AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Hei, har en måned gammel baby. Hun har slitt en del med gulp denne uken, og vært spesielt ille i dag. Hun får mme og morsmelk (prøver å få til kun amming) og vi tar pauser og raper henne. Greia er at vi kan holde henne i sittende stilling i en time og likevel gulper hun når vi legger henne ned. I stad så gulper hun (Selv om det var en stund siden sist hun spiste) og da jeg løftet henne så kom det gulp ut nesen og hun sluttet å puste. Hun ble helt rød og stiv, helt rar i blikket og kastet hodet bakover. Vi strøk henne på ryggen og dunket, og etter en stund så kom det mer gulp ut og hun pustet igjen. Ringte sykehus og legevakt som ikke var mye hjelp. Har dette skjedd noen andre? Kan de dø av dette? Hva kan vi gjøre? Anonymkode: 01c34...922
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Er det slim i gulpet? Kan det være RS-virus? Min baby fikk et slik anfall når hen var 3 mnd, vi dro rett til legevakta, men ble sendt hjem igjen. Dro tilbake neste dag og ble innlagt i nesten en uke. Har babyen feber? Om det ikke er virus eller lignende kan det uansett hjelpe å høyne hodeenden på sengen. Håper det ordner seg, sender dere en klem fra her. Anonymkode: aeae2...f71
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei, har en måned gammel baby. Hun har slitt en del med gulp denne uken, og vært spesielt ille i dag. Hun får mme og morsmelk (prøver å få til kun amming) og vi tar pauser og raper henne. Greia er at vi kan holde henne i sittende stilling i en time og likevel gulper hun når vi legger henne ned. I stad så gulper hun (Selv om det var en stund siden sist hun spiste) og da jeg løftet henne så kom det gulp ut nesen og hun sluttet å puste. Hun ble helt rød og stiv, helt rar i blikket og kastet hodet bakover. Vi strøk henne på ryggen og dunket, og etter en stund så kom det mer gulp ut og hun pustet igjen. Ringte sykehus og legevakt som ikke var mye hjelp. Har dette skjedd noen andre? Kan de dø av dette? Hva kan vi gjøre? Anonymkode: 01c34...922 Er hun født til termin ? Har hun noe andre plager. Magevondt, urolig søvn, skriking, eksem/ utslett eller noe annet merkverdig? Kan være umoden lukkemuskel/ refluks, melkeproteinallergi eller umoden tarm. Jenta mi hadde sprutgulp (ut av munn og nese), fra hu var bare noen uker gammel, her var det melkeproteinallergi så måtte over på spesiell MME. Anonymkode: 868c6...05b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er det slim i gulpet? Kan det være RS-virus? Min baby fikk et slik anfall når hen var 3 mnd, vi dro rett til legevakta, men ble sendt hjem igjen. Dro tilbake neste dag og ble innlagt i nesten en uke. Har babyen feber? Om det ikke er virus eller lignende kan det uansett hjelpe å høyne hodeenden på sengen. Håper det ordner seg, sender dere en klem fra her. Anonymkode: aeae2...f71 Takk for svar! Nei, ikke noe slim, så vidt vi kunne se. Ville det vært andre symptomer? Ikke feber så vidt jeg vet, men hun kan jo bli varm av å bli holdt av oss. Håper alt gikk bra med babyen din. Anonymkode: 01c34...922
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er hun født til termin ? Har hun noe andre plager. Magevondt, urolig søvn, skriking, eksem/ utslett eller noe annet merkverdig? Kan være umoden lukkemuskel/ refluks, melkeproteinallergi eller umoden tarm. Jenta mi hadde sprutgulp (ut av munn og nese), fra hu var bare noen uker gammel, her var det melkeproteinallergi så måtte over på spesiell MME. Anonymkode: 868c6...05b Takk for svar. Hun ble født 38+4. Når du nevner det så har hun vært litt mer klagete i det siste. Har sovet mindre, skreket mer og mast mer på mat. Har rød prikker i ansiktet som jeg har tenkt er babykviser. Noe spesielt du tenkte på da du spurte om dette, eller er det typisk ved refluks og allergi? Hadde ditt barn pustestopp? Anonymkode: 01c34...922
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er hun født til termin ? Har hun noe andre plager. Magevondt, urolig søvn, skriking, eksem/ utslett eller noe annet merkverdig? Kan være umoden lukkemuskel/ refluks, melkeproteinallergi eller umoden tarm. Jenta mi hadde sprutgulp (ut av munn og nese), fra hu var bare noen uker gammel, her var det melkeproteinallergi så måtte over på spesiell MME. Anonymkode: 868c6...05b Hvordan fant dere ut at hun hadde allergi? Test hos lege? Anonymkode: 01c34...922
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar! Nei, ikke noe slim, så vidt vi kunne se. Ville det vært andre symptomer? Ikke feber så vidt jeg vet, men hun kan jo bli varm av å bli holdt av oss. Håper alt gikk bra med babyen din. Anonymkode: 01c34...922 Alt gikk bra, men babyen ble dårligere på veldig kort tid. Vi så at babyen strevet med pusten og hadde inndragninger under ribbeina og samme type anfall som du beskrev. Anonymkode: aeae2...f71
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Skrevet 18. november 2022 Vi pleier å spøke med at babyen kveler seg selv her Når det går litt for fort og den er glupsk, så høres og ser det som om den kveles på melka. Kan slutte å puste et øyeblikk, få stirrende blikk og bli en stokk. Alt skjer veldig fort, og den fortsetter å spise. Anonymkode: 5ec30...055
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #9 Skrevet 18. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Alt gikk bra, men babyen ble dårligere på veldig kort tid. Vi så at babyen strevet med pusten og hadde inndragninger under ribbeina og samme type anfall som du beskrev. Anonymkode: aeae2...f71 Med eller uten gulp? Anonymkode: 01c34...922
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #10 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med eller uten gulp? Anonymkode: 01c34...922 Det var uten gulp. Anonymkode: aeae2...f71
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #11 Skrevet 18. november 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Vi pleier å spøke med at babyen kveler seg selv her Når det går litt for fort og den er glupsk, så høres og ser det som om den kveles på melka. Kan slutte å puste et øyeblikk, få stirrende blikk og bli en stokk. Alt skjer veldig fort, og den fortsetter å spise. Anonymkode: 5ec30...055 Hvor mange sekunder vil du si baby slutter å puste? Anonymkode: 01c34...922
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #12 Skrevet 18. november 2022 Jeg har opplevd tilsvarende, men det var med et svært prematurt barn. Barnet var nettopp utskrevet fra nyfødt intensiv og ble innlagt igjen på grunnlag av pustestansepisoden. Fikk ikke inntrykk av at det var veldig vanlig. Anonymkode: 2cbfa...ccc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #13 Skrevet 18. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har opplevd tilsvarende, men det var med et svært prematurt barn. Barnet var nettopp utskrevet fra nyfødt intensiv og ble innlagt igjen på grunnlag av pustestansepisoden. Fikk ikke inntrykk av at det var veldig vanlig. Anonymkode: 2cbfa...ccc Skjedde det i forbindelse med gulp? Hvor lenge varte episoden? Jeg har ringt både barsel og legevakt, og de sa at det ikke var uvanlig og at jeg bare måtte se det an. Noe som stresser meg veldig. Anonymkode: 01c34...922
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #14 Skrevet 18. november 2022 Ta henne med til fastlegen og be om hjelp. Enig med den som skrev at dere bør la henne ligge høyere med hodet. Dette er veldig ubehagelig, både for liten og stor. Anonymkode: 73ce2...9c7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #15 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvordan fant dere ut at hun hadde allergi? Test hos lege? Anonymkode: 01c34...922 Eliminering Hun ble testet et halvt år senere men negativt utslag på prikktest (blodprøve tar dem ikke så tidlig). Det er ikke alltid det slår ut på tester desverre, så en negativ test betyr ikke nødvendigvis at man ikke er allergisk. Symptomene jenta mi hadde var først og fremst gulping og luftplager. Senere kom utslett , urolig nattesøvn og generelt utilpass / sutrete. De kan også få slim og/eller blodig avføring. utslettet kan nok variere litt, men her var det små små prikker som spredte seg på overkroppen og i ansiktet + noe de mente var atopisk eksem (men det ble borte etter vi kuttet melk). Anonymkode: 868c6...05b
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #16 Skrevet 18. november 2022 29 minutter siden, AnonymBruker said: Ta henne med til fastlegen og be om hjelp. Enig med den som skrev at dere bør la henne ligge høyere med hodet. Dette er veldig ubehagelig, både for liten og stor. Anonymkode: 73ce2...9c7 Hva slags hjelp kan vi be om? Tror du dette er veldig alvorlig? Beklager dumme spørsmål, bare veldig, veldig redd her. Er litt unna fastlegen, kan helsestasjonen hjelpe? Anonymkode: 01c34...922
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #17 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mange sekunder vil du si baby slutter å puste? Anonymkode: 01c34...922 Så mange sekunder at du rekker tenke på det og telle. Det føles lenger ut enn det egentlig er. Babyer kan slutte å puste mens de sover fx uten at det er noe galt. Det fikk vi beskjed om på barsel, de puster annerledes enn voksne. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva slags hjelp kan vi be om? Tror du dette er veldig alvorlig? Beklager dumme spørsmål, bare veldig, veldig redd her. Er litt unna fastlegen, kan helsestasjonen hjelpe? Anonymkode: 01c34...922 Du har jo vært i kontakt med både barsel og legevakt. Husk at hvis du poster på nettet og spør om erfaringer, vil du få mange alvorlige historier også, som ikke har noe med din baby å gjøre. Du blir unødig bekymret også. Anonymkode: 5ec30...055
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #18 Skrevet 18. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Så mange sekunder at du rekker tenke på det og telle. Det føles lenger ut enn det egentlig er. Babyer kan slutte å puste mens de sover fx uten at det er noe galt. Det fikk vi beskjed om på barsel, de puster annerledes enn voksne. Du har jo vært i kontakt med både barsel og legevakt. Husk at hvis du poster på nettet og spør om erfaringer, vil du få mange alvorlige historier også, som ikke har noe med din baby å gjøre. Du blir unødig bekymret også. Anonymkode: 5ec30...055 Ja, det er sant 😩 bare vanskelig å la være. Ikke helt fornøyd med hva legevakt og barsel sa. Var egentlig bare "dette må du ta med barsel/vi har ikke ansvar for baby etter to uker" og beskjed om at det ikke var uvanlig og at jeg kunne legge henne på siden (??). Ble egentlig redd av samtalen, for hun kunne ikke svare på om de kunne dø av slike ting. Får ikke sove og føler meg helt håpløs. Anonymkode: 01c34...922
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #19 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ja, det er sant 😩 bare vanskelig å la være. Ikke helt fornøyd med hva legevakt og barsel sa. Var egentlig bare "dette må du ta med barsel/vi har ikke ansvar for baby etter to uker" og beskjed om at det ikke var uvanlig og at jeg kunne legge henne på siden (??). Ble egentlig redd av samtalen, for hun kunne ikke svare på om de kunne dø av slike ting. Får ikke sove og føler meg helt håpløs. Anonymkode: 01c34...922 Tror du skal bare puste med magen og følge deres anbefaling. Ingen kan jo svare på om noen kan dø av X og Y. Nå har det jo gått lang tid. Og de ville tatt deg inn om det var alvorlig på legevakten uansett om de på barsel har ansvar for dere lenger eller ei. Anonymkode: 5ec30...055
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #20 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei, har en måned gammel baby. Hun har slitt en del med gulp denne uken, og vært spesielt ille i dag. Hun får mme og morsmelk (prøver å få til kun amming) og vi tar pauser og raper henne. Greia er at vi kan holde henne i sittende stilling i en time og likevel gulper hun når vi legger henne ned. I stad så gulper hun (Selv om det var en stund siden sist hun spiste) og da jeg løftet henne så kom det gulp ut nesen og hun sluttet å puste. Hun ble helt rød og stiv, helt rar i blikket og kastet hodet bakover. Vi strøk henne på ryggen og dunket, og etter en stund så kom det mer gulp ut og hun pustet igjen. Ringte sykehus og legevakt som ikke var mye hjelp. Har dette skjedd noen andre? Kan de dø av dette? Hva kan vi gjøre? Anonymkode: 01c34...922 Det er refluks. Be om time til fastlegen. Anonymkode: fdd77...3ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå