Gå til innhold

Dine beste tips for å jogge om vinteren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen erfaring med jogging, men kunne tenke meg å begynne nå. Kanskje ikke den beste årstiden jeg har valgt, men... derfor søker jeg råd her inne (regner med her er mange med erfaring). Hva er dine beste tips for å jogge om vinteren?

Jeg tenker skoene er kanskje det viktigste? (så man ikke sklir og detter). Jeg er ikke så glad i tights så tenker gå for trenings bukse og ullstilongs. I forhold til sko så synes jeg det er vanskelig å finne frem til hvilke som kunne passe. Men jeg har erfaring med salomon fra før og er fornøyd med dem så tenkte kanskje kjøpe terrengløpesko derfra. Vil det holde om det er glatt på veien? Eller burde man helst ha sko med pigger? (Så på de også men de var jo så dyre). Hvilke anbefales såfall der? Også kanskje en vannavvisende jakke? Men det holder kanskje med den jeg bruker til hverdags?

Setter pris på all hjelp, takk på forhånd!

Anonymkode: b175a...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg løp en del på vinteren før og brukte termojoggebukse eller skibukse. Jeg gikk til innkjøp av sko med pigger og fant noen orienteringssko (VJ Falcon) som passet foten min. Brukte tynne ullsokker eller sokker med litt "feste" (jeg liker sko fra merket "Stance"). Jeg husker ikke hva jeg brukte som jakke, men tror jeg vekslet mellom en tynn skijakke som var vindtett men likevel pustende, og en jakke fra Arc'teryx (Norvan Jacket Aurora). Ellers bruker jeg alltid en buff, tynne merino ullhansker og merino pannebånd om vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du vil igang med jogging! 😊

det viktigste er at du kommer deg ut, ikke hva du har på deg så lenge det funker for deg. 😉

jeg sverger til ull innerst mot kroppen hele året, også bruker jeg et tynt vindtett lag utenpå.

sko varierer jeg etter føre, bruker mest terrengsko som jeg liker uten pigg, men har også med pigg som jeg bruker om det er mye is der jeg skal løpe.

Anonymkode: a142a...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlige joggesko, og har brodder på, rett og slett. Du kan også gå på en sportsbutikk og få dem til å pigge et par vanlige joggesko. Jeg ville ikke brukt solomon terrengsko til å løpe i. De er ikke laget for løping, og du risikerer belastningsskader. 

Ellers pleier jeg å gå for en tight med vindtett lag foran. Ull-tskjorte/ulltrøye, og vindtett lag ytterst. 

Jeg hater å være for varm når jeg løper, og har ikke så mye på meg når jeg løper. Jeg varmer opp innendørs får jeg går ut, med dynamisk tøying, mobilitetsøvelser, etc, så jeg ikke fryser ræven av meg når jeg kommer ut. 

Hodelykt kan være lurt, og refleks er et absolutt must. Jo flere jo bedre. 

Anonymkode: c45ee...aca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke brukt solomon terrengsko til å løpe i. De er ikke laget for løping, og du risikerer belastningsskader.

Det er nok en misforståelse. Salomon lager tursko, hikingsko, terrengløpesko, til og med asfaltløpesko av høyeste kvalitet. Å gå rundt i byen i et par Speedcross (noe jeg ser at mange gjør) er selvfølgelig ikke ideelt om man er ute etter komfort, men de er absolutt egnet om man skal ut å løpe i teknisk terreng, søle etc. For vinterløping på tradisjonelle veier så ville jeg valgt en Salomon terrengsko med mer demping og mindre grov yttersåle enn Speedcross, Ultra Glide eller noe i den retningen tenker jeg. Det handler om å finne rett verktøy til oppgaven, og Salomon har faktisk det meste.

Når det er sagt så mener jeg at Vibram sine Megagrip yttersåler (New Balance Hierro, New Balance More Trail, Hooka Speedgoat og en rekke andre) gir noe bedre grep på glatta enn Salomon (Contagrip). Uten at jeg har testet nok til å trekke noen bastant konklusjon. I tillegg til gummi så spiller mønster, kontaktflate etc. også en rolle selvfølgelig.

Endret av TheAtl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitights/skibukser. To lag blir for varmt. 

To-tre lag på overkropp er mye bedre enn en tykk jakke. 

Buff, og ørevarmere/bånd. Jeg trenger litt luft på toppen. 

Jeg løper med terrengjoggesko om det bare er løs snø/slaps/bart. Er det tettpakket snø bruker jeg piggede sko, men da kun om det er snø hele veien, for pigger på asfalt er ikke godt. Er det klink is velger jeg heller mølla inne. 

Magebelte til telefon, innenfor jakka, batteriet tappes raskt i kulden. 

Anonymkode: 7bf3d...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det har jeg faktisk aldri tenkt på, og sist vinter løp jeg aldri så lenge at det var et problem. Men løper du så langt/lenge at telefonen faktisk blir tom ellers? Hvor lenge snakker vi da? 🤔

Jeg liker godt vintertightsen til Bara ❤️ Men den er ikke vindtett da. Her, hvor vi sjelden har kaldere enn et par minusgrader, så har det vært varmt nok selv med en del vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (16 timer siden):

Det har jeg faktisk aldri tenkt på, og sist vinter løp jeg aldri så lenge at det var et problem. Men løper du så langt/lenge at telefonen faktisk blir tom ellers? Hvor lenge snakker vi da? 🤔

Jeg liker godt vintertightsen til Bara ❤️ Men den er ikke vindtett da. Her, hvor vi sjelden har kaldere enn et par minusgrader, så har det vært varmt nok selv med en del vind.

Bare en times tid. iPhone kan tappes på kort tid i kuldegrader. Har særlig brent meg på å ta den ut av lomme for å ta bilde av fint vinterlandskap, så er den flat. Kjipt for meg som liker å løpe med musikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg etter inspirasjon fra denne tråden gått til innkjøp av et nytt par joggesko på «black week»-tilbud, som nok skal passe fint til vinteren her (som er våt og kald, og med sporadiske dager med lett snø og litt is noen plasser).

Det ble Mizuno Wave Rider GTX 👏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Bare en times tid. iPhone kan tappes på kort tid i kuldegrader. Har særlig brent meg på å ta den ut av lomme for å ta bilde av fint vinterlandskap, så er den flat. Kjipt for meg som liker å løpe med musikk. 

Jepp, mannen har også iphone, og har gått tom for batteri i løpet av en times tur ute, selv om telefonen var nærmest fulladet da han gikk ut. 

Anonymkode: c45ee...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett terrengløpesko med litt grovere såle på vinteren. Sjelden det er så glatt at jeg trenger pigg, og pigg er også hardt for beina. 

Ellers har jeg ofte på meg for mye klær, sjelden for lite. Du blir varm når du kommer i gang. Men hvor mye som er riktig for deg finner du ut.

Anonymkode: bc3c1...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 22.33):

Jeg har ingen erfaring med jogging, men kunne tenke meg å begynne nå. Kanskje ikke den beste årstiden jeg har valgt, men... derfor søker jeg råd her inne (regner med her er mange med erfaring). Hva er dine beste tips for å jogge om vinteren?

Jeg tenker skoene er kanskje det viktigste? (så man ikke sklir og detter). Jeg er ikke så glad i tights så tenker gå for trenings bukse og ullstilongs. I forhold til sko så synes jeg det er vanskelig å finne frem til hvilke som kunne passe. Men jeg har erfaring med salomon fra før og er fornøyd med dem så tenkte kanskje kjøpe terrengløpesko derfra. Vil det holde om det er glatt på veien? Eller burde man helst ha sko med pigger? (Så på de også men de var jo så dyre). Hvilke anbefales såfall der? Også kanskje en vannavvisende jakke? Men det holder kanskje med den jeg bruker til hverdags?

Setter pris på all hjelp, takk på forhånd!

Anonymkode: b175a...e46

Mine Salomon joggepiggsko er helt greie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith

Piggsko kan være litt dritt å løpe med hvis det ikke er is og snø overalt der du løper. Selv bruker jeg aldri det, men prøver å ikke løpe så mange Bakker hvis det er glatt, er man forsiktig så går det bra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2022 den 7.38):

Skitights/skibukser. To lag blir for varmt. 

To-tre lag på overkropp er mye bedre enn en tykk jakke. 

Buff, og ørevarmere/bånd. Jeg trenger litt luft på toppen. 

Jeg løper med terrengjoggesko om det bare er løs snø/slaps/bart. Er det tettpakket snø bruker jeg piggede sko, men da kun om det er snø hele veien, for pigger på asfalt er ikke godt. Er det klink is velger jeg heller mølla inne. 

Støtter alle disse tipsene, unntatt at jeg faktisk løper om det er mye klink is også. Velger da nystrødde veier. Ikke så glad i mølle.

Husk refleks!!

Anonymkode: ac6f2...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Støtter alle disse tipsene, unntatt at jeg faktisk løper om det er mye klink is også. Velger da nystrødde veier. Ikke så glad i mølle.

Husk refleks!!

Anonymkode: ac6f2...1e3

Det hadde jeg også gjort. Den dagen kommunen jeg bor i lærer seg hva strødde veier er, og at salt gjør vondt verre om det er under 0 på bakken 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (På 18.11.2022 den 14.33):

Pigger, hjelm og bobleplast!

😂 For noen pingler folk har blitt😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker vinterløping! Det er så fredelig, mye færre folk rundt løypene mine. Jeg løper på alt slags føre bortsett fra dyp snø (noe som har blitt sjeldent hvor jeg bor). 

Piggsko, ull innerst, tynne ullhansker og pannebånd. Ull er genialt for temperaturregulering, og da trenger man ikke tjukke plagg utenpå. Løper i en vanlig treningstighs med lange ullsko under, og en Adidas Terrex soft shell jakke. 

Anonymkode: 2eb3c...382

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (6 timer siden):

😂 For noen pingler folk har blitt😂

Det hadde jo vært skikkelig morsomt om noen faktisk kom joggende med hjelm, innrulla i bobleplast og med piggsko på. Jeg er sikker på jeg hadde felt noen tårer av latter da 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...