Gå til innhold

Veien til 50% ufør?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er sosiale saker?

Anonymkode: e6882...0c6

Ja det lurte jeg og på. Men fikk vite at det måtte isåfall en ‘tredjepart uttalelse’ til for å bli vurdert.

Anonymkode: b8a9b...34f

Videoannonse
Annonse
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei ikke 100%. Det har jeg ikke råd til. Var mer gradert ufør jeg tenkte på. 

Hvis det er økonomien din og ikke sykdommen og funksjonen din som skal avgjøre hvor mye ufør du skal bli, så har du ikke grunnlag for uføretrygd. Bare slå fra deg tanken om å søke. Dette får du ikke innvilget.

Skrevet
dreamstar skrev (1 time siden):

Hvis det er økonomien din og ikke sykdommen og funksjonen din som skal avgjøre hvor mye ufør du skal bli, så har du ikke grunnlag for uføretrygd. Bare slå fra deg tanken om å søke. Dette får du ikke innvilget.

Først må jeg gå sykemeldt da. Så mye som 90% av alle med autisme er utenfor arbeidslivet. Så hadde jeg virkelig hatt lyst til å bli ufør så hadde det nok ikke vært noe problem for det, jeg vil jobbe, men kroppen setter begrensninger. Trening er veldig viktig med de plagene jeg har, men uten overskudd til trening så er det en ond sirkel jeg er inne i nå. Hadde jeg da hatt noen dager uten arbeid hvor jeg faktisk får dra nytte av dem så hadde det nok vært prima. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Først må jeg gå sykemeldt da. Så mye som 90% av alle med autisme er utenfor arbeidslivet. Så hadde jeg virkelig hatt lyst til å bli ufør så hadde det nok ikke vært noe problem for det, jeg vil jobbe, men kroppen setter begrensninger. Trening er veldig viktig med de plagene jeg har, men uten overskudd til trening så er det en ond sirkel jeg er inne i nå. Hadde jeg da hatt noen dager uten arbeid hvor jeg faktisk får dra nytte av dem så hadde det nok vært prima. 

Du har misforstått litt. Det er ikke 90% av alle med autisme. Det er 90% av alle de som kommer i kontakt med Nav som ender opp som ufør. Ikke alle med autisme kommer i kontakt med Nav. 

Autisme er ikke lik automatisk uføretrygd. Også med Autisme så vil de se på funksjonsnivå. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Nyttig 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden):

Du har misforstått litt. Det er ikke 90% av alle med autisme. Det er 90% av alle de som kommer i kontakt med Nav som ender opp som ufør. Ikke alle med autisme kommer i kontakt med Nav. 

Autisme er ikke lik automatisk uføretrygd. Også med Autisme så vil de se på funksjonsnivå. 

Misforstår ikke. Men som du poengterer, gir det et litt skjevt bilde. Selv har jeg vært av og på med NAV siden det het AETAT. 

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det tallet ditt på 90 % stemmer ikke. Jeg vet tallet er stort, ca 50 %. Men når du har jobbet 100 % fram til nå så er det lite sannsynlig at du kan bruke autismen din som grunnlag for ufør.

Det jeg reagerer på er din spekulasjon i ufør. Det er heller ikke du som kan bestemme uføregraden din. Den er det NAV som setter. Du kan imidlertid jobbe endel selv om du blir innvilget 100 % uføretrygd.

Jeg reagerer også på at du skriver at du begynner å komme såpass opp i årene. Forventet du var hvertfall 55 da, så viser det seg at du er 36.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

36år

Du må nok gjennom en prosess med sykemelding og aap før uføretrygd i det hele tatt blir et tema

Anonymkode: 95e39...d99

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
dreamstar skrev (3 minutter siden):

Det tallet ditt på 90 % stemmer ikke. Jeg vet tallet er stort, ca 50 %. Men når du har jobbet 100 % fram til nå så er det lite sannsynlig at du kan bruke autismen din som grunnlag for ufør.

Det jeg reagerer på er din spekulasjon i ufør. Det er heller ikke du som kan bestemme uføregraden din. Den er det NAV som setter. Du kan imidlertid jobbe endel selv om du blir innvilget 100 % uføretrygd.

Jeg reagerer også på at du skriver at du begynner å komme såpass opp i årene. Forventet du var hvertfall 55 da, så viser det seg at du er 36.

Tallet er fra NAV selv. 36år er da godt opp i åra det. 

Ja, har jobbet 100% de siste 4åra. Ser jeg ordla meg litt feil i åpningsinnlegget om min erfaring med NAV, mente at jeg aldri har hatt kontakt med dem mtp sykepenger og den vegen mot ufør. 

Men har gått på attføring, sosialstønad, flere runder jobbklubber osv. 

Jobben jeg har nå er den første jeg har klart å holde ut i mtp autismen min. Er også derfor jeg ønsker å stå i den så lenge som mulig, og er derfor kjedelig om kroppen skulle slå meg helt ut av spill. 

• Hjerte 1
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, har jobbet 100% de siste 4åra. Ser jeg ordla meg litt feil i åpningsinnlegget om min erfaring med NAV, mente at jeg aldri har hatt kontakt med dem mtp sykepenger og den vegen mot ufør. 

