Gå til innhold

Navn du nesten kalte barnet ditt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest kruspersilletaco
lizziea skrev (20 timer siden):

Jardar, men ble nedstemt. Gutten fikk et annet gammelnorsk navn som passer han perfekt. Men jeg liker fortsatt Jardar 

Dette hadde jeg også på topp! Men fikk nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eldste ville jeg først ha Marius og skulle ønske at jeg holdt på det, men jeg ombestemte meg da han ble født. 

Mellomste ville jeg skulle hete Oscar, men faren sa at da ville han bare bli kalt Slåsskar og det ville han ikke. Jeg prøvde med Benjamin, men da sa faren at han bare ville bli kalt Benny og det er ikke like fint. Så da fikk han et annet navn også.

Yngste skulle hete Pernille, men noen snappet opp navneforslaget så vi valgte noe annet da hun ble født, bare fordi vi syntes Pernille ble "brukt opp". 

Anonymkode: 9f79c...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nesten Emrik, men ombestemte oss etter det kom 5 stk i kommunen samme tid.

Anonymkode: 596a2...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er ikke henne, (jeg lover), men leste at Mette-Marit (og Haakon) vurderte navnet Thyra Eufemia på Ingrid Alexandra, men feiget ut. Synes det var et uvanlig spenstig forslag. 😄 

Anonymkode: 6686c...f66

Det hadde vært dritkult.

Maleficenta skrev (20 timer siden):

kongehuset hadde aldri akseptert det på en framtidig dronning

To norske dronninger har hett de navnene før (hver for seg, da), så hvorfor ikke?

https://snl.no/Tyra_Haraldsdatter

https://snl.no/Eufemia

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre, men det ble Sigurd i stedet. Vet ikke hvorfor, synes bare at han passa så godt til å hete Sigurd med en gang jeg så ham. Synes fortsatt Sverre også er et veldig fint navn.

Anonymkode: 113f9...b2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte Olav, Sigurd, Tarjei og Håkon, men ble et annet navn i samme gate i stedet.

Anonymkode: 51a0d...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier navn ikke passet til barnet, hva legger dere i det? Må man ha visse egenskaper til bestemte navn? Og hvordan kan man se om noe passer på en baby som skal ha navnet hele livet?

Anonymkode: 6686c...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mange navn på lista, bl.a. Nore, Åsmund, Borgar, Nora og Åse. Ble noe helt annet, gitt.

Anonymkode: 693b9...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som sier navn ikke passet til barnet, hva legger dere i det? Må man ha visse egenskaper til bestemte navn? Og hvordan kan man se om noe passer på en baby som skal ha navnet hele livet?

Anonymkode: 6686c...f66

Det er nok mer en følelse man får når man ser barnet. Hva den følelsen baseres på er nok ulikt, men tror nok assosiasjoner knyttet til navn er en del av det. 

Anonymkode: 1ac2e...c01

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 22.49):

Egentlig ikke. Thyra er dronningnavn, og oppkalling etter kronprinsesse Martha. Eufemia er også historisk sett et dronningnavn. 

Anonymkode: a337b...5d8

heter martha martha thyra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 23.16):

Det vet du ingenting om. 

Anonymkode: f12e3...2fb

da vet du ingenting om kongehus generelt og om hvor mye mer konservative regler det er for dem enn for andre folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

heter martha martha thyra?

Kronprinsesse Märtha (altså kong Haralds mor, ikke hans datter) het Märtha Sofia Lovisa Dagmar Thyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta said:

heter martha martha thyra?

Hun het Märtha Sofia Lovisa Dagmar Thyra. 

Anonymkode: 6686c...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...