Smørblomsten Skrevet 8. desember 2005 #1 Skrevet 8. desember 2005 Prøver og prøver å få min (voksne) samboer (!) til å spise mer fisk! Synes det blir så kjedelig å lage fisk bare til meg selv, så da blir det for sjelden... Han påstår at å ta flytende tran bør kunne være nok/erstatte fiskebehovet. Kan dette være riktig? Hvor mye må man evt ta pr dag? Innholdet i tran er jo A, D og E-vitaminer og omega-3-fettsyrer...Er dette virkelig nok til å erstatte sunne, gode fiskemiddager?
Iceglow Skrevet 8. desember 2005 #2 Skrevet 8. desember 2005 *gjentar meg selv* En skje eller to med linfrø eller hampolje holder lenge som tilskudd med tanke på omegafett, D-vitaminer er i de fleste multivitaminer. Spiser han nøtter nå og da i tillegg, så er det ingen grunn til å stresse pga kostholdet (Faktisk så er ikke fet fisk nødvendigvis sunt pga innholdet av miljøgifter og tungmetaller som samler seg i fettet)
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #3 Skrevet 8. desember 2005 a-vitamin er ikke bra å ta tilskudd av, kan være med på å forårsake benskjørhet hvis man tar for mye. omega 6 og 9 får man nok ved å ha vanlig variert kosthold, ingen vits i å ta tilskudd. linfrøolje er egentlig ingen vits i å ta, for kroppen tar bare opp en liten brøkdel av omega 3 som er i oljen. ta omega 3 kapsler, så ren omega 3 som mulig, sjekk litt rundt om % omega 3 og pris, er slett ikke alltid det dyreste er renest, eller det billigste er mest økonomisk, hvis du må ta f.eks 4 kapsler om dagen av et produkt med lavt omega 3 innhold så blir det dyrere i lengden enn å ta 2 kapsler av et litt dyrere produkt med høyere % omega 3. de fleste flytende omega 3 produkter (b.la forskjellige sorter tran) har bare ca 20-30 % omega 3 i en dagsdose, så vidt jeg vet er det ingen som har over 35%, mange kapselprodukter har opp mot 70 %. de fleste er tilsatt e-vitamin, mye for å bevare oljen i kapslene. husk at høyeste tillatte anbefalte dagsdose i norge er 30 mg E-vitamin i en dagsdose, så ikke velg noe som inneholder mer e-vitamin. hilsen tidligere selger av omega 3.
Gjest gjest1 Skrevet 9. desember 2005 #4 Skrevet 9. desember 2005 Anbefalte dagsdoser i dette landet er kun for å unngå mangelsykdommer, og overhodet ikke for å forebygge sykdommer. Sammenligner du anbefalte dagsdoser her i landet med andre land, vil du se at vi nordmenn ikke tåler en "dritt" i forhold til folk andre steder. Det skal litt til å få a-vitaminforgiftning, selv om statens råd for bla bla bla sier noe annet. Men det var jo igrunnen helt på siden av spørsmålet til trådstarter da. Han kan godt klare seg uten fisk dersom han tar tilskudd av omega, men det er ikke bare omega-3 vi trenger. Det skal stå i forhold til Omega 6 og 9 også.
