Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg går med planer om å starte eget firma, en butikk på internet.

Det skal absolutt ikke väre noen "kjempe-greie", men en koselig og personlig butikk.

Hjemmesiden skal også inneholde en personlig del med informasjon, bilder etc om familien.

Noen som kan gi meg litt råd og veiledning?? Jeg har ingen ambisjoner og å lage denne hjemmesiden selv for jeg har absolutt ingen peiling på sånt.

Derimot vil jeg, når selve siden er klar, kunne oppdatere og legge in informasjon selv, jeg vil kunne administrere den helt uten hjelp fra utenforstående.

Jeg vill også ha en betalningslösning slik at folk kan kjöpe mine produkter med kort, og jeg har behov av veldig god kvalitet og mulighet til å se små detaljer på alle bilder.

Hvordan går jeg fram? Bör jeg ta kontakt med et firma som kan lage siden til meg? Hva koster eventuelt det?

Som dere forstår behöver jeg hjelp med absolutt alt som handler om å legge opp en hjemmeside så alle råd mottas med takk!

Endret av Minmy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør absolutt ta kontakt med et firma som har greie på dette. Jeg vil anbefale deg å kikke på hjemmesidene til små firmaer som driver omtrent på samme måte som deg, og finn ut hvem som har laget sidene deres - så kan du kontakte disse. Hva det koster vil variere...

Skrevet

Det finnes jo nesten gratis løsninger for hele suppa. Finnes veldig gode systemer for f.eks. nettbutikk.

Jeg vil si:

- Starte firma

- Opprette domene

- Kjøpe plass på web-hotell

- Laste ned riktig software

- Opprette kort-betalingsløsning (denne er jeg usikker på)

Det er vel omtrent det hele.

Kan gjøres nesten eller helt gratis.

Skrevet

Dette er et webportalsystem som er vanlig brukt og som gjør at man selv kan redigere innholdet på siden via nettleseren uten noen form for htmlkunnskaper. Finnes mange andre liknende systemer. For å bruke det må du ha tilgang til en server (webhotell) med php installert og database (MySql).

phpnuke

Dette scriptet lastes bare opp til server, så kan du jo få noe som har peiling på html/css til å utarbeide et design til deg.

Samtidig som du kjøper plass på webhotell må du kjøpe deg domene. For å få .no domene må du være registrert i brønøysundreg. Det gir mest troverdighet i forhold til kundene å ha et .no domene.

Når det gjelder betalingsløsning ville jeg ikke satset på noe hjemmesnekret, men heller satset på noen profesjonelle. mamut er ganske utbredt.

Ellers fant jeg denne da jeg googlet, kanskje det kunne vært noe?

gratis nettløsninger til små bedrifter :)

Skrevet
Hei!

Jeg går med planer om å starte eget firma, en butikk på internet.

Det skal absolutt ikke väre noen "kjempe-greie", men en koselig og personlig butikk.

Hjemmesiden skal også inneholde en personlig del med informasjon, bilder etc om familien.

Noen som kan gi meg litt råd og veiledning?? Jeg har ingen ambisjoner og å lage denne hjemmesiden selv for jeg har absolutt ingen peiling på sånt.

Derimot vil jeg, når selve siden er klar, kunne oppdatere og legge in informasjon selv, jeg vil kunne administrere den helt uten hjelp fra utenforstående.

Jeg vill også ha en betalningslösning slik at folk kan kjöpe mine produkter med kort, og jeg har behov av veldig god kvalitet og mulighet til å se små detaljer på alle bilder.

Hvordan går jeg fram? Bör jeg ta kontakt med et firma som kan lage siden til meg? Hva koster eventuelt det?

Som dere forstår behöver jeg hjelp med absolutt alt som handler om å legge opp en hjemmeside så alle råd mottas med takk!

Om du skal kunne administrere den selv, og på en noenlunde effektiv måte, bør du ordne deg et publiseringssystem med web-butikk.

Det finnes et bra system som heter OsCommerce, som er gratis (open source):

http://www.oscommerce.com/

Den krever mysql/php installert, så du må nok få hjelp om du ikke kan noe selv.

Men når den er ferdig installert kan du fint greie å legge inn nye produkter etc.

Skrevet (endret)

Takk for svar alle sammen, det var nettopp dette jeg behövde hjelp til, noen som kan fortelle meg hva jeg skal gjöre og hva jeg trenger ;) .

Om jeg har forstått dere rett så må jeg altså begynne med å skaffe et domene, hvordan gjör jeg det? Hvor registrerer jeg det? Viktige ting å huske på?

Jeg vil jo gjerne ha et domene som er lett å huske, og som henger sammen med navnet på min "butikk". Men om jeg har forstått det rett så spiller det ikke så stor rolle hvilket domene jeg har, det avgjörende er vel hvilke sökeord jeg legger in, eller??

Jeg vil jo at folk skal finne meg fra hele skandinavia, og gjerne resten av europa også, ikke bare Norge.

Registrere firma kan jeg fikse selv, det holder med et enmansforetag ikke sant?

Kjöpe plass på webhotell er jeg deriomot litt mer usikker på, hva er viktig å tenke på i denne forbindelse?

Jeg vil jo absolutt ikke ha noen problemer med siden når den först er oppe og går, den skal lastes ned fort og den skal alltid väre tilgjengelig.

Hvordan er det for eks. om et firma som står bak et webhotel går konkurs, hva hender med min side da? Jeg vil helst slippe å bekymre meg for sånne saker og da kjennes det best å satse på kvalitet, men hvordan undersöker jeg det?

Ettersom jeg jo skal ha mye bilder på min side, behöver jeg da större plass på et webhotell?? Dumt spörsmål kanskje, men .....

Betalningslösningen er jeg ikke urolig for, denne har jeg tenkt til å kjöpe ferdig fra et etablert firma, ikke noe hjemmesnekret her nei!

Gratis nettlöning til små bedrifter fra Mamut höres jo bra ut, men hva innebärer det egentlig? Det stod jo ingen ting i artikelen.... :klø:

Endret av Minmy
Skrevet
Gratis nettlöning til små bedrifter fra Mamut höres jo bra ut, men hva innebärer det egentlig? Det stod jo ingen ting i artikelen....  :klø:

DU kan jo lese på mamut sine sider

Skrevet

Jeg synes du bør registrere et domenenavn som er knyttet til, eller helst det samme som, firmanavnet. Søkeord er viktig, men personlig pleier jeg å skrive inn adressen hvis det er en side jeg har brukt før og tror jeg husker navnet på.

Å registrere firma er ikke vanskelig - enkeltmannsforetak er greit så lenge du er klar over at du har personlig ansvar for økonomien til firmaet. Det virker som det passer bra i ditt tilfelle.

Hvilke webhoteller som er å anbefale overlater jeg til andre (men følger med ettersom jeg har tenkt å lage hjemmeside selv) - både norske og utenlandske kan være interessante.

Når det gjelder betalingsløsning er det veldig viktig at sidene er sikre om det skal være mulig å betale med kort. Jeg har ikke erfaring med dette selv, men du bør forsikre deg om at du skjønner hvordan sikkerheten fungerer, og om du personlig må følge med på oppdateringer og innstillinger.

Lykke til:-)

Skrevet

..Og om du skal ha mange bilder må du ha nokså stor plass på webhotellet. Har du peiling på bilderedigering? Det høres ut som denne biten bør planlegges ganske godt, noe av det kjipeste jeg vet er sider hvor innlasting av bilder og slikt ikke fungerer. Skal du ha flere små detaljbilder, eller mulighet for å zoome inn på store bilder?

Og en ting til - sørg for at siden fungerer i alle nettlesere, ikke bare explorer.

Skrevet

Ta en titt på webhotteleriet.com eller er det .no?

Skrevet

Det finst mange webhotell å velja mellom, og prisane varierer. Kva dei tilbyr varierer òg.

Det du må sjå etter, er i alle fall:

* Lagringsplass - det må du ha nok av.

* Overføring av trafikk - pass på at du har nok til å ta i mot trafikken til kundane.

* Secure Server - Om du ikkje vil setja bort betalingstenesta til eit anna firma på deira sider, så må du ha dette.

* Database - lagre varer og kundedata

* PHP, ASP eller andre løysingar for å laga dynamiske sider trengst nok.

* Gode backuprutiner frå webhotellet si side.

Det var det eg kom på sånn i farten. Dei fleste hotell vil kunna gi deg dette (Secure Server-løysingar og prisar på lagringsplass/trafikkapasitet varierer - sjekk rundt.) Det er heller ikkje uvanleg at løysingar for netthandel er inkludert - alt etter kva løysing du kjøper, så klart.

Sjekk òg kva erfaringar andre har med dei webhotella du finn interessante. (Oppetid og stabilitet er viktige ting.)

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med Mamut Web?

De har jo mange ulike lösninger, mitt störste problem er vel egentlig å vite hva jeg har behov for.

Hva gjör man når man er i startfasen, men ikke vet hvor omfattende butikken vill bli? Er jo dumt å legge penger på et system som er for lite om et halvår...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...