Gå til innhold

Astmamedisin funker i blant ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mild astma, men har tilgang på ventolin ved astmaanfall. Det har hendt noen ganger at det kjenens ut som jeg sliter med å puste og jeg tar dermed ventolin, men så funker den ikke. 

Jeg får da bare skjelvinger, blir veldig stressa og redd. Er det noen som vet hva dette kommer av? Må jeg anta at det er angatanfall jeg hadde og at ventolin ikke fungerer på det? 

Anonymkode: a048a...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ventolin kan gi den typen bivirkninger. Noen kan reagere på Ventolin slik du beskriver, med skjelvinger, stressfølelse, og til og med en følelse av å gå på speed.

Du bør snakke med legen din om å få en annen type astmamedisin, både fordi Ventolinen ikke alltid fungerer, og på grunn av bivirkningene. Det finnes alternativer, så ta det opp med legen din, du.

Anonymkode: 1bec7...9f8

Skrevet

Du kan kjøpe PEF-måler på apotek og se om det er noen objektiv forverring av pusten din når du har det sånn? 

Du kan snakke med legen eller apotek eller lese på nett om hvordan du bruker en PEF måler

Anonymkode: 5f27f...c32

Skrevet

Takk for svar! Du som nevner PEF måler, er det en sånn man puster i? Jeg har også hørt noe om å måle metning(?) med en liten måler på fingeren. For å se hvor mye oksygen man får inn. Kan de på en måte fortelle det samme, men på ulike måter? 

Jeg blir veldig redd, men tørr ikke ringe legevakten heller. Vil ikke bruke tiden deres på det som kanskje bare er angst 😕

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! Du som nevner PEF måler, er det en sånn man puster i? Jeg har også hørt noe om å måle metning(?) med en liten måler på fingeren. For å se hvor mye oksygen man får inn. Kan de på en måte fortelle det samme, men på ulike måter? 

Jeg blir veldig redd, men tørr ikke ringe legevakten heller. Vil ikke bruke tiden deres på det som kanskje bare er angst 😕

Tja, ikke at jeg er lege, men tenker at det skal jo litt til at oksygenmetningen blir dårlig av et mildt til moderat asmaanfall i seg selv hvis du ikke har kraftig astma eller at du har en infeksjon i lungene som gir mye slim og sånt. En PEF-måler er sånn du puster i som måler hvor hardt du får til å puste ut, sånn at du kan se om du greier å puste like hardt ut som til vanlig når du har det du er usikker på om er astmaanfall eller ikke. 

https://nhi.no/sykdommer/barn/undersokelser/pef-maler/

Anonymkode: 5f27f...c32

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du har problemer med å puste, hvis medisinen ikke hjelper, så må du ringe legevakta! De kaller deg kanskje eller kanskje ikke inn, men du må ringe dem!

Anonymkode: 1bec7...9f8

Skrevet

Du MÅ ringe legevakten hvis anfallsmedisin ikke virker tilstrekkelig. Jeg har gjort det selv noen ganger. Da får du komme og få ekstra behandling med en gang. At du blir skjelven, stressa og redd er en del av anfallet. det er ikke angstanfall i seg selv. Den uroen går over når du får tilstrekkelig astmabehandling. 

Anonymkode: 18e58...f01

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du MÅ ringe legevakten hvis anfallsmedisin ikke virker tilstrekkelig. Jeg har gjort det selv noen ganger. Da får du komme og få ekstra behandling med en gang. At du blir skjelven, stressa og redd er en del av anfallet. det er ikke angstanfall i seg selv. Den uroen går over når du får tilstrekkelig astmabehandling. 

Det har roet seg og jeg får puste. Litt tungt, men ingen hvesing eller lignende. Ligger å forsøker å ta det med ro og ser an. Men skal ringe legevakt dersom det blir verre igjen.  Forsøker å sortere om det er astma eller angstanfall, de kan kjennes veldig like.

Takk for omtanken❤

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det har roet seg og jeg får puste. Litt tungt, men ingen hvesing eller lignende. Ligger å forsøker å ta det med ro og ser an. Men skal ringe legevakt dersom det blir verre igjen.  Forsøker å sortere om det er astma eller angstanfall, de kan kjennes veldig like.

Takk for omtanken❤

Det kan jo hende du fikk hjertebank som bivirkning av ventoline. Men ikke nøl med å ringe å høre med legevakt om du må. De tar pusteproblemer på alvor. Jeg kom rett inn og rett forbi alle en gang jeg trengte det. Håper du får en rolig natt. ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...