Gjest gjst Skrevet 8. desember 2005 #1 Skrevet 8. desember 2005 på jobben min er vi to om stillinga, hun ene slutter nå straks og da er jeg redd jeg blir sittende alene med alle dagene, det vil jeg ikke. de sa at de skulle ansette en ny, men kom idag og sa at det ikke ble noe av. stillingen vi sitter i vil nok bli omgjort til januar mnd, men det vil alltid være behov for de ansatte, men stillingen blir omgjort fikk jeg beskjed om. dermed ville de ikke ansette en ny for å spare. det de gjlør da er å sette inn en som jobber ellers 8 timer om dagen, slik at det blir 8 til 20 jobb noen ganger i uka.. jeg sitter så med ei vennine som jeg virkelig kan anbefale. burdte jeg gå til sjefen og si det? eller holde tyst? er det frekt? trenge rlitt råd rundt dette.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #2 Skrevet 8. desember 2005 Du kan jo selvsagt gjøre det, men hvis de har bestemt seg vil det jo hjelpe lite
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #3 Skrevet 8. desember 2005 på jobben min er vi to om stillinga, hun ene slutter nå straks og da er jeg redd jeg blir sittende alene med alle dagene, det vil jeg ikke. de sa at de skulle ansette en ny, men kom idag og sa at det ikke ble noe av. stillingen vi sitter i vil nok bli omgjort til januar mnd, men det vil alltid være behov for de ansatte, men stillingen blir omgjort fikk jeg beskjed om. dermed ville de ikke ansette en ny for å spare. det de gjlør da er å sette inn en som jobber ellers 8 timer om dagen, slik at det blir 8 til 20 jobb noen ganger i uka.. jeg sitter så med ei vennine som jeg virkelig kan anbefale. burdte jeg gå til sjefen og si det? eller holde tyst? er det frekt? trenge rlitt råd rundt dette. ← Min regel er at jeg anbefaler aldri venner.
Gjest Chica Skrevet 8. desember 2005 #4 Skrevet 8. desember 2005 Samme her, gjorde det en gang - trodde jeg kjente henne godt, men at hun ikke var særlig flink til å arbeide hadde jeg ikke merket noe til før vi begynte å jobbe sammen...
Arkana Skrevet 8. desember 2005 #5 Skrevet 8. desember 2005 Jeg ville aldri gjort det, av flere grunner. En av dem er at hvor godt man enn kjenner venninner kan man ikke helt vite hvordan de er på arbeidsplassen. Kan du virkelig vite om hun ville passe i jobben og gjøre en god jobb på basis av deres venninneforhold? For det andre synes jeg det er urettferdig i forhold til andre som kunne ønske jobben. Hvis de har tenkt å ansette noen ville det være urettferdig at din venninne skulle få jobben bare fordi hun kjenner noen der, det ville jeg kalle misbruk av venninneforhold.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #6 Skrevet 8. desember 2005 Jeg anbefalte en venn for noen år siden, og sjefen har ikke vært noe annet enn kjempetakknemlig siden. Men for å anbefale noen bør man være rimelig sikker i sin ska.
Belit Skrevet 8. desember 2005 #8 Skrevet 8. desember 2005 Hvis de ikke vil ansette noen av innsparingshensyn så tjener det vel ingenting til å anbefale noen? Venninna di jobber vel ikke gratis?! Jeg har opplevd venne-anbefaling noen ganger (både anbefalt og blitt anbefalt), og det har stort sett vært uproblematisk. Men forutsetningen er jo naturligvis at arbeidsgiver ønsker å besette en stilling, at stillingen ikke er av en sånn karakter at en etter loven må utlyse, og at man blir oppfordret til å foreslå evt egnede kandidater som man kjenner.
Grooo Skrevet 9. desember 2005 #9 Skrevet 9. desember 2005 Jeg har anbefalt en venninne jeg viste arbeidet godt, og det ble tatt godt imot. Kommer til å gjøre det igjen hvis det passer sånn og jeg vet at vedkommende passer til jobben.
Wembi Skrevet 10. desember 2005 #10 Skrevet 10. desember 2005 Jeg mener man kan anbefale venner og kjente. Spesielt om de må gå gjennom intervjuer og ha rette kvalifiskasjonene..Da er det jo sjefen som vurdere om de skal stase på vedkommende. Det har i hverfall mer og mer blit slik at en skaffer ansatte igjennom kontakter isteden for å utlyse stillinger.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2005 #11 Skrevet 11. desember 2005 Er vel ikke noe poeng i å anbefale noen, hvis de ikke skal ansette noen. Du må bare stå på krava dine når det gjelder arbeidstid!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå