AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Del Skrevet 20. november 2022 Hei! Til dere som er kronisk syk, hvor ofte er dere sykemeldt fra jobb? Hvor lenge er dere som regel sykemeldt? Jeg er kronisk syk, og har bå vært ute i jobb i ett år.. sliter med at jeg får så ekstremt dårlig samvittighet når jeg er dårlig og trenger sykemelding, og må være borte fra jobb. Ender med å presse meg for mye, og livskvaliteten og kroppen blir dårligere av dette. Jeg vil så gjerne jobbe og tjene penger på den måten.. så tar gjerne imot tips fra dere med erfaringer! Anonymkode: d04d8...46d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #2 Del Skrevet 20. november 2022 Har aldri vært sykemeldt pga den kroniske sykdommen. I løpet av de siste 7 årene har jeg 5 dager fravær: 1 dag pga time på sykehuset (1,5 timer kjøring hver vei, så da går hele arbeidsdagen) og 4 dager pga corona. Nå skal det sies at jeg har en jobb der jeg stort sett styrer arbeidstida selv og kan ta hensyn til dårlige dager med flere eller lengre pauser, eller begynne seinere. Har avtale med NAV at de betaler sykepenger fra dag 1 hvis sykemeldingen skyldes den kroniske sykdommen, så det går ikke ut over arbeidsgiver på annen måte enn at h*n må finne vikar for meg. Anonymkode: 9cb50...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har aldri vært sykemeldt pga den kroniske sykdommen. I løpet av de siste 7 årene har jeg 5 dager fravær: 1 dag pga time på sykehuset (1,5 timer kjøring hver vei, så da går hele arbeidsdagen) og 4 dager pga corona. Nå skal det sies at jeg har en jobb der jeg stort sett styrer arbeidstida selv og kan ta hensyn til dårlige dager med flere eller lengre pauser, eller begynne seinere. Har avtale med NAV at de betaler sykepenger fra dag 1 hvis sykemeldingen skyldes den kroniske sykdommen, så det går ikke ut over arbeidsgiver på annen måte enn at h*n må finne vikar for meg. Anonymkode: 9cb50...9a4 Hvordan får man i stand en slik avtale? Anonymkode: 58920...264 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #4 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan får man i stand en slik avtale? Anonymkode: 58920...264 Snakk med fastlege/spesialist, arbeidsgiver og NAV. Det er en helt vanlig avtale å ha når man har kronisk sykdom. Anonymkode: 9cb50...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): N eHvordan får man i stand en slik avtale? Anonymkode: 58920...264 Det er bare HRavdelinga som får legeerklæring og krysser det ut hos NAV. Men ja, jeg hadde lite sykefravær med den ene kroniske. Eller; ingenting pga den sykdommen. Den andre som kom etterhvert gav noe ifbm kirurgi. Den tredje ble jeg ufør av, men det er en annen sak. Anonymkode: 35b16...54d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snakk med fastlege/spesialist, arbeidsgiver og NAV. Det er en helt vanlig avtale å ha når man har kronisk sykdom. Anonymkode: 9cb50...9a4 Ok, takk. Er det noen krav til hva slags sykdom og alvorlighetsgrad? Anonymkode: 58920...264 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 21. november 2022 #7 Del Skrevet 21. november 2022 Jeg har perioder jeg er borte fra jobb, men er gjerne bare gradert sykemeldt, så jeg kan i alle fall gjøre en del av arbeidsoppgavene mine. Akkurat nå er jeg 40% sykemeldt i 3 uker, i fjor var jeg 20% sykemeldt i 4 uker. Noen egenmeldingsdager innimellom, pluss sykehusbesøk 4-5 ganger i året. Ellers har jeg ganske fleksibel arbeidstid og mulighet til hjemmekontor, det hjelper veldig de dagene jeg kan klare å jobbe, men ikke orker å reise til jobben. Har også en forståelsesfull arbeidsgiver som legger til rette ved behov. Har nettopp søkt om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger (dvs at NAV betaler sykepenger fra dag 1), så jeg ikke skal være noen økonomisk byrde for arbeidsgiver. Fungerer heldigvis bra for meg, det jeg aller helst vil er å fortsette å stå i jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #8 Del Skrevet 21. november 2022 Har vært sykemeldt 3 ganger i år. Og har ellers ganske mange egenmeldinger. Jobben forsøkte å søke på slik avtale med NAV om at NAV også dekker arbeidsgiverperioden. Men fikk avslag. Antall sykemeldte i jobben min er allerede over godt 10%, så føler meg skikkelig dritt de gangene jeg ikke klarer mer. Anonymkode: e2361...dbe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #9 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har aldri vært sykemeldt pga den kroniske sykdommen. I løpet av de siste 7 årene har jeg 5 dager fravær: 1 dag pga time på sykehuset (1,5 timer kjøring hver vei, så da går hele arbeidsdagen) og 4 dager pga corona. Nå skal det sies at jeg har en jobb der jeg stort sett styrer arbeidstida selv og kan ta hensyn til dårlige dager med flere eller lengre pauser, eller begynne seinere. Har avtale med NAV at de betaler sykepenger fra dag 1 hvis sykemeldingen skyldes den kroniske sykdommen, så det går ikke ut over arbeidsgiver på annen måte enn at h*n må finne vikar for meg. Anonymkode: 9cb50...9a4 Ja da jeg også hadde en slik type jobb, hadde jeg lite problemer. Jeg omskolerte meg, har når en dag som går i ett med 15-20 min pause løpet av 8 timer. Så nå sliter jeg, og det gir meg dårlig samvittighet Anonymkode: d04d8...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #10 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ok, takk. Er det noen krav til hva slags sykdom og alvorlighetsgrad? Anonymkode: 58920...264 Jeg fikk høre at en slik avtale kan man ikke få før jeg har jobbet i to år på arbeidsplassen.. Anonymkode: d04d8...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #11 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har vært sykemeldt 3 ganger i år. Og har ellers ganske mange egenmeldinger. Jobben forsøkte å søke på slik avtale med NAV om at NAV også dekker arbeidsgiverperioden. Men fikk avslag. Antall sykemeldte i jobben min er allerede over godt 10%, så føler meg skikkelig dritt de gangene jeg ikke klarer mer. Anonymkode: e2361...dbe Jeg har brukt opp egenmeldingene mine, da jeg bare kan ta ut 4 pr år, og ikke fordele alle dagene utover året. Så er jeg borte bare 1 dag for å få hentet meg inn eller grunnet for store smerter, så ryker 3 egenmeldingsdager.. Anonymkode: d04d8...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #12 Del Skrevet 21. november 2022 Jeg er 80 % ufør og jobbet siste 20%. Som deg fikk jeg også dårlig samvittighet av å være borte, som gjorde at jeg presset meg hardt for å møte på jobb. Pluss at enkelte kollegaer slengte med leppa om at jeg skulket noe som gjorde det enda vanskeligere å ta sykedager når jeg egentlig trengte det. Men på et tidspunkt sa kroppen skikkelig stopp og sykdommen min ble kraftig forverret. Nå har jeg vært sykmeldt i 10 mnd og kommer mest sannsynlig ikke til å komme meg tilbake i jobb. Så ikke gjør samme feilen som meg. Snakk med sjefen din om hvordan det er og be tilrettelegging hvis de kan hjelpe deg. Som noen andre over her har nevnt kan arbeidsgiver søke om at Nav betaler sykepenger fra dag 1. Anonymkode: 7cc9f...98f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #13 Del Skrevet 22. november 2022 Har vært gradert sykmeldt i 1 år i ulik grad, nå jobber jeg 50% og 50% aap. Har mellomleder stilling, og har det best med gradert sykmelding fremfor å være sykemeldt 80-100% periodevis. Har omtrent ingen sykedager utover det 😊 Anonymkode: 6e013...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #14 Del Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har vært gradert sykmeldt i 1 år i ulik grad, nå jobber jeg 50% og 50% aap. Har mellomleder stilling, og har det best med gradert sykmelding fremfor å være sykemeldt 80-100% periodevis. Har omtrent ingen sykedager utover det 😊 Anonymkode: 6e013...659 Hvordan fungerer det å være leder i halv stilling? Deler du stillingen med noen? Hvor mange har du personalansvar for? Anonymkode: 48d4f...429 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #15 Del Skrevet 22. november 2022 Har noen legetimer, men ingen fravær ut over det. Tar all behandling utenom arbeidstid. Var sykemeldt tre måneder når jeg fikk diagnosen, i 2005/2006. Anonymkode: e84b5...377 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #16 Del Skrevet 22. november 2022 Få arbeidsgiver til å søke om dette https://www.nav.no/soknader/nb/bedrift/sykepenger/unntak-arbeidsgiveransvar-sykdom Anonymkode: 96b2b...c06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #17 Del Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg fikk høre at en slik avtale kan man ikke få før jeg har jobbet i to år på arbeidsplassen.. Anonymkode: d04d8...46d Dette stemmer ikke... Arbeidsgiver kan dokumentere fravær inntil 2 år tilbake i tid - men man MÅ ikke ha vært ansatt i 2 år for detom.. Vilkårene som må være oppfyllt er disse: "For å få fritak for sykepengeansvar i arbeidsgiverperioden må to vilkår være oppfylt: Det må foreligge en langvarig eller kronisk sykdom, og det må dokumenteres at arbeidstakerens sykdom gir økt risiko for at sykefraværet blir stort. Som hovedregel innvilges det kun fritak dersom sykdommen allerede har gitt seg utslag i et stort sykefravær. Det vil i slike tilfeller kunne dokumenteres at arbeidstakeren faktisk har hatt et høyt fravær. Det er svært sjeldent at det kan innvilges fritak kun basert på diagnose, uten at det allerede har oppstått et høyt fravær. Dokumentasjon på det høye fraværet kan være både egenmeldinger og sykmeldinger. Ved vurderingen av om et fravær er stort, skal man ikke sammenligne med det som er vanlig i det aktuelle yrket. Sammenligningen foretas på hva som er vanlig generelt i Norge. I praksis har NAV lagt til grunn at sykefraværet bør ligge på rundt 35 dager i året for at vilkåret skal være oppfylt. Dersom arbeidstakeren har mange, kortvarige fravær vil det likevel kunne innvilges unntak fra arbeidsgiverperioden dersom den ansatte på et år har et fravær på minst 25 dager i løpet av minst 5 fraværstilfeller. Det er ikke krav til at alt fraværet skyldes den kroniske/langvarige sykdommen, også annet sykefravær er med i beregningen. Fritaket kan også innvilges for personer som har en sykdom som i en begrenset periode gir større risiko for stort sykefravær. Dersom søknaden om fritak for arbeidsgiverperioden godkjennes, må arbeidsgiver fortsatt utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden. Etter å ha betalt sykepenger til arbeidstakeren, vil arbeidsgiveren kunne kreve beløpet refundert fra NAV. Det er viktig at kravet om refusjon fremsettes til NAV innen tre måneder. Hvis refusjonskravet ikke fremsettes til NAV innen fristen, kan kravet bli avslått. Dersom søknaden innvilges får det virkning kun for sykefravær som oppstår fra og med datoen på vedtaket." Anonymkode: 96b2b...c06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #18 Del Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har noen legetimer, men ingen fravær ut over det. Tar all behandling utenom arbeidstid. Var sykemeldt tre måneder når jeg fikk diagnosen, i 2005/2006. Anonymkode: e84b5...377 Jeg må jevnlig til sykehuset for å få medisin, og dette kan ikke gjøres på kveldstid utenfor jobbtiden. Bare disse medisindagene fører til 1 dag fravær hver 7.uke.. Anonymkode: d04d8...46d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #19 Del Skrevet 22. november 2022 Jeg har kronisk migrene, jobber fulltid. Får fri til å dra til nevrolog. Var sist borte fra jobb i juni,sykmeldt én uke grunnet et status-anfall som ikke ville gi seg. Brukt 2 egenmeldingsdager hittil i år, så har sånn sett noen fler å gå på. Anonymkode: 4738d...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #20 Del Skrevet 22. november 2022 Jeg har epilepsi, har hatt det hele livet. Har anfall 1-2 ganger i uka. Har likevel klart å ta både mastergrad og få meg jobb, jobber full tid og tror jeg er den med minst fravær på hele arbeidsplassen. Det påvirker meg altså veldig lite i arbeidslivet. Men jeg kan selvsagt ikke ha jobber der jeg må betjene maskiner eller ha ansvar for folk som ikke kan ta vare på seg selv (som barn eller eldre). Har en kontorjobb. Anonymkode: bd1dd...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå