AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #21 Skrevet 19. november 2022 Så du mener at når barna har lagt seg på kvelden så skal han vaske og du sitte med beina høyt og slappe av? Synes ikke du har noe å klage over. Og om det er så vanskelig for deg å ha barna alene, så får du spørre om dere skal bytte og at du vasker og han tar ungene. Anonymkode: 9464a...f0d 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #22 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du mener at når barna har lagt seg på kvelden så skal han vaske og du sitte med beina høyt og slappe av? Synes ikke du har noe å klage over. Og om det er så vanskelig for deg å ha barna alene, så får du spørre om dere skal bytte og at du vasker og han tar ungene. Anonymkode: 9464a...f0d Hvorfor er det så vanskelig for så mange her å skjønne: Hun mener vel først og fremst at han skal slutte å vaske så mye. Ikke at han skal vaske mens hun slapper av, herregud.. Anonymkode: 48f62...1c5 7 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #23 Skrevet 19. november 2022 Ser virkelig ikke problemet. Anonymkode: dbfb1...a8f 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #24 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det så vanskelig for så mange her å skjønne: Hun mener vel først og fremst at han skal slutte å vaske så mye. Ikke at han skal vaske mens hun slapper av, herregud.. Anonymkode: 48f62...1c5 Jeg syns ikke akkurat det høres ut som han vasker for mye. Hadde dette vært min mann hadde jeg syns dette hadde vært luksus! Vi vasker daglig her hjemme, ikke nødvendigvis hele huset hver dag, men kjøkkenet vaskes over daglig og bad vaskes fort vekk 2-3 ganger i uka. Men det er vel forskjell på folk hva man trives i. For min del gir et rent hjem ro i sjela! Anonymkode: 9464a...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #25 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Husarbeid er verken hobby eller fritid og er ikke «på bekostning av kone av barn» (tvert imot en avlastning og en hjelp, spør du meg). Et bad trenger å vaskes rimelig ofte jo.. Anonymkode: b1685...aa8 Overdreven vasking er på bekostning av tid brukt med kone og barn. Her er det ikke snakk om vanlig renhold. Anonymkode: 9d26b...74e 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #26 Skrevet 19. november 2022 Jeg ser helt klart problemet når ungene blir eldre og Truls skal på håndball kl 17, og Knut skal på korpsøving samtidig 2 kilometer unna, og du må avtale kjøring med andre foreldre fordi far MÅ vaske badet. Anonymkode: 9b209...996 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #27 Skrevet 19. november 2022 Jeg har også en mann som elsker å vaske 😅 Her lager jeg middagen mens han leker med barna, også når vi har spist hjelper vi hverandre med oppvasken, bleieskift osv. før vi bruker tiden med barna frem til de legger seg. Jeg har sagt at når han kommer hjem fra jobb så skal tiden brukes på barna frem til de er i seng. Vaske gulv gjør han derfor på kvelden 😊 Vi får ikke så mye tid med barna mellom barnehage og leggetid, så jeg syns det er viktig å prioritere dem mens vi har mulighet. Kan du ikke heller legge det frem sånn? Vaske gulv tar jo ikke all verden med tid heller så han bruker vel ikke opp hele kvelden på det Anonymkode: ddc38...477 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #28 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Så du mener at når barna har lagt seg på kvelden så skal han vaske og du sitte med beina høyt og slappe av? Synes ikke du har noe å klage over. Og om det er så vanskelig for deg å ha barna alene, så får du spørre om dere skal bytte og at du vasker og han tar ungene. Anonymkode: 9464a...f0d Det er da hans valg. Kjøkken og bad MÅ ikke vaskes tre ganger i uka. Når man har SÅ små og tette barn som det ts og mannen har, så er det ikke tiden for et striglet hjem. Anonymkode: 9d26b...74e 5 2
Ulven Skrevet 19. november 2022 #29 Skrevet 19. november 2022 Tid med barna kommer foran rene gulv og rent bad. Rene gulv kan man fikse etter at barna har lagt seg. Det ville være synd hvis barnas minne av fars deltakelse i deres barndom, er en far som prioriterer å vaske fremfor å være sammen med barna. 1 1
klarinetta Skrevet 19. november 2022 #30 Skrevet 19. november 2022 EmmaDal skrev (1 time siden): Hei Her er saken. Vi har to barn på 1 og 3, så har det ganske travelt i hjemmet. Mannen har "støv på hjernen" og må vaske bad og kjøkken 2/3 ganger i uken og gjerne vaske gulvet på gangen. Dette mener han at må gjøres midt på dagen/etter middag, før barna er lagt. Jeg mener han kan vente til barna sover, slik at vi kan ta oss av barna samtidig når de er våkne. Jeg synes det er travelt å ha begge alene når han vasker. Bør ikke han vente til de sover? Det er jo bedre for barna å ha en far som er tilgjengelig. Mange ser ikke problemet, men *problemet* da er at de ikke hører det du sier: det er en utfordring for DEG.🌼 Høres ut som han har litt tvangshandlinger, evt unnvikende atferd, at han finner mer mening i å gjøre en oppgave som er enkel å utføre ig gir umiddelbart resultat (orden) fremfor barn som kan være ganske kaotiske. Lag fler rutiner for leggingen kanskje? Og gi han konkrete oppgaver for leggingen? Bare mine tanker, vet jo ikke om det gir mening. 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #31 Skrevet 19. november 2022 Dere må komme til kompromiss her, synes jeg. Virker som at dere begge har steilet på at a) du synes ikke det er nødvendig å vaske så mye og b) han "MÅ" vaske til x tidspunkt. Jeg ville gitt etter på at han får vaske så mye han synes er nødvendig, men det skal ikke gå utover ungene. Ikke fokuser på at du passer dem alene og det er slitsomt, legg fokuset på at barna vil ha tid med far og mor sammen. Bli enige om å ta det sammen etter leggetid, og/eller så kan du jo foreslå at du gjør noe annet hyggelig mens han vasker (lage noe god snacks til kvelden, ordne til en film? noe dere begge liker sammen). Gjør det levelig, ikke til en mexican standoff Anonymkode: 786e7...6e3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #32 Skrevet 19. november 2022 EmmaDal skrev (2 timer siden): Hei Her er saken. Vi har to barn på 1 og 3, så har det ganske travelt i hjemmet. Mannen har "støv på hjernen" og må vaske bad og kjøkken 2/3 ganger i uken og gjerne vaske gulvet på gangen. Dette mener han at må gjøres midt på dagen/etter middag, før barna er lagt. Jeg mener han kan vente til barna sover, slik at vi kan ta oss av barna samtidig når de er våkne. Jeg synes det er travelt å ha begge alene når han vasker. Bør ikke han vente til de sover? Det er jo bedre for barna å ha en far som er tilgjengelig. Høres ut som gryende OCD. Få han til behandlig fort som fy. Det blir bare verre med årene. Anonymkode: 28203...811 2
-Missi- Skrevet 19. november 2022 #33 Skrevet 19. november 2022 Jeg hadde også en x samboer som var besatt på vasking opptatt av at det ikke kunne bli fingermerker på veggen osv. Litt snodig utslag for klær som skulle vaskes gjemte han i stedet i kjelleren og søppel ble gjemt i uteboden i stedet for å kastes, typ gå 5 meter og kaste i stedet. Dette var i de hektiske små barns årene 0-3 med felles barn at han endret seg veldig. Jeg la ikke merke til det i starten for hadde nok med baby men min mor som fant det ut når hun kom på besøk. Jeg var såpass ung selv i denne perioden at jeg ikke visste helt hvordan gå frem, ble mor som 18. Forsøkte ettervert få han i terapi men han nektet. Det førte til slutten på vårt forhold for han ble også gradvis mer kontrollerende og sjalu i tilegg, sjalu på min relasjon til baby også. Jeg har i etterkant nå som voksen tenkt på om han kom i en slags fødsels depresjon eller psykose etc. Vanskelig å si for han vil ikke snakke om det. Hun som ble samboer og fikk barn med han etter meg klarte få han i familie terapi men ut fra hva hun har fortalt meg fungerte det ikke. Vær obs vertfall på om dette eskalerer prøv å skaff han hjelp om det blir værre. Desverre kan man ikke hjelpe de som selv ikke ønsker hjelp. Kan jo også bare hende dere er svært ulike på dette området men viktig at ikke kun en i relasjonen skal definere hva som er et ok nivå av renhold. Dere må bli enig. Har han endret seg veldig eller alltid vært sånn? Nå er det 16 år siden jeg fikk barn så mental helse hos menn hadde lite fokus da men viktig å være obs på at de også kan få reaksjoner på slike endringer som å få barn. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #34 Skrevet 19. november 2022 EmmaDal skrev (4 timer siden): Hei Her er saken. Vi har to barn på 1 og 3, så har det ganske travelt i hjemmet. Mannen har "støv på hjernen" og må vaske bad og kjøkken 2/3 ganger i uken og gjerne vaske gulvet på gangen. Dette mener han at må gjøres midt på dagen/etter middag, før barna er lagt. Jeg mener han kan vente til barna sover, slik at vi kan ta oss av barna samtidig når de er våkne. Jeg synes det er travelt å ha begge alene når han vasker. Bør ikke han vente til de sover? Det er jo bedre for barna å ha en far som er tilgjengelig. Kan vi bytte mann?? Men jo, han kan gjøre det når ungene er i seng 😉 Anonymkode: b5278...780
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #35 Skrevet 19. november 2022 Det kommer vell helt an på tidsbruken, er det snakk om å ta de prekære som eks toalett/ servant og raskt oppe over gulvet. Eller kunne han like gjerne vasket ned badet med tannbørste 2-3 ganger i uka? Anonymkode: 991f8...237 1
EmmaDal Skrevet 19. november 2022 Forfatter #36 Skrevet 19. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, men han kan jo ikke bruke SÅ mye tid på vasking på bekostning G av kone og barn. Da får han bruke «fritiden» sin på det. Familien har ikke behov for at badet vaskes 3 ganger i uka, det er hans behov og hans valg, det får derfor regnes som hans hobby. Anonymkode: 9d26b...74e Ja du har forstått det. Vaskejobben er gjort på en time. Skal jeg også bruke opptil 3x1 time på min hobby midt i barnas våkentid? Tenker han skal få lov til å gjøre det han vil når barna sover. Han vil ikke det, da han forventer "belønning" på kvelden etter godt husarbeid. (Noe jeg var syk nok til å introdusere selv før vi fikk barn og han vasket en gang i uken)... Endret 19. november 2022 av EmmaDal 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #37 Skrevet 19. november 2022 25 minutter siden, EmmaDal said: Ja du har forstått det. Vaskejobben er gjort på en time. Skal jeg også bruke opptil 3x1 time på min hobby midt i barnas våkentid? Tenker han skal få lov til å gjøre det han vil når barna sover. Han vil ikke det, da han forventer "belønning" på kvelden etter godt husarbeid. (Noe jeg var syk nok til å introdusere selv før vi fikk barn og han vasket en gang i uken)... For å være ærlig synes jeg fortsatt ikke du har noe å klage på. 3 timer i uken på husarbeid er 3 timer som du slipper å bruke på det. Husarbeid er neppe hans hobby.. Anonymkode: 02674...b18 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #38 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Send han til meg. Anonymkode: 2a903...bfe Og til meg etterpå! 😄 men helt ærlig ts, hvor lang tid bruker han på vaskerunden sin da? Hvis han vasker tre ganger i uka kan det umulig ta mer enn 30-60 minutter? Kan dere ikke se litt barnetv i noen minutter og leke litt eller gå ut en tur? Anonymkode: 54184...344
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #39 Skrevet 19. november 2022 Så heldig du er da🤩 Anonymkode: 7e491...5eb
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #40 Skrevet 19. november 2022 Hvis du hjelper til så tar det kanskje 5min til sammen å få gjort det der. Like lang tid slm du kanskje sitter foran barna med mobilen din. Jeg hadde satt pris på om samboer her hadde vasket litt… Anonymkode: c95f2...cec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå