Gå til innhold

Vaske nisser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Vet ikke om dette er riktig sted å spørre så beklager hvis det er feil. 

Har noen nisser som kunne trenge en vask. Tøynisser og typiske nisse pynt som er fra europris, nille, plantasjen osv.

Det har visst kommet mus i garasjen og den har klart å komme seg inn i posen med nissene mine 😭 så det er musebæsj nederst i posen. Vær så snill, kan noen fortelle meg hvordan jeg skal vaske de? 

Anonymkode: 8de00...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det muselort på dem, ville jeg kastet dem. Du vil ikke ha musepest.

Anonymkode: 2845e...9b1

Det er ikke på nissene. Men nederst i posen 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de eventuelt vaskes i vaskemaskin på skånsomt program med lite sentrifugering? Vil virkelig ikke kaste nissene mine. Det er ikke snakk om 2 stk, men to store søppelposer fulle av nisser, dyre og billige. 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke på nissene. Men nederst i posen 😬

De har ligget og godgjort seg sammen med muselorten, så det går for det samme. Hvis du absolutt må beholde dem, får du vel koke dem lenge og vel, da 🤷‍♀️ 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De har ligget og godgjort seg sammen med muselorten, så det går for det samme. Hvis du absolutt må beholde dem, får du vel koke dem lenge og vel, da 🤷‍♀️ 

Ja skjønner jo det.. Men føles så utrolig bortkastet å bare kaste de.. Masse penger rett i do 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja skjønner jo det.. Men føles så utrolig bortkastet å bare kaste de.. Masse penger rett i do 😭

Jo men bedre nissene ryker enn nyrene.. for å sette det på spissen. Men om du likevel mulig må kaste dem kan du jo ta sjanse på vaskemaskin ( vet ikke om det holder mot virus men…) 

Anonymkode: a4d5a...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo men bedre nissene ryker enn nyrene.. for å sette det på spissen. Men om du likevel mulig må kaste dem kan du jo ta sjanse på vaskemaskin ( vet ikke om det holder mot virus men…) 

Ja du har rett i det. Vil jo ikke risikere sykdom. Tenkte på vaskemaskin. Men tenker på om jeg skal ringe skadedyrkontroll i morgen og høre med de før jeg gjør noe med de. Enn så lenge står de ute. 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njæææ vaskemaskin på minst grad 30-40 grader er vel minst har 45 år gammal maskin mulig nyere har lavere temp 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja du har rett i det. Vil jo ikke risikere sykdom. Tenkte på vaskemaskin. Men tenker på om jeg skal ringe skadedyrkontroll i morgen og høre med de før jeg gjør noe med de. Enn så lenge står de ute. 😔

Gjør det. De har sikkert mer korrekte råd iallefall. Ble sittende gruble på om senke dem i sprit var tingen…Håper det ordner seg for deg😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem er det som SPISER nisser da? Man får vel ikke nyreproblemer om man pynter med nisser. 

Anonymkode: 89f14...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvem er det som SPISER nisser da? Man får vel ikke nyreproblemer om man pynter med nisser. 

He he. Noe spiser mulig nisser.
Det er ved å puste inn viruset en blir syk 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Njæææ vaskemaskin på minst grad 30-40 grader er vel minst har 45 år gammal maskin mulig nyere har lavere temp 🙂 

Vask på 30-40 grader tar ikke, jeg gjentar IKKE knekken på virus. Da trengs det minst 60 grader, og mange virus overlever det også. Jeg vet ikke hvilken temperatur over hvor lang tid som skal til for å ta knekken på musepest. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går det ikke an å fryse de? 

Anonymkode: 434f7...fbd

Nedfrysing tar heller ikke knekken på virus. 

Anonymkode: 13aaf...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vask på 30-40 grader tar ikke, jeg gjentar IKKE knekken på virus. Da trengs det minst 60 grader, og mange virus overlever det også. Jeg vet ikke hvilken temperatur over hvor lang tid som skal til for å ta knekken på musepest. 

Nedfrysing tar heller ikke knekken på virus. 

Anonymkode: 13aaf...478

Åhh var nissene fulle av virus ja da beklager jeg  ☹️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sitat

sannsynligvis skjer smitteoverføring ved inhalasjon av aerosoler med virus fra inntørkete ekskrementer fra gnagere. 

Kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPPDATERING!

Ringte 3 skadedyrkontroll, hvor de alle hadde forskjellige meninger og ikke visste hva som var best. Ble til slutt anbefalt av alle å ringe NVE, så det gjorde jeg, og fikk snakke med en musepest ekspert. Ja finnes utrolig nok det også... Han sa at det gikk helt fint å bare vaske de i maskina på 60 grader, for så å ha de i romtemperatur i en uke. Da skal viruset være helt borte (hvis det i det hele tatt var noe virus på det).

Måtte kaste 11 store nisser, da musen hadde gravd seg inn i stoffet på luer og jakker på nissene. 
Resten har jeg håndvasket, deretter satt i vaskemaskin på 60 grader. De står nå i boden og skal være der i "karantene" i en uke til jeg kan ta de ut. Så nå har jeg lært på den harde måten å alltid pakke ting inn i harde plast-bokser. IKKE poser 🙄😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

OPPDATERING!

Ringte 3 skadedyrkontroll, hvor de alle hadde forskjellige meninger og ikke visste hva som var best. Ble til slutt anbefalt av alle å ringe NVE, så det gjorde jeg, og fikk snakke med en musepest ekspert. Ja finnes utrolig nok det også... Han sa at det gikk helt fint å bare vaske de i maskina på 60 grader, for så å ha de i romtemperatur i en uke. Da skal viruset være helt borte (hvis det i det hele tatt var noe virus på det).

Måtte kaste 11 store nisser, da musen hadde gravd seg inn i stoffet på luer og jakker på nissene. 
Resten har jeg håndvasket, deretter satt i vaskemaskin på 60 grader. De står nå i boden og skal være der i "karantene" i en uke til jeg kan ta de ut. Så nå har jeg lært på den harde måten å alltid pakke ting inn i harde plast-bokser. IKKE poser 🙄😅

Takk så mye for oppdatering. Har tenkt på det greiene her he he. Så kult du satte folk i sving og at de fikk litt å bryne seg på. :) Musepestekspert faktisk. Plastbokser er visst tingen ja. Lært oss det du nå. :) Og god snart jul :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...