Gå til innhold

Samvær og bursdager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 8 annenhver helg. Nå har jeg opplevd for 3 gang at barnet er best i bursdag en av helgedagene. Det skal vare ca 3 timer hver gang. Jeg bruker ca 1 time til hans hjemsted og syns det blir langt å reise tur/retur. Jeg jobber selv annnhver helg, så har ikke mulighet for å bytte helg med mor.

MÅ jeg kjøre barnet i disse bursdagene eller er det forståelig at jeg utelukker det? Barnet vil jo dit selv, men det blir tilsammen 4 timer tur/retur for en bursdag. Jeg henter og levere barnet hver helg også, så mye tid går med til bare kjøring.

Anonymkode: 0d513...931

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor bor du så langt unna barnet ditt?

Anonymkode: 2e909...40d

• Liker 6
Skrevet

Sånn er det med barn i den alderen, det sosiale fellesskapet med venner vil bare bli viktigere og viktigere. Du velger å bo så langt unna og dette er en av konsekvensene.

Anonymkode: ad888...e7a

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ikke pålegge foreldre å slutte å invitere i helg, du kan heller ikke nekte barnet ditt å gå i bursdag eller delta på sosiale happenings bare for at du velger å bo langt fra barnet ditt 

Anonymkode: f3158...07e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bor du så langt unna barnet ditt?

Anonymkode: 2e909...40d

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånn er det med barn i den alderen, det sosiale fellesskapet med venner vil bare bli viktigere og viktigere. Du velger å bo så langt unna og dette er en av konsekvensene.

Anonymkode: ad888...e7a

Hvor fikk dere det ifra at JEG valgte å bo så langt unna? Jeg har jobb her og det var mor som flyttet. 

• Liker 3
Skrevet

Helt greit å ikke dra i bursdager. Er noen barn her som har lang vei til samværsforelder, de drar ikke i bursdager her. 

Anonymkode: bf8cb...858

Skrevet

Du må det. Det er sånn å være forelder.. Men du kan vel heller være i selskapet og hjelpe til?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor fikk dere det ifra at JEG valgte å bo så langt unna? Jeg har jobb her og det var mor som flyttet. 

Det er jo fortsatt et valg som du som voksen har, å flytte etter eller å kjøre mye. 

Anonymkode: f3158...07e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan selvfølgelig også engasjere deg i ditt barns skolehverdag og oppfordre foreldre til å feire sammen i større grad etc, men sånn er det faktisk å ha barn. Du sier mor flyttet - vel, du har også mulighet da til å flytte etter. Det kommer helt an på hvor viktig det er for deg å være en del av barnets liv. I den alderen er bursdager kjempegøy - det er noen år til, og så vil det roe seg. Da kan du jo f.eks. legge opp til at dere gjør noe hyggelig sammen i det området der etterpå, så det ikke bare føles som kjøring og styr! :) 

Jeg skjønner det er slitsomt - men enten må du gjøre endringer, eller så må du finne måter du kan få dette til å funke på! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde latt barnet velge mellom bursdag og å gjøre noe hyggelig/morsomt med deg, feks kino eller klatrepark.

Anonymkode: e49ad...c99

• Liker 1
Skrevet

Her er det veldig vanlig at ungene ikke kommer i bursdag fordi det er pappahelg. Null stress med mindre det er bestevenn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde strukket meg langt for å ikke ødelegge viktige sosiale sammenkomster for barna. Alternativet kan fort bli at han ikke vil ha samvær med deg..

Anonymkode: a1408...cb0

• Liker 6
Skrevet
Skeeter skrev (46 minutter siden):

Du kan selvfølgelig også engasjere deg i ditt barns skolehverdag og oppfordre foreldre til å feire sammen i større grad etc, men sånn er det faktisk å ha barn. Du sier mor flyttet - vel, du har også mulighet da til å flytte etter. Det kommer helt an på hvor viktig det er for deg å være en del av barnets liv. I den alderen er bursdager kjempegøy - det er noen år til, og så vil det roe seg. Da kan du jo f.eks. legge opp til at dere gjør noe hyggelig sammen i det området der etterpå, så det ikke bare føles som kjøring og styr! :) 

Jeg skjønner det er slitsomt - men enten må du gjøre endringer, eller så må du finne måter du kan få dette til å funke på! 

Å engasjere meg med andre foreldre i den klassen er umulig. Jeg vet selvsagt hva skolen heter osv, men er aldri på skolen pga jobben jeg har. Har ikke mulighet til å hverken hente eller levere sønnen min på skolen. Skulle gjerne flyttet nærmere, men har ett annet barn som går på skole her jeg bor nå. Å flytte pr idag er ikke aktuellt.

Jeg bor i en by, mor har flyttet til «stedet der ingen skulle tru at nokon kunne bu» Absolutt ingenting å finne på der, bortsett fra noen venner sønnen min har spredd rundt i det omerådet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg hadde latt barnet velge mellom bursdag og å gjøre noe hyggelig/morsomt med deg, feks kino eller klatrepark.

Anonymkode: e49ad...c99

Da vil barnet i bursdag. Jeg har forsøkt for senest 2 uker siden. Han har veldig gode venner og de leker mye sammen utendørs. Ennå ikke blitt gamere av de og det er jeg veldig glad for. Det gjør meg vondt å egentlig nekte han bursdag, men samtidig blir så mye tid borte i kjøring.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde strukket meg langt for å ikke ødelegge viktige sosiale sammenkomster for barna. Alternativet kan fort bli at han ikke vil ha samvær med deg..

Anonymkode: a1408...cb0

Ja, jeg tenker det selv. Har såpass lite samvær fra før, så vil ikke miste det lille jeg har idag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg tenker det selv. Har såpass lite samvær fra før, så vil ikke miste det lille jeg har idag.

Når barnet er så tydelig på hva det ønsker kan du fort miste mer ved å nekte.

Anonymkode: 4d3c1...fe3

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt en av og til løsning. I noen perioder kan det være veldig mange bursdagsinvitasjoner for barna som «ødelegger» helgene. I mine øyne er det helt greit å avslå noen av dem, men ville vurdert hvor nær han er disse barna og hvor mange det eventuelt er i helgene han ikke er hos deg også. Hvis han er bedt i bursdager så og si hver helg så er det helt greit å ikke gå i alle. Vi har også avslått bursdager pga hytteturer og andre aktiviteter. Det er ikke alltid det passer og jeg skjønner godt at du blir lei av kjøringa.

Skrevet

Det bør være opp til barnet.

Samvær er for barnet skyld, ikke for foreldre. Og vil barnet bruke 4 av disse timene på bursdag blir det bursdag.

Anonymkode: 5c407...844

• Liker 4
Skrevet

Sorry kompis, dette er nok bare kostnaden ved å ha barn i den alderen. 

Om ikke lenge, så ønsker barnet å overnatte hos en venn, også i "dine" helger. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Dbl.posting

Endret av mrs.tld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...