprøyte er jo også et greit alternativ. prøvde det for et års tid siden. bare det at vesken og spissen var så tykk at det gjorde vondt i rumpemuskelen noen timer etterpå. selv om det var fagfolk som tok sprøyta på meg. trinordiol er jo en av de typene som du får gratis mellom 16 og 19 år også, har hvertfall virket fint for min del.
Majka Skrevet 9. desember 2005 #12 Skrevet 9. desember 2005 Jeg ønsket å prøve Cerazette, men legen nesten lo meg opp i ansiktet. Han mente det var for ammende småbarnsmødre og sa at de hadde jeg slettes ikke bruk for så lenge pillene jeg brukte fungerte for meg. Jeg bruker Yasmin, har lagt på meg ca 5 kg, men turte ikke bruke det som grunn for å få Cerazette, siden jeg ikke er overvektig. Legen skal jo lissom vite best... Er det andre som har blitt avvist slik?
Lealaus Skrevet 9. desember 2005 #13 Skrevet 9. desember 2005 Jeg bruker Yasmin nå, og har ingen problemer med de (annet enn litt varierende lyst/humør, kanskje? Men det har kommet nå i den senere tid, og jeg har brukt Yasmin i 4 måneder nå, så jeg vet ikke om det er det?). Brukte Loette før (3 år) og var superfornøyd, men på grunn av at det alltid blir 3-4 "kriser" hos apotekene hvert år, hvor de er ribbet for Loette, valgte jeg å gå over til Yasmin. Nå har jeg for øvrig vært i fast forhold i over 2 år, så jeg vurderer p-stav.
kajaroma Skrevet 9. desember 2005 #14 Skrevet 9. desember 2005 Vet ikke hva som er "sunnest", siden man reagerer så forskjellig på alt. Men.. P- sprøyte varer i 3mnd av gangen, man slipper huske å ta pillen hver dag og man kan miste menstruasjonen av den. Det ser jeg som en "god bivirkning". En dårlig bivirkning er at man kan føle seg oppblåst av denne også over tid.. Implanon er en liten stang som settes inn i huden på overarmen. Denne kan sitte i tre år. Jeg brukte den 1 1/2 år, og var veldig fornøyd, hadde ikke menstruasjon ved bruk av denne heller, uten noen som helst bivirkning, men så kom den.. Begynte med daglige småblødninger jeg gikk med i 9mnd. Da jeg fjernet Implanonen stoppet blødningene umiddelbart. Nå har jeg begynt på P- sprøyte igjen. Mitt råd er at du prøver deg frem, så finner du det som passer best for deg. Lykke til.
Murf Skrevet 9. desember 2005 #15 Skrevet 9. desember 2005 tja, p-sprøyte vil jeg ikke anbefale som "sunnest". Reagerer du på denne, så tar det jo 3 måneder minst før den er ute av kroppen din.P-piller har iallefall den fordel at du kan slutte fra en dag til en annen. Har du problemer med å glemme pillene, så er p-plaster eller p-ring bedre. Murf
Lilith Skrevet 9. desember 2005 #16 Skrevet 9. desember 2005 Jeg elsket p-sprøyten - helt til jeg så den og migreneanfallene i sammenheng ... Skulle veldig gjerne gått tilbake til sprøyten, men tar ikke sjansen ...
Saeria Skrevet 9. desember 2005 #17 Skrevet 9. desember 2005 Jeg ønsket å prøve Cerazette, men legen nesten lo meg opp i ansiktet. Han mente det var for ammende småbarnsmødre og sa at de hadde jeg slettes ikke bruk for så lenge pillene jeg brukte fungerte for meg. Jeg bruker Yasmin, har lagt på meg ca 5 kg, men turte ikke bruke det som grunn for å få Cerazette, siden jeg ikke er overvektig. Legen skal jo lissom vite best... Er det andre som har blitt avvist slik? ← Legen min lo ikke av min forespørsel angående Cerazette, man sa han anbefale p-sprøyten fremfor den. Andre p-piller, plaster og annet funker ikke på meg da jeg reagerer så kraftig på østrogenet i dem. Har gått en stund på kobberspiralen, men den likte ikke slimhinnene mine. Etter mange måneder med konstante småblødninger ble jeg i samråd med legen min, enig om å fjerne den.Så nå er det p-sprøyte på meg. Håper den funker fint. Har lyst å beholde sexlysten som jeg har mista av alle de andre hormonbaserte alternativene jeg har prøvd, men som kom tilbake når jeg fikk spiralen. Skift heller lege om du har lyst å prøve deg på Cerazette. Et godt argument er jo at det, i likhet med sprøyten, bare inneholder et hormon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå