AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #21 Skrevet 19. november 2022 Så flott at folk fremdeles ser på meg som en ungdom🤩 Anonymkode: 03b96...8b7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #22 Skrevet 19. november 2022 Fredagstacoe er jo veldig norsk tradisjon. Anonymkode: f8882...a26 1
Leo Skrevet 19. november 2022 #23 Skrevet 19. november 2022 Svigerfar på 90 er veldig glad i taco (Og andre "nye" matretter. De lokale thai- og pizzasjappene lever godt på ham ). Fisk fikk han nok av som vestlending oppvokst før, under og etter 2. verdenskrig 2 1
Nattens rytter Skrevet 19. november 2022 Forfatter #24 Skrevet 19. november 2022 (endret) ChadMcChadson skrev (1 time siden): Er kjempeglad i Taco 🥰 Det jeg lurer på er åssen folk pleier å ha brunosten i taco? I skiver eller kutter dere den opp i små terninger? Taco med kjekjøt, raudost og byggmjølstortilla hadde vore noko! Eg skal ved høve drøfta det med han Arne Brimi. https://www.nrk.no/mat/tortilla-av-bygg-og-hvete-1.12244736 Endret 19. november 2022 av Nattens rytter
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #25 Skrevet 19. november 2022 Vi spiser kokt høne med sopp og potetbåter hver fredag. Anonymkode: da9ca...e41
Gjest ChadMcChadson Skrevet 19. november 2022 #26 Skrevet 19. november 2022 5 minutter siden, Nattens rytter said: Taco med kjekjøt, raudost og byggmjølstortilla hadde vore noko! Eg skal ved høve drøfta det med han Arne Brimi. https://www.nrk.no/mat/tortilla-av-bygg-og-hvete-1.12244736 Digg. Selv om jeg måtte google 2 av de tre ingrediensene. En fryd å se folk skrive på dialekt selv om jeg ikke alltid helt henger med ❤️
Gjest Nattlykt Skrevet 19. november 2022 #27 Skrevet 19. november 2022 (endret) ChadMcChadson skrev (1 time siden): Er kjempeglad i Taco 🥰 Det jeg lurer på er åssen folk pleier å ha brunosten i taco? I skiver eller kutter dere den opp i små terninger? Små terninger. Sammen med raspa gulrot. Endret 19. november 2022 av Nattlykt
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #28 Skrevet 19. november 2022 Taco er vel ikke særlig dyrt da. De fleste hjem har vel alt utenom tacosaus, lefser og kanskje kjøttdeig liggende. Men mais, agurk, paprika og andre grønnsaker er vel normalt å ha i kjøleskapet stort sett til enhver tid? Iallfall her i heimen 😄 Det sagt så er vi ikke katolske i vårt hjem, ei heller kristne eller muslimer for den saksskyld. Vi spiser oftere fajitas enn taco, og ellers spiser vi det vi har lyst på til middag😅 Anonymkode: 41038...ebd
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #29 Skrevet 19. november 2022 Hos oss spiser vi alltid kjøttkaker med kokt potet, brun saus og ertestuing hver mandag, flesk og duppe tirsdag, sild og poteter onsdag, smalahove torsdag og lutefisk på fredager. Lørdag er det rømmegrøt, og lettsaltet torsk med rotmos hver søndag. Viktig å holde seg til norsk tradisjonsmat. Uansett hvor vondt det smaker. Anonymkode: 43045...0ff 1
Nattens rytter Skrevet 19. november 2022 Forfatter #30 Skrevet 19. november 2022 Nattlykt skrev (5 minutter siden): Små terninger. Sammen med rappa gulrot. Gulrot er bra mat.
Gjest Nattlykt Skrevet 19. november 2022 #31 Skrevet 19. november 2022 Nattens rytter skrev (1 minutt siden): Gulrot er bra mat. Absolutt. Dyrker sjøl. 😉
Nattens rytter Skrevet 19. november 2022 Forfatter #32 Skrevet 19. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hos oss spiser vi alltid kjøttkaker med kokt potet, brun saus og ertestuing hver mandag, flesk og duppe tirsdag, sild og poteter onsdag, smalahove torsdag og lutefisk på fredager. Lørdag er det rømmegrøt, og lettsaltet torsk med rotmos hver søndag. Viktig å holde seg til norsk tradisjonsmat. Uansett hvor vondt det smaker. Anonymkode: 43045...0ff Sett vekk frå smalahove og lutefisk, so er dei andre rettane vanleg norsk kvardagsmat. Smakar godt gjer det òg. Om du tykkjer at vanlege kjøtkaker vert litt keisamt, kan du t.d. laga kjøtkaker av elg. Endret 19. november 2022 av Nattens rytter
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #33 Skrevet 19. november 2022 Nattens rytter skrev (8 timer siden): Kva er det som gjer at ungdomen er so huga på ein so dyr og unorsk rett som fredagstaco? I vår heim et me alltid innlandsfisk om fredagane, det er ein eldgamal tradisjon som strekk seg attende til den katolske tida. Lærer ikkje ungane om norske tradisjonar i heimkunnskapstimane? https://www.kristendom.dk/den-katolske-kirke/hvorfor-spiser-katolikker-fisk-om-fredagen Fredagsfisk er ikke en norsk tradisjon. Det er også for få katolikker i Norge til at man kan si at dette er en tradisjon det er viktig å opprettholde. Kong Sverre talte Roma midt imot, og siden den tid har katolske tradisjoner hatt lite med norsk kultur å gjøre. Katolikker generelt spiser heller ikke fisk på fredager. Det er LANGfredag som tradisjonelt er fiskedager. At du i tillegg måtte finne en dansk kilde for påstanden din, understreker vel hvor lite norsk tradisjonen er. Anonymkode: 43045...0ff 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #34 Skrevet 19. november 2022 Nattens rytter skrev (8 timer siden): Kva er det som gjer at ungdomen er so huga på ein so dyr og unorsk rett som fredagstaco? I vår heim et me alltid innlandsfisk om fredagane, det er ein eldgamal tradisjon som strekk seg attende til den katolske tida. Lærer ikkje ungane om norske tradisjonar i heimkunnskapstimane? https://www.kristendom.dk/den-katolske-kirke/hvorfor-spiser-katolikker-fisk-om-fredagen Nr 1:Taco er ikke dyrt Nr2: Det er langt i fra kun ungdom som spiser taco Nr 3: Verden går fremover og tidene forandrer seg Anonymkode: 00721...2d3 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #35 Skrevet 19. november 2022 Nattens rytter skrev (1 minutt siden): Sett vekk frå smalahove og lutefisk, so er dei andre rettane vanleg norsk kvardagsmat. Smakar godt gjer det òg. Om du tykkjer at vanlege kjøtkaker vert litt keisamt, kan du t.d. laga kjøtkaker av elg. Joda, jeg liker alle rettene jeg. Var satt litt på spissen, for å understreke hvor dumt det skulle være å alltid spise innlandsfisk på fredager (hvilket slett ikke på noen måte er en norsk tradisjon ut over kanskje i visse ytterst få små kretser). Anonymkode: 43045...0ff 2
Amossa Skrevet 19. november 2022 #36 Skrevet 19. november 2022 Det kommer nok av at nordmenn reiser mer og inspireres av utenlandske smaker og retter. Husker enda sjokket da jeg forsynte meg av olivenskåla på en bar i Marokka. Det var i 1980, og Jeg trodde det var druer! 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #37 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Taco er vel ikke særlig dyrt da. De fleste hjem har vel alt utenom tacosaus, lefser og kanskje kjøttdeig liggende. Men mais, agurk, paprika og andre grønnsaker er vel normalt å ha i kjøleskapet stort sett til enhver tid? Iallfall her i heimen 😄 Det sagt så er vi ikke katolske i vårt hjem, ei heller kristne eller muslimer for den saksskyld. Vi spiser oftere fajitas enn taco, og ellers spiser vi det vi har lyst på til middag😅 Anonymkode: 41038...ebd Vet ikke med deg, men her i huset må jeg kjøpe nytt når jeg spiser opp noe. Så alt i tacoen koster. Mulig du lever i en parallell virkelighet der du slipper å anse forbruk som kostnad. Anonymkode: 33fb0...184
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #38 Skrevet 19. november 2022 Spiser taco iblant, men sjelden på fredager. Så latterlig at alle liksom skal spise det akkurat på fredag. Anonymkode: 095e8...150
Nattens rytter Skrevet 19. november 2022 Forfatter #39 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vet ikke med deg, men her i huset må jeg kjøpe nytt når jeg spiser opp noe. Så alt i tacoen koster. Mulig du lever i en parallell virkelighet der du slipper å anse forbruk som kostnad. Anonymkode: 33fb0...184 Ja, kostar fort 300 kr.
Gjest ChadMcChadson Skrevet 19. november 2022 #40 Skrevet 19. november 2022 36 minutter siden, Nattlykt said: Små terninger. Sammen med raspa gulrot. Ah skal prøve med gulrot også neste gang Jo mer sunnhet jo bedre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå