Gå til innhold

Vanskelig å gå opp i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle! 
 

Som tittelen sier syntes jeg det er vanskelig å gå opp i vekt… 

Jeg ønsker gjerne å legge på meg da jeg syntes jeg er for tynn. Jeg veier 55kg og 160 høy. 
Jeg trener en god del styrketrening, men får ikke i meg nok mat… går oftest bare ned i kilo enn opp. Jeg vet veldig godt med meg selv at jeg ikke får i meg nok mat. Jeg spiser til jeg blir mett. 
Har forsøkt å følge en kalorioverskudd plan, men får det uansett ikke til

 

Er det noen som har noen tips? 

Anonymkode: 7995f...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gjør du for å øke kalorimengden? 

Mannen min sliter med det samme, han er syltynn, men blir mett veldig fort. 

Flytende kalorier metter mindre enn fast føde. Så å drikke ting med kalorier kan hjelpe. 

Å ha smør på skiven, majones under kjøttpålegget, peanøttsmør i havregrøten, etc, er "lette" måter å få mer kalorier i seg på. 

Anonymkode: c251a...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør du for å øke kalorimengden? 

Mannen min sliter med det samme, han er syltynn, men blir mett veldig fort. 

Flytende kalorier metter mindre enn fast føde. Så å drikke ting med kalorier kan hjelpe. 

Å ha smør på skiven, majones under kjøttpålegget, peanøttsmør i havregrøten, etc, er "lette" måter å få mer kalorier i seg på. 

Anonymkode: c251a...149

Som du nevner så prøver jeg med ekstra smør på brødskiva, ekstra majones, ekstra olje når jeg steker mat, men får uansett ikke i meg nok.. 

Anonymkode: 7995f...5f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene mindre til du har balanse mellom matinntak og aktivitet. Hvis du raser ned i vekt av trening, kan du rett og slett ikke trene. 

Anonymkode: b5905...ee2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fortsette å spise etter man er mett. Hvis jeg stopper når jeg er mett går jeg ned i vekt.

Anonymkode: 702ab...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten din er fin, i følge bmi er du ikke spesielt tynn. Jeg er 5 cm høyere enn deg og veier det samme, ikke tynn jeg heller, men slank.

Anonymkode: dec9f...a69

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan fortsette å spise etter man er mett. Hvis jeg stopper når jeg er mett går jeg ned i vekt.

Anonymkode: 702ab...9a7

Ja det vet jeg, men for meg så går det ikke

Anonymkode: 7995f...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hva du egentlig spiser. Det er vanskelig komme med anbefalinger uten å vite hva du faktisk spiser. 
Jeg brukte mye rømme og fløte i kosten. Lagde alltid en saus med fløte og rømme til pasta. Til fisk var det en klatt rømme. Ekstra mye ost på pizza. Havregrøt hvor jeg hadde i fløte. 
Byttet ut all skinke med salami. Lagde mye omelett med cottage cheese, ost, og salami. 

 

AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 13.38):

Vekten din er fin, i følge bmi er du ikke spesielt tynn. Jeg er 5 cm høyere enn deg og veier det samme, ikke tynn jeg heller, men slank.

Anonymkode: dec9f...a69

Så fint at du føler deg akkurat passe slank, men vi er mange som føler oss for tynn med den BMI'en...
Man har ulik kroppsform, og BMI gir ikke en helt entydig fasit som passer for absolutt alle.  

Anonymkode: 103ba...c32

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 55 kg og 170 og fortsatt normal vekt så helt krise høres det jo ikke ut, men med mye muskler kan det jo bli veldig definert. For meg er styrketrening måten å gå opp i vekt på, da blir jeg sulten som jeg ikke er så mye av ellers. Men wienerbrød til frokost, kakao i stedet for kaffe så ofte som mulig, brus med sukker til mat hjelper

Anonymkode: 1e405...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det vet jeg, men for meg så går det ikke

Anonymkode: 7995f...5f5

Hvorfor går det ikke? Du mener at det ikke er psykisk, men da er del vel fysisk da og du burde få hjelp av lege. Når man spiser etter man er mett over tid så tøyes magesekken og man kan spise mer. Siden du ikke vil spise mer, så må du spise mer kaloritett mat, drikke mindre vann og i stedet drikke noe med mye kalorier i. Du må bli «usunn». Hvis man spiser «sunt» så må man spise store mengder for å gå opp i vekt. Hvor mange kalorier får du i deg per dag? Teller du kalorier? Logger du maten du spiser? Det er et fint verktøy når man også skal opp i vekt og ikke kun ned. 

Anonymkode: cde5e...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja. TS er ei lita dame, og selv om hun trener, er det ikke umulig å gå opp i vekt. Enig med brukeren som skriver at det sitter mellom ørene. 

Anonymkode: c438f...8d2

Som sagt, jeg må opp i nærmere 3000 kalorier for å gå opp i vekt om jeg skal trene aktivt. 
Det er faktisk ikke så forbanna lett å få i seg så mye som mange skal ha det til... 
Og jeg er like liten som TS. 
 

Anonymkode: 103ba...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å bygge eller noe lignende? For da må man gjerne ligge i kalori og/eller protein overskudd. Om ikke så forstår jeg ikke; vekten din ift høyden er helt normal. Hvorfor ønsker du å legge på deg? 

på den andre siden så er nøtter kaloritette, lyse karbohydrater kan man ofte spise mye av og hyppig siden det gir lavere metthetsfølelse. Kaloriholdig drikke (brus, juice, saft, you name it) og is er et stort nei på slanker så der er det mye kalorier å hente med minimalt med metthetsfølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke ha spiseforstyrrelse eller trene ekstremt mye for å slite med å legge på seg. Alvorlig talt.. 

Noen blir forte mette. Noen blir kvalme og dårlige av for mye mat på en gang. 

Jeg har altså en mann som er sånn. Han trener svært lite, men er altså syltynn mot sin vilje. Han ønsker å legge på seg, men gjør det altså ikke. Han spiser allerede mye, smør på skiven, olje i maten, osv, men det renner rett av ham, med en helt vanlig kontorjobb og kanskje en løpetur eller to i måneden og kun vanlig hverdagsaktivitet som å bygge lego med ungene og rusle rundt i gangene på jobb som mosjon. 

Noen legger veldig lett på seg. Noen legger IKKE veldig lett på seg. Uten at noen av dem trenger å ha en sykdom. 

Anonymkode: c251a...149

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Som sagt, jeg må opp i nærmere 3000 kalorier for å gå opp i vekt om jeg skal trene aktivt. 
Det er faktisk ikke så forbanna lett å få i seg så mye som mange skal ha det til... 
Og jeg er like liten som TS. 
 

Anonymkode: 103ba...c32

3000 kalorier er ikke sååå mye som du skal ha det til når man trener. Jeg var på kurs i en sport og der anbefalte de og serverte et daglig kaloriinntak på 5-6000 kalorier fordi det var aktivitet 6 timer om dagen. Og det var ikke for å gå opp eller ned i vekt, uten det var hva vi trengte. 
 

3000kalorier er typ en pizza, en pose chips, litt sjokolade og brus. Men visst, hvis du skal spise 3000 kalorier i salat så blir det veldig mye mat. 

Anonymkode: cde5e...980

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

3000 kalorier er ikke sååå mye som du skal ha det til når man trener. Jeg var på kurs i en sport og der anbefalte de og serverte et daglig kaloriinntak på 5-6000 kalorier fordi det var aktivitet 6 timer om dagen. Og det var ikke for å gå opp eller ned i vekt, uten det var hva vi trengte. 
 

3000kalorier er typ en pizza, en pose chips, litt sjokolade og brus. Men visst, hvis du skal spise 3000 kalorier i salat så blir det veldig mye mat. 

Anonymkode: cde5e...980

Spennende, for jeg spiste en halv stor sjokoladeplate hver dag, samt potetgull 6-7 dager i uka.
Jeg spiste mye fløte og rømme til middag hver dag, til lunsj var det havregrøt med fløte, og jeg slet fortsatt med å gå opp i vekt. Brus derimot drakk jeg ikke. Men drakk øl hver helg. 
Jeg spiste på ingen måte kun salat, men for å få nok næringsstoffer så må man også ha grønnsaker... 

Anonymkode: 103ba...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Spennende, for jeg spiste en halv stor sjokoladeplate hver dag, samt potetgull 6-7 dager i uka.
Jeg spiste mye fløte og rømme til middag hver dag, til lunsj var det havregrøt med fløte, og jeg slet fortsatt med å gå opp i vekt. Brus derimot drakk jeg ikke. Men drakk øl hver helg. 
Jeg spiste på ingen måte kun salat, men for å få nok næringsstoffer så må man også ha grønnsaker... 

Anonymkode: 103ba...c32

«Mye» er ikke en målestokk som gyldig, da mye for et menneske er lite for et annet. 
la oss si at vekten din sto still på 2500 kalorier om dagen, dvs 17500 kalorier i uka. Og du spiste 3000 kalorier om dagen så skal du ha gått opp 500gram den uka. 1 kg motsvarer ca 7000 kalorier. Hvis du så ikke klarer å spise de 3000 kaloriene HVER dag eller 21000 kalorier i uka så vil jo vekta ikke røre seg noe særlig. For å gå opp i vekt må du holde + inntak av kalorier og samme aktivitetsnivå over tid. Hvis jeg spiser 7 poser chips en uke for å så spise normalt neste uke så går jeg ikke opp flere kg. Jeg sier ikke at det ikke er vanskelig å gå opp i vekt, jeg mener det er vanskelig å gå både opp og ned i vekt, for begge situasjonene krever arbeid over tid og man må i begge tilfelle arbeide mot kroppens signaler og det er mentalt og fysisk krevende. 

Anonymkode: cde5e...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man trenger ikke ha spiseforstyrrelse eller trene ekstremt mye for å slite med å legge på seg. Alvorlig talt.. 

Noen blir forte mette. Noen blir kvalme og dårlige av for mye mat på en gang. 

Jeg har altså en mann som er sånn. Han trener svært lite, men er altså syltynn mot sin vilje. Han ønsker å legge på seg, men gjør det altså ikke. Han spiser allerede mye, smør på skiven, olje i maten, osv, men det renner rett av ham, med en helt vanlig kontorjobb og kanskje en løpetur eller to i måneden og kun vanlig hverdagsaktivitet som å bygge lego med ungene og rusle rundt i gangene på jobb som mosjon. 

Noen legger veldig lett på seg. Noen legger IKKE veldig lett på seg. Uten at noen av dem trenger å ha en sykdom. 

Anonymkode: c251a...149

Dette!! 

Anonymkode: 7995f...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vekten din er fin, i følge bmi er du ikke spesielt tynn. Jeg er 5 cm høyere enn deg og veier det samme, ikke tynn jeg heller, men slank.

Anonymkode: dec9f...a69

Enig! 160/55 gir en bmi på 21,5. Det er en helt fin og sunn vekt. Følger du rådene om å spise chips og snop, kan det hende du legger på deg noen kilo, men da risikerer du å bli tynnfeit, og det er ikke sunt. Vær heller fornøyd med den vekten du har. Selv er jeg 165/51 og er også innenfor «normal» bmi, men har som mål å ikke gå ned i vekt.

For meg virker dette som nok et eksempel på folk som har et forvrengt bilde av hva som er sunn vekt. Siden de fleste er overvektige/feite, er det lett for at de som er normalvektige føler seg for tynne.

 

Anonymkode: 973ed...4e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...