Iceglow Skrevet 9. desember 2005 #5 Skrevet 9. desember 2005 omega 6 og 9 får man nok ved å ha vanlig variert kosthold, ingen vits i å ta tilskudd. linfrøolje er egentlig ingen vits i å ta, for kroppen tar bare opp en liten brøkdel av omega 3 som er i oljen. ← Interessant. Har du noen dokumentasjon eller begrunnelse på dette? Jeg vet at linFRØ er omtrent ubrukelige som omegatilskudd pga at de kommer ut mer eller mindre ufordøyde, men hvorfor linfrøOLJE skulle tas dårlig opp klarer jeg ikke helt forstå? Ser ikke bort fra at det kan stemme (jeg har ikke kompetanse nok til å si verken det ene eller andre), men jeg merker selv at jeg har nytte av linfrøolje som tilskudd, så det kan være interessant å finne ut hvordan den eventuelt påvirker meg om det ikke er omega3 jeg får i meg.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #6 Skrevet 9. desember 2005 Interessant. Har du noen dokumentasjon eller begrunnelse på dette? Jeg vet at linFRØ er omtrent ubrukelige som omegatilskudd pga at de kommer ut mer eller mindre ufordøyde, men hvorfor linfrøOLJE skulle tas dårlig opp klarer jeg ikke helt forstå? Ser ikke bort fra at det kan stemme (jeg har ikke kompetanse nok til å si verken det ene eller andre), men jeg merker selv at jeg har nytte av linfrøolje som tilskudd, så det kan være interessant å finne ut hvordan den eventuelt påvirker meg om det ikke er omega3 jeg får i meg. ← jeg har bare dokumentasjon i mappa mi som jeg har fra jobben, men kan skrive det som omhandler b.la linfrøolje: Forholdet mellom Omega -3 og Omega -6- 7- og 9 Dette er sunne fettsyrer som man får i seg mer enn nok av gjennom dagens kosthold (b.la fra mais, grønnsaker, korn, nøtter, frø, olivenolje, rapsolje etc) Med dagens kosthold har man allerede en ubalanse i forholdet mellom omega -3 og omega -6 -7 og 9 (vegetabilske fettsyrer). Dersom man i tillegg tilfører disse gjennom kosttilskudd, vil ubalansen mellom omega 3- og omega -6 -7 og 9 fettsyrene bli enda større. For mye omega -6 -7 og 9 i forhold til omega -3 øker betennelsesfaktorene i kroppen vår. Alfa linolensyre (ALS) som er en vegetabilsk Omega-3 fettsyre, kan omdannes til EPA i mennesker men kun i små mengder (2-5% av det som tas inn). ALS omdannes nesten ikke (0.04%) til DHA. Linfrøolje er altså en mer usikker og dårliegere kilde til Omega-3 enn fet fisk. De ulike omega-fettsyrene: fiskeolje inneholder inneholder mest omega-3, men også omega 6- og 9 fettsyrer. Omega-3 og omega-6 er to ulike fettsyrefamilier. De kalles essensielle fordi kroppen vår ikke kan lage dem selv, men må få dem gjennom maten. Omega-3 finnes foruten i fiskeolje, også i planteoljer og i frukt og grønnsaker. i vårt kosthold kan det bli for lite omega-3. Omega-6 finnes i planteoljer og i kjøtt og meieriprodukter, og disse får vi vanligvis nok av. Omega-7 er en fettsyre som kroppen selv produserer. den finnes først og fremst i huden og i slimhinnenes cellemembran. Omega-7 finnes også i Tindvedbær (på svensk kalles det havtornsbär, silverbuske eller finbär) Omega-9 er en fettsyre kroppen selv produserer. Den finnes også i planteoljer, fiskeoljer og nøtter.
Iceglow Skrevet 9. desember 2005 #7 Skrevet 9. desember 2005 Da er jeg med her. Det er ikke fettsyren i seg selv som er problemet, men at forholdet mellom de forskjellige kan bli forskjøvet? (Ble for øvrig litt nysgjerrig på hvilket firma det er du har jobbet for? ) Fant en del interessant på nutritiondata.com http://www.nutritiondata.com/fatty-acids.html liste over alle de kjemiske navnene. Om jeg har forstått kjemien rett her så er jeg på trygg grunn og vel så det når det gjelder omega3 inntak For spesielt interesserte så mener jeg det finnes det vegetabilsk DHA tilskudd, jeg antar, uten å være helt sikker her, det er laget av alger på et eller annet vis. Vet Wakame har et forholdsvis høyt innhold av EPA. Hehe, fettsyrer er rene vitenskapen
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #8 Skrevet 9. desember 2005 solgte Fri Flyt Omega 3E for Vesterålens Naturprodukter AS, de satser på høyt innhold av omega 3 (70%) og har 30 mg vitamin e i en dagsdose. de satser og på at det skal være så rent som mulig, derfor bruker de en brisling (ansjoettas, meget fet fisk) fra havet utenfor søramerika, mindre miljøgifter der. og de bruker ikke leveren på fisken, men resten av fisken siden leveren er et renseorgan som kan inneholde spor av miljøgifter. var en test med 15 forskjellige omega 3 produkter i 2002, og det kom klart best ut med nesten ikke målbart nivå. flere av de andre produktene ble tatt ut av produksjon pga høyt nivå.
Smørblomsten Skrevet 9. desember 2005 Forfatter #9 Skrevet 9. desember 2005 Hmmm, føler ikke jeg ble så mye klokere på selve spm om det kan erstatte helt fiskemåltider? Men for all del: takk for innspill!
Iceglow Skrevet 9. desember 2005 #10 Skrevet 9. desember 2005 Beklager (ble litt revet med her ) For å si det kort, variert kosthold, med en eller annen kilde til sunt fett, fisk unødig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå