Gå til innhold

Kvinnelige narsissister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet man fort begir seg ut på gyngende grunn om man prøver å diagnostisere andre, og at alle det spekuleres om ikke nødvendigvis er narsissister. Bruker begrepet for enkelthetens skyld, og tar det med en klype salt... Men den manipulerende, kalkulerende adferden kan være forferdelig slitsom å forholde seg til, og i mange sammenhenger fremstår jo slike kvinner som verdens "søteste". Så dere som har forholdt dere til kvinner som "pinger" en del narsissistsymptomer, enten det er som kollega, slektning, venninne... ja, menn eller kvinner som har vært sammen med en også, har dere noen råd? I tillegg til å forholde seg rolig og gi relativt lite respons? Og tips til hvordan man avslører dem? Altså ikke en offentlig avsløring, men hvordan man raskest gjennomskuer adferden?     

Anonymkode: f01f8...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kvinne selv, og kjenner en kvinne, eller kjente, som har trekk som jeg aldri så før det ble uenighet mellom meg og mannen hennes. Da så jeg at de begge hadde disse trekkene, og at de fyrer hverandre opp. Først trodde jeg det var bare han, men jeg tok feil.
Jeg observerte flere ganger at de snakket om mennesker som de mente hadde gjort dem urett, og denne lista ble lang etter hvert. Og så ble vel jeg en av dem også til slutt.

Så ett tegn er om de snakker mye stygt om folk, og mener den og den og den etc. har såret eller skadet dem. Om det er mye fokus på dette, kan det altså være et trekk av en skjult narsissist (covert narcissist). De spiller alltid ofre, eller tror selv de er det, i mange situasjoner.

Et annet tegn var at jeg drømte flere ganger at hun ville skade meg og at hun var en annen enn hun ga seg ut for.

Og en dårlig følelse kan absolutt være et tegn. Jeg hadde det fra begynnelsen med mannen hennes, fordi han var liksom "fronten" i forholdet. Men han satt jo også og snakket med henne hele tiden, og oppførte seg deretter....
Jeg trodde det var meg det var noe feil med, og at jeg måtte endre meg eller tolerere mer for å ha kontakt med dem....men jeg skulle lyttet til det og kuttet dem ut mye tidligere. 

Det siste jeg hørte derfra var at hun ble tvangsinnlagt fordi hun hadde nærmest forsøkt å drepe mannen, og så blitt sluppet ut igjen fordi hun spilte normal. 

Anonymkode: 3fe91...8d2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter ikke narsissisten som manipulerende eller særlig taktisk. Jeg oppfatter dem som så selvsentrerte at de ikke klarer å se noen andre - resultatet er at man til en viss grad blir manipulert, men det er fordi deres grenseløse egoisme er så absurd og hardnakket at man begynner å tvile på egen virkelighetsoppfatning. I tillegg har de ingen selvinnsikt, noe som gjør det umulig å snakke med dem. Ville ikke forsøkt å snakke med dem om noe som helst, bare kommet meg vekk. Skal du prate med dem må du gardere deg, dvs. kritisere dem for noe samtidig som du pleier egoet deres litt. Du er en fantastisk person, men i dette tilfellet, etc. Narsissistene føler at verden går imot dem, så du må på en måte også få formidlet at du beskytter dem mot den forferdelige urettferdigheten de føler de møter, hvis du skal komme gjennom med noe som helst av kritikk. Lykke til som pedagog, eller la være.

Endret av Lava Anne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste er å holde seg unna sånne mennesker, de kan skape store skader og såre andre mennesker. Men hvis man må absolutte ha de i livet så er kanskje best taktikk å stille kritiske spørsmål til alle påstander de kommer med.  Ser det har fungert for meg med ekskona til samboer.

Anonymkode: e8f4b...8bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kvinnelig nabo som er (skjult/covert) narsissist. Hun klager på alt og alle, ingenting er bra nok. Snakker stygt og nedvurderende om andre naboer (regner meg hun gjør det med meg også). Passiv aggressiv. Pessimistisk verdenssyn.

Jeg takler henne ved å være høflig og formell, ikke la meg trekke inn i hennes pessimistiske verden. Forteller aldri om mitt private liv og ALDRI om mine personlige problemer. Spør henne aldri om hjelp, da går jeg heller til andre naboer. Blir aldri med på baksnakking av andre.

Anonymkode: 363f8...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 17.50):

Har en kvinnelig nabo som er (skjult/covert) narsissist. Hun klager på alt og alle, ingenting er bra nok. Snakker stygt og nedvurderende om andre naboer (regner meg hun gjør det med meg også). Passiv aggressiv. Pessimistisk verdenssyn.

Jeg takler henne ved å være høflig og formell, ikke la meg trekke inn i hennes pessimistiske verden. Forteller aldri om mitt private liv og ALDRI om mine personlige problemer. Spør henne aldri om hjelp, da går jeg heller til andre naboer. Blir aldri med på baksnakking av andre.

Anonymkode: 363f8...856

Høres helt lik ut som ekskona til samboer😅

 

Anonymkode: e8f4b...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres helt lik ut som ekskona til samboer😅

 

Anonymkode: e8f4b...8bf

Hun er over 70 år hun her da😅 Men er jo mange som ligner. 

Anonymkode: 363f8...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste råd er å komme seg unna. 
Hadde en i livet mitt tidligere, som jeg måtte forholde meg til 3-4 år. 
Jeg var helt nedbrutt når jeg endelig kunne bryte relasjonen, og jeg sliter fortsatt med tillit til andre og bygge relasjoner. 7-8 år siden jeg kom meg unna. 

Anonymkode: 6f6e7...ed2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en dame som jeg tror er enten bipolar eller en slik narc. Høres ut som hun som beskrives over, hun som angrep mannen, bare at det har hun ikke gjort, fysisk. Men psykisk? tja..

Anonymkode: 8e157...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere være forsiktig her og ikke pålegge folk diagnoser de faktisk ikke har. Snart kan vel ingen klage eller snakke negativt om noen som har løyet, såret og sviktet heller uten at noen kommer med noe forbaska psykopati diagnose dritt mot en eller?

Og hun nabokona som klager på "alt", jeg vet om flere kvinner og menn som har blitt stempla med slike diagnoser fra mennesker som ikke tåler at de har påpekt noe så normalt som ordensregler og Norges lover til disse. Du verden hvor lav terskelen er for å sykeliggjøre mennesker som påpeker ansvaret naboer har til hverandre i samfunnet. 

Denne tråden er nok en hetse tråd myntet på noen som ikke får forsvart seg.

Anonymkode: 166c5...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 21.14):

Vet man fort begir seg ut på gyngende grunn om man prøver å diagnostisere andre, og at alle det spekuleres om ikke nødvendigvis er narsissister. Bruker begrepet for enkelthetens skyld, og tar det med en klype salt... Men den manipulerende, kalkulerende adferden kan være forferdelig slitsom å forholde seg til, og i mange sammenhenger fremstår jo slike kvinner som verdens "søteste". Så dere som har forholdt dere til kvinner som "pinger" en del narsissistsymptomer, enten det er som kollega, slektning, venninne... ja, menn eller kvinner som har vært sammen med en også, har dere noen råd? I tillegg til å forholde seg rolig og gi relativt lite respons? Og tips til hvordan man avslører dem? Altså ikke en offentlig avsløring, men hvordan man raskest gjennomskuer adferden?     

Anonymkode: f01f8...bae

Kvinne her, som var i et forhold med en kvinnelig narsissist. 
Det er UMULIG å gå i diskusjon med en slik en. De har alltid rett, du er en taper og du blir gaslighted og offer for silent treatment. Utrolig krevende. 
Gi lite respons og gå «grey rock», altså gjør det så kjedelig og kjip som mulig slik at man ikke trigger oppførselen deres. 

Anonymkode: b0ebd...50c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse er at målet alltid er at de skal ha rett og du har feil og at de vrir og vrenger på alt for at du skal bli liten, så de kan føle seg store. De er umulig å snakke med, da de ikke er interessert å finne de beste løsningene, men utelukkende å føle seg overlegne på bekostning av deg eller andre. Er det noen rundt de som har mer enn de, eller har høyere status, må narsissisten prøve å ødelegge for disse, fordi de ikke greier å være i en lavere posisjon enn andre.

Motsigelser møtes med tyranni og det går ikke an å vinne, for målet deres er aldri å finne ut av hva som egentlig er den beste løsningen, slik normale mennesker gjerne har. Målet deres er at de skal vinne over deg, og jo mer motstand du gir, jo større seier er det for dem å overvinne deg. Så løsningen er å ikke la narsissiten få eie følelsene dine, men at en tar ansvar for dette selv. Ikke la narsissisten få ødelegge, men vit at grunnen til at de oppfører seg slik de gjør er fordi de er syke. Den eneste løsningen er å ikke forsyne de med det som kalles narsissistisk supply. Dette kan være komplisert, for ikke å si umulig, spesielt om narsissisten er noen en må forholde seg til. Å prøve å overbevise narsissisten hjelper iallefall ikke, da selve målet til narsissisten er at de alltid har rett og at du skal gruses.

Varselslampe på narsissime er mennesker som oppfører seg som om de naturlig er bedre enn andre og at de fortjener bedre behandling enn andre. Det som kalles leveling og entitlement.

Anonymkode: 50ff6...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...