Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

husk å start med veldig lite :)

Anonymkode: 2d638...0fa

Vi har gitt forskjellige frukt og grønnsaksmos i en uke før vi tørde å prøve med litt grøt. Hun fikk 1,5-2 små t-skjeer. Er ikke det greit å starte med, så øker man litt etter noen dager? Kjenner jeg er redd for å prøve igjen i morgen😂 ønsker ikke reprise av den skrikeøkta

Anonymkode: 4593a...9b3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har gitt forskjellige frukt og grønnsaksmos i en uke før vi tørde å prøve med litt grøt. Hun fikk 1,5-2 små t-skjeer. Er ikke det greit å starte med, så øker man litt etter noen dager? Kjenner jeg er redd for å prøve igjen i morgen😂 ønsker ikke reprise av den skrikeøkta

Anonymkode: 4593a...9b3

Det er jo lite 😊 kjenner folk som gikk rett på små porsjoner til 4 mnd baby var derfor jeg skrev det tilfellet dere hadde gitt mye og det vae grunnen. skjønner at dere er forsiktig jeg ville blandet veldig tynt om dere skal prøve igjen, det gjorde vi i starten, eller rett og slett ventet litt :)

Anonymkode: 2d638...0fa

• Liker 1
Skrevet

Noen som vet om det kan være fornuftig å lage grøt på glutenfri havremel? Fiberrikt for å unngå forstoppelse og uten gluten gjør den kanskje mindre tung for magen? Eller?

Anonymkode: 4bc1d...83e

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som vet om det kan være fornuftig å lage grøt på glutenfri havremel? Fiberrikt for å unngå forstoppelse og uten gluten gjør den kanskje mindre tung for magen? Eller?

Havre er naturlig glutenfritt, det er kun under produksjonsprosessen det kan forurenses med litt gluten, så det er ikke vits å kjøpe glutenfritt

Anonymkode: 72895...d4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Anonymkode: 

Havre inneholder ikke gluten, men havre kan få med seg litt gluten fra andre kornslag både på åkeren og i produksjonsprosessen. Tenker du må ha søljaki for å reagere på vanlig havregryn/mel.

Anonymkode: 1004b...d1d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Havre inneholder ikke gluten, men havre kan få med seg litt gluten fra andre kornslag både på åkeren og i produksjonsprosessen. Tenker du må ha søljaki for å reagere på vanlig havregryn/mel.

Anonymkode: 1004b...d1d

Men forstår jeg det da rett at babygrøt på havremel (helt glutenfritt eller med spor) bør være en mild variant ettersom den også kan få fart på fordøyelsen grunnet høyt fiberinnhold? Føler bare jeg har hørt at havregrøt (evt «alle kornsorter») er tungt for magen, men skjønner ikke helt hvorfor

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man skal gi hvete nettopp fordi det er gluten i det. Gluten er et protein som man kan utvikle intoleranse mot, og derfor bør man utsette babyen for det fra 3-4 mnd alder.

Jeg ville gitt havregrøt med sviske- eller aprilosmos oppi. Pass på å ha den nokså flytende, tilsett gjerne mm/mme for næring og kjent smak. Tilsett evt litt most banan om babyen ikke er gira på smaken - det er et næringsrikt søtningsmiddel (så skal man ikke holde på med det for alltid, men siden det her skal gis grøt for å få opp vekta ville jeg ikke vært redd for å gjøre det).

Anonymkode: 7c067...50b

Det er ikke slik jeg fikk anbefalt av min overlege. Vi har en slekt med mye cøliaki (som verken er en allergi eller intoleranse), hvor jeg selv også har cøliaki. Alle mine fire barn er dermed gentestet, og siden de har genet, har vi fått anbefalt å ikke ha for mye gluten i kostholdet. Fordi det kan fremprovosere sykdommen. Så vi har ikke produkter med tilsatt ekstra hvetegluten (typisk kjøpe brød), og de fleste middager er naturlig glutenfrie.

Så jeg ville anbefalt en veldig tynn hirsegrøt, med aprikos/sviskemos.

Anonymkode: 9b334...686

Skrevet

Semper var gull her. Lage den litt tynn og med sviskemos som topping. Mitt barn hatet grøt i starten,  og jeg følte han ble forstoppet av det. Men så prøvde jeg grøt fra Semper og han slukte det. Aldri hatt forstoppelse etter det. Mye fruktmos er lurt, jeg topper mye med det og gir frkutsmoothie fremdeles. Det driver maten gjennom magen, all mat. 

Anonymkode: e8000...854

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...