Gå til innhold

Refleksjoner rundt RASISME

Fremhevede innlegg

Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Det der er da ikke noe ja og nei. Som nevnt tidligere, er det ingenting galt i å kommentere fakta når det ikke er nedsettende, så det får stå for den lærerens regning å produsere problemer som ikke er der.

Men det har jo blitt sånn at veldig mye tolkes som rasisme selv om det helt opplagt ikke var ment negativt eller nedsettende fra den som sier det. Alt fra «hvor kommer du fra» til «så kult hår du har» til «så fin hudfargen din er, du er heldig som har farge hele vinteren». 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir ganske søkt å trekke frem holocaust i denne sammenhengen. For det første var mellomkrigstiden en helt annen tid. Rasistiske ideer var da integrert i deler av akademia. 
Det var ikke vanlige nordmenn som var pådriverne for deportasjonen av jøder (selv om noen i politiet dessverre av forskjellige grunner bidro). Den vanlige nordmann hadde svært lite imot jødene. Folk forsøkte å advare de, mange fikk hjelp av motstandsfolk til å flykte. Ulydige politimenn trenerte og advarte jøder. 
Folk sto tause og fortvilte og bevitnet at de ble fraktet vekk. Naboer protesterte når de ble dratt ut av bygårdene. 
Folk flest syntes det som skjedde var helt forferdelig, men de visste ennå ikke hvor forferdelig det var. 
Nordmenn er generelt et lite rasistisk folk, selv om det finnes noen rasister her også. 
Jeg klarer ikke Jirde Ali, det har ingenting med hudfargen eller etnisiteten hennes men er pga ting hun har sagt og hvordan hun fremstår i media. 
Jeg synes @Jegern Puahatehar gode poenger.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Jegern Puahate skrev (1 time siden):

Jeg skjønte det, nen svarte i overført betydning.

Her skjønnmaler du vel mye fra politisk ståsted. Det er jo flere utfordringer i den norske skole. Det er gjengbråk, vold, mobbing, trusler, manglende respekt for lærere og så videre. Ungdomsgenerasjonen vi har nå er vel den mest hårsåre og gnålete noensinne. Det er vel og bra at sunne idealer læres bort men det bør ikke gå på bekostning av realitetsorientering.

Skal vi gjøre dem trygge og robuste på er det desidert beste å satse på interne ferdigheter, fremfor skjerming fra uungåelige ting.

Ja, og da er det ikke nok at man bare viser sin indre finger og sender noen overbærende røykringer mens man trekker på smilebåndet. Det må aktiv handling til, blant annet på de innsatsområder jeg allerede har nevnt, og fra politiet samt andre aktører. Politikerne må ønske å bruke midler på barn og unges oppvekst, i alle ledd. Det bør satses på miljøterapeuter i skolen og på nærmiljøtiltak som ser ungdommene der de er og kan gi de gode alternativer til dank og bråk. 

Det må satses på å gi lærerne levelige forhold der de ikke brenner seg ut på å skulle favne alle roller; pedagog, spesialpedagog, vernepleier, forelder/oppdrager underholder, omsorgsarbeider, målstyringsobjekt..

Du kan ha så mye resiliens du vil, men det fjerner ikke samfunnsutfordringer.

Resiliens tar heller ikke bort forhandlingsgenerasjonen og sutrepompene, til det må det en endring i oppdragerstilen til neste foreldregenerasjon. Sistnevnte vil uansett neppe klare å utkonkurrere samfunnets/internettets informasjonsmylder og omskiftelige tempo som, sammen med markedskreftene, byr på en forestilling om at man alltid fortjener noe mer, man skal alltid jage etter noe videre, noe bedre, som om det er en rettighet man har, knapt uten å løfte en finger (jeg er krenka, jeg saksøker..).

Jeg FØLGER DEG på dette med psykologisk resiliens, hvor utrolig viktig det er for god psykisk helse. Men det er både naivt og ansvarsfraskrivende å tro at individets resiliens er løsningen. Det er en personlig styrke og ressurs i møte med livets utfordringer, men du får ikke bukt med kreft, brann, økonomiske nedgangstider, krig, radikalisering, fattigdom, mobbing, rasisme, apartheid eller what ever er utfordringen. Var det slik, kunne man bare lagt ned all virksomhet først som sist. Det er såre enkelt, og jeg har ikke mer å tilføye.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (51 minutter siden):

Men det har jo blitt sånn at veldig mye tolkes som rasisme selv om det helt opplagt ikke var ment negativt eller nedsettende fra den som sier det. Alt fra «hvor kommer du fra» til «så kult hår du har» til «så fin hudfargen din er, du er heldig som har farge hele vinteren». 

Skjønner poenget men tror ikke eksemplene dine er så veldig utbredte. Det tar uansett ikke bort de utfordringer vi ennå har med drittslenging, mobbing, gjengbråk og annen snacks. Og det ligger en helt annen historie (historisk sett) bak «din ekle, forpulte svarting» og «din jævla fittemuslim» enn «din bleikfeite faen». Nei, jeg forsvarer ingen av delene.

Endret av ~ Ada ~
  • Nyttig 1
Skrevet

Men, jeg vil berømme deg for en ting (sorry, sa jeg ikke hadde mer å tilføye😅), og det er at du slår et slag for psykologisk resiliens, dog i en litt annen setting enn hva jeg selv ville gjort.

Omsorgssvikt er noe av det mest kostbare for samfunnet. Hvis flere omsorgspersoner evnet å gi barna den nødvendige tryggheten som gjør dem robuste for livet, ville færre havnet i psykisk uføre og på feil spor. Færre, ikke alle - foreldrene sitter ikke med all makt over barnets helse og utvikling. Dessuten spiller andre strukturelle forhold inn også, som manglende sosialisering og integrering, fattigdomsproblematikk, utenforskap mm. 

Men, om det er bråk i ungdomsmiljøet som henger ved Mc'ern, så sender du altså ikke ungdommene på livsmestringskurs, liksom. Du sender ut politiet og andre frivillige for å være synlig tilstede, og kommunen bør satse på gode fritidstilbud oa.

Tilbake til resiliens. Noe er medfødt, mye miljøskapt. God selvfølelse, selvbilde og selvtillit er noe som starter helt fra du er spedbarn, fra omsorgspersonene.

• Nyttig 1
Skrevet

Har du endret mye i hovedinnlegget fra det opprinnelige?

Skrevet
Flintis skrev (På 19.11.2022 den 8.17):

Det er en sender og en mottaker på det verbale og da er det vel hva mottakeren opplever som avgjør hva som er gangbart.

Reaksjonen å anmelde bør henge langt inne, det er mange trinn før dette og fyllerør er noe som bør kunne løses mer minnelig og på stedet ved irettesettelse og ihverstefall bortvisning av den ubehagelige personen.

Jeg er betenkt på å vanne ut rasismelovgivningen med dette.

Så ser jeg at samfunnet er i endring og tidligere tiders antirasistiske arbeid blir nå sett på som rasisme.

I Norge er ikke den tradisjonelle rasismen knyttet til hudfarge, men etnisitet og kultur og lever etter det jeg forstår i beste velgående.

Det bør uansett være lov til å si at en kultur er bedre enn en annen, uten å få rasisme slengt i trynet.

For eksempel syns jeg vestlige, liberale samfunn er bedre enn kastesystemet i India, voldtektskulturen i Kongo, undertrykkelsen i Kina og Russland, og teokrati i Iran. Kultur er et produkt av historie, lovverk, norm og tradisjon. Den forandres over tid, så det er ikke sikkert at jeg føler det samme om ovennevnte kulturer i fremtiden. Men per nå, så mener jeg de er underlegne enn den norske kulturen som verdsetter frihet og likestilling.

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, ~ Ada ~ said:

Du kan ha så mye resiliens du vil, men det fjerner ikke samfunnsutfordringer.

Nei, jeg har ikke hevdet noe annet. Poenget er at en står bedre rustet mot alle former for utfordringer. Jeg synes dette er betimelig å ta opp ettersom det nærmest går sport i å bli mest krenket om dagen.

Resiliens tar heller ikke bort forhandlingsgenerasjonen og sutrepompene, til det må det en endring i oppdragerstilen til neste foreldregenerasjon. Sistnevnte vil uansett neppe klare å utkonkurrere samfunnets/internettets informasjonsmylder og omskiftelige tempo som, sammen med markedskreftene, byr på en forestilling om at man alltid fortjener noe mer, man skal alltid jage etter noe videre, noe bedre, som om det er en rettighet man har, knapt uten å løfte en finger (jeg er krenka, jeg saksøker..).

Jeg vil påstå at mer fokus på indre harmoni fra tidlig alder vil hjelpe på dette også.

Jeg FØLGER DEG på dette med psykologisk resiliens, hvor utrolig viktig det er for god psykisk helse. Men det er både naivt og ansvarsfraskrivende å tro at individets resiliens er løsningen. Det er en personlig styrke og ressurs i møte med livets utfordringer, men du får ikke bukt med kreft, brann, økonomiske nedgangstider, krig, radikalisering, fattigdom, mobbing, rasisme, apartheid eller what ever er utfordringen. Var det slik, kunne man bare lagt ned all virksomhet først som sist. Det er såre enkelt, og jeg har ikke mer å tilføye.

Jeg vet det høres noe kvasifilosofisk, pretensiøst og selvhjelpsguruaktig ut, men til syvende sist er alle utfordringer noe som tolkes innvendig utifra eksterne inntrykk. Således har hvert individ mer makt og frihet en vi, og samfunnet som helhet skulle tro. Det finnes folk som dedikerer sitt liv til dette, blant annet munker som kan dekke seg i bensin og sette fyr på seg selv samtidig som de står i ro. Tror du er noen ord som kunne trigge slike mennesker? Nei, jeg sier ikke at vi alle ska bli dedikerte munker men det er et voldsomt potensial her som vi i vesten ikke bør undervurdere.

24 minutter siden, ~ Ada ~ said:

Har du endret mye i hovedinnlegget fra det opprinnelige?

Nei, kun typos.

38 minutter siden, ~ Ada ~ said:

Men, om det er bråk i ungdomsmiljøet som henger ved Mc'ern, så sender du altså ikke ungdommene på livsmestringskurs, liksom. Du sender ut politiet og andre frivillige for å være synlig tilstede, og kommunen bør satse på gode fritidstilbud oa.

Som påpekt tidligere, når det kommer til fysisk aggresjon er det en litt annen historie. Samfunnet bør reagere resolutt mot slikt, men det er jo visse glupinger som vil bruke nettopp ting som hudfarge for unnskylde avskyelig oppførsel. Således er det bedre om disse blir sendt, om ikke til livsmestringskurs, i hvertfall får grundige leksjoner i oppdragelse, skikk og bruk. For individer som sliter med visse tendenser er jo psykisk rehabilitering som nettopp er løsningen, spesielt fra tidlig alder.

38 minutter siden, ~ Ada ~ said:

Tilbake til resiliens. Noe er medfødt, mye miljøskapt. God selvfølelse, selvbilde og selvtillit er noe som starter helt fra du er spedbarn, fra omsorgspersonene.

Sant, men det er aldri for sent å styrke seg rent psykologisk.

Endret av Jegern Puahate
Skrevet (endret)
Jegern Puahate skrev (12 minutter siden):

Nei, jeg har ikke hevdet noe annet. Poenget er at en står bedre rustet mot alle former for utfordringer. Jeg synes dette er betimelig å ta opp ettersom det nærmest går sport i å bli mest krenket om dagen.

Jeg vil påstå at mer fokus på indre harmoni fra tidlig alder vil hjelpe på dette også.

Jeg vet det høres noe kvasifilosofisk, pretensiøst og selvhjelpsguruaktig ut, men til syvende sist er alle utfordringer noe som tolkes innvendig utifra eksterne inntrykk. Således har hvert individ mer makt og frihet en vi, og samfunnet som helhet skulle tro. Det finnes folk som dedikerer sitt liv til dette, blant annet munker som kan dekke seg i bensin og sette fyr på seg selv samtidig som de står i ro. Tror du er noen ord som kunne trigge slike mennesker? Nei, jeg sier ikke at vi alle ska bli dedikerte munker men det er et voldsomt potensial her som vi i vesten ikke bør undervurdere.

Nei, kun typos.

Som påpekt tidligere, når det kommer til fysisk aggresjon er det en litt annen historie. Samfunnet bør reagere resolutt mot slikt, men det er jo visse glupinger som vil bruke nettopp ting som hudfarge for unnskylde avskyelig oppførsel. Således er det bedre om disse blir sendt, om ikke til livsmestringskurs, i hvertfall får grundige leksjoner i oppdragelse, skikk og bruk. For individer som sliter med visse tendenser er jo psykisk rehabilitering som nettopp er løsningen, spesielt fra tidlig alder.

Sant, men det er aldri for sent å styrke seg rent psykologisk.

Gode poenger her (også). Tenker at vi trenger begge deler og sånn sett utfyller innspillene hverandre.

Endret av ~ Ada ~
  • Hjerte 1
Skrevet
Turtellure12 skrev (25 minutter siden):

Det bør uansett være lov til å si at en kultur er bedre enn en annen, uten å få rasisme slengt i trynet.

For eksempel syns jeg vestlige, liberale samfunn er bedre enn kastesystemet i India, voldtektskulturen i Kongo, undertrykkelsen i Kina og Russland, og teokrati i Iran. Kultur er et produkt av historie, lovverk, norm og tradisjon. Den forandres over tid, så det er ikke sikkert at jeg føler det samme om ovennevnte kulturer i fremtiden. Men per nå, så mener jeg de er underlegne enn den norske kulturen som verdsetter frihet og likestilling.

Drn norske rasismen jeg siktet til var den som bla. gjalt, skogsfinner, kvæner, samer og romanifolket.

Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 timer siden):

Gode poenger her (også). Tenker at vi trenger begge deler og sånn sett utfyller innspillene hverandre.

Veldig kult å se deg og @Jegern Puahate holde så god tone, uvanlig i slike tråder 😊👍

• Liker 1
Gjest Paramount
Skrevet
Mardrøm skrev (På 19.11.2022 den 7.51):

Norge i 2022 er ikke i nærheten av Norge i 1922 fordi vi har lært at minoritetsvern er viktig.

Les noen utgaver av Aftenposten fra mellomkrigstida og du ser utilslørt rasisme og konspirasjonsteorier mot jøder. Det gjorde der åpenbart mye enklere å få hjelp fra nordmenn når jødene ble fraktet ut av landet.

Konspirasjonsteoriene som nordmenn brukte om jødene på 1930-tallet, ligner veldig på det du finner av konspirasjonsteorier om muslimer blant enkelte nordmenn i dag.

Dessverre har vi ikke skjønt at det er vi nordmenn som er minoriteten, og følgelig vi som må være i stand til å verne oss selv. Vi nordmenn har et oppblåst ego. Vi tror vi er best i alt, vi tror vi er den rikeste nasjonen, vi tror vi har verdens høyeste moral, og vi tror vi sitter med fasiten til det perfekte samfunn. Disse holdningene gjør at vi tror vi er usårbare, og kan til slutt føre til at vi blir en minoritet i eget land.

Rasisme er dessuten et misbrukt begrep. Det er alt for mye fokus på hudfarge, som om hudfargen er det som er problemet. Å bemerke hudfarge som noe negativt burde strengt tatt ikke være verre enn å kalle noen en tjukkas eller grisetryne, dverg pga kort vekst, flaggstang pga høy vekst osv. Ille nok, men ikke verdens undergang for noen. Det er kulturforskjellene som er det store problemet. Og de problemene kulturforskjeller medfører snikes inn bakveien av frykt for at kritikk skal oppfattes som mobbing av hudfarge. Det er både stakkarslig og banalt. Men slik er det altså vi forholder oss til raser som tilfeldigvis har mørk hudfarge. Vi våger ikke snakke om en kultur som er massivt uforenlig med vår egen. Dette er en oppskrift til et komplett kaos i samfunnet.

Skrevet
Flintis skrev (12 timer siden):

Drn norske rasismen jeg siktet til var den som bla. gjalt, skogsfinner, kvæner, samer og romanifolket.

Det er jeg enig med deg i.

• Liker 1
Skrevet

Av alle tenkbare offer for rasisme, sjikane osv, så ligger der et individ nede med en ikke målbar grad av sensitivitets-terskler. Være seg rullestolbruker eller mørkhudet så vil gjentagende fornærmelser ikke nødvendigvis gjøre deg mer tykkhudet. 

Men selvsagt, man ser nok at offerrolle, rasisme-kort kan misbrukes til den store gullmedaljen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...