Gå til innhold

Hvilken PF har stemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har vokst opp med en narsissistisk  mor og søster. Mamma gikk ifra pappa for en ny mann, og pappa fant seg en ny dame.eller damen fant pappa. Pappa er typisk alt for snill og lett å manipulere, han tenker at alle er god innerst inne. 

Men denne nye damen til pappa har også en PF, men vet ikke hvilken, for hun er annerledes enn mamma og søster.

Forkjellen er at hun ikke klarer å regulere følelsene sine og kan miste bakkekontakt, skrike, smelle med dørene, og klikke totalt.

Hun er også tydelig misunnelig, sjalu og hatefull, hun skjuler det ikke så bra som mamma og søster.

Felles bruker de voldsirkelen, de manipulerer, de er utspekulerte, de er egoistiske, de planlegger å lage en konflikt for å skape dårlig stemning blandet andre, de projiserer sine negative egenskaper over på andre og de fremstår stakkarslig og uskyldige.

Men stemor er dårligere på å skjule dette, men for en narsissist  er dette det viktigste, at de skjuler den triste hatefulle personen de er, det betyr liv og død for dem.

Derfor så jeg lurer på hvilken PF stemor kan ha? Hun er helt lik, men hun er lett å oppdage og har ikke kontroll på følelsene sine slik som mamma og søster. 

Anonymkode: 7397a...d5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du vet at alle disse har diagnoser eller har du satt dem selv?

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som cluster b trekk. Det betyr ikke at de har fullt ut pf. Vi har alle trekk i den ene eller andre veien. 

Anonymkode: 8ab40...8c4

Skrevet

Jeg ville tenkt at det som er viktigere er at du skjermer deg fra disse menneskene, heller enn at du sitter og hobbydiagnostiserer dem. Du vet visst en del om dette selv, og vil jo vite at det passer inn med flere personlighetsforstyrrelser. Du vet jo mer enn noen her om dette mennesket. Men hva får du ut av å diagnostisere henne? 

Anonymkode: 23113...240

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville tenkt at det som er viktigere er at du skjermer deg fra disse menneskene, heller enn at du sitter og hobbydiagnostiserer dem. Du vet visst en del om dette selv, og vil jo vite at det passer inn med flere personlighetsforstyrrelser. Du vet jo mer enn noen her om dette mennesket. Men hva får du ut av å diagnostisere henne? 

Jeg har min historie og mine forklaringer, men nå lagde jeg ett innlegg med spørsmål som jeg lurte på uten at det skulle være noe obligatorisk at jeg må forklare meg, eller fortelle hvorfor jeg spør om ting jeg lurer på. Hva som ligger bak mine spørsmål kan være veldig mye det, men tråden handler ikke om det. Derfor ønsker jeg ikke bryte tråden med å forklare hvorfor jeg lurer på ting, hvis noen ønsker å svare på tråden kan de det, men jeg forventer ingenting.

TS

• Liker 3
Skrevet

Oddsen for at din søster, mor og stemor har personlighetsforstyrrelse alle sammen? Hvor gammel er du? Om du er voksen er det kanskje på tide å flytte ut, fremfor å sitte på pikerommet og dele ut diagnoser. 

Anonymkode: 97854...7c8

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Har alle DE en pf eller er DU litt småparanoid...?

Skrevet

Histrionisk personlighetsforstyrrelse 

Anonymkode: 4446a...406

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

jeg har vokst opp med en narsissistisk  mor og søster. Mamma gikk ifra pappa for en ny mann, og pappa fant seg en ny dame.eller damen fant pappa. Pappa er typisk alt for snill og lett å manipulere, han tenker at alle er god innerst inne. 

Men denne nye damen til pappa har også en PF, men vet ikke hvilken, for hun er annerledes enn mamma og søster.

Forkjellen er at hun ikke klarer å regulere følelsene sine og kan miste bakkekontakt, skrike, smelle med dørene, og klikke totalt.

Hun er også tydelig misunnelig, sjalu og hatefull, hun skjuler det ikke så bra som mamma og søster.

Felles bruker de voldsirkelen, de manipulerer, de er utspekulerte, de er egoistiske, de planlegger å lage en konflikt for å skape dårlig stemning blandet andre, de projiserer sine negative egenskaper over på andre og de fremstår stakkarslig og uskyldige.

Men stemor er dårligere på å skjule dette, men for en narsissist  er dette det viktigste, at de skjuler den triste hatefulle personen de er, det betyr liv og død for dem.

Derfor så jeg lurer på hvilken PF stemor kan ha? Hun er helt lik, men hun er lett å oppdage og har ikke kontroll på følelsene sine slik som mamma og søster. 

Anbefaler deg å slutte å diagnostisere andre mennesker. Hvis du mener alle kvinner rundt deg har en pf, kanskje på tide å se litt innover eller kutte kontakten hvis de er så ille som du skriver. 

For at en person skal få en diagnose må de utredes av en fagperson over litt tid. Jeg regner med at du ikke er en person som er kvalifisert til å utrede andres psyke? 

Anonymkode: 04486...1dd

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Oddsen for at din søster, mor og stemor har personlighetsforstyrrelse alle sammen? Hvor gammel er du? Om du er voksen er det kanskje på tide å flytte ut, fremfor å sitte på pikerommet og dele ut diagnoser. 

Oddsen for at det er flere personlighetsforstyrrelser i en familie, er fordi det er arvelig, det går generasjon til generasjon.

At min far havnet i ett nytt voldelig forhold, er også veldig vanlig når man ikke er ut av traumebandet. 

ts

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som en blanding av narsissisme og borderline.

Anonymkode: 4578a...4e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Høres ut som en blanding av narsissisme og borderline.

Anonymkode: 4578a...4e8

JA ! Det er akkurat det jeg har tenkt og det er vanskelig å velge en av dem. Er det mulig å ha både NPF og EUPF? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

JA ! Det er akkurat det jeg har tenkt og det er vanskelig å velge en av dem. Er det mulig å ha både NPF og EUPF? Ts

Personlighetsforstyrrelser oppstår ofte komorbid, det betyr at ja, man kan ha både NPF og EUPF, disse er begge i cluster B. Komorbiditet i personlighetsforstyrrelser er så vanlig at de derfor nå går bort fra den kategoriske inndelingen av personlighetsforstyrrelser i ICD-11, og bruker en dimensjonell modell der pasienten scorer langs ulike trekkdimensjoner. 

• Liker 1
Skrevet

Det hjelper ingenting at du setter en diagnose på dem når det ikke er en diagnose de har.

Anbefaler diagnose:  "hun gjør meg sprø". 

Anonymkode: 3868d...6b7

• Liker 1
Skrevet

Dette er litt spesielt🤔 Hvorfor er det viktig å sette en merkelapp på denne oppførselen? Hvilken forskjell kommer det til å gjøre? 

Er det ikke bedre å spørre seg selv om hvordan man skal forholde seg til slik en oppførsel? Man trenger ikke spekulere i diagnoser for å gjøre det. 

Anonymkode: 3be7d...9be

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er litt spesielt🤔 Hvorfor er det viktig å sette en merkelapp på denne oppførselen? Hvilken forskjell kommer det til å gjøre? 

Er det ikke bedre å spørre seg selv om hvordan man skal forholde seg til slik en oppførsel? Man trenger ikke spekulere i diagnoser for å gjøre det. 

Anonymkode: 3be7d...9be

Lag deg en ny tråd og spør der, så skal jeg svare deg der. Dette er MIN tråd.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Personlighetsforstyrrelser oppstår ofte komorbid, det betyr at ja, man kan ha både NPF og EUPF, disse er begge i cluster B. Komorbiditet i personlighetsforstyrrelser er så vanlig at de derfor nå går bort fra den kategoriske inndelingen av personlighetsforstyrrelser i ICD-11, og bruker en dimensjonell modell der pasienten scorer langs ulike trekkdimensjoner. 

wow, interresant. Men det må vell være helt forferdelig å være NPF og EUPF? De kommer ikke til å klare seg bra.  Akkurat slik som stemor som tømmer min far som har høy økonomi og lever på han, bitch.

Skrevet

Kanskje du også har en liten PF da ts? En Cluster C kanskje. Du er veldig kontrollerende.

Anonymkode: 3868d...6b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Oddsen for at det er flere personlighetsforstyrrelser i en familie, er fordi det er arvelig, det går generasjon til generasjon.

At min far havnet i ett nytt voldelig forhold, er også veldig vanlig når man ikke er ut av traumebandet. 

ts

Personlighetsforstyrrelse er ikke arvelig og din stemor er ikke i familie med dere. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

wow, interresant. Men det må vell være helt forferdelig å være NPF og EUPF? De kommer ikke til å klare seg bra.  Akkurat slik som stemor som tømmer min far som har høy økonomi og lever på han, bitch.

Er jo mulig du har en personlighetsforstyrrelse du også ... i alle tilfeller viser du ufin oppførsel. Men dette er jo ikke normalt når man vokser opp med mennesker som svikter en slik du beskriver å ha opplevd. 

Jeg vet ikke hvordan det er å ha slike personlighetsforstyrrelser, men det man vet er at det er vanskelig å behandle. Ofte ser ikke de med personlighetsforstyrrelser selv at det er noe avvikende i måten de er på. Og særlig de med narsissistisk personlighetsforstyrrelse har lite innsikt i at de har en forstyrrelse. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...