Gå til innhold

Fredagstaco

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Kva er det som gjer at ungdomen er so huga på ein so dyr og unorsk rett som fredagstaco? I vår heim et me alltid innlandsfisk om fredagane, det er ein eldgamal tradisjon som strekk seg attende til den katolske tida. Lærer ikkje ungane om norske tradisjonar i heimkunnskapstimane? 

https://www.kristendom.dk/den-katolske-kirke/hvorfor-spiser-katolikker-fisk-om-fredagen

Endret av Nattens rytter
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungdom? Alle spiser jo taco.

Anonymkode: 35c76...6ce

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi spiser ikke fredagstaco så veldig ofte. Men min far, som er over 80 år, har taco hver fredag. Sammen med sine venner. Så det er vel ikke noe ungdomsgreie? 

Anonymkode: 49fff...734

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Har ikke noe til overs for "sånn har det alltid vært og sånn skal det alltid være" så her i huset spiser vi forskjellig på fredager, det eneste er at vi aldri har taco på fredager, for det har alle andre. 

Vi har ofte pizza på fredager, noen ganger bare brødskiver. I går hadde vi kylling med blomkålris til. 

Da jeg vokste opp hadde vi enten gryterett eller pølse og lompe på fredager. Jeg hadde ikke hørt om fredagstaco før jeg plutselig hørte at det hadde vært en tradisjon i 20 år (tror det var en reklame). 

Vi har innimellom taco på lørdager hvis vi har taco. 

Anonymkode: 96cee...a57

• Hjerte 1
Skrevet
26 minutter siden, Nattens rytter said:

Kva er det som gjer at ungdomen er so huga på ein so dyr og unorsk rett som fredagstaco? I vår heim et me alltid innlandsfisk om fredagane, det er ein eldgamal tradisjon som strekk seg attende til den katolske tida. Lærer ikkje ungane om norske tradisjonar i heimkunnskapstimane? 

https://www.kristendom.dk/den-katolske-kirke/hvorfor-spiser-katolikker-fisk-om-fredagen

Fordi vi ikke er katolikker? 

Anonymkode: 654d7...4b0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Nattens rytter skrev (35 minutter siden):

Hva er greia med mennesker som alltid skal kritisere andre og tror at de er bedre enn alle?

Anonymkode: 00721...2d3

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva med fisketacofredag?

• Liker 1
Skrevet

Kun min mann og jeg hjemme i går, begge ungdommene våre var borte. Vi spiste likevel taco, men droppet agurk, mais og rømme og fokuserte på sterk pico de gallo, jalapenos, guacamole, salsa med kjøttdeig og ost. 

Ungene liker det sosiale med taco. Ja det er dyrt, men det går an å gjøre det billigere.

Ingen av matrettene jeg ble servert som liten frister meg, jeg har av prinsipp aldri kokt potet siden jeg flyttet hjemmefra for eksempel. 

Mange av mattradisjonene i Norge kom av nød, det var ingen overflod av urter, grønnsaker osv. Nå HAR vi tilgang til alt dette våre forfedre manglet og som de helt sikkert ville brukt om de kunne. Derfor ser jeg til andre lands matlaging og for meg blir det helst Italia for da kan jeg spise masse tomater for eksempel…. 

Jeg vokste opp med mye kokt torsk, kokte poteter og smør. Noe mer intetsigende salte greier vil jeg aldri mer ha i meg. Salt er ikke smaken for meg…. Gi meg heller noe sterkt indisk enn noe norsk og saltet.

Anonymkode: f9a58...9aa

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi spiser ikke fredagstaco så veldig ofte. Men min far, som er over 80 år, har taco hver fredag. Sammen med sine venner. Så det er vel ikke noe ungdomsgreie? 

Det er vel ingen som får taco på sjukeheimen? 

Skrevet
Nattens rytter skrev (Akkurat nå):

Min bestemor er 90 og bor hjemme..

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min bestemor er 90 og bor hjemme..

Et ho òg taco? Taco er jo ein rett ny middagsrett her til lands. 

Skrevet
Nattens rytter skrev (42 minutter siden):

Er du alltid like forutinntatt ?

Anonymkode: 00721...2d3

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
Nattens rytter skrev (1 time siden):

Hva får deg til å tro at han bor på sykehjem? Alderen hans?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva får deg til å tro at han bor på sykehjem? Alderen hans?

Meir det at han åt middag saman med andre tilårskomne gubbar kvar fredag - er det ein lokal eldrekafé som lagar maten? 

Skrevet
Nattens rytter skrev (56 minutter siden):

Meir det at han åt middag saman med andre tilårskomne gubbar kvar fredag - er det ein lokal eldrekafé som lagar maten? 

Nei, de er da oppegående nok til å lage maten sin selv. Og hvor får du det fra at han kun har mannlige venner?

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Er det så mange katolikker i Norge da? Har aldri hørt om å spise innlandsfisk hver fredag. Takke meg til taco, og jeg er 40 år, altså ikke «ungdommen». Taco er ikke dyrt heller. 

Anonymkode: d97fc...da0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har taco når jeg vil. Ikke noe som heter fredagstaco her. Jeg har taco når det passer meg, hvilken som helst dag. 

Anonymkode: e9c26...23e

• Liker 1
Skrevet

Hjemme hos oss har vi hatt tacofredag siden 80 tallet, så dette er en tradisjon for oss. 

Anonymkode: 78bd1...e01

• Hjerte 1
Gjest ChadMcChadson
Skrevet

Er kjempeglad i Taco 🥰 

Det jeg lurer på er åssen folk pleier å ha brunosten i taco? I skiver eller kutter dere den opp i små terninger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...