Gå til innhold

Adventskalender i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken adventskalender har de i barnehagen til barna deres? På storavd. til gutten min har de hvert år hatt det slik at alle barna skal finne en leke hjemme som de ikke trenger lenger. Den skal gis bort til noen som trenger det. Den skal være i god stand og pakkes inn med barnets navn på. Når barnet blir trukket i kalenderen under samlingen, skal barnet gi bort gaven, og så gir barnehagen gavene videre til de som driver med veldedigheten. I utgangspunktet er dette en veldig fin kalender, barna lærer å gi bort til de som har mindre. En fin tanke.

Problemet er at det har vært krangling med barnet hvert år ang. det å gi bort en leke. Barnet mitt har ikke for mye leker, og får kun til bursdager og jul. Da noe han har ønsket seg, som han knytter seg til. Det han helt vil gi bort er leker jeg ser på som "godt brukt", med mangler, som ikke vil bli godkjent eller sett på som en fin nok gave. Men jeg skjønner han jo når han synes det er vanskelig å velge bort en leke han er glad i. Vi har gjort det i to år nå, men nå ser jeg virkelig ikke hvilken leke han kan gi bort uten at det blir vanskelig for barnet. 

Dere tenker kanskje at han er et bortkjemt barn som burde klare å finne noe å gi bort, men som sagt så har han ikke en haug av leker. Samtidig så er han bare et barn på 5 år. Hva tenker dere? Er jeg urimelig som ikke synes at denne kalenderen er så bra? Det ender vel med at jeg må kjøpe en ny leke å gi pakke inn, men da går jo barnet glipp av hele hensikten med kalenderen. Å gi bort, og glede andre. 

Anonymkode: 53235...2b3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne du tatt opp ditt perspektiv med barnehagen? De trenger tilbakemelding når noe ikke fungerer optimalt. 

Jeg jobber som pedagogisk leder på småbarn vi har en kalender med hjerter som henges opp. Navnene til barnet er skrevet på lapper og der er veldig stas både å få trekke lapp og få være den som får henge opp hjertet ❤️det enkle er ofte det beste og man trenger ikke mye for å skape glede. 

Jeg er i utgangspunktet i mot det som krever penger /gaver etc fra foreldre da alle skal ha samme utgangspunkt. Jobbet mye på østkanten og har nok det med i bakhodet når jeg velger kalender og pedagogikk. 

Barnehagen har nok en god tanke bak og jeg ser absolutt det gode i dette men de har nok ikke helt tenkt over alle perspektivene bak og alle barn og foreldres utgangspunkt. 

En ting er at barnet ikke vil gi bort men finnes mange barn som har svært lite også og da blir det ekstra sårt å gi bort, eller slik du beskriver at du må kjøpe noe og da blir det jo litt feil. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Kjøp en brukt leke? Ingen som trenger å vite om det. Det viker litt bort fra konseptet, men leken er jo brukt uansett? 

Anonymkode: a5fae...dd3

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Nå er barn barn, noen ganger går det ikke og so what? Bhg er allerede klar over at hos noen så skjærer det seg 

Evt har han to like av en ting? Hva med å få tak i en brukt leke som han allerede har, dermed så se han kanskje at han ikke trenger to like og vil ofre gaven. Eller kjøp et memory spill til max en 50 lapp på TGR eller noe sånt.

Mc Donalds leke til 10-20 kr?

Anonymkode: 876f5...e4a

Skrevet

Hos oss tar alle barna med en leke, spill, bilde eller sang som trekkes i kalenderen.  Da bor leken i bhg ut desember, og sendes hjem etter jul. Helt supert syns jeg. 

Min 4 årig er ihvertfall svært knyttet til lekene sine, og er veldig klar på at de er hans og at han bestemmer over lekene sine. Det ville blitt veldig feil for ham å bli tvunget til å gi fra seg en leke. 

I din situasjon ville jeg kjøpt en brukt leke og sendt med i bhg, sånn at han ikke føler at han mister en av lekene sine.

Anonymkode: 9557c...22f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I mine barns barnehage gjør de det samme, men der kan barna ha med klær også. Altså gi et brukt klesplagg som er blitt for lite feks. Kanskje du kan foreslå det? 

Anonymkode: f480b...516

• Liker 2
Skrevet

Dette er vel en fin sjanse til å snakke om at det finnes noen som har ennå mindre PG derfor gir man bot, det er barnet stor nok til å skjønne og derfor gi bort

Anonymkode: 823d5...c5d

• Liker 2
Skrevet

Hos oss lager de pepperkakehjerter som de pynter og henger i vinduet. Det er navn på hjertet og de trekker hvem som får trekke «sitt» hjerte ❤️ Synes det fint at de har et opplegg uavhengig av innsats hjemmefra, det er en barnehage med svært store sosioøkonomiske forskjeller 

Anonymkode: 89b1e...f1e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her bakes det pepperkaker i november som barna får pynte. Disse 2-3 pepperkakene pakkes inn i fin selofan(eller hv ma det heter😂) og så trekkes det navn hver desemberdag. De som blir trukket får da med seg sine pepperkaker hjem. 
synes det er en kjempefin måte å gjøre kalender på! Ingen gavepress eller vanskeligheter for barna. Kjekt for dem å lage også😊

Anonymkode: 2a4f3...e49

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ett år har de hatt pepperkakehjerter som de trakk hvem som fikk, et annet år fikk den som trakk kalenderlappen velge hvilken sang de skulle ha i samlingsstund og fikk være ordensbarn og dele ut matbokser. 

Anonymkode: e6e8a...d9e

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med å gi han en oppgave som han kan få noen penger for. Så må han bruke disse pengene han tjente på å kjøpe en pent brukt leke til kalenderen. Han vil jo da lære å gjøre noe fint og "ofre" litt av seg selv for andre.

Anonymkode: aebbf...f76

• Nyttig 1
Skrevet

Synes ærlig talt at disse barna-må-gi-bort-noe kalenderne er helt feil.

Joda, fint å tenke på andre, dem som har mindre enn seg osv.

MEN - det vil jo være flere barn i barnehagen som kommer i den kategorien? Unger som både har lite å gi bort (av ulike grunner), og unger som blir mottakere av andres almisser.

En gjør det jo fryktelig synlig for dem, at ‘andre unger må gi bort lekene sine, så jeg kan få noe til jul’. Ikke alle vil synes det er en grei følelse.

Burde være mulig å finne på noe annet.

I vår barnehage hadde de en tallrekke med kroker, hvor de hang opp en stjerne for hver dag i desember - og barna fikk hver sin tur å henge på. Veldig koselig.

Også leste de et kapittel i en adventskalender-bok hver dag i lesestunden. :) 

Anonymkode: bed44...3e4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hos oss har de pepperkake kalender. Den som får navnet trukket får med seg ett pyntet pepperkakehjerte hjem

• Liker 1
Skrevet

Vi trekker hjerter som henges i vinduet og julekuler (laget av papp og laminert) med bilde av barnet på som de henger opp på juletre på avdelingen. 

har noen år hatt at det barnet som blir trukket får sitte fremme, og alle de andrw skal si en ting barnet er god på (eller noe annet fint om barnet) som blir skrevet på et hjerte og hengt opp. 

har hatt pepperkakekalender før

bok med kapittel hver dag

aktivitetskalender

sangkalender

pleier å planlegge kalenderen ut i fra barnegruppa vi har på avdelingen. 

for vår del (både i bhg og hjemme) så brukes kalenderen til å finne ei rolig stund sammen, ha felles fokus på noe i en ellers travel juletid

Anonymkode: 50cf3...cee

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...