Gå til innhold

Hva betyr "kritisk skadet"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter ulykker ser man kanskje beskrevet at de som ble rammet av ulykken er "kritisk skadet". Jeg har alltid tenkt at det betyr at de er så alvorlig skadet at det er fare for liv, men flere ganger i det siste har jeg sett at det står "kritisk skadet, men utenfor livsfare" og da lurer jeg litt på hva de kan mene med det. Hvordan kan man være kritisk skadet uten at det samtidig kan føre til at man dør? Hva mener dere? 

Anonymkode: 70707...445

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått den beskjeden en gang, og da forklarte de det slik til meg:

"kritisk men utenfor livsfare" en en øyeblikksbeskrivelse.  Det er slik det er i dette sekundet, men ikke slik det nødvendigvis vil være i neste sekund".

Tilstanen er kritisk men hun er utenfor livsfare, noe som betyr at det ikke er en fare for at hun kan dø akkurat nå hvis det holder seg slik.
Men hvis det tilkommer noe annet/mer (blødning, feber, infeksjon eller lignende) kan situasjonen snu på sekundet, og da vil hun kanskje ikke overleve.

Anonymkode: 447c6...9fa

• Liker 2
Skrevet

Det betyr alvorlig skadet, kritiske skader kan være på kropp og organ uten fare for død men eksempelvis punktert lunge, amputere bein,  tapt mye blod etc tipper jeg da 

Anonymkode: 4ac42...1d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"kritisk men utenfor livsfare" en en øyeblikksbeskrivelse.  Det er slik det er i dette sekundet, men ikke slik det nødvendigvis vil være i neste sekund".

Tilstanen er kritisk men hun er utenfor livsfare, noe som betyr at det ikke er en fare for at hun kan dø akkurat nå hvis det holder seg slik.
Men hvis det tilkommer noe annet/mer (blødning, feber, infeksjon eller lignende) kan situasjonen snu på sekundet, og da vil hun kanskje ikke overleve.

God beskrivelse!

Anonymkode: 4ac42...1d4

Skrevet

Takk for svar, da skjønner jeg litt bedre. :) 

Anonymkode: 70707...445

Skrevet

Hvis det er snakk om feks å havne i rullestol resten av livet ville jeg kalt det kritisk

Anonymkode: 66a4f...d24

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Presis! Det foreligger en kritisk medisinsk tilstand som krever kontinuerlig behandling, monitorering ala intensiv behandling. Kroppen vil typisk være svært medtatt og presset mot yttergrensene. Når kroppen befinner seg i en slik situasjon kan komplikasjoner oppstå. Før disse eventuelt opptrer vil man konkludere med at foreliggende skader vil kunne tilheles med tiden (under behandling), og pasienten vil uten komplikasjoner overleve traumet. I denne fasen vil komplikasjoner kunne være både livstruende og fatale. Dette er som a9fa påpeker et øyeblikksbilde. Beskjeden «kritisk, men ikke livstruende» er derfor tveegget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...