AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #1 Skrevet 19. november 2022 Av dere som er forbi studie/ungdomsfasen hvor man gjerne har mange "midlertidige" jobber, og er litt mer innarbeidet i arbeidslivet: Hvor ofte skifter dere arbeidsgiver? De siste stedene jeg har vært ansatt har jeg vært i 3 år, 4.5 år, og nå på 3. året i nåværende jobb. Jeg vet at det finnes mange som er lojale og har samme arbeidsgiver i flere titalls år, andre som er mer inn og ut av jobbmarkedet, men jeg lurer mest på hva som er normalen. Anonymkode: 830fe...d6a
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #2 Skrevet 19. november 2022 Normalen varierer mellom bransjer. Det er vanlig å bytte oftere jobb innenfor bygg- og anlegg, IT, og akademia – som gjerne er prosjektbasert – enn det er å bytte jobb som lærer og sykepleier. Personlig var jeg 3,5 år i første jobb som konsulent, og det kan fort bli mindre enn ett år i den nye jobben. Anonymkode: 1d174...ef5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #3 Skrevet 19. november 2022 Jeg var 10 år i første jobb jeg hadde etter studiene. Så byttet jeg jobb, der jeg kun holdt ut i 6 mnd grunnet mistrivsel. Jobben jeg har hatt nå har jeg hatt i to år. Blir maks tre i år, begynner nok å søke allerede til våren. Opplever arbeidsmarkedet som bra, så jeg vil tro jeg skal klare å få ny jobb før sommeren om jeg vil. Anonymkode: 0d152...81c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #4 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Av dere som er forbi studie/ungdomsfasen hvor man gjerne har mange "midlertidige" jobber, og er litt mer innarbeidet i arbeidslivet: Hvor ofte skifter dere arbeidsgiver? De siste stedene jeg har vært ansatt har jeg vært i 3 år, 4.5 år, og nå på 3. året i nåværende jobb. Jeg vet at det finnes mange som er lojale og har samme arbeidsgiver i flere titalls år, andre som er mer inn og ut av jobbmarkedet, men jeg lurer mest på hva som er normalen. Anonymkode: 830fe...d6a Er nok litt varierende hva som er normalen. Men jeg tenker at man ikke burde bytte jobb oftere enn hvert 3 år, kanskje hvert 2 dersom man har vært lengre andre steder før. Å bytte hvert år/annethvert år ser ikke bra ut. Anonymkode: 0d152...81c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #5 Skrevet 19. november 2022 Jeg liker å gro fast der jeg jobber eller til jeg ikke trives mer. Forrige jobben ble jeg i 10år. Nåværende jobb håper jeg å være til jeg pensjonerer meg. Det er hvertfall slik jeg føler det nå etter 4 år. Det er lenge til jeg nå pensjonsalder, men jeg trives godt her. Anonymkode: e859d...8a1
Nevian Skrevet 19. november 2022 #6 Skrevet 19. november 2022 Etter endt skolegang var jeg i første jobb i seks år, og deretter ti år. Har vært i min nåværende i snart to.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #7 Skrevet 19. november 2022 Bytter jobb dersom jeg føler jeg står stille i båten og ikke får utviklet meg. Derfor har jeg to jobber, en som er mer praktisk men hvor jeg får mye kurs og kunnskap i ansvar, og en annen hvor jeg fungerer som nærmeste leder. Drømmen er vel en kombinasjon, så om noen år vil det være ønskelig å bytte jobb til leder innad faget mitt. Men behøver litt utdannelse først! Jeg har skiftet jobber pga. trivsel, stort sett. Anonymkode: 95719...fd1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #8 Skrevet 19. november 2022 Til sommeren er det ti år siden jeg var ferdig utdannet ingeniør. Etter det har jeg jobbet først to år som ingeniør, så fem år som lærer, så straks tre år som ingeniør Anonymkode: 63c52...942
NiceOrNothing Skrevet 19. november 2022 #9 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Av dere som er forbi studie/ungdomsfasen hvor man gjerne har mange "midlertidige" jobber, og er litt mer innarbeidet i arbeidslivet: Hvor ofte skifter dere arbeidsgiver? De siste stedene jeg har vært ansatt har jeg vært i 3 år, 4.5 år, og nå på 3. året i nåværende jobb. Jeg vet at det finnes mange som er lojale og har samme arbeidsgiver i flere titalls år, andre som er mer inn og ut av jobbmarkedet, men jeg lurer mest på hva som er normalen. Anonymkode: 830fe...d6a Har ( ganske tilfeldig ) byttet jobb hvert syvende år . Sammenligner det litt med syvårskrise man kan oppleve i forhold . Blitt lei og uinspirert og byttet . Har nå landet drømmejobben å kommer ikke til å bytte mer ☺️
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #10 Skrevet 19. november 2022 De første jobbene mine hadde jeg i 2, 3 og 4 år. Forrige jobb hadde jeg i to år, og det var minst halvannet for lenge. Nåværende jobb har jeg hatt i over fem år. Her har jeg ingen planer om å bytte. På den arbeidsplassen hvor jeg burde sluttet før, var det stor gjennomtrekk og dårlig arbeidsmiljø. De andre arbeidsplassene mine har hatt ganske stabilt personale, hvor det vanligste var å jobbe i årevis uten å bytte arbeidsplass. Pga at det har vært store arbeidsplasser er det en del som har byttet internt, da. Anonymkode: 63b88...768
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #11 Skrevet 19. november 2022 Like like ofte som jeg bytter truser Anonymkode: 82034...ee9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #12 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Av dere som er forbi studie/ungdomsfasen hvor man gjerne har mange "midlertidige" jobber, og er litt mer innarbeidet i arbeidslivet: Hvor ofte skifter dere arbeidsgiver? De siste stedene jeg har vært ansatt har jeg vært i 3 år, 4.5 år, og nå på 3. året i nåværende jobb. Jeg vet at det finnes mange som er lojale og har samme arbeidsgiver i flere titalls år, andre som er mer inn og ut av jobbmarkedet, men jeg lurer mest på hva som er normalen. Anonymkode: 830fe...d6a Har akkurat 26 år hos samme arbeidsgiver nå. Anonymkode: 2c5cf...e6c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #13 Skrevet 19. november 2022 Har kun byttet jobb ifm omstrukturering på arbeidsplassen. Jeg har vært halve arbeidlivet mitt i min nåværende jobb. Når vi ansetter noen nye, er hyppige jobbskifte ekstremt negativt! Snakker da om to-tre arbeidsforhold de siste fem-seks årene, innenfor samme bransje. Det forteller litt om evnen til å slå seg til ro, gi det tid og finne sin plass. Anonymkode: e894b...97e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #14 Skrevet 20. november 2022 Har vært 6 år på samme plass etter studieslutt. Har søkt og fått tilbud to andre steder i de årene, men har takket nei pga logistikk i hverdagen med små barn. de andre som jobber sammen med meg har vært ansatt 10-19 år. Jeg som har vært ansatt kortest. grunnen til at jeg ønsker å skifte arbeidsplass om noen år er for å få andre innspill, andre erfaringer og utfordre meg selv faglig. Anonymkode: 72c11...7ae
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #15 Skrevet 20. november 2022 Jeg synes at det du gjør er riktig. 3-4 år høres perfekt ut. Bytte jobb oftere er no-no. 5+ år på samme arbeidsplass er heller ikke bra fordi man virker passiv / redd for å prøve noe nytt. Anonymkode: 8c07d...f6b
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #16 Skrevet 20. november 2022 Har byttet ofte i det siste. Første jobb etter utdanning var jeg 5 måneder pga jeg måtte flytte 3 timer bort for å få jobb. Så jobbet jeg 1 år og 3 måneder i en arbeidsplass som var litt mer sentral, mistrivdes veldig med sjefen. Nåværende jobb har jeg vært ansatt i åtte måneder, jeg tenker jeg blir flere år til så lenge jeg trives med oppgaver, lønn og miljøet. Anonymkode: 4a01b...ebd
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #17 Skrevet 21. november 2022 Det er nok ikke noen universell "normal". Det er ofte ulikt fra bransje til bransje. I "gamledager" var det mer vanlig å bli i samme jobb hele karrieren, mens folk som er født etter 1970 gjerne skifter jobb oftere. Jeg jobber i it-bransjen, og her har du "gamlekara" som har hatt samme jobb siden 1965, og så har du de som er født senere, som skifter jobb ofte. I min bransje er det en rivende utvikling, og om man blir for lenge i en jobb, kan det bli vanskelig å få en ny, siden man da fort er utdatert på all annen teknologi enn akkurat den man jobber i i den jobben. Min første jobb ble jeg i i 6.5 år, den neste i bare 2 (da sluttet jeg pga ekstrem mistrivsel og en sjef som var en dritt), deretter 4 år i neste jobb, og nettopp begynt i jobb nr 4. Merker stor fordel av å bytte jobb. Jeg lærer enormt mye nytt hver gang jeg skifter jobb, og har nå mye bredere kompetanse enn om jeg hadde blitt i den første jobben hele tiden. Har fått solide lønnshopp hver gang jeg har skiftet også. Anonymkode: bfc35...605
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #18 Skrevet 21. november 2022 Tidligere jobb et par år, nåværende 15 år. Litt for lenge i mine øyne i denne bransjen, så jeg begynner nok å se etter noe annet i løpet av neste år. Kommer litt an på norsk økonomi fremover, hvordan vi påvirkes av postpandemi, krig osv. Anonymkode: d4213...81d
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #19 Skrevet 21. november 2022 Samme statlige arbeidsgiver (utdanningsinstitusjon) i 5 år, men forskjellige stillinger innad. Blir å bytte etter 2 år nå da jeg føler jeg står stille utviklingsmessig og sjefen ikke kan tilby videreutdanning eller kompetansebygging. Er overkvalifisert for arbeidsoppgavene mine og ønsker finne en jobb som balanserer utvikling med fleksibel arbeidshverdag. Anonymkode: 0d01e...42f
Liljerød Skrevet 21. november 2022 #20 Skrevet 21. november 2022 Første jobb hadde jeg i seks år (byttet stilling internt etter tre år, men samme arbeidsgiver). Andre jobb/arbeidsgiver hadde jeg i 3,5 år, så ble jeg headhuntet til en ny stilling som er der jeg jobber nå. Byttet begge gangen pga lønn og at jeg følte jeg gikk et trinn opp på stigen på en måte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå