Gå til innhold

Alkoholiker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en kjempegod venninne, som edru, helt fantastisk, skarp, oppegående, fin. Dessverre i perioder drikker hun for mye. Da snakker vi ikke for mye en kveld nå og da, da snakker vi hele døgnet, i flere dager. Prøver å være god venninne. Bor ikke langt unna henne. Hjelper henne med praktiske ting, men setter også grenser. Må ignorere 50 % av sms eller samtaler. Dette er en vanskelig balansegang. Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 4a2cd...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hva du mener med drikke for mye. Som i døgnet rundt eller dritings på visse tidspunkt? 

Anonymkode: 9e053...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir dritings. Og sender meg sms og  telefoner . Er innom en gang pr uke. Hun har et pent hjem. Alt er ryddig og i orden. Men det er vanskelig å sette grenser. Tenker, det er innafor å stikke innom en gang i uken. Jeg kan ikke reparere henne. Vondt, men nødvendig. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd for henne, tar du en alvorsprat ned henne om hvor dødelig alkohol er,og får henne til å bli enig om å bli lagt inn på avrusning!

Anonymkode: 973e1...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du er redd for henne, tar du en alvorsprat ned henne om hvor dødelig alkohol er,og får henne til å bli enig om å bli lagt inn på avrusning!

Anonymkode: 973e1...8aa

Har prøvd. Ingenting går inn. Skikkelig trist. Dame. Kunne vært oppegående. Har allmennkunnskap over meg. Skarp og innholdsrik dame. Er mottakelig for hjelp, men bare innenfor hennes rammer. Jeg kan ikke tvinge folk. De må velge det selv. Jeg har prøvd. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene skrev (1 minutt siden):

Har prøvd. Ingenting går inn. Skikkelig trist. Dame. Kunne vært oppegående. Har allmennkunnskap over meg. Skarp og innholdsrik dame. Er mottakelig for hjelp, men bare innenfor hennes rammer. Jeg kan ikke tvinge folk. De må velge det selv. Jeg har prøvd. 

Hvor lenge har du prøvd? Vis henne gjerne skrekkbilder av skrumplever, kreft, død, begravelse

Anonymkode: 973e1...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge har du prøvd? Vis henne gjerne skrekkbilder av skrumplever, kreft, død, begravelse

Anonymkode: 973e1...8aa

Tror garantert at det ikke vil hjelpe.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge har du prøvd? Vis henne gjerne skrekkbilder av skrumplever, kreft, død, begravelse

Anonymkode: 973e1...8aa

Tror ikke det hjelper. Hun har voksne barn som har tatt avstand. For meg, barnet betyr alt. Prøver å være god venninne, men, må sette grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor lenge har du prøvd? Vis henne gjerne skrekkbilder av skrumplever, kreft, død, begravelse

Anonymkode: 973e1...8aa

Alloholikere, rusmissbrukere og for den del folk med fedme er fullstendig klar over farene de er utsatt for. Det er desverre ikke slik at det funker å skremme voksne folk til fornuft, det kan funke på barn for å få de til å bruke sykkelhjelm eller bilbelte.

For voksne er det snakk om både fysiske og psykiske rotårsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir oppriktig lei meg. Nå er det tilfeldigheter at jeg har flyttet til hennes hjemsted. Men, jeg er ikke hjemmehjelpen hennes. Må sette grenser. Vondt, men nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Har samme problemstilling og vet virkelig ikke hva vi skal gjøre. Jeg vet at de må ville ha hjelp selv, men å skulle la noen gå til grunne uten å kunne gjøre noe føles veldig feil. Her er det i tillegg et barn involvert (ungdomsskolealder). Litt usikker på om h*n fortsatt klarer å la være å drikke når barnet er der (50/50).

Skal til å begynne med kontakte Al Anon, AAs organisasjon for pårørende. En ting er barnet, enn så lenge er vi ikke så veldig bekymret der utover at h*n kan bli meldt til BV (som er på sin plass om det går så langt), men h*n kommer seg bl.a. ikke ut i jobb igjen fordi h*n begynner å bli preget av misbruket. 

Noen som har erfaringer å dele?

Anonymkode: 10acd...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 21.13):

Har en kjempegod venninne, som edru, helt fantastisk, skarp, oppegående, fin. Dessverre i perioder drikker hun for mye. Da snakker vi ikke for mye en kveld nå og da, da snakker vi hele døgnet, i flere dager. Prøver å være god venninne. Bor ikke langt unna henne. Hjelper henne med praktiske ting, men setter også grenser. Må ignorere 50 % av sms eller samtaler. Dette er en vanskelig balansegang. Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 4a2cd...8eb

Bare og overse henne i disse periodene. 

Anonymkode: 5945b...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...