Jobben jeg har nå er den første jeg har klart å holde ut i mtp autismen min. Er også derfor jeg ønsker å stå i den så lenge som mulig, og er derfor kjedelig om kroppen skulle slå meg helt ut av spill. 

Nei, 36 er ikke "godt oppi åra ", og spesielt ikke i uføresammenheng. Jeg ble selv uføretrygdet da jeg var 37 år, og dette ble regnet som ungt med tanke på uføretrygd. Normalt i denne alderen så har man 30 år igjen av arbeidslivet.

Men... veien mot ufør er først sykemelding,  så AAP for så å se om det er grunnlag for uføretrygd. Som jeg nevnte så kan man med 100 % uføretrygd prøve seg ut i jobb likevel. Da jobber du så mye du klarer. Poenget mitt er at du ikke selv kan si "jeg vil bare ha 50 % uføretrygd, for jeg har ikke råd til å være 100 % uføretrygdet". NaV bestemmer hvor høy graden vil bli utfra din funksjonsevne. For all del, det kan hende de kommer fram til at 50 % er det riktige for deg. Men dette er deres avgjørelse, ikke din.

Start prosessen med å ta deg en prat med legen din og NAV, så finner dere sammen veien videre. Lykke til 🙂

Skrevet
dreamstar skrev (4 minutter siden):

Som jeg nevnte så kan man med 100 % uføretrygd prøve seg ut i jobb likevel. Da jobber du så mye du klarer. Poenget mitt er at du ikke selv kan si "jeg vil bare ha 50 % uføretrygd, for jeg har ikke råd til å være 100 % uføretrygdet". NaV bestemmer hvor høy graden vil bli utfra din funksjonsevne. For all del, det kan hende de kommer fram til at 50 % er det riktige for deg. Men dette er deres avgjørelse, ikke din.

Men må man da sykemeldes 100% først? Går det ikke an å være 50% sykemeldt? 

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men må man da sykemeldes 100% først? Går det ikke an å være 50% sykemeldt? 

Jo- 50 % sykemelding går helt fint.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nettopp. Om det er opplagt at uføretrygd vil være svaret, setter man i gang søknadsprosessen mot uføretrygd så snart som mulig. 

Anonymkode: 5f191...b72

Kanskje OT i denne tråden, men jeg har selv akkurat fått innvilget uføretrygd uten å ha hatt arbeidsutprøving. Jeg har hatt AAP i 3 1/2 år før dette. På møte med nav og fastlege var nav tydelig på at de så dette for over 4 år siden. Her er det fysiske/nevrologiske diagnoser og PTSD som gir begrensningene. Fokuset til nav og fastlege var å ikke kjøre meg gjennom noe som ville forverre plagene. I samtale med behandler var det også tydelig at h*ns erfaring var at de som får minstesats både på AAP og uføretrygd ikke får åpnet for trygd før "AAP-tiden" har utløpt.  Kanskje er det en lokal vurdering, kanskje er det mer sentralt, og kanskje er det en feiltolkning av min behandler?

Anonymkode: 7f162...ced

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I følge Nav, så er ikke 36 år godt oppe i åra. Mange på den alderen får avslag på ufør med begrunnelsen at de er for unge. 

Anonymkode: 0c0f6...f43

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I følge Nav, så er ikke 36 år godt oppe i åra. Mange på den alderen får avslag på ufør med begrunnelsen at de er for unge. 

Jada, og mange får ikke avslag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jada, og mange får ikke avslag. 

Er klar over det, men du drar ikke på åra enda. Om 20 år kan du si det.

Du liker ikke å bli motsagt du ;) 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, arbeid har jeg hørt med mtp tilrettelegging. Og svaret var klart, ingen tilrettelegging for fysiske eller psykisk plager. Kun sosiale saker kan bli tilrettelagt. 

Men det kan ikke arbeidsgiver bare bestemme. Tilretteleggingsplikten strekker seg langt. Ta en prat med verneombud og/eller tillitsvalgt.

Anonymkode: df339...eba

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er klar over det, men du drar ikke på åra enda. Om 20 år kan du si det.

Du liker ikke å bli motsagt du ;) 

Liker å få svar på det jeg spør om. Mange avsporinger her i tråden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men det kan ikke arbeidsgiver bare bestemme. Tilretteleggingsplikten strekker seg langt. Ta en prat med verneombud og/eller tillitsvalgt.

Anonymkode: df339...eba

Dette er noe arbeidsgiver har utarbeidet sammen med verneombud og tillitsvalgt for fagorganisasjonen osv. 

Skrevet

Du er ikke opp i årene hvertfall når du er 36 år! Vanskelig å få ufør når du er så ung, men det er jo en helhetsvurdering. Må jo starte med sykmelding uansett da. Deretter behandling, utprøving, evt omskolering osv. Så kanskje ufør til slutt da. Men vær obs på at halv ufør gir deg mye mindre inntekt, og du som er så ung har mange år du kommer til å tape mye inntekt. 

Anonymkode: 4903b...db3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men vær obs på at halv ufør gir deg mye mindre inntekt, og du som er så ung har mange år du kommer til å tape mye inntekt. 

Hadde vel fått enda mindre inntekt med 100% ufør da. Har og uføreforsikring da, som kanskje hadde blitt innfridd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...