AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Litt dramatisk overskrift, men vanskelig å formulere. Jeg ble forsøkt kvelt for mange år siden, men sliter med at jeg er redd for å bli kvelt fortsatt, spesielt av mat, drikke, om jeg er syk og hoster veldig mye, kaster opp og har slim i halsen osv. Å spise biter av mat er spesielt vanskelig, og kan gi meg sterk angst. Har andre opplevd lignende og har råd? Utenom psykolog, altså. Anonymkode: c4d32...2ba 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 Kvelt av mat eller av en annen person? Anonymkode: cc8b0...377
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kvelt av mat eller av en annen person? Anonymkode: cc8b0...377 Person Anonymkode: c4d32...2ba
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #4 Skrevet 20. november 2022 Traumebehandling på Modum bad Anonymkode: 878c2...615 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Skrevet 20. november 2022 Undersøkelse hos ønh for å avklare at det ikke finnes arrvev ol. Deretter evt logoped. Anonymkode: 0331e...b11
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Undersøkelse hos ønh for å avklare at det ikke finnes arrvev ol. Deretter evt logoped. Anonymkode: 0331e...b11 Dette er nok psykisk. Logoped er for talevansker. Anonymkode: c4d32...2ba
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #7 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette er nok psykisk. Logoped er for talevansker. Anonymkode: c4d32...2ba Jeg er logoped og over 50% av det jeg jobber med er svelgevansker. Anonymkode: 2095f...e6e 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #8 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg er logoped og over 50% av det jeg jobber med er svelgevansker. Anonymkode: 2095f...e6e Ja, jeg vet at logopeder jobber med svelgevansker, men jeg har ikke svelgevansker, jeg er redd for å bli kvelt. Anonymkode: c4d32...2ba
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #9 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, jeg vet at logopeder jobber med svelgevansker, men jeg har ikke svelgevansker, jeg er redd for å bli kvelt. Anonymkode: c4d32...2ba Det var vel ikke det jeg skrev? Det du opplever er nok psykisk og du bør søke hjelp for det. Anonymkode: 2095f...e6e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #10 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var vel ikke det jeg skrev? Det du opplever er nok psykisk og du bør søke hjelp for det. Anonymkode: 2095f...e6e Hva var det du ikke skrev? Gikk du inn i tråden bare for å si hva du jobbet med, uten relevans til tråden i det hele tatt? Anonymkode: c4d32...2ba 1
PITTY Skrevet 20. november 2022 #11 Skrevet 20. november 2022 Er i alle fall ikke merkelig om man blir traumatisert etter en sånn grusom opplevelse. At du også nå fargelegges i hverdagen m.t.p spising og slikt du forteller, ja. Du må kanskje søke hjelp og forståelse ut ifra den innfallsvinkelen.
Maestro Skrevet 20. november 2022 #12 Skrevet 20. november 2022 Slet med det samme, etter jeg satt Mat i halsen som 10 åring. Tok mange år før jeg klarte og svelge skikkelig. Tygg mat godt og bruk god tid når du spiser. Svelg med drikke om det hjelper.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #13 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hva var det du ikke skrev? Gikk du inn i tråden bare for å si hva du jobbet med, uten relevans til tråden i det hele tatt? Anonymkode: c4d32...2ba Jeg svarte på påstanden om at logopeder er for talevansker. Logopeder jobber med mye mer enn det, blant annet svelgevansker, også de som skyldes psykiske sperrer. Men man bør også ha psykiatrisk hjelp. Anonymkode: 2095f...e6e 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #14 Skrevet 20. november 2022 Det er jo vansker med å svelge du har. Hos en logoped vil du kunne få informasjon om hvordan halsen fungerer, og få øvelser som vil gjøre deg trygg på at halsen din fungerer som den skal. Anonymkode: 0331e...b11
Gjest supernova_87 Skrevet 20. november 2022 #15 Skrevet 20. november 2022 (endret) I boken til Ingvar Wilhelmsen "Det er ikke mer synd på deg enn alle andre" eller var det eventuelt "Sjef i eget liv", så starter det med historien om noen som har så ekstrem frykt for kvelning at de bare spiser flytende føde. Ved hjelp av kognitiv atferdsterapi får de det bedre. Hans budskap er vel at "Livet er et usikkert prosjekt", og man må bli opptatt av å leve livet, ikke unngå å dø. Hvis du ikke vil gå til psykolog, eller allerede gjør det, så kan jo kanskje noen av de bøkene gjøre at du føler deg truffet, og kanskje du kan jobbe med tankemønstrene dine rundt dette selv. Det handler vel mye om å velge å akseptere at det kan hende det skjer, og så leve godt med den usikkerheten etter hvert. Selv ville jeg nok gått til psykolog. Livet er ikke verdt å gå rundt å lide om man kan få kvalifisert hjelp. Edit: Jeg sliter for øvrig med kronisk slim i halsen, og før jeg fikk dette undersøkt hos lege så kunne jeg engste meg for det. Da la jeg mer og mer merke til det. Jeg pådro meg også kronisk halskatarr, som er litt som kronisk hoste, fordi jeg kjente ubehag i halsen. Jeg drev og kremtet. Men dette kan man jo avlære, bli var sensasjonen og så la være å forsøke å fjerne den ved kremting og hosting fordi man vet at det ikke egentlig er noe som obstruerer halsen. Så det at du har denne frykten gjør naturligvis at du legger bedre merke til de gangene du har hoste, og fokuset dit gjør at du opplever det som verre enn det er. Det kan jo også føre til at du faktisk som meg hoster og kremter mer og skaper ubehag i slimhinnene i halsen. Endret 20. november 2022 av supernova_87
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #16 Skrevet 20. november 2022 supernova_87 skrev (1 time siden): liv", så starter det med historien om noen som har så ekstrem frykt for kvelning at de bare spiser flytende føde Jeg har også lest de bøkene og såvidt jeg husker gjelder det nærmest utelukkende personer som har angst for noe de ikke har opplevd. Dvs redd for kvelning uten å ha opplevd det. Stemmer? Jeg tenker at det blir noe annet. Anonymkode: c4d32...2ba
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #17 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo vansker med å svelge du har. Hos en logoped vil du kunne få informasjon om hvordan halsen fungerer, og få øvelser som vil gjøre deg trygg på at halsen din fungerer som den skal. Anonymkode: 0331e...b11 Nei. Jeg har ikke problemer med å svelge. Jeg har problemer med at jeg kjenner på følelsen av å bli kvalt når jeg spiser/drikker. Jeg kan heller ikke bruke skjerf eller pologensere. Anonymkode: c4d32...2ba
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #18 Skrevet 20. november 2022 Ja, sag AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei. Jeg har ikke problemer med å svelge. Jeg har problemer med at jeg kjenner på følelsen av å bli kvalt når jeg spiser/drikker. Jeg kan heller ikke bruke skjerf eller pologensere. Anonymkode: c4d32...2ba Ja, sagt med andre ord problemer med å svelge. Og en rekke andre problemer i følge dette innlegget. Hvilke tips ønsker du da? Ikke psykolog, ikke lege, ikke logoped? Da foreslår jeg durek verrett. Har hørt han har noen amuletter. Anonymkode: 0331e...b11 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #19 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, sag Ja, sagt med andre ord problemer med å svelge. Og en rekke andre problemer i følge dette innlegget. Hvilke tips ønsker du da? Ikke psykolog, ikke lege, ikke logoped? Da foreslår jeg durek verrett. Har hørt han har noen amuletter. Anonymkode: 0331e...b11 Takk - altså ikke spesielt for amuletter, selv om det var litt morsomt, men takk for at du tok deg tid til å svare. Er nok psykolog som er mest aktuelt tenker jeg. Anonymkode: c4d32...2ba
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #20 Skrevet 21. november 2022 Selv opplevd i forhold til mat som satt seg fast. Fikk alvorlige traumer som førte til at jeg levde på nutridrink i ett år. Psykolog og bearbeidelse var eneste utvei. Anonymkode: b1a93...419
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå