Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Alle på jobb fikk en Mail om uniformsregler. Vi får utdelt uniform av arbeidsgiver. Men samtidig skrev sjefen at vi må gå med svarte sko/joggesko. Dette får vi ikke av jobben. 

Sendte en Mail og spurte om vi skal sende kvittering eller om jobben har noen avtaler noe sted hvor man skal skaffe sko. Fikk da som svar at «sko må de ansatte selv ordne, og bedriften dekker ikke utgifter til dette.» «Slik har det alltid vært på avdelingen.»

Er dette rimelig? Jeg har ikke bruk for de skoene i det private. Kun på jobb. Kan jobben kreve at jeg går med en viss type sko, at dette er uniform, uten å dekke eller gi et «tilskudd»? Jeg er lite interessert i å investere i klær som jeg kun har bruk for på jobben. I uniformen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at arbeidsgiver har rett til å bestemme regler for påkledning på arbeidsplassen

Anonymkode: 9c566...506

• Liker 7
Skrevet
mariwtf skrev (20 minutter siden):

Jeg er lite interessert i å investere i klær som jeg kun har bruk for på jobben.

Vel, skoene holder jo lengre om de kun benyttes på jobb, samtidig som du slipper å slite de andre skoene dine. 

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, arbeidsgiver kan kreve dette. Hadde de krevd at du måtte gå med sko av merke XX eller grønne sko med 1/2 hæl og tre knapper, måtte arbeidsgiver dekket skoene. Men såpass generelt som svarte sko må du betale selv. 

Tenk på alle som jobber på kontor med dresscode. Sjeldent de får noen klær dekket (selv om jeg har hørt om det, unntaksvis). 

Anonymkode: af5d2...585

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skal jobbe minst 8 timer, 5 dager i uka.

Sier seg selv at du har bruk for de skoene. Kjøp gode sko.

De fleste betaler for klærne sine, buss/bil til og fra, lunsj ect

Anonymkode: 2b2be...99d

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Da jeg jobbet på IKEA var også kravet sorte sko. Vi fant alle skoene vi kjente var best for våres egne del og måtte jo betale det selv. Hos oss fikk vi 500 kr ekstra en gang i året nettopp for skokjøp. Vet du om dere også får det tilskuddet?

Anonymkode: 9af3d...7d0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt vanlig med kleskode på jobb. I min bransje er det helt vanlig å kle seg i klær man nødvendigvis ikke ville gått med på fritiden.

Det forundrer meg at dette er sjokkerende for enkelte.

Anonymkode: 59f80...50d

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Alltid fått 500,- for sko. Og ja, arbeidsgivere har lov og bestemme dette. Da jeg var leder, fikk vi av min leder igjen at tights ikke var lov og kun mørke bukser. Kjøpte vi sko, måtte vi ta bilde av dem og sende inn for godkjenning. Dette var et bakeri utsalg. 

Husk at dere skal fronte en bedrift og klær og sko har noe og si og at dere skal være like. 

• Liker 3
Skrevet

Det er ganske vanlig å måtte kjøpe egne sko til å bruke på jobb. Vi må, får ingen støtte av arbeidsgiver til dette. Har heller ikke lov til å bruke skoene hjemme/utenfor arbeid.

Anonymkode: 07826...ba9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid fått sko og klær av min arbeidsplass og syns alt annet høres rart ut. 

Anonymkode: 06242...c82

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har alltid fått sko og klær av min arbeidsplass og syns alt annet høres rart ut. 

Anonymkode: 06242...c82

Hva slags jobb har du?

Anonymkode: 07826...ba9

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da jeg jobbet på IKEA var også kravet sorte sko. Vi fant alle skoene vi kjente var best for våres egne del og måtte jo betale det selv. Hos oss fikk vi 500 kr ekstra en gang i året nettopp for skokjøp. Vet du om dere også får det tilskuddet?

Anonymkode: 9af3d...7d0

Nei, vi får ikke noe tilskudd.

Skrevet
Maestro skrev (19 minutter siden):

Alltid fått 500,- for sko. Og ja, arbeidsgivere har lov og bestemme dette. Da jeg var leder, fikk vi av min leder igjen at tights ikke var lov og kun mørke bukser. Kjøpte vi sko, måtte vi ta bilde av dem og sende inn for godkjenning. Dette var et bakeri utsalg. 

Husk at dere skal fronte en bedrift og klær og sko har noe og si og at dere skal være like. 

Ser den, men du fikk 500kr for sko. Vi får ikke dette. Hadde vi fått det ville jeg forstått det.  Men p.d.d. får vi ikke noe tilskudd. Samtidig er det uniformskrav og de dekker resten av uniformen. 

• Liker 2
Skrevet

Det er svært vanlig med kleskode i mange yrker, og da gjerne klær man ikke bruker utenfor arbeid. Eksempelvis konsulentbransjen. Jeg har jobba der som nyutdanna med relativt lav lønn, men måtte likevel handle masse nye klær som jeg kun brukte på jobb. Ingen støtte til kjøp av klær eller sko. Men det betyr jo også at klærne/skoene jeg bruker utenfor arbeidstid varer lenger fordi de blir ikke brukt når jeg er på jobb. 

Anonymkode: 7088a...a13

• Liker 4
Skrevet

Har hatt jobb i verkstedhall hvor vi fikk kjeledress og sko, ulltøy måtte vi holde selv. Ulltøyet fikk svimerker, ble hullete og fult av støv fra stål. Måtte fortsatt holde ullen selv. Samme innen veidrift, man får reflekstøyet og skoene men må holde ull selv (og det er utendørs i mange minus).

Anonymkode: 7db7c...70d

• Liker 1
Skrevet
mariwtf skrev (1 time siden):

Er dette rimelig? Ja, det er det. Du trenger uansett sko, og dette er ikke spesialsko på noen som helst måte. Arbeidsgiver krever kun at de har et visst utseende, ikke et bestemt merke, eller andre urimelige ting. Du velger selv pris og modell, så lenge de er innafor kravet. Du velger jo også selv om du vil bruke disse skoene utenom jobb, siden det er dine egne sko. Du sparer slitasje på de skoene du vil bruke ellers på denne måten. 

Jeg har ikke bruk for de skoene i det private. Kun på jobb. Kan jobben kreve at jeg går med en viss type sko, at dette er uniform, uten å dekke eller gi et «tilskudd»? Ja, det kan de. Kleskode kalles det, og er vanlig på mange slags arbeidsplasser. Hvis du skal ha rett til å få dette dekket må det enten være en tariffavtale om det, eller at det ligger inne i personalreglementet på arbeidsplassen. Unntaket er vernesko og annet som handler om sikkerhet, men det gjelder jo ikke i ditt tilfelle. 

Jeg er lite interessert i å investere i klær som jeg kun har bruk for på jobben. I uniformen. 

Anonymkode: 81efe...7f6

• Liker 5
Skrevet
mariwtf skrev (58 minutter siden):

Ser den, men du fikk 500kr for sko. Vi får ikke dette. Hadde vi fått det ville jeg forstått det.  Men p.d.d. får vi ikke noe tilskudd. Samtidig er det uniformskrav og de dekker resten av uniformen. 

Har du en jobb der du ikke står og går hele dagen, typ butikk eller som servitør, kan du gå ned i pris. Jobber du på gulv, må du ha gode sko. Enten gode sko eller kødde til bein, rygg og nakke. Og det er ukult. 

Ev kjøpt litt billigere sko og kjøpt noen sånn gele såler i tillegg. Helt kanon! 

Skrevet
mariwtf skrev (9 timer siden):

Hei

Alle på jobb fikk en Mail om uniformsregler. Vi får utdelt uniform av arbeidsgiver. Men samtidig skrev sjefen at vi må gå med svarte sko/joggesko. Dette får vi ikke av jobben. 

Sendte en Mail og spurte om vi skal sende kvittering eller om jobben har noen avtaler noe sted hvor man skal skaffe sko. Fikk da som svar at «sko må de ansatte selv ordne, og bedriften dekker ikke utgifter til dette.» «Slik har det alltid vært på avdelingen.»

Er dette rimelig? Jeg har ikke bruk for de skoene i det private. Kun på jobb. Kan jobben kreve at jeg går med en viss type sko, at dette er uniform, uten å dekke eller gi et «tilskudd»? Jeg er lite interessert i å investere i klær som jeg kun har bruk for på jobben. I uniformen. 

Når jeg jobbet i dagligvare var det satt av xxx pr hode for uniform, ut over det fikk vi ikke dekket noe. Å det gikk noen uniformer i året, skulle gjerne ha en jakke til vinteren også, langermet i stedefor t skjorte osv. Kvota ble gjerne brukt opp ved første bestilling, men vi fikk alltid etterfylt med selve klærene. 

Vi fikk gratis sko av kjeden en gang ifb med et jubileum, de var såpass elendige at ingen brukte de og 5 år senere sto fortsatt alle sine ubrukt.

Helt mot slutten av min 15 år periode i butikk fikk vi igjennom å få et par hundre kr i sko dekket. Men det var strengtatt som å pisse i havet når du går ut minst 2 par skikkelig joggesko på jobb i året. 

Konklusjonen er, sko holdes utenfor med mindre du trenger vernesko for å utføre arbeidet.

Anonymkode: 856a8...2de

Skrevet

Jeg får ikke dekket klær jeg bruker på arbeidet, overhodet. Likevel er det klare forventninger til type bekledning.

Hadde det enda bare vært at jeg måtte betale for skoene hadde jeg vært storfornøyd :D Er egentlig fornøyd nå og.

Anonymkode: f80ce...68f

Skrevet

Så lenge det bare er sko til å dekke en kleskode, ikke vernesko så kan nok arbeidsgiver forlange at den ansatte selv står for kjøpet, med mindre annet er avtalt i f.eks tariffavtale.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...