Nattens rytter Skrevet 19. november 2022 #1 Skrevet 19. november 2022 (endret) Kva er det som gjer at ungdomen er so huga på ein so dyr og unorsk rett som fredagstaco? I vår heim et me alltid innlandsfisk om fredagane, det er ein eldgamal tradisjon som strekk seg attende til den katolske tida. Lærer ikkje ungane om norske tradisjonar i heimkunnskapstimane? https://www.kristendom.dk/den-katolske-kirke/hvorfor-spiser-katolikker-fisk-om-fredagen Endret 19. november 2022 av Nattens rytter
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #2 Skrevet 19. november 2022 Ungdom? Alle spiser jo taco. Anonymkode: 35c76...6ce 17 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #3 Skrevet 19. november 2022 Vi spiser ikke fredagstaco så veldig ofte. Men min far, som er over 80 år, har taco hver fredag. Sammen med sine venner. Så det er vel ikke noe ungdomsgreie? Anonymkode: 49fff...734 6 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #4 Skrevet 19. november 2022 Har ikke noe til overs for "sånn har det alltid vært og sånn skal det alltid være" så her i huset spiser vi forskjellig på fredager, det eneste er at vi aldri har taco på fredager, for det har alle andre. Vi har ofte pizza på fredager, noen ganger bare brødskiver. I går hadde vi kylling med blomkålris til. Da jeg vokste opp hadde vi enten gryterett eller pølse og lompe på fredager. Jeg hadde ikke hørt om fredagstaco før jeg plutselig hørte at det hadde vært en tradisjon i 20 år (tror det var en reklame). Vi har innimellom taco på lørdager hvis vi har taco. Anonymkode: 96cee...a57 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #5 Skrevet 19. november 2022 26 minutter siden, Nattens rytter said: Kva er det som gjer at ungdomen er so huga på ein so dyr og unorsk rett som fredagstaco? I vår heim et me alltid innlandsfisk om fredagane, det er ein eldgamal tradisjon som strekk seg attende til den katolske tida. Lærer ikkje ungane om norske tradisjonar i heimkunnskapstimane? https://www.kristendom.dk/den-katolske-kirke/hvorfor-spiser-katolikker-fisk-om-fredagen Fordi vi ikke er katolikker? Anonymkode: 654d7...4b0 5 1 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #6 Skrevet 19. november 2022 Nattens rytter skrev (35 minutter siden): Kva er det som gjer at ungdomen er so huga på ein so dyr og unorsk rett som fredagstaco? I vår heim et me alltid innlandsfisk om fredagane, det er ein eldgamal tradisjon som strekk seg attende til den katolske tida. Lærer ikkje ungane om norske tradisjonar i heimkunnskapstimane? https://www.kristendom.dk/den-katolske-kirke/hvorfor-spiser-katolikker-fisk-om-fredagen Hva er greia med mennesker som alltid skal kritisere andre og tror at de er bedre enn alle? Anonymkode: 00721...2d3 9 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #8 Skrevet 19. november 2022 Kun min mann og jeg hjemme i går, begge ungdommene våre var borte. Vi spiste likevel taco, men droppet agurk, mais og rømme og fokuserte på sterk pico de gallo, jalapenos, guacamole, salsa med kjøttdeig og ost. Ungene liker det sosiale med taco. Ja det er dyrt, men det går an å gjøre det billigere. Ingen av matrettene jeg ble servert som liten frister meg, jeg har av prinsipp aldri kokt potet siden jeg flyttet hjemmefra for eksempel. Mange av mattradisjonene i Norge kom av nød, det var ingen overflod av urter, grønnsaker osv. Nå HAR vi tilgang til alt dette våre forfedre manglet og som de helt sikkert ville brukt om de kunne. Derfor ser jeg til andre lands matlaging og for meg blir det helst Italia for da kan jeg spise masse tomater for eksempel…. Jeg vokste opp med mye kokt torsk, kokte poteter og smør. Noe mer intetsigende salte greier vil jeg aldri mer ha i meg. Salt er ikke smaken for meg…. Gi meg heller noe sterkt indisk enn noe norsk og saltet. Anonymkode: f9a58...9aa 3 1
Nattens rytter Skrevet 19. november 2022 Forfatter #9 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vi spiser ikke fredagstaco så veldig ofte. Men min far, som er over 80 år, har taco hver fredag. Sammen med sine venner. Så det er vel ikke noe ungdomsgreie? Anonymkode: 49fff...734 Det er vel ingen som får taco på sjukeheimen?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #10 Skrevet 19. november 2022 Nattens rytter skrev (Akkurat nå): Det er vel ingen som får taco på sjukeheimen? Min bestemor er 90 og bor hjemme.. Anonymkode: 35c76...6ce 1 1
Nattens rytter Skrevet 19. november 2022 Forfatter #11 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min bestemor er 90 og bor hjemme.. Anonymkode: 35c76...6ce Et ho òg taco? Taco er jo ein rett ny middagsrett her til lands.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #12 Skrevet 19. november 2022 Nattens rytter skrev (42 minutter siden): Det er vel ingen som får taco på sjukeheimen? Er du alltid like forutinntatt ? Anonymkode: 00721...2d3 10 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #13 Skrevet 19. november 2022 Nattens rytter skrev (1 time siden): Det er vel ingen som får taco på sjukeheimen? Hva får deg til å tro at han bor på sykehjem? Alderen hans? Anonymkode: 49fff...734 1 1
Nattens rytter Skrevet 19. november 2022 Forfatter #14 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva får deg til å tro at han bor på sykehjem? Alderen hans? Anonymkode: 49fff...734 Meir det at han åt middag saman med andre tilårskomne gubbar kvar fredag - er det ein lokal eldrekafé som lagar maten?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #15 Skrevet 19. november 2022 Nattens rytter skrev (56 minutter siden): Meir det at han åt middag saman med andre tilårskomne gubbar kvar fredag - er det ein lokal eldrekafé som lagar maten? Nei, de er da oppegående nok til å lage maten sin selv. Og hvor får du det fra at han kun har mannlige venner? Anonymkode: 49fff...734 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #16 Skrevet 19. november 2022 Er det så mange katolikker i Norge da? Har aldri hørt om å spise innlandsfisk hver fredag. Takke meg til taco, og jeg er 40 år, altså ikke «ungdommen». Taco er ikke dyrt heller. Anonymkode: d97fc...da0 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #17 Skrevet 19. november 2022 Jeg har taco når jeg vil. Ikke noe som heter fredagstaco her. Jeg har taco når det passer meg, hvilken som helst dag. Anonymkode: e9c26...23e 1
Nattens rytter Skrevet 19. november 2022 Forfatter #18 Skrevet 19. november 2022 Ein rotnorsk vri på taco: https://www.nrk.no/mat/tjerslands-tortilla-med-kje-1.13758454
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #19 Skrevet 19. november 2022 Hjemme hos oss har vi hatt tacofredag siden 80 tallet, så dette er en tradisjon for oss. Anonymkode: 78bd1...e01 1
Gjest ChadMcChadson Skrevet 19. november 2022 #20 Skrevet 19. november 2022 Er kjempeglad i Taco 🥰 Det jeg lurer på er åssen folk pleier å ha brunosten i taco? I skiver eller kutter dere den opp i små terninger?